Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig kvalitet på frontruta

Startet av Lileep, tirsdag 09. mai 2017, klokken 08:12

« forrige - neste »

Lileep

Jeg har nå hatt bilen i snart 6 mnd, og frontruta ser ikke ut. Full av merker og striper. Er mye steinsprut som gir dype og store merker. Virker rett og slett som at ruta er veldig myk.

Til sammenligning så har jeg også en Ford som er over 2 år, som ikke har i nærheten av så mye merker. Den har omtrent ingenting.

Er dette reklamasjon? Tipper ruta   å byttes innen årsskifte, pga flere av merkene er forstyrrende!

Sent from my SM-G935F using Tapatalk


Klykken

Steinsprut er ytre påvirkninger, så det kan du kanskje få problemer med å få reklamasjon på.
Men ja, min er straks tre år gammel (52000km) og jeg begynte å se tendensene tidlig også. Er en del striper etter viskerne nå, så blir nok helt sikkert bytte før den blir fire år i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

eysteins

Jeg har måttet skifte ut frontruten to ganger ila 2 år/25000km pga steinsprut. Ingen av gangene opplevde jeg det som traff som spesielt stort, allikevel ble det en sprekk på minst 20 cm fra panseret og opp. Heldigvis dekket forsikringen min dette uten noe egenandel, men det er plagsomt og tidkrevende å få byttet i en travel hverdag.
Forhandleren mente det ikke var noe spesielt for i3. Firmaet som byttet rutene kunne ikke si at glasset var noe tynnere enn hos andre moderne bilmodeller. Bare uflaks?

Autowinder

Det kan være vinkelen på ruten som gjør den utsatt. Hadde en MB B-klasse for noen år siden, og den var også utsatt, byttet frontruten 3 ganger på 3 år. Føles liksom som i3 har samme vinkel, rundt 45 grader.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Egil Fonn

MB Belectric har 30 grader og i3 har 28 grader vinkel målt midt på ruta. Begge rutene buer en del. Mb har 26 gr oppe og 35gr nede. I3 har 18 gr oppe og 33 nede. Rutens vinkel har mye og si for slag energien fra steinsprang. Fart har også mye og si. Er det strøsand på veien hjelper det med redusert fart i det møtende biler passeres. Ruten på i3 har ganske stort areal og er dermed mer utsatt for å bli truffet av steinsprang.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Og det gikk greit å bytte rute med kamera og det hele ?

Har kjørt siden i vinter med en sprekk på høyre side - lurer på om det bare er å bruke den lokale Riis Bilglass eller om bilen bør tas av forhandler ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

eysteins

Bavaria Økern anbefalte å bruke en av de profesjonelle bilruteverkstedene, så jeg endte hos Hurtigruta Carglass. Kamera ble kalibrert på nytt, noe som medførte et par ekstra timer. Totalt var prisen ca 9700 kr, men Enter forsikring dekket alt. Pluss til Hurtigruta for å ha vasket/støvsugd bilen inni før utlevering.

Lileep

Steinsprut er forståelig at kommer ila en vintersesong, men at det forekomme striper etter viskere på en såpass ny bil hvor vi passer på å fjerne dritt fra viskerene er litt rart! Det som ikke er greit er de horisontale stripene, hvordan i allverde  har de kommet? Vi har ikke vaska ruta med svamp, kun spylt av med høytrykk!

Sent from my SM-G935F using Tapatalk


Thumper660

Nå kjenner jeg ikke deg eller ditt bilhold, bruksmønster, etc,men...
Horisontale striper høres ut som isskraping... Isskraper med metallblader har en tendens til å lage dette...
BMW i3 kontrakt signert 24/2-17
Bil hentet 28/4-17

Lileep

Sitat fra: Thumper660 på onsdag 10. mai 2017, klokken 14:28
Nå kjenner jeg ikke deg eller ditt bilhold, bruksmønster, etc,men...
Horisontale striper høres ut som isskraping... Isskraper med metallblader har en tendens til å lage dette...
Den står i garasje, så har aldri måttet skrape is. Lurer fælt på hva det kan være. Er også en del loddrette striper, mistenker nabokatta, da det var poteavtrykk på panseret. Men tåler ikke vinduet det engang, så er det kjip kvalitet

Sent from my SM-G935F using Tapatalk


Klykken

Tviler på at kattepoter- og klør kan sette tydelige merker i ei frontrute. Skal være rimelig feit og hardfør den katta i så fall.

Men hvis du ikke vasker ruta vil du få riper. Salt, asfalt, sand og støv gir etter hvert spor etter seg. Å spyle er ikke det samme som å vaske, og svampen vil garantert ikke ripe opp ruta di med mindre den er full av sand, og selv da skal du være temmelig hardhent for å gjøre ugagn. Glass er heldigvis ikke like ømfintlig som lakk.
Husk også å vaske viskerbladene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

havarka

Har byttet frontrute to ganger pga steinsprut. I flg de på Carglass, så er ruten ganske tynn sammenliknet med eldre biler, noe som gjør den mer utsatt for steinsprut. Angivelig er det slik på flere nye biler.

bromm

Mye rart over her. Det stemmer nok at ruteglasset på i3 er mye tynnere enn vanlige biler, ja. Men samtidig er luftprofilen som omkranser bilen slik utformet at det er mindre sjanse for steinsprut (kort fremparti og panser gir en tykkere luftpute som presser flyvende småstein vekk). Selv hadde jeg 2 stk. 118d før i3en og fikk steinsprut annenhver dag på de samme veiene, mens på i3 så har jeg bare et lite hakk på 70k km. Så da er det vel bare et spørsmål om man treffer de virkelig store steinene da - de tar alle frontruter. Når det gjelder riper, så er min bil helt ripefri etter 3 år - men jeg har vært veldig påpasselig med å unngå tørrkjørring av viskerne og hatt godt renhold. Bruk av Rain-X har vel også hjulpet på...

Autowinder

Hørt noen sier Rain-X gjør at vannet "henger fast" i viskerene og gjør at den ettelater vannfilm i siktsonene....?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bromm

Sitat fra: Autowinder på torsdag 18. mai 2017, klokken 15:13
Hørt noen sier Rain-X gjør at vannet "henger fast" i viskerene og gjør at den ettelater vannfilm i siktsonene....?
Det blir litt dugg-lag hvis man bruker viskerne på slike vannavvisere, ja (ca. 0,2 sekund pr viskeslag) - men saken er jo den at man faktisk ikke trenger å bruke viskerne under lett regn, når man har påført dette - vannet preller jo av pga. lufttrykket. Jeg har brukt Turtle Wax sin utgave hvert sommerhalvår, og den funker som f...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA