Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NIO EP9 knuser rekorden på Nürburgring

Startet av Ferry, lørdag 13. mai 2017, klokken 22:24

« forrige - neste »

Ferry

http://insideevs.com/electric-nio-ep9-breaks-all-time-nurburgring-lap-record-just-set-by-lamborghini/

Ikke like kjent som Leaf og Tesla, men like fullt en elbil. http://www.nio.io/ep9 https://en.wikipedia.org/wiki/NIO_(car_company)
Det ligger mye prestisje i å være raskest på Nordsløyfa. Nå får fossilhuene noe å tenke på. 6 minutter og 45 sekunder på 20,8 km svingete landevei. Elbil/Tesla har blitt kritisert for å ikke gå fort på bane, og at effekten begrenses etter kort tid pga. varmgang. Nå er elbil raskest rundt "Det grønne helvete", som Nordsløyfa også kalles. Det høver seg bra for en grønn bil, som kjører på grønn energi :)

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Ferry

Jeg vet ikke hva slags dekk de bruker, eller om det finnes noen regler om det. Dette er jo tider for sk. "production cars", men det trengs tydeligvis ikke å lages så veldig mange av hver. Her er lista over topp 100: https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/ Det er ikke så mange "vanlige" biler å finne i toppen.
Fra Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times
"A statement that OEM tires have been used is required."

Ingeniøren

En Tesla kunne nok også kjørt denne runden men da må den preppes for å kjøre på bane slik alle på nevnte liste er...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Hansi

TØFT, dette skal deles til de bilinteresserte jeg kjenner hvor mesteparten er anti-EV :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Kanutten

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. mai 2017, klokken 13:35
En Tesla kunne nok også kjørt denne runden men da må den preppes for å kjøre på bane slik alle på nevnte liste er...

Jeg mener å ha lest at dette har blitt forsøkt (flere ganger) uten særlig hell. Problemer med varmgang i batterier mener jeg det var?

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. mai 2017, klokken 13:35
En Tesla kunne nok også kjørt denne runden men da må den preppes for å kjøre på bane slik alle på nevnte liste er...

Hjelper ikke med prepping når den ikke tåler høyt effektuttak over tid. Med mindre det "preppes" inn mer kjøling der det trengs da. Men da kan det neppe kalles "production car".
http://insideevs.com/expected-tesla-model-s-fails-lap-nurburgring-full-power-video/
Men snart kommer det løsbiler fra Tesla: http://www.electricgt.co Starter i november, jeg gleder meg :)

Strøm Tycoon

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. mai 2017, klokken 13:35
En Tesla kunne nok også kjørt denne runden men da må den preppes for å kjøre på bane slik alle på nevnte liste er...

Mange har prøvd å kjøre Model S på ringen. Det går fort varmgang i batteri, motorstyring og motorer som gjør at de knapt nok klarer noen minutter før den går i modus for redusert ytelse.

Beste tid sist jeg så, var rett i underkant av 8:50. Jeg hadde ikke utsatt en så tung familiebil for den påkjenningen. Til det har man mer egnede biler *ahem* ;)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Ingeniøren

Synd de ikke har lagt ut hastigheten på filmen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amigakongen

Det var ikke så imponerende av en S nei. Er jo 90 talls tider. :P
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 16. mai 2017, klokken 21:02
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. mai 2017, klokken 13:35
En Tesla kunne nok også kjørt denne runden men da må den preppes for å kjøre på bane slik alle på nevnte liste er...

Mange har prøvd å kjøre Model S på ringen. Det går fort varmgang i batteri, motorstyring og motorer som gjør at de knapt nok klarer noen minutter før den går i modus for redusert ytelse.

Beste tid sist jeg så, var rett i underkant av 8:50. Jeg hadde ikke utsatt en så tung familiebil for den påkjenningen. Til det har man mer egnede biler *ahem* ;)
2015 BMW I3 - 11800km

AmocoCadiz

Bruker Go-Carter har nok erfaring og tider med Tesla S på Nurburgring;
sitat fra annen tråd Kjøpe elbil: Sporty alternativ?:
Sitat fra: Go-carter på mandag 24. april 2017, klokken 09:19
Jeg har kjørt Tesla på både Nurburgring (raskeste rundetid med P85 pr d.d) og Rudskogen, så jeg vet godt at det ikke er noen fullverdig banebil enda.

Go-carter

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 18. mai 2017, klokken 02:15
Bruker Go-Carter har nok erfaring og tider med Tesla S på Nurburgring;
sitat fra annen tråd Kjøpe elbil: Sporty alternativ?:
Sitat fra: Go-carter på mandag 24. april 2017, klokken 09:19
Jeg har kjørt Tesla på både Nurburgring (raskeste rundetid med P85 pr d.d) og Rudskogen, så jeg vet godt at det ikke er noen fullverdig banebil enda.

Jupp, enda så elbilmisjonær jeg er så fungerer ikke model S rett ut av esken som en banebil. Hadde man derimot skrudd ut alt unødvendig interiør(besparelse på nesten 200kg mener jeg å huske), fått på P85+ understell, og R-dekk så skulle jeg klart å klemme ned tiden fra 9 blank til godt nedpå 8-tallet med en 1. gen P85. P100DL antakeligvis vesentlig lengre ned, mot 8 blank.

Men jeg er veldig fornøyd med utviklingen. For 10 år siden gikk elbiler i 100km/t, hadde 0-100 tider tilsvarende en lang sommerdag, og understell som en snekke. Siden da har vi fått kraftige elbiler, raske elbiler, og nå elbiler som på én runde "knuser" rundetidene til vel-etablerte sportsbilprodusenter med røtter flere tiår tilbake i tid. Om det kommer til å ta lang tid før en elbil klarer å kjøre fort også flere påfølgende runder? Tviler :)

Elbil for banekjøring - men også for vei derimot, tror jeg at produsentene lar vente med. Markedet er lite, mange må overbevises, og investeringskost er høy (da noe slikt MÅ fungere fra første stund). Men jeg håper det kommer, før jeg rekker å skrape sammen nok penger til å konvertere banebilen min til strøm :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Agmuns

Sitat fra: Go-carter på torsdag 18. mai 2017, klokken 08:08
(...)
Hva er forskjellen på din bil og alle de som tydeligvis går varme? Og hva er forskjellen på produksjonsbilene og de GT-bilene som skal få en egen racing serie?

Hvordan kjører du forresten med elbil på bane? Hva bruker du som referanse? Når jeg kjører (med bensinbil) så bruker jeg turtallet og teller girene for å høre om jeg er i riktig hastighet før en sving, men det er vel vanskelig på en bil uten gir?

Jejl

Alle orginale teslaer vil nok bli litt for varme på en runde på Nurburgring, og får litt ulik effektbegrensning avhengig av hvilken type bil det er. Temperatur, vær og kjøreforhold har nok også endel å si for når effektbegrensningen slår inn.

Leste også en som skrev at ESP-systemet ikke går ann å skru helt av, og at det fører til lavere fart i svingene.
Mener at GT- bilene skulle få 500kg vektbesparelse, og et bedre kjølesystem. 0-100km/t på 2,1 sek.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA