Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer jeg så langt på vinterstid?

Startet av steinrk, lørdag 29. april 2017, klokken 17:06

« forrige - neste »

steinrk

Jada, da ble vi også eiere av en Leaf og det er tid for å begynne å bekymre seg over rekkevidde...

Jeg planlegger å pendle til jobben. Det er 74km hver vei. Av disse er 35km motorvei med 100-sone. Resten er stort sett 80-sone. I tillegg skal jeg via Oslofjordtunnellen som er dyp og bratt.

Det er gode lademuligheter på jobben så det holder med rekkevidde 1 vei.

Spørsmålet er: kan jeg følge fartsgrensene (og kanskje litt over...) når det er -15°C og snø... og ha grei temperatur i bilen?? Eller blir jeg en av de sinkene som ligger 10-15km under fartsgrensen og irriterer alle og enhver...

Takknemlig for alle svar.

Ps. Vet det er litt sent å bekymre seg over dette nå når kjøpet er gjort, men sånn er det med den saken  :angel:
April 2017: Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 2015, 55000km

Jejl

#1
Tipper du vil klare det greit i fartsgrensen alle dager i året bortsett fra den ene dagen i (skudd-)året med orkan i motvind. Da må du kanskje legge deg 10 under fartsgrensen.

LeafPendler

Prøv først. Er det krise så kan du hurtiglade på Kiwi i drøbakk.

En ting er sikkert, du vil/kan ikke kjøre uten varme i bilen i -15.

Selv har jeg en 2012 Leaf som har gått 151000 km.

Jeg har gjordt følgende modifikasjoner på min bil:

1. Installert Eberspächer diselvarmeapparat.

2. TorC sitt kabelkit (Kan slå av varmekolben i bilen).

3. Fristet ikke med DAB-adapter. Kjøpte heller en vanlig DAB-radio med 12 volt inngang, fjernkontroll og favorittliste. Bruker 12v fra sigarettenner og AUX inngangen på bilen. La radioen i hanskerommet. Trenger ikke ekstra antenne, bruker radioens egen innslåtte antenne.

Men dette finner du sikkert ut av selv.  :)


nr1rayner

Åjoda, du kan fint kjøre i -15C uten varme. Har prøvd -11C selv over ca 30km  ;)
Hadde vindu på gløtt, og hadde derfor null problem med dugg den turen  :+1:
Men, å påstå at det er en komfortabel reisemetode er å dra den meget langt...

Av signaturen din gikk du for 24kWh, beklager å måtte si det, men en 30kWh hadde nok vært bedre egnet for ditt kjøremønster.
Har 0 erfaring med 100-sone, slikt er vi ikke belemret med i Trøndelag, her går det stort sett i 80 og noe 90 på motorvei. 74km hver vei på våre veier går rimelig greit i all slags vær, men fart spiser strøm. Så ikke forvent å ha varme på full guff i -10C og kaldere. Mulig du også må senke hastigheten noe. Men, dette finner du ut av etterhvert  ;)
Dog, i og rundt Oslo er det vel "et hav" av hurtigladere, 5-10 min ladestopp når alt går imot deg så går det nok smertefritt skal du se.

Hva er god lademulighet?
Schuko (vanlig stikk), type2 uttak?
Vanlig schuko gir max 10A, det lader ca 80% i løpet av 8 timer.

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

74km på de kaldeste dagene vil fungere, men du vil nok ha en del rekkeviddeangst den dagen.

Med små marginer syns jeg LeafSpy er fantastisk siden uansett hvor jeg er på de 74km så kan jeg se på Waze gjenværende km og på LeafSpy stille inn slik at den viser litt mer enn gjenværende slik at jeg har en Wh å klare meg under samt den viser fortøpende Wh/km så langt. Uten det så kjører du jo ganske blind.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Ja, høyest sannsynlig kommer du så langt.

Men med enn sånn bil vil det alltids være dager innimellom hvor du må tilpasse kjøringa mer eller mindre for å komme fram. Av og til trenger man å kjøre omveier, eller man har kortere arbeidsdag, eller man skal ta småturer i løpet av arbeidsdagen. Det er ekstraordinære dager som når du skal til tannlegen, eller du har gjøremål på kvelden, eller tunnellen ikke virker.
Når du lærer deg å kjenne bilen, så tilpasser du lett kjøringa etter behov.

Lading på vanlig 3kw holder lenge på en full arbeidsdag. 6kw kan gi full lading på 3-4 timer som er tryggere å satse på.

Å kjøre i -15 grader trur jeg ikke er så stort problem. Det som jeg ville være opptatt av, er temperaturen på batteriet Det er greit å unngå å parkere ute når det er så kaldt, men bilen skal stå lenge før batteriet når -15.
I sprengkulda vil indre motstand bli høy, og mye energi vil gå til varmeutvikling ved høye strømmer, om du kjører ujevnt, og du får lite regenerering, og du vil ikke få noe særlig hurtig lading. Dersom du skulle la batteriet bli så kaldt, så pass på at det er fullada først.
Varmeapparatet suger mye i kulda og jeg trur ikke varmepumpa er effektiv i -15, så det kan bruke 3kw. Man behøver ikke bruke varmeapparat så mye. AC tar fuktighet effektivt og i sprengkulda er det gjerne tørr luft, og med varme i sete og ratt, og med ull under kan man strekke rekkevidda noe.

Oslofjordtunnelen suger ikke så mye, da det er jevn og rolig kjøring der. Opp bakken bruker man kanskje nærmere 1 enn 2 kwt mer enn det man regenerere nedover. Nedover synes jeg det er greit å sette bilen i B, og deretter cruisecontroll på 70.

Kjører du rått på motorveien, er det nesten ikke grenser for hvor høyt forbruk du kan få.

nr1rayner

Opp og ned har ikke så mye å si på elbil, så lenge du holder jevn fart.
Ideelt bør du akse opp til ønsket hastighet, legge inn CC, nyte turen og slå CC av når du er fremme  ;)
Du bruker kanskje 10% mer på en vei som går konstant opp og ned kontra en som er padde flat. Så en stakkarslig tunnel er ingenting å bekymre seg for  ;)

Har intet å utsette på Trekkoppbil's innspill, men vil legge til:
Lufta er tykkere i kulda. På min nevnte tur i -11C uten varme brukte jeg omtrent 30% mer enn i +5C uten varme. Mest pga tykkere luft (pga kulda), men nok også endel pga kaldt batteri som Trekkopp nevner.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

rolandvg99

Vel og merke så lenge det går omtrent like mye ned som opp og bilen gjenvinner energi effektivt. Kia Soul liker IKKE mye bakker da den gjenvinner relativt kleint (min erfaring). Kun oppover liker ingen elbil...
"I like soul with a capital S"

nr1rayner

Ja, selvsagt så lenge start og stopp er på omtrent samme moh.
Og at det ikke går nevneverdig nedover i starten, da man gjerne har fullt batteri. Regen på fullt batteri er som kjent lav, ingen steder å gjøre av strømmen man genererer.

Har ikke mye erfaringer med Soul, men har gjort mange tester med Leaf, bl.a. opp/ned vs flat vei, og det var ikke mye forskjell  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Simulerte i http://www.jurassictest.ch/GR/ en tur Holmestrand-Drøbak som blir 74 km. Legger man inn 1500W til varme og at snittfart er 100km/t  :P så rekker batteriet selv på min 2012. Forbruk godt over 2kWt/mil, men du trenger "bare 15kWt på batteriet for å komme 75km med 2kWt/mil. Så dette går fint det.

Mer om simuleringen: Mer riktig å sette "auto" i fart på den simuleringen, og da ville jeg har klart reisen selv med SPORTslig kjøring og ha 17% batteri igjen på min leaf med SOH på 84% nå.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

steinrk

Tusen takk for mange gode svar  :+1:

Kort sammendrag blir vel; prøv og se  ;)
(frykter at det blir noen korte negler på de kaldeste dagene)

@LeafPendler: takk for tips om dieselvarmer
@nr1rayner: budsjettet tillot dessverre ikke kjøp av 30kWh  :-[
@leafnor: artig simuleringsside, den var jeg ikke oppmerksom på
April 2017: Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 2015, 55000km

nr1rayner

#11
Ser den, har vurdert å bytte selv, men da ville det nok blitt ny. Ca 100' opp i pris fra min, utgjør mye det ja..

Prøv og se er uansett det beste, vi har alle forskjellig kjørevei, lengde og kjørestil så er vel ingen som har fasiten..
Heldigvis starter du i riktig årstid så du får gjort deg gode erfaringer.
Har tipset i mange tråder om å kjøpe ei notisbok, sett opp faste avstander og skriv opp temperatur, hastighet varme/AC av eller på og selvsagt forbruk av %.
Veien din er så lang, så sett opp et par punkter under veis, gjerne mellom hurtigladere som jo vil være meget strategiske punkter når kulda setter inn og neglene forsvinner..
Da blir det noe helt annet å passere en QC med 20% rest på tanken og undre på om man kommer helt hjem eller ikke. Og ikke minst, hvis man stopper innom for en kjapp tanking, så har man rimelig god peiling på når man kan dra videre.
Jeg bruker som regel å legge inn minst 10% margin.
Har du alternative ruter på strekningen, kjør gjerne også de. Lavere fart betyr lavere forbruk så lenge farta er jevn.

Dieselvarmer koster vel rundt 20'. Har vurdert selv, men jeg synes det blir for dyrt.

jurassictest er et genialt verktøy, så lenge det er justert!
Den starter default med 24kWh kapasitet, men egentlig kapasitet er ca 20kWh.
Hvis du gjør noen justeringer på bilens data kan du treffe temmelig godt etterhvert  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA