Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Barnevennlig bil e-Golf, IONIQ, leaf, NV200e eller KIA Soul? Kjøpe nå?

Startet av emmern, torsdag 27. april 2017, klokken 19:35

« forrige - neste »

nr1rayner

Ja, det er mye rot med bag.romsmål,lett å bli forvirret.
Men, har du sett i bag.rom på Soul og MB skjønner du fort at MB er større.

13,8dm X 9,8dm X 20dm = 2.700 liter.
Med de mål du oppgir må det være ca 1 meter langt, ikke 2 meter.
Face it, MB er stor, Soul er liten
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

rolandvg99

Sitat fra: nr1rayner på fredag 28. april 2017, klokken 07:57
Ja, det er mye rot med bag.romsmål,lett å bli forvirret.
Men, har du sett i bag.rom på Soul og MB skjønner du fort at MB er større.

13,8dm X 9,8dm X 20dm = 2.700 liter.
Med de mål du oppgir må det være ca 1 meter langt, ikke 2 meter.
Face it, MB er stor, Soul er liten

Du glemte "under vinduskant" i dette svaret. Det er ikke 98 cm fra nedlagt sete til vinduskant...
98 cm er for øvrig "hodeplass".

MB
- 142 cm fra bakluke til seterygg foran
- ca 75 cm snitt lastehøyde i bagasjerom
- 138 cm bredde i skulderhøyde, en del mindre i bagasjerom.

Soul EV innvendige mål
- 124 cm innvendig lengde
- 82 cm innvendig høyde (beregnet fra lengde og bredde)
- 138 cm bredde i skulderhøyde

250e er selvfølgelig en mer praktisk familiebil dersom familien teller flere en 3 medlemmer og kjørelengden ikke krever lading. Har ingen problemer med å se det. Den har også større lasteevne med 445 kg vs 390 kg på Soul. Begge kan ha taklast: MB 75 kg og Soul 50 kg.

250e står på lista over "Interessante biler dersom atte...":


  • Ioniq - dersom den får muligheter til taklast
  • 250e - dersom den får hurtiglader
  • Leaf - dersom den kommer med en bedre bagasjeromsløsning
  • e-NV200 - dersom den kommer med større batteri, men kan til nød brukes slik den er
  • ZOE - dersom den får muligheter for taklast og et delt baksete
  • Soul EV - dersom den får litt større dedikert bagasjerom, men kan til nød brukes med takboks/sykkelstativ/bagasjeboks selv om det er tungvindt
  • VW e-Golf - hadde vært ideel i stasjonsvognutgave, men kan til nød brukes med takboks

http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/b-class/w242/facts/technicaldata/dimensions.html
"I like soul with a capital S"

Krok

Ioniq har ett bedre bagasjerom enn jeg hadde trodd. God plass til stor plastkasse fra Europris + hund

nr1rayner

MB 51,4 cu.ft, så bakseter forsvinner vel bedre på Soul.
Opel AE var vel 56,6.
Men uansett, bag.rom i MB med seter oppe er imponerende.

Jeg er ikke så opptatt av taklast, så:

Ioniq, hvis bagasjerommet hadde vært høyere og rommet under hadde vært større så man har god plass til ladekabler.

MB hvis hurtiglader kommer på plass

Leaf, enig at hjulbuer er for store, og med bakseter nede er det langt fra flatt. Rett og slett en elendig løsning. Men bilen er likevel utrolig praktisk, rommer utrolig mye bare hver gjenstand ikke har enorme mål.

Zoe, ladeutfordring.

Soul, helt enig, burde vært litt lengre slik at bagasjerommet ble større.

Golf har plass under bagasjerommet til ladekabler slik jeg virkelig savner! Men, det normale bagasjerommet er knapt. Rommet under er nok med i de 340 litrene så man sitter igjen med ca samme som på Soul..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Crown

Sitat fra: nr1rayner på fredag 28. april 2017, klokken 14:14

Ioniq, hvis bagasjerommet hadde vært høyere og rommet under hadde vært større så man har god plass til ladekabler.


Det er plass under platen til alle kablene og mer til!

EDIT: Se denne tråden.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32824.0.html
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Ingeniøren

Så en Ioniq i dag. Rød i fargen men en grå front - så j.. snål ut  :-1-:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

nr1rayner

@crown
Ok, ser man får plass ;) Men, det er vel ikke god plass..
Har kun prøvesett Ioniq, konkluderte da med at: ja, det er plass (også plass til ladekabel til Leaf i "ryggsekken" som følger med) men (i begge tilfeller) må man gjøre flid med å "snurpe" kablene sammen så de skal ta minst mulig plass.
Kabelen er så ofte ut av bilen at jeg vil ha nok plass til: løft lokk, sleng kabel inn, legg lokket ned  ;)
Her var det vel vesentlig bedre på Golfen såvidt jeg husker.
Et annet meget godt alternativ vil være frunk med god plass til ladekabler/kjetting/varseltrekant osv, men det er det vel bare Tesla som har..


@Ingeniøren
Den grå fronten er jo det minste problem å få gjort noe med:
Lakk, folie eller plastidip. Synes selv det grå feltet er innmari stygt, på de fleste farger, men hadde ikke avgjort en handel for min del da det er så enkelt å gjøre med.
Størrelse på bagasjerom er litt verre å gjøre noe med :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

geear

Selv om den forferdelige grå plasten på mange måter er prikken over i-en, så blir vel forsøk på utbedring litt som å sminke en gris.

Knut Røe

Ingen big deal egentlig, i US er fronten blank svart. Sikkert mulig å bytte.
Men kanskje ikke mulig for en som bare ser problemer.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Ebe

Problemet med Tesla er faren for en dyrt bilhold når telleren bikker 100.000km. Tesla har jo ikke akkurst vært feilfri. Det avgjorde for oss at vi valgte bort Tesla til 400-500.000.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Amigakongen

@emmern
Nå sammenligner du brukt mot nytt da. ;)
Brukt mot brukt blir det 260k forskjell mellom billigste av hver på finn. :)
Og service prisene er ikke akkurat i Telsa favør.
Sitat fra: emmern på lørdag 29. april 2017, klokken 00:53
"bare" 100 000 dyrere enn e-Golf, og gratis lading på Teslas stasjoner...
2015 BMW I3 - 11800km

Olemann


Eneste med 100% trygge bakdører, og dermed maksimalt barnevennlig er i3.  Helt umulig at barnet raser ut i trafikken, fordi bakdøren går ikke opp før døren foran er åpnet. ;)

Panduck


fplandberg

Sitat fra: Panduck på lørdag 29. april 2017, klokken 22:19
Sitat fra: fplandberg på torsdag 27. april 2017, klokken 19:58
Golf og i3 er fine, men egner seg best som konebil.

Det er 2017, og folk klarer fremdeles og så slikt...
Les bil nr 2

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA