Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X og campingvogn

Startet av Stig-Arne, onsdag 26. april 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: gr på torsdag 28. juni 2018, klokken 00:06
Det vil det nok, det er akkurat samme prinsipp, men husk at prosentvis endring i "målbart" forbruk blir mye større, fordi fossilmotoren er så ineffektiv og kaster bort masse energi.
Dette blir feil...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Effektiviten til ein dieselmotor auker med aukt belastning (typisk fra 20% til opp mot 45%) , så prosentvis auke i forbruk med aukt belastning blir mindre enn i ein elbil som har tilnærma samme virkningsgrad uavhengig av last.

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 28. juni 2018, klokken 07:03
Effektiviten til ein dieselmotor auker med aukt belastning (typisk fra 20% til opp mot 45%) , så prosentvis auke i forbruk med aukt belastning blir mindre enn i ein elbil som har tilnærma samme virkningsgrad uavhengig av last.
Det var ikke det som var påstanden her. Påstanden var at det grunnet fossilmotorens ineffektivitet ikke merkes så godt at man henger på last. Henger man på noe som i gitt fart dobler rulle og luftmotstand (ser bort fra varme) så vil forbruket ca dobles på el og fossilbiler. Så kan man selvfølgelig ta med forskjeller på bensin og dieselmotorer, optimalt arbeidsområde og forbruk til oppvarming i bilen osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Eg har heller ikkje påstått det du skriver
Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juni 2018, klokken 07:22
Påstanden var at det grunnet fossilmotorens ineffektivitet ikke merkes så godt at man henger på last.


Derimot har eg forsøkt å forklar korfor dieselforbruket ikkje aukar propsjonalt med avgitt effekt og dervel argumentert mot denne:
Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juni 2018, klokken 07:22
Henger man på noe som i gitt fart dobler rulle og luftmotstand (ser bort fra varme) så vil forbruket ca dobles på el og fossilbiler.

Praksis: Eg slepte ein like tung bil med min gamle dieselpurke forbruket gjekk opp fra 0,6 til 0,8 liter målt over ca. 80 km. Gjennomsnitthastighet var ca. den samme. 33% auke.
Eg sleper ein henger bak min X på ca. 1.5 t, forbruk går opp fra 240 Wh/km til 393 Wh/km. Forbruket auka med 64%. Nøyaktig samme strekning som over.

Praksis stemmer med teori.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Horsenose

Bare å google efficiency load gasoline engine så får du opp grafer som viser effektivitet versus last. Av det jeg finner er det tydelig at fossilmotorers effektivitet øker med last.
Elmotoren er annerledes. Eksempelvis kan du dra mindre strøm ut av et batteri ved høy last enn lav. Utnyttbar kapasitet faller med belastning fordi mer forsvinner i høyere intern motstand i batteriet.
Model X reservasjon

Rævedilter

Alle bilmotorer er fulle av kompromiss, og ulik virkningsgrad med ulike laster er eit resultat av dette.
Ein ser bl.a. i dag på variabel kompresjon for å auke virkingsgraden ved ulike laster, men mekanisk er jo dette noko kompilsert da stempelet må gå ulik lengde for å endre denne.

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juni 2018, klokken 07:22
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 28. juni 2018, klokken 07:03
Effektiviten til ein dieselmotor auker med aukt belastning (typisk fra 20% til opp mot 45%) , så prosentvis auke i forbruk med aukt belastning blir mindre enn i ein elbil som har tilnærma samme virkningsgrad uavhengig av last.
Det var ikke det som var påstanden her. Påstanden var at det grunnet fossilmotorens ineffektivitet ikke merkes så godt at man henger på last. Henger man på noe som i gitt fart dobler rulle og luftmotstand (ser bort fra varme) så vil forbruket ca dobles på el og fossilbiler. Så kan man selvfølgelig ta med forskjeller på bensin og dieselmotorer, optimalt arbeidsområde og forbruk til oppvarming i bilen osv.
Luftmotstand og rullemotstand øker akkurat likt, helt enig i det, men forskjellen i utnyttelsesgrad på fossil og el spiller kraftig inn i disse scenarioene, dessverre i negativ forstand for elbilen. Det er allikevel kjekt å vite at nesten all tilført energi går til fremdrift. ;)

TKL

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:08
Eg har heller ikkje påstått det du skriver
Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juni 2018, klokken 07:22
Påstanden var at det grunnet fossilmotorens ineffektivitet ikke merkes så godt at man henger på last.


Derimot har eg forsøkt å forklar korfor dieselforbruket ikkje aukar propsjonalt med avgitt effekt og dervel argumentert mot denne:
Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juni 2018, klokken 07:22
Henger man på noe som i gitt fart dobler rulle og luftmotstand (ser bort fra varme) så vil forbruket ca dobles på el og fossilbiler.

Praksis: Eg slepte ein like tung bil med min gamle dieselpurke forbruket gjekk opp fra 0,6 til 0,8 liter målt over ca. 80 km. Gjennomsnitthastighet var ca. den samme. 33% auke.
Eg sleper ein henger bak min X på ca. 1.5 t, forbruk går opp fra 240 Wh/km til 393 Wh/km. Forbruket auka med 64%. Nøyaktig samme strekning som over.

Praksis stemmer med teori.

Her er det en ting som kanskje har innvirkning: Med dieselpurka slepte Rævedilter en gammel bil, med TMX'en en tilhenger. Det kan være en forskjell på luftmotstand her, jo høyere hastighet jo mer vil den virke inn. Hvilken vei er det vanskelig å vite uten å kjenne mer til de to slepene.

Mer interessant er det å se på det absolutte energiforbruket i de to tilfellene. Energinnholdet i en liter dieselolje er 10,6 kWh/l (nedre brennverdi). Da blir forbruket for de fire tilfellene:

Dieselpurka uten slep: 6,36 kWh/mil
Dieselpurka med slep: 8,48 kWh/mil
Økning ved slep:         2,12 kWh/mil

TMX uten slep : 2,40 kWh/mil
TMX med slep : 3,93 kWh/mil
Økning ved slep: 1,53 kWh/mil

Merforbruket av energi ved slep med dieselpurka er 39% høyere enn merforbruket ved sammenliknbart slep med TMX.

Prosentregning kan gi merkelige utslag, særlig dersom referansen for prosentregninnge er forskjellig slik som her. I det ene tilfellet er referansen 6,36 kWh/mil, i det andre 2,40. Da vil et likt merforbuk ved slep gi en lavere prosentvis økning for det alternativet med størst basisforbruk (dieselpurka uten slep).

Ser vi på det absoutte forbruket så er det helt tydelig at TMX'en er mest effektiv for denne slepejobben
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

turfsurf

Dette blir bare tull. Man må se på energien man får tilført hjulene, og så se på økt forbruk i prosent ut av det. I 80km/t belastes ikke fossilmotorer veldig mye (heller ikke med henger), og elmotorene til Tesla er heller ikke utenfor komfortsonen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Horsenose

Men om fossilmotoren jobber mer effektivt under tyngre last, mens elmotoren jobber relativt likt sett bort ifra økt tap i batteriet, så vil høyere belastning gi større utslag i elbilen.
Model X reservasjon


Rævedilter


turfsurf

Ja, så spørsmålet er hvor du er i utgangspunktet m.t.p. belastning.

Uansett så var ikke det en del av den opprinnelige påstanden. «Fordi fossilmotoren er så ineffektiv».

Karakteristikken til de forskjellige motorene spiller selvfølgelig inn, og hvor du er på belastningskurven. Men det er ikke fordi fossilmotorer i utgangspunktet har lav virkningsgrad.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

33,4% virkningsgrad ligg ein gjennomsnittlig dieselbil i 60 km/t på.

https://www.tu.no/artikler/elbil-mindre-miljovennlig-enn-diesel/245709

Totalvirkingsgrad for ein elbil ligger vel under 80% om vinteren iallefall, kanskje og ned ned mot 70% når varmeapparatet går uten varmepumpe.
https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA