Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Cral

Sitat fra: Mobileum på onsdag 18. oktober 2017, klokken 21:29
Da må du vel ha fått en av de aller første FL i Norge? Noen som har tidligere leveringsdato enn Cral på FL? Mener at VW-forhandlere fikk sine INTRO-modeller  av FL rundt dette tidspunktet.

De første fikk vel siste uken av April, ser at min ble registert 27.04, men jeg fikk ikke den utlevert før 03.05. 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek38864



~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Mobileum

Stemmer nok bra. De første 800 bilene av FL ble produsert i Dresden, og alle gikk til Norge. Artikkelen under er fra 3. april. Da er det veldig tvilsomt at noen enkelte eksemplarer av disse skulle ha "gamle" ladere.

Oversatt:
De første 800 elbiler fra Dresden eksporteres alle til Norge.
Da kjøretøyet ble offisielt presentert i februar, mottok en forhandler i Oslo, ifølge avisen "Die Welt", 41 ordrer innen ti minutter. Etter 200 minutter var det allerede 1200!

Die ersten 800 Stromer aus Dresden werden allesamt nach Norwegen exportiert. Als das Fahrzeug im Februar offiziell präsentiert wurde, gingen der Zeitung "Die Welt" zufolge bei einem Händler in Oslo binnen zehn Minuten 41 Bestellungen ein. Nach 200 Minuten waren es schon 1.200!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

J@x

Sitat fra: Mobileum på onsdag 18. oktober 2017, klokken 21:29
Sitat fra: Cral på onsdag 18. oktober 2017, klokken 21:15
Jeg lader også 32A på 1fase 32A kabel på fl golf. Og jeg fikk bilen min 3 mai.

Da må du vel ha fått en av de aller første FL i Norge? Noen som har tidligere leveringsdato enn Cral på FL? Mener at VW-forhandlere fikk sine INTRO-modeller  av FL rundt dette tidspunktet.

Min er registrert 24.4 og lader 32A på enfase.
2025 VW ID.7 GTX Bussines Tourer
2021 VW ID.3 1st Plus
2017 VW e-Golf FL
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline (solgt 2025)
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Oddlef

Hei,

For å oppsummere tidligere poster/ dobbeltsjekke:

Nye FL kan lade på en 3-fase 16A 400V (altså L1+L2+L3+N)? og dermed få 7,4kW i lading? forstår da at bilen bruker kun L1, L2 og N for eksempel..

Mye tekst og påstander ser jeg, blir litt usikker på hva folk har testet selv..

elektrolux

Etter å ha testet 2 biler som kun ville lade med 3,3 kW fra L1 ( og ytterligere 3,3 kW fra L2 ) altså totalt 6,6 kW har jeg testet 2 biler som gladelig lader med 7 kW via L1. ( Og 3,5 kW fra L1 + L2 formoder jeg? )

Altså. Nye e-Golf kan lade med enten 2 x 16A OG 1 x 32A

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Larsbjoernar

Hei

Jeg lurer på en sak, når e-Golf lades med 2x16A på 230V IT, da nevnes det at strømtrekk på "N-leder" som den siste fasen blir ligger på 28A.

Hva er regnestykket rundt dette?

jkirkebo

Sitat fra: Larsbjoernar på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:31
Hei

Jeg lurer på en sak, når e-Golf lades med 2x16A på 230V IT, da nevnes det at strømtrekk på "N-leder" som den siste fasen blir ligger på 28A.

Hva er regnestykket rundt dette?

Dette er pga. at man lader på 2 forskjellige faser.

Si at man lader på L1+L2 og L1+L3. Det er faseforskjell mellom L1/L2 og L1/L3, så maks strømtrekk kommer ikke samtidig. Både L2 og L3 oppnår 16A strømtrekk, men pga. faseforskjellen kan ikke disse summeres for L1. For å finne strømtrekket i L1 må strømtrekket i L2 eller L3 ganges med roten av 3, ikke med 2. Roten av 3 er ca. 1,73, ganges det med 16 får man noe under 28.

Mer teknisk utregning med cosinus og slikt får noen andre evt. ta ;)

Tilsvarende kan man beregne maks strømtrekk pr. fase i en 32A 3-fase 230V kurs. Da deler man 32A på roten av 3 og får maks 18,5A per fase så lenge de belastes symmetrisk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Larsbjoernar


Griffel

#338
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. januar 2018, klokken 12:31
Mer teknisk utregning med cosinus og slikt får noen andre evt. ta ;)
Og det er unødvendig arbeid så lenge begge faser belastes lik som i dette tilfelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Hvis en har anledning, så er det noe bedre å lade med 2*16A på IT. Gir litt jevnere belastning og en kan få ut litt ledig kapasitet mellom L1 og L2 gitt at L3 er fellesleder for lading. Ved slik kobling blir strømmen i L3 ca 28A

Larsbjoernar

Sitat fra: KjellG på torsdag 04. januar 2018, klokken 18:17
Hvis en har anledning, så er det noe bedre å lade med 2*16A på IT. Gir litt jevnere belastning og en kan få ut litt ledig kapasitet mellom L1 og L2 gitt at L3 er fellesleder for lading. Ved slik kobling blir strømmen i L3 ca 28A

Ja, tanken her å utnytte dette på denne måten. Det kommer litt an på hva netteier mener i mitt tilfelle, men skulle tro at man har en del gode argumenter for å få 32A / 7,2kW ladeeffekt hvis nettet belastes såpass jevnt som det blir med denne metoden.

En annen sak er jo, hvis man har ledig kapasitet i forhold til hvilket utstyr som er i huset og hva sikringstavle har slags kapasitet...burde man ikke kunne bruke det OV/HS tillater fordelt på eget vis? Man betaler jo nettleie etter hva slags hovedsikring og forbruk man har, hva man bruker denne effekten til i huset burde jo være opp til hver enkelt huseier? Eller er jeg på bærtur?  :o

HEL

Vi har 3 fas i huset og det står OV50 på hovedsikringen, altså 50A.
Vi har mange kvadratmeter med varmekabler og liker å ha det varmt.
Jeg regner da med at en 32A lader bare er å glemme? Eller?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

geear

Kommer an på om du har 50A 400V eller 50A 230V.. ;)

Larsbjoernar

Sitat fra: HEL på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:35
Vi har 3 fas i huset og det står OV50 på hovedsikringen, altså 50A.
Vi har mange kvadratmeter med varmekabler og liker å ha det varmt.
Jeg regner da med at en 32A lader bare er å glemme? Eller?

Det beste er jo å prøve finne ut av hva slags effekt du bruker på det meste. Jeg har en energimåler, og har så langt i vinter hatt en bitteliten peak som tilsvarer at jeg har ganske mange kW ledig for lading av elbil på 63A. Alle andre tidspunkter utenfor denne ene peaken så er det god margin.

HEL

Sitat fra: gr på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:54
Kommer an på om du har 50A 400V eller 50A 230V.. ;)

Hvordan finner jeg ut det?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA