Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC

Startet av PionerThink, torsdag 20. april 2017, klokken 14:30

« forrige - neste »

02jan

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Øystein16

#16
Sitat fra: 02jan på søndag 23. april 2017, klokken 00:14
Nei 2014 mod, 60ah.
Klarer du då med dei resterande 61 % dei same turane 2 ganger til, pluss 10 km?

02jan

Det tviler jeg på skulle vært mulig, kjørte samme rute tilbake 4.5 mil. 5 mil rest.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Øystein16

Sitat fra: 02jan på søndag 23. april 2017, klokken 14:54
Det tviler jeg på skulle vært mulig, kjørte samme rute tilbake 4.5 mil. 5 mil rest.
Det er jo bra. Dei fleste vil få rekkeviddetrening etter kvart og klare å tyne ut ganske god rekkevidde om nødvendig. 

KHL

Sitat fra: JorgenM på fredag 21. april 2017, klokken 13:06

Skulle det gå riktig galt og rekkevidden bli NULL så går bilen noen kilometer ekstra etter det også. Har selv kjørt ca 5 km etter å ha passert null. Deretter stopper bilen og du får beskjed om å kjøre til et trygt sted, tror den går ca 500 meter før det er helt slutt da :)

Med ny software i i3 60Ah hvor en kan se x% av gjenstående tilgjengelig batteritid så stemmer ikke dette lengre. Bilen stanser ved 0km / 0.0%.

PionerThink

#20
Kan skrive under på siste talers innlegg om at bilen stopper ved 0 km etter siste SW oppdatering :-[
Kjøreplanen gikk fint fra Kr.sand til Moi med forvarmet bil, og jeg hadde t.o.m 19 km igjen når jeg svingte inn på Kiwi for å lade :D So far so good!
Den nylig aktiverte overtatte brikka fra Elbilforeningen funket, og etter 20 min var bilen på 80%. Så at jeg måtte ha en lading til og tenkte da Ålgård selv om det bare var 75 km i kjørestrekning. Når jeg kom dit så så jeg at denne sto "krøkkete" til på motsatt side, så jeg ville fortsette til neste, men alle lå jo litt langt fra veien, så jeg endte opp på Randaberg hurtigladestasjon med 9 km i rest som det viste seg var Lyse(skrekk og gru) Kraft sin. Her virket ikke brikka, og SMS kostet 99 kr, så nå skjønte jeg fort hvorfor de fleste her inne skyr Lyse sine hurtigladere :(
Jeg så på klokka at det var drøye 30 min til båten gikk, og ladet jeg i 10-12 min ville jeg ha snaue 50% og nok til å komme hjem og samtidig rekke båten, trodde jeg :P
Det jeg ikke hadde beregnet var at motvind og høyere fart frem til båten bokstavelig talt "drenerte batteriet", og jeg endte med å ha 25 km rekkevidde på ferja :o
Søkte opp hurtigladere på motsatt side, men der var det jo helt "svart hav" før Aksdal eller Haugesund/Vormedal. Ja-ja, jeg fikk prøve å komme meg gjennom tunnellene, og hvis det stemte at den gikk noen Km etter 0 på GOM så ville jeg kanskje klare det akkurat :angel: (Kjørte derfor etter alle triksene i boka i EcoPro+ med lavest mulig hastighet, og satte t.o.m bilen i N og rant ned de slakeste bakkene som ikke ville gått i D.)
Det gjorde jeg ikke >:( Stoppet i siste nødlomme 250 m fra munningen i siste tunnell opp fra T-sambandet og måtte derfor ringe min svoger for å få tauehjelp de siste 4-5 km.
Kjørte i 15-20 km/t, og etter 2 km kom det opp stor rød skrift i displayet om "Drive unit overload, do not continue. Contact BMW osv" samt at bilen gikk i nesten "bremsemodus" slik at vi måtte kjøre til siden! Tenkte at nå har jeg gjort det store og ødelagt bilen på min første tur, og presterer å komme for sent til 50-års festen bare pga min utålmodighet :'( Forsto jo i ettertid hvorfor BMW ikke har utstyrt bilen med krok da jeg måtte låne denne fra min svogers VW, og tilfeldigvis passet den i hullet ::)
Bergingsbilen kom etter en halvtimes tid og bilen lot seg dra opp på planet, så jeg ante håp om at den ikke var helt ødelagt allikevel ???
Bergingsmannen sa jeg hadde mobilitetsgaranti via Bavaria, så han skulle ikke ha noe betalt, så dette er jo en grunn til fortsatt å ha servicen her ser det ut som ;D
Bilen trillet fint av planet, men sef hadde mine foreldres hus fra forrige århundre så dårlige kurser at jeg kun fikk ladeet på "Low" (6 A), noe som ga full-ladet bil kl.1330 dagen etterpå :o
Jeg rakk festen med en liten akademisk 15 minutters forsinkelse og kunne puste tilsynelatende godt ut selv om det gnagde litt i bakhodet om bilen var frisk der hjemme(feilmeldingen hadde forsvunnet etter start/stopp, så jeg fikk beskjed av kona om å be noen bønner :angel:)
To be continued som det heter når det gjelder hjemveien søndagen......
P.S. Glemte å "resette" kjørecomputer ved oppstart, men gjorde det ved Mandal ca, og restforbruk på turen til Kopervik ble 13,6 Kw/100km ved 8-9 grader temp. (er relativt flatt til Mandal, så skulle ikke påvirke totalen?!)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Autowinder

BMW i3 har "øye" til sleping som standard. Sjekke med selger?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

PionerThink

Skulle det ha vært foran sammen med luftkompressor og dekkreparsjonssettet?
Jeg lette etter den mens jeg ventet, men kunne ikke finne noe! Tviler forøvrig på at dama som hadde bilen før har tatt den, så mistenker at den kanskje ikke har vært der ???
Så også i instruksjonsboka, og hvis ikke jeg var stressa og helt hodeløs så står det ikke henvist noe der hvor den lå :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Øystein16

Sitat fra: PionerThink på mandag 24. april 2017, klokken 09:43
Når jeg kom dit så så jeg at denne sto "krøkkete" til på motsatt side, så jeg ville fortsette til neste, men alle lå jo litt langt fra veien, så jeg endte opp på Randaberg hurtigladestasjon med 9 km i rest som det viste seg var Lyse(skrekk og gru) Kraft sin. Her virket ikke brikka, og SMS kostet 99 kr, så nå skjønte jeg fort hvorfor de fleste her inne skyr Lyse sine hurtigladere :(
Utfordringen i Sør-Rogaland, og spesielt Jærregionen, er nok at få av dei bur har behov for hurtiglading. Avstandane her er korte. Folk ladar eventuelt der det er gratis. Ladeutfordringen for dei lokale, er nok helst for dei som bur i borettslag/sameiger. Lyse sitt ladetilbod er her https://www.lyse.no/bil/elbil/

PionerThink

Med de vilkårene som Lyse har så skjønner jeg jo at de lokale elbileierne IKKE benytter seg av tilfeldig hurtiglading :o
Hadde de gjort slik Fortum og Grønn kontakt gjør det så tror jeg nok flere hadde brukt dem en og annen gang ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

PionerThink

#26
Tenkte jeg skulle skrive noen ord om returen til Kristiansand også, som ble min andre langtur med elbilen :)
Startet jo med 100% SOC og skulle mao rekke et godt stykke nedover fra Stavanger etter første ferje fra Bokn. Må innrømme at jeg hadde litt "hangover" fra 50-års festen, så når jeg kom på stavanger-sida så presterte jeg å slå inn Helleland i stedet for Vikeså :( Hadde jo dagen før friskt i minne og når den da vippet med å ha 1 km for lite og akkurat på GOM så turte jeg ikke!
Stoppet derfor på Kiwi Ålgård som ligger 10m fra veien, men der sto det en Tesla X med henger og ladet så jeg fikk ikke hurtigladet heller. Han med X'en var hyggelig og sa jeg kunne lade på 7 Kw hastighet, og lærte meg noen triks med lukene også at man kun måtte ha den dedikerte luken oppe, og ikke begge for da stoppet ladingen :o Når jeg hadde fått summet meg etter en toalett-tur skjønte jeg jo blemma med feilplotting på GPS og bannet litt inni meg på at det kunne være lurt å ha siste oppdaterte versjon kart i iDrive med alle nye ladestasjoner vist ::)
Koblet derfor fra og kjørte til Vikeså der jeg ladet til 80% på 20 min med en ventepølse og sjekk av neste ladestopp mens fylte. Fant snart ut at det ble for langt med Pitstop på Kvinesheia eller Lyngdal, så neste stopp ble derfor Amfisenteret i Flekkefjord med kaffe- og dopause mens den ladet til 80% på 21 min.

Bilen viste 115 km når jeg startet, men så tenkte jeg at jeg kunne justere varmen litt ned og da datt den plutselig til 110 km rekkevidde :-\ GPS viste 103 km til Kr,sand, så med alle bakkene skulle dette holde hardt :o

Det var jo bare rundt 2-4 grader, så jeg hadde ikke temp'en med meg heller, men med litt sparekjøring og seiling i slake lange nedoverbakker så kom jeg hjem med 2 km igjen, så det var bra timing kan man si ;D

Moralen er vel at for å ikke bruke for lang tid på slike turer så bør en ha 30 kw batteripakke så en slipper med 1 lading, og man kan samtidig holde litt mer «normale» hastigheter som jeg ikke kunne til tider pga «tight» rekkevidde!
Vet ikke om jeg kommer til å prøve dette igjen når jeg vet at det går minimum en time kortere tid med F11'en, og siden jeg kjørte alene hadde det nok ikke blitt stopp i det hele tatt og turen hadde kanskje gått enda fortere ;)
Gøy var det uansett å ha prøvd, og planlegger man riktig så er det ikke noe problem å kjøre med elbil selv på lengre turer :+1:
P.S. Snittforbruket hjem igjen ble 14,6 Kw/100km. Dette til tross for sparekjøring i Eco Pro store deler av turen med kupètemperatur på 19 gr. på slutten og litt bruk av varmeseter. Så bidro vel utetemperaturen også til at forbruket ble litt høyere?! :-\
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA