Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på 16A i Oslo tar sikringen

Startet av daghb, onsdag 09. februar 2011, klokken 17:30

« forrige - neste »

daghb

Veldig ofte når jeg lader på 16A på de "gamle" stolpene rundt om i Oslo sentrum, så går sikringen. En sjekk i ettertid viser at jeg ikke bruker mere enn 16A og spenningen varierer stort sett mellom 220 og 235V. Det virker som om sikringene i seg selv er problemet, ettersom jeg ikke har problemer med de nye stasjonene eller lading hjemme på 16A-kurs. Det fører til at jeg aldri vet om jeg kommer meg hjem etter jobb. Etterhvert lærer man seg til hvor det finnes stabile sikringer og hvor det ikke er tilfelle - slik at man er 90% sikker på å få ladet.

Er parkeringsetaten riktige stedet å melde inn slikt til, tro?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

hens

Når en sikring stadig belastes med maxverdi, vil tilkoblingene miste spennet og varmgangen øke.
Dette kan føre til at sikringen blir mer følsom og løser ut tidligere enn nominellverdi.
Behandlingen kan være så enkel som en ettertrekking av koblingene, noe som skal gjøres, men sjelden blir gjort.
Automatsikringer har ofte en tendens til å løse ut tidligere når de blir eldre.
Har du mulighet til å redusere strømtrekket til 14A, vil det kanskje løse problemet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Hans Håvard Kvisle

Send epost:
postmottak@tet.oslo.kommune.no
Da skal det gå rette veien gjennom systemet. Noen ganger fikses feil fort, f.eks. nedkjørte stolper, andre feil tar lenger tid å få retta opp. Men det er verdt forsøket!
St.Hanshaugen

Lunde

Alle gamle ladestolper og muligens de nye er koblet med 1,5" kabel. Det holder ikke i lengden garantert. Det går bra en stund, men så blir det varmt i koblingspunktene på sikring og kontakt. Automatsikringer løser ut elektromagnetisk og termisk. Om det går varmt av overlast eller varmgang i koblingen skjønner ikke sikringen å vil løste ut på en langt lavere last enn normalt.

Jeg synes faktisk at du kunne nevnt dette for dem Hans Håvard?
All den tid de skal etablere tusenvis på sikt kan de alltids være føre var og bruke eller forlange 2,5" eller helst 4". Da vil du neppe noen gang oppleve varmgang noe sted  ;D

Det var lov i hht forskrifter før å bruke 1,5" kabel på opptil 16A, men grunnet de erfaringene jeg nevner er det nå faktisk forbudt. Dog kan muligens enledere internt være lovlig, men ikke særlig smart om det nå er slik at det fremdeles gjøres  ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Lunde på onsdag 09. februar 2011, klokken 20:14
Jeg synes faktisk at du kunne nevnt dette for dem Hans Håvard?

Yes, Sir!
Dette skal tas med på lista som begynner å bli litt lang nå.
St.Hanshaugen

daghb

Takk folkens!

Da har jeg uansett sendt en mail på dette, bryting av strøm på ladestasjonsdører samt at det hadde vært kjekt å få brøytet ladeplassene ekstra godt ettersom det er biler med atskillig mindre bakkeklaring enn vanlige personbiler som skal stå på slike plasser. Satser på at noen ser med velvilje på disse punktene :)
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Go-carter

Sitat fra: daghb på torsdag 17. februar 2011, klokken 16:30
Takk folkens!

Da har jeg uansett sendt en mail på dette, bryting av strøm på ladestasjonsdører samt at det hadde vært kjekt å få brøytet ladeplassene ekstra godt ettersom det er biler med atskillig mindre bakkeklaring enn vanlige personbiler som skal stå på slike plasser. Satser på at noen ser med velvilje på disse punktene :)

Ladeplassen i seilduksgata er stort sett et snødeponi nå... Har ikke sett en eneste elbil der i hele vinter, ikke at det er så rart, er jo ikke plass... >:(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

emagic

Sitat fra: Lunde på onsdag 09. februar 2011, klokken 20:14
Alle gamle ladestolper og muligens de nye er koblet med 1,5" kabel. Det holder ikke i lengden garantert. Det går bra en stund, men så blir det varmt i koblingspunktene på sikring og kontakt. Automatsikringer løser ut elektromagnetisk og termisk. Om det går varmt av overlast eller varmgang i koblingen skjønner ikke sikringen å vil løste ut på en langt lavere last enn normalt.


Den eneste gangen så langt jeg har merket at støpselet var varmt når jeg tok det ut etter endt lading var på en slik ny fancy stolpe på Sagene i oslo.  Jeg er ganske sikker på at varmgangen var inni stolpen for jeg har aldri merket noe som helst temperatur på støpselet noen gang ellers.  Dette tyder jo ikke bra for stolpens ve og vel over tid...!

Lader med 16A til Miev

Knut

gbzdoc

Har selv opplevd dette på minst en av plassene på Akerbrygge. Ladet med Miev som trekker ca. 13,5 A.

Varmen kom definitivt fra ladestolpen da mitt eget støpsel aldri ellers blir varmt. (Og det var såpas varmt at jeg brant meg på kontakten...)

gbzdoc

Forøvrig burde ladestolpene på plasser med mange stolper numereres da det ville lettet mulighetene til å rappoerere inn feil på riktig stolpe.

elektrolux

Jeg slet med samme problemet da jeg ladet Cityel'en min. Den hadde Zivan lader, som trakk litt for mye i forhold til hva enkelte sikringer tåler.

Inne i Zivan laderen (som jeg antar du har i 2EL'en) kan du justere ned strømmen noe. Kanskje en enklere måte å løse problemet ditt. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. april 2011, klokken 18:43
Jeg slet med samme problemet da jeg ladet Cityel'en min. Den hadde Zivan lader, som trakk litt for mye i forhold til hva enkelte sikringer tåler.

Inne i Zivan laderen (som jeg antar du har i 2EL'en) kan du justere ned strømmen noe. Kanskje en enklere måte å løse problemet ditt. ;)

daghb har samme profilbilde som meg. Så det er han som har problem med lading i Oslo. Jeg har ikke de problemene på 2EL. Laderen i 2EL trekker maks 12A fra stikkontakten. Det stemmer det du antar, jeg kan justere ned stømmen så mye jeg ønsker via BMS. 2EL har en Elcon lader

I garasjen hjemme er vi 4 stk som deler på en 10A kurs >:( og da er det veldig greit å kunne justere ned strømmen på laderen så ikke sikringen går. :)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Sitat fra: 2EL på onsdag 20. april 2011, klokken 19:43
daghb har samme profilbilde som meg.

Beklager sammenblandingen. Som du sier ser dere prikk like ut.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA