Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som ikke tåler å bli forbikjørt av elbiler i kollektivfeltet

Startet av Jejl, mandag 15. mai 2017, klokken 23:37

« forrige - neste »

Jejl

Episode 1: Kjører med Teslaen for et par dager siden sørover på lagårdsveien i Stavanger. I kjørefeltet til venstre ligger det 2 biler med 3-4 meters avstand i ca 45km/t.
Jeg nærmer meg, og idet jeg er 2-3 meter ifra, svinger plutselig den bakerste bilen godt over i mitt kjørefelt. Jeg bremste og tenkte at det sikkert var et uhell og at han satt i telefonen eller var uoppmerksom av en annen grunn. Men der tok jeg tydeligvis feil. Etter 10-15 sekunder nærmer jeg meg den bakeste bilen igjen og nok en gang svinger bilen bortimot en meter over i mitt kjørefelt. Denne gangen tuter jeg, og han legger seg halvtregt tilbake i sitt kjørefelt.

Jejl

Episode 2: Kjører vestover med Kangooen i kollektivfeltet på madlaveien i ettermiddagsrushet i dag. Saktegående kø i det andre feltet. Kollektivfeltet går inn på revheimsveien, og etter rundt 500 m  er det fletting mellom kollektivtrafikken og det andre feltet. Farten i det andre feltet er nå rundt 40-45 km/t, og det er når fletteskiltet nærmer seg den interessante oppførselen til flere fossilbilister starter. Først oppdager en bilist meg ca 300 m før fletteskiltet, og jeg kunne høre at han gasset på, for å tette luken til bilen forran. 3 sek avstand ble til 0,5 sek. og de 2 bilene forran hadde muligens allerede sett meg, for de hadde også rundt 2-3 meters avstand. Jeg kjører forbi disse og en til, og ved flettingen havner jeg ved siden av en Mercedes. Jeg slakker litt av på farten for å legge meg bak denne. Fossilbilisten bak liker tydeligvis ikke dette, og kjører som om at jeg skulle ha skiftet kjørefelt og prøver å presse seg fram ved siden av meg.Masse tuting og pressing helt til veien blir for smal til at 2 biler kan ligge side om side.
Burde fått meg et dashkamera.

Elbil fundamentalist

Har både Tesla og Leaf. I det store og hele synes jeg de aller fleste er hyggelige folk som slipper en inn, men hvis man absolutt skal "score en bil ekstra" i køen blir det bråk, så det er opp til en selv å unngå en provoserende kjørestil. Er det noen som ikke slipper deg inn, hold tilbake å vent til noen gjør det. Det kan være en som har en dårlig dag, og er for sent ute, og da er det lett å bli irritert over de j@x^la elbilene som "sniker". Ikke vanskelig å forstå det.

Når det er sagt synes jeg det er oftere at jeg ikke slippes inn med Teslaen, og da er det bare å provosere minst mulig. Har jeg dårlig tid, tar jeg Leafen, som åpenbart er lettere å akseptere. Den første elbilen var en Kewet. Da ble jeg nesten heiet frem i trafikken, men da var det knapt elbiler på veiene.

Bruk hodet og vær litt ydmyk for godene vi har og kjør minst mulig provoserende. Spesielt å kjøre over fartsgrensen i kollektivfeltet fremprovoserer (berettiget) harme. Er ikke alltid englebass selv, men har man ikke dårlig tid, følg køen og la kollektivfeltet være for kollektivtrafikken.

Men likevel er det uakseptabel oppførsel og sperre kollektivfeltet som trådstarter Jeil beskriver, men i slike situasjoner bør vi utvise storsinn og smidighet. Likte at du brukte to forsøk, men kanske du hadde kommet forbi uten å tute på tredje? Det er viktig at det tross alt er drittsekken som skal føle seg som en drittsekk i etterkant av drittsekkoppførsel  :police:
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

JorgenM

De fleste av oss har vel opplevd episoder med irriterte elbil-hatere.

Episode 1 i Model S: Skjedde igår faktisk, med hele familien i bilen (kone og 3 barn). En Audi ligger klistret til bakfangeren i flere km for så å plutselig gi bånn gass og rase forbi. Like foran oss mister han litt kontrollen og er godt utpå grusen utenfor asfalten. Ungene lo av idioten, men det var hårfint fra en alvorlig ulykke.

Episode 2 i Model S: Kjører med kona, som vanlig ca 85 i 80-sonen. En ungdomsbil henter oss raskt inn bakfra og kjører forbi i full fart og, med standard blårøyk. Deretter bremser han opp og legger seg foran oss i 75, ligger slik et par kilometer før han raser avgårde igjen.

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øystein16

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:17
Episode 2 i Model S: Kjører med kona, som vanlig ca 85 i 80-sonen. En ungdomsbil henter oss raskt inn bakfra og kjører forbi i full fart og, med standard blårøyk. Deretter bremser han opp og legger seg foran oss i 75, ligger slik et par kilometer før han raser avgårde igjen.
Då kan me vel konkludera med at verken du eller ungdomen følgjer trafikkreglane...

arthur

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:11
Spesielt å kjøre over fartsgrensen i kollektivfeltet fremprovoserer (berettiget) harme. 

Min kone lå i kollektivfeltet på E-18 i går og holdt akkurat fartsgrensen, men da kom det en taxi helt opp i rumpa på henne (bilen!) og blinket med lysene. Så over, under eller på fartsgrensen, like gæli alt sammen for enkelte.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Med fossilbilen ligger jeg alltid på cirka 85 i 80-sonen siden bilen har en målt misvisning på 6 km/t!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorgenM

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 07:23
Då kan me vel konkludera med at verken du eller ungdomen følgjer trafikkreglane...
Ja jeg er storkriminell hehe :police:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

rolandvg99

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. mai 2017, klokken 08:38
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:11
Spesielt å kjøre over fartsgrensen i kollektivfeltet fremprovoserer (berettiget) harme. 

Min kone lå i kollektivfeltet på E-18 i går og holdt akkurat fartsgrensen, men da kom det en taxi helt opp i rumpa på henne (bilen!) og blinket med lysene. Så over, under eller på fartsgrensen, like gæli alt sammen for enkelte.

Uansett er man pliktig til å følge denne: https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/%C2%A712

I dagens helse-Norge rekvireres ofte Taxi til transport av pasienter/utstyr dersom det ikke er Ambulanse tilgjengelig eller responstiden er for stor. Det er viktig å være obs på dette når en ligger og "ruger" på rettighetene sine i kollektivfeltet i rushtrafikken. Jeg ligger aldri i kollektivfelt med elbil, da jeg mener jeg, selv med full bil, ikke bedriver transport av kollektiv karakter.
"I like soul with a capital S"

Nasatech

Kjørte i kollektivfeltet hjem i går. I 80-sonen på E18. Ligger bak en buss som kjører inn i lommen og begynner å kjøre forbi denne og så legger han seg bare rett ut igjen. Uten å blinke. Var tydeligvis ingen som skulle på. Jeg bråbremser så vi ikke kolliderer. Litt etter blir bi stående i kø. Han som kjørte bussen kom ut for å kjefte på meg. Var jeg ikke klar over at jeg har vikeplikt for bussen? Jeg svarte høflig at det var jeg klar over. Når det er under 60 km/t og den blinker. Men ikke når den svinger inn og ut av en lomme i 80 km/t.

Vi ble ikke enige og jeg mener jo han hadde feil. I tillegg det å gå ut av bussen for å prate med meg. Alle i bussen ble sittende å vente

Jejl

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:13
Jeg ligger aldri i kollektivfelt med elbil, da jeg mener jeg, selv med full bil, ikke bedriver transport av kollektiv karakter.

Men ved å legge seg i kollektivfeltet kan du jo hjelpe busser og taxier til å komme raskere frem. Tenker da spesielt på der hvor det kun er et felt med mye trafikk og feltet deler seg i to, hvor det ene feltet blir kollektivfelt.

arthur

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:13
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. mai 2017, klokken 08:38
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:11
Spesielt å kjøre over fartsgrensen i kollektivfeltet fremprovoserer (berettiget) harme. 

Min kone lå i kollektivfeltet på E-18 i går og holdt akkurat fartsgrensen, men da kom det en taxi helt opp i rumpa på henne (bilen!) og blinket med lysene. Så over, under eller på fartsgrensen, like gæli alt sammen for enkelte.

Uansett er man pliktig til å følge denne: https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/%C2%A712

I dagens helse-Norge rekvireres ofte Taxi til transport av pasienter/utstyr dersom det ikke er Ambulanse tilgjengelig eller responstiden er for stor. Det er viktig å være obs på dette når en ligger og "ruger" på rettighetene sine i kollektivfeltet i rushtrafikken. Jeg ligger aldri i kollektivfelt med elbil, da jeg mener jeg, selv med full bil, ikke bedriver transport av kollektiv karakter.

Hva du gjør/ikke gjør, og hvorfor, har da intet med saken å gjøre. Forøvrig var det god plass i de øvrige feltene samt at sjåføren var alene i bilen så her var det nok ikke snakk om planssmangel eller dårlig tid, kun utøvelse av dårlige holdninger og et klart brudd på både lover, regler og etikette i trafikken.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

rolandvg99

Sitat fra: Jejl på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:49
Men ved å legge seg i kollektivfeltet kan du jo hjelpe busser og taxier til å komme raskere frem. Tenker da spesielt på der hvor det kun er et felt med mye trafikk og feltet deler seg i to, hvor det ene feltet blir kollektivfelt.
Vel, det er jo et scenario, men inn/ut av Oslo, der jeg ferdes, er det primært 3 parallelle felt med 2 til ordinær trafikk og et til kollektiv transport. Der det er to felt med variabelt kollektivtilgang ser jeg også at busslommer ligger tett inntil veibanen. Økt trafikk i dette feltet øker da også risiko for konfrontasjoner.
"I like soul with a capital S"

rolandvg99

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:57
Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:13
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. mai 2017, klokken 08:38
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:11
Spesielt å kjøre over fartsgrensen i kollektivfeltet fremprovoserer (berettiget) harme. 

Min kone lå i kollektivfeltet på E-18 i går og holdt akkurat fartsgrensen, men da kom det en taxi helt opp i rumpa på henne (bilen!) og blinket med lysene. Så over, under eller på fartsgrensen, like gæli alt sammen for enkelte.

Uansett er man pliktig til å følge denne: https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/%C2%A712

I dagens helse-Norge rekvireres ofte Taxi til transport av pasienter/utstyr dersom det ikke er Ambulanse tilgjengelig eller responstiden er for stor. Det er viktig å være obs på dette når en ligger og "ruger" på rettighetene sine i kollektivfeltet i rushtrafikken. Jeg ligger aldri i kollektivfelt med elbil, da jeg mener jeg, selv med full bil, ikke bedriver transport av kollektiv karakter.

Hva du gjør/ikke gjør, og hvorfor, har da intet med saken å gjøre. Forøvrig var det god plass i de øvrige feltene samt at sjåføren var alene i bilen så her var det nok ikke snakk om planssmangel eller dårlig tid, kun utøvelse av dårlige holdninger og et klart brudd på både lover, regler og etikette i trafikken.

Akkurat det med trafikkbildet rundt din kones situasjon er der intet beskrevet i det originale innlegget.
"I like soul with a capital S"

rolandvg99

Synes også det er litt spesielt å betegne folk som "elbilhatere" kun fordi de oppfører seg som idioter i trafikken. Bilister som ligger tett oppi og bremser opp etter forbikjøring for å provosere gjør dette uavhengig av typen forbikkørt kjøretøy. Selv om vi kjører elbil er det ikke automatikk i det at alle som ikke gjør det er misunnelige psykopater. Det skaper kun en illusjon om at elbilførere er en gjeng paranoide egoister.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA