Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

PTh

Takk for info, venter og venter på å få en FL e-golf levert.

Larsbjoernar

Nytt amatørspørsmål. Tenkt scenario på en "offentlig ladestasjon" type 11kW. Regner med disse er 3-fas 400V og 16A. Altså vil golfen ende opp med å trekke 1-fas 16A og lade med ca 3,7 kW på disse? Med den type 2 kabelen som følger med bilen?  Lurer på hva som er best/raskest destinasjonslading utenom DC-lading om man f.eks tar en handletur med FL e-Golf?

Griffel

Nei, nye golf trekker 2x16A på en ca 7kW på en slik ladestasjon med standardkablen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Larsbjoernar

Okei, så standard ladekabel er 3-fas 20A eller noe slikt? Og golfen takler 400V? Mener at jeg leste en eller annen plass at den ikke ville fungere på 400V, men mulig jeg husker feil. Er jo flott hvis tilfellet er at det fungerer.

jkirkebo

Sitat fra: Larsbjoernar på tirsdag 30. januar 2018, klokken 22:53
Okei, så standard ladekabel er 3-fas 20A eller noe slikt? Og golfen takler 400V? Mener at jeg leste en eller annen plass at den ikke ville fungere på 400V, men mulig jeg husker feil. Er jo flott hvis tilfellet er at det fungerer.

Standardkabelen er 3x20A ja. eGolfen takler fint 400V, det er uansett bare 230V mellom N og Lx. eGolfen vil trekke 16A mellom N og L1, og 16A mellom N og L2. Til sammen 7,4kW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Målinger av reell effekt har vist 7 kW.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 31. januar 2018, klokken 08:53
Målinger av reell effekt har vist 7 kW.

Ja, eGolfen har vel en tendens til å legge seg litt under pilotsignalet, typisk 15,3A på 16A kurs etter min erfaring. Så har man 240V får man 7,4kW ;)

Vestgolf

Hei

Jeg får installert en TN-S fordeling til garasjen min på 32A. I garasjen er det og snekkerbod med 3fasemaskiner. Jeg planlegger 20A til lading og 20A til snekkerbod. Dette sier installatør at vil gå fint grunnet bl.a. samtidighetsfaktor.

Mitt spørsmål er da hvor stor effekt/strøm jeg kan lade med? Min 2017 egolf har 2stk. 16A ombordladere og jeg skal bygge min egen ladestasjon ved hjelp av ladespesialistens kontroller: http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner. I denne kan jeg begrense strømmen til maks 20A. Vil dette gi et pilotsignal til bilen som begrenser ladestrøm til 20A?

Det jeg er bekymret for er at egolfen kun kan justere strømmen i låste intervaller. I mobilappen kan jeg kun velge mellom 5, 10, 13 og max. Vil max da være 20A dersom pilotsignalet setter maks til 20A, eller er det enten 32 eller 13A?

rsomby

Du får bare velge 5, 8, 10 ,13 eller max. Jeg syntes godt de kunne hatt 16, 20, 25 i tillegg
I ditt tilfelle er max 20a.

jkirkebo

Sitat fra: rsomby på fredag 16. februar 2018, klokken 15:29
Du får bare velge 5, 8, 10 ,13 eller max. Jeg syntes godt de kunne hatt 16, 20, 25 i tillegg
I ditt tilfelle er max 20a.

De trinnene er det som VW lar deg velge i bilen. Men bilen forholder seg til det som ladestasjonen signaliserer. Står bilen på max og ladestasjonen sier 15A så blir det 15A. Sier ladestasjonen 13A og bilen står på 8A blir det 8A. Svakeste ledd i kjeden bestemmer begrensningen.

Får eGolf en 1-fase tilførsel på 20A så vil den trekke 20A på en fase. Om den fordeler dette som 10A+10A eller 16A+4A på sine to del-ladere vites ikke.
Får eGolf en 3-fase TN tilførsel på 20A så vil den trekke 16A per fase, effektivt 32A.

DeaconBlue

Mottar e-Golf FL  ca. medio april.  Bilen skal så parkert i P-kjeller i boligsameie hvor det inntil videre er tillatt kun med stikkontakt-lading (16A/230V).   

I bilens innstillinger er det 4 valg for Ampere innstilling 5A, 10A og 13A og Max. 

Jeg forutsetter bruk av vekselstrøm lade-kabel som følger med bilen. Hvilken Ampere-setting bør jeg bruke i dette tilfellet? 

Ved innstilling "Max.":  Brukes denne dersom man bruker forskjellige typer lade-kabler med høyere kapasitet enn eks. 10A ?

rsomby

Sitat fra: DeaconBlue på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:36
Mottar e-Golf FL  ca. medio april.  Bilen skal så parkert i P-kjeller i boligsameie hvor det inntil videre er tillatt kun med stikkontakt-lading (16A/230V).   

I bilens innstillinger er det 4 valg for Ampere innstilling 5A, 10A og 13A og Max. 

Jeg forutsetter bruk av vekselstrøm lade-kabel som følger med bilen. Hvilken Ampere-setting bør jeg bruke i dette tilfellet? 

Ved innstilling "Max.":  Brukes denne dersom man bruker forskjellige typer lade-kabler med høyere kapasitet enn eks. 10A ?

For enkelthets skyld så setter du den bare til max, så tar den det den får. Om det være seg 10amp kontakt eller 16amp. Stikk (chuko) får du bare opp til 16amp. 

Griffel

Hvilken Ampere-setting bør jeg bruke i dette tilfellet? 
Du behøver ikke bestemme dette i bilen, ladekablen har sin egen faste innstilling trolig 10 eller 13A.

Men fra vanlig stikkontakt anbefales max 8A ladestrøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Larsbjoernar

Sitat fra: rsomby på lørdag 17. februar 2018, klokken 19:05

For enkelthets skyld så setter du den bare til max, så tar den det den får. Om det være seg 10amp kontakt eller 16amp. Stikk (chuko) får du bare opp til 16amp.

Er det ikke 10 A som er maks på den medfølgende ladekladden?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA