Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny hydrogen fyllestasjon i Bergen i løpet av 2017 - pris 9,4 mill

Startet av Mippen, torsdag 27. april 2017, klokken 10:54

« forrige - neste »

Mippen

Nel Hydrogen Solutions har fått kontrakt for å utruste en hydrogenstasjon i Bergen. De fikk før jul kontrakt på å utruste den første i Bergen, som ennå ikke er kommet på plass. Prisen er 1 million euro pr. stykk.

Hva skal man si om denne kommentaren da?
SitatDet er mange hydrogenbilbrukere i Bergen som er veldig klare, sier Simonsen.

Rundt 20 bergensere har bestilt hydrogenbil, og den første er allerede på plass i Bergen

Det er positivt at det fokuseres på 0 utslipp, men er ikke hydrogen litt ut i forhold til vanlige elbiler? Hva skal man med en hydrogenbil når man nå får elbiler som Ampera E og snart Tesla Model 3, som er mindre komplisert og gir mer enn nok rekkevidde for de fleste. Det er bare starten... Ikke minst er det billigere å bygge elbil ladere, det er også mer miljøvennlig å produsere ren strøm enn å bruke strøm på å produsere hydrogen. Slik jeg ser det er hydrogen bedre egnet til tungtransport, luftfart og på båter/skip. Selv i tungtransport næringen begynner det å komme lastebiler som kan kjøre langt på batteri. Tungtransporten må forholde seg til kjøre og hviletider, og det er jo perfekt å kunne lade bilen mens man har en obligatorisk pause for eksempel.

http://sysla.no/gronn/millionkontrakt-til-nel/
Fremtiden er elektrisk.

sylwester

Hydrogen har helt klart en fordel at batteriet kan være lite og du lader det under reisen med hydrogen. I praksis så kan den fungere likt som en bensinbil.

Prisen er som med bensinbil så jeg tror den må ned skal disse konkurrere mot elbiler.

Jeg tror hydrogen kommer til å bli en liten del av nullutslippbiler og at det muligens ikke vil fungere jeg til lands, men muligens fungere utmerket i andre land med dårligere hurtigladenettverk.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Sitat fra: sylwester på torsdag 27. april 2017, klokken 11:09
I praksis så kan den fungere likt som en bensinbil.

Nettopp; du sitter i kloa på en "mafia" som styrer hva drivstoffet ditt skal koste. Jeg fatter abre ikke at noen i det heletatt gidder å kjøpe noe slikt, men det er store krefter som pusher hydrogen slik at de senere skal  kunne melke brukerne.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: cra på torsdag 27. april 2017, klokken 12:53
Sitat fra: sylwester på torsdag 27. april 2017, klokken 11:09
I praksis så kan den fungere likt som en bensinbil.

Nettopp; du sitter i kloa på en "mafia" som styrer hva drivstoffet ditt skal koste. Jeg fatter abre ikke at noen i det heletatt gidder å kjøpe noe slikt, men det er store krefter som pusher hydrogen slik at de senere skal  kunne melke brukerne.  :o
Det er en ikke helt ulik mafia som styrer hurtiglading og strømprisen også. Effektavgiften og "smarte" strømmålere vil sørge for at eldrift også må betale (mer og mer)........

sylwester

Så lenge det er konkurranser mellom leverandørene av "drivstoff" og teknologi så kan både elbil og hydrogen tjene på at begge er et alternativ. Det øker konkurransen!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

Sitat fra: sylwester på torsdag 27. april 2017, klokken 13:48
Så lenge det er konkurranser mellom leverandørene av "drivstoff" og teknologi så kan både elbil og hydrogen tjene på at begge er et alternativ. Det øker konkurransen!

Hørt om "splitt og hersk"?

Det blir mindre konkurranse mellom strøm/lade-leverandørene om en andel null-utslipps-biler skulle velge å bruke hydrogen fremfor batterier. Og mindre konkurranse mellom hydrogenleverandørene så lenge en (forhåpentligvis stor) del av de samme bilene bruker batterier. Skulle alle konkurrere direkte så måtte flertallet gå for plug-in hydrogen med både store batterier og hydrogentank/brenselscelle.

Strøm til batteriet kan man også kunne generere selv med solceller, vind eller vannkraft. Å bruke denne strømmen til å generere egen hydrogen håper jeg virkelig at kun blir en teoretisk øvelse - i alle fall i mitt nabolag :p

... men viktigst akkurat nå er at det går gode resurser til å bygge ut hydrogen-infrastrukturen som med fordel heller kunne gått til å bygge ut lade-infrastrukturen...  ... og det er nok "olje mafiaen" glad for.
Model S 85D

cra

Sitat fra: Amoss på torsdag 27. april 2017, klokken 14:01
... men viktigst akkurat nå er at det går gode resurser til å bygge ut hydrogen-infrastrukturen som med fordel heller kunne gått til å bygge ut lade-infrastrukturen...  ... og det er nok "olje mafiaen" glad for.

My point exactly!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sylwester

Jeg er redd prisen vil gjøre hydrogen for dyrt slik at det er enda dyrere for de som går for det. Konkurransen mellom hydrogen og strøm et i det du skal kjøpe bil. Deretter er det konkurranse mellom tilbydere av drivstoff.. På hydrogen vil det ta litt tid, men på hurtiglading er det helt klart forskjellig prisstrategi og markedsprisen presses ved at du ofte kan planlegge en konkurrerende leverandør når du reiser..
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Sitat fra: sylwester på torsdag 27. april 2017, klokken 14:08
Jeg er redd prisen vil gjøre hydrogen for dyrt slik at det er enda dyrere for de som går for det. Konkurransen mellom hydrogen og strøm et i det du skal kjøpe bil. Deretter er det konkurranse mellom tilbydere av drivstoff.. På hydrogen vil det ta litt tid, men på hurtiglading er det helt klart forskjellig prisstrategi og markedsprisen presses ved at du ofte kan planlegge en konkurrerende leverandør når du reiser..

Ikke glem at Hydrogen ikke bare er avgiftsfritt nå det er faktisk i ordets absolutte forstand subsidiert. Driftselskapet som holder liv i H2 stasjonene får overføringer for å holde seg i live.

Det er ganske voldsomt stor forskjell til oss som stort sett lader hjemme og alt betaler betydlig andel av "drifstoffkostnader" som avgifter til staten.

Når den kommer vil en reduksjon i subsidieringen og innføring av MVA vil føre til en kraftig økning i prisen på H2.
Myndighetene har ikke på langt nær det samme spillerommet når det gjelder El ettersom husstandene og næringslivet er avhengig av denne.
Jeg sliter også med å se hvordan kraftselskapene kan hente ut en masse på elbiler med sine nye målere. Tvert om er det bare å sette på nattlading og vi bør komme ut med lavere strømregning enn ellers.



Counterpointer

Sitat fra: Beckern på torsdag 27. april 2017, klokken 14:16
Jeg sliter også med å se hvordan kraftselskapene kan hente ut en masse på elbiler med sine nye målere. Tvert om er det bare å sette på nattlading og vi bør komme ut med lavere strømregning enn ellers.
Det forutsetter at du lader på lav styrke og har god tid. Da er jeg enig.
Men har en stort batteri så minsker muligheten jo mer du kjører.
Bare et eksempel fra i går, jeg hadde da ti timer lading for å fylle opp mitt lille 27 kWh batteri som var på ca 30%.
Hadde det vært et 60 kWh batteri så blir øvelsen mer krevende.

sylwester

Det er vel fordi hydrogen er på stadiet elbilene var 10+ år siden. Slik det ser ut nå så ser det ikke liv laga selv med dagens støtte.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ferry

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. april 2017, klokken 14:47
Bare et eksempel fra i går, jeg hadde da ti timer lading for å fylle opp mitt lille 27 kWh batteri som var på ca 30%.
Hadde det vært et 60 kWh batteri så blir øvelsen mer krevende.

Du mangla 70% av 27 kWh, altså 18,9 kWh. Med 60 kWh hadde du ikke behøvd å tenke på å lade.

Ferry

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. april 2017, klokken 13:37
Det er en ikke helt ulik mafia som styrer hurtiglading og strømprisen også. Effektavgiften og "smarte" strømmålere vil sørge for at eldrift også må betale (mer og mer)........

Det er en vesentlig fordel strøm har kontra diesel/bensin/hydrogen; du kan enkelt lage strøm selv. Til og med det ekstreme skrittet å lade med dieselaggregat er en mulighet om strømmen blir dyr nok. Solceller og husbatteri er en annen mulighet. Og om noen skulle prøve seg med forbud om lading på vanlige kurser, så vil vi få se kreative omformere med ombygde motorer og generatorer. Det er masse muligheter, vindmøller, vannturbiner m.m.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. april 2017, klokken 14:47Det forutsetter at du lader på lav styrke og har god tid. Da er jeg enig.
Men har en stort batteri så minsker muligheten jo mer du kjører.
Bare et eksempel fra i går, jeg hadde da ti timer lading for å fylle opp mitt lille 27 kWh batteri som var på ca 30%.
Hadde det vært et 60 kWh batteri så blir øvelsen mer krevende.
Hvis du hadde hatt 60 kWh batteri - ville du hatt behov for mer enn 27 kWh på batteriet dagen etter? Hvordan overlevde du med bare 27 kWh batteri?

Realiteten er at jo større batteri man har, jo tregere lading klarer man seg med. Man har jo en større rekkeviddebuffer. Om man sjeldent bruker mer enn 50% av 400 km rekkevidde på en dag, så kan det være helt OK å starte en ny dag med halvfullt batteri. Om man derimot ofte bruker 100% av 200 km rekkevidde, så må man starte hver dag med fullt batteri. Om man da kommer hjem sent en kveld/natt og skal starte neste dag tildig, så kan man trenge ganske rask lading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Fordi jeg har for lite batteri som det er så bruker jeg firmabil (fossil desverre) til lang jobbkjøring selv om jeg kunne tenkt meg å brukt elbil. Derfor bytter jeg til større batteri og dobler antagelig kjørelengden. Derav antagelig større ladebehov som potensielt kan belastes med effektavgift i fremtiden.

Solceller er under stadig vurdering, men effektivitet må opp og pris ned. Blir interessant å se hvordan regnestykket blir med Tesla sine solcelletak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA