Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X og campingvogn

Startet av Stig-Arne, onsdag 26. april 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: Cned86 på søndag 24. juni 2018, klokken 14:20
Veldig spent på deres erfaringer. Jeg fikk meg en x75d for en mnd siden. Vet denne er noe i minste laget men om jeg kan komme meg ca 150km før jeg må lade så er det innenfor (skal evt maks 50-70 mil og være på en eller to nærliggende plasser før retur så det gjør meg ikke noe at turen tar et par timerekstra iforhold til diesel purka + små unger så passer bra med stopp hver andre time )

Sent fra min PRA-LX1 via Tapatalk
Da er vi i samme båt.. Evt bil

Henter en X75 på fredag som kommer. Kjører ned mot Trondheim i ferien med en Kabe 630 på 2000 kg på slep.npr valget mellom 75 eller 100, så var konklusjonen at de 14 dagene i året jeg kunne trengt 100, så skal jeg alltids klare å lade litt hyppigere så lenge mulighetene er der. Utfordringen blir jo i områder hvor laderene er mer spredt. F. Eks Finnmark. Men får holde meg unna der ett par år til.

geear

Har noen gjort seg erfaringer i forhold til utformingen på vognene? Ser iallfall tilsynelatende ut for å være ganske stor forskjell i aerodynamikk på det som finnes både brukt og nytt, spesielt fra de siste ti årene.

Og enkeltakslede er vel også å foretrekke kontra boggi, når man tenker utelukkende forbruk?

Det med regen er interessant. Vi skulle kommet oss over på elektronisk styring av brems, slik amerikanerne har, i stedet for påløpsbrems. Dermed kunne det vært krevd mye hardere oppbremsing (iallfall bruk av bremsepedal) før hengerbremsen slo inn. Tipper det kommer...

Stig-Arne

Sitat fra: gr på søndag 24. juni 2018, klokken 23:03
Har noen gjort seg erfaringer i forhold til utformingen på vognene? Ser iallfall tilsynelatende ut for å være ganske stor forskjell i aerodynamikk på det som finnes både brukt og nytt, spesielt fra de siste ti årene.

Og enkeltakslede er vel også å foretrekke kontra boggi, når man tenker utelukkende forbruk?

Det med regen er interessant. Vi skulle kommet oss over på elektronisk styring av brems, slik amerikanerne har, i stedet for påløpsbrems. Dermed kunne det vært krevd mye hardere oppbremsing (iallfall bruk av bremsepedal) før hengerbremsen slo inn. Tipper det kommer...
Godt poeng. Eldre vogner har ofte en aerodynamikk som er verre enn nye. Og det er stor forskjell mellom de forskjellige vognene.
Jeg har en 2017 modell enkelakslet. Er veldig spent på forbruk med å trekke den. På fossilen så gikk ikke forbruket opp noe sammenlignet med en eldre 2004 modell Knaus som var 300 kg lettere.

Amundmo

Så hva skal man ta størst hensyn til? Aerodynamikken og vognens utforming eller vekt?  :o
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

turfsurf

Sitat fra: Amundmo på mandag 25. juni 2018, klokken 23:40
Så hva skal man ta størst hensyn til? Aerodynamikken og vognens utforming eller vekt?  :o
Skal du kjøre oppover teller vekten mye, ellers er det aerodynamikk som er viktig. Jeg ville kun tenkt på aerodynamikk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Aerodynamikken kan fikses ved å kjøre saktere. Rullemotstanden blir man ikke kvitt. Tipper man fort har det dobbelte av rullemotstand.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. juni 2018, klokken 08:04
Aerodynamikken kan fikses ved å kjøre saktere. Rullemotstanden blir man ikke kvitt. Tipper man fort har det dobbelte av rullemotstand.
For å doble rullemotstand må man ca doble vekt. Og for en kloss av en campingvogn vil fort luftmotstand dominere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

silverwrx

 

Ligger på 350-450wkm på min vogn.

Har X75d. Blir litt lading. Rekkevidde som en fresh leaf, og med superlader og chademo funker det.

Har båt og vannscooter og som står hjemme, drar ofte. De er ubremsede, ligger på 250wkm på Seadoo 600kg og 300wkm på 1tonns skibsplast. Vogna på 350-450wkm veier 1800kg lastet.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

cra

Det er vel i nesten bare Tesla som trekker henger i dag, så det er vel ikke så overraskende at andre plasser ikke er tilpasset formålet.

Synes dere som trekker henger bør hekte av, i alle fall når det som på bildet blokkerer to HC-plasser. Det bidrar i alle fall ikke til å rive ned stigmaet om at Tesla-sjåfører er egoistiske douchebags når bilen står slik.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Stig-Arne

Sitat fra: cra på tirsdag 26. juni 2018, klokken 11:15
Det er vel i nesten bare Tesla som trekker henger i dag, så det er vel ikke så overraskende at andre plasser ikke er tilpasset formålet.

Synes dere som trekker henger bør hekte av, i alle fall når det som på bildet blokkerer to HC-plasser. Det bidrar i alle fall ikke til å rive ned stigmaet om at Tesla-sjåfører er egoistiske douchebags når bilen står slik.

Jeg tenker som så, er det plass, og mulighet. Så er det OK å blokkere plassene, men da må man være klar til å flytte om det trengs. Ikke forlate plassen og samtidig sperre for andre.

Skal man forlate bilen på lading, så skal også henger kobles av slik at man står på rett måte

Amundmo

Knaus kommer med modellen Travelino til høsten. 4 sengeplasser og egenvekt på 650kg
215 i bredden og totallengde på litt over 5m. Det må kanskje være et godt alternativ til de som ofte er ute på tur med vogn og som ønsker et snillere forbruk?
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cned86

Sitat fra: silverwrx på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:28


Ligger på 350-450wkm på min vogn.

Har X75d. Blir litt lading. Rekkevidde som en fresh leaf, og med superlader og chademo funker det.

Har båt og vannscooter og som står hjemme, drar ofte. De er ubremsede, ligger på 250wkm på Seadoo 600kg og 300wkm på 1tonns skibsplast. Vogna på 350-450wkm veier 1800kg lastet.
Takk for god info:) da blir det nokk overkommelig for me også :)

Sent fra min PRA-LX1 via Tapatalk


cra

Noen som har/tenker å skaffe seg CampLet/CombiCamp til å dra bak X?

Har meget gode erfaringer med forbruk på VW Caravelle med en slik. Var helt nede i 0,60l/mil på langtur (mot 1,2+ med liten campingvogn), og da snakker vi seks personer med full baggasje og hengeren (som var på max 400kg). Langturer uten henger lå alltid på noe høyere forbruk enn det.

Formen på vogntoget gjorde nok mye til at forbruket ble gunstig, og det kunne være artig å vite om det samme ble tilfelle på TMX. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Det vil det nok, det er akkurat samme prinsipp, men husk at prosentvis endring i "målbart" forbruk blir mye større, fordi fossilmotoren er så ineffektiv og kaster bort masse energi.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA