Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X og campingvogn

Startet av Stig-Arne, onsdag 26. april 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

Ganrak

Jeg er fullstendig ukvalifisert til å mene noe som helst om praktisk rekkevidde (får min X denne uka). Når det er sagt, så ville jeg gått på med friskt mot for å kunne kjøre med X. Utrolig kjipt å byttelåne..

Kanskje denne videoen er relevant for å få litt inntrykk av hvordan det er å lade osv..
https://www.youtube.com/watch?v=akONJfTO2W8

Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på mandag 19. juni 2017, klokken 12:11
Så kan det tilføyes at B96 er BE uten oppkjøring - du må gjennom samme kurs, både teori og praksis, men du trenger ikke kjøre opp.

Jepp. Mesteparten av tidsbruken og mesteparten av kostnadene. Like greit å ta med seg oppkjøringen også og få BE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mr.rs4

Sitat fra: cossie på fredag 05. mai 2017, klokken 10:47
Etter å ha sett noen tester av TeslaBjørn på tur med campingvogn vinterstid er jeg mindre skeptisk til å dra på campingtur med el-bil. Typisk forbruk ved mission impossible ligger på 450Wh/km med ca 6 m lang vogn og vinterlige omgivelser. Som vestlending går ofte turen over fjellet om sommeren og jeg har satt opp et regnestykke på hvor mye man kan forvente å måtte lade på turen samt hvor det er tilgjengelig ladere. Konklusjonen er at man faktisk kommer seg mellom superladerne uten større problemer. Største utfordring er strekningen mellom Åmot og Drammen men da har man hurtiglader i Notodden og Kongsberg. Finnes faktisk også en "malplassert" superlader 21 km nord for Kongsberg (Lampeland).

Noen ganger går turen sørover til dyreparken og etter mine beregninger går også dette fint med vogn dersom man fullader ved en hurtiglader i Stavanger (Her må det komme en superlader I området rundt Ålgård etter min mening).

Her er teoretsik tur med campingvogn. Hadde vært veldig interessant å høre erfaringer fra andre om hvilke forbruk dere opplever på tur med fullastet bil og vogn.


Jeg tok ikke helt dette excel arket.
Men hvor langt kommer man med en full ladet TMXP100DL og campingvogn på 1800kg? Hva er maks ca lengde en kan komme? Med optimale vær forhold.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

jlan

#18
Sitat fra: Tullebukk1 på mandag 19. juni 2017, klokken 14:10
Har blitt drøftet litt allerede, men jeg skal kjøre følgende tur med campingvogn i sommer, og har alternativet å låne en fosilbil (ja skrekk og gru).

Oslo - Flåm - Hoddevika - Kristiansund - Geiranger - Oslo.

Hva er deres anbefaling?
Kommer til å ha med chademo adapter..
Det kommer til å gå helt fint. Jeg foreslår at du tar en prøvetur og ser hva forbruket ligger på, og så legger det inn i https://abetterrouteplanner.com/
Den finner Chademo ladere også-med litt hjelp.
Jeg pleier å legge inn 350Wh/km -med en liten campingvogn. Vedlagte pdf fil er modellert med 400Wh/km og XP100D

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Christian Malvik

Har nettopp kjørt strekningen Trondheim tretten brukte 370 w i snitt med en hobby 650 på ca 1900 kg . På toppen av Dovre så lå snittet på ca 450 men sank nedover dalen. Helt uproblematisk å kjøre med vogn. Kjørte uten chademo adapter men ser fordelen med det hvis man kjører utenfor hovedveiene.

Gordon Retriever

Øvelseskjøre, ikke "øvelseskjøre". :)

Statens vegvesen: Øvelseskjøring med personbil og tilhenger (B96 og BE)

SitatDen som er med deg må ha hatt førerett i klasse BE sammenhengende de siste 5 årene

sfinxern

Hei.

Vurderer selv å bytte ut i3'n med TMX spesielt pga plass, 4x4 og aller viktigst hengerfeste. Har en campingvogn, Adria 663, en akslet med egenvekt 1700, totalvekt 2000kg. Denne drar jeg i hovedsak bare et par uker sommerstid. Evt til og fra fastplass på sikt høst og vår.

Har sett på nybil pga renten til Tesla er veldig bra nå sammenlignet med andre. Har maks 300 000kr jeg kan kaste inn i egenkapital, så da begrenser det seg til en 75D. Spørsmålet er om denne er tilstrekkelig ifht trekking av vogn. I og med at vi trekker lite, så er ladestopp helt uproblematisk. Kjører stort sett etter hovedveier.

Kan man regne med å klare 10-15 mil på sommerstid med så tung vogn?

Kjenner det frister veldig og så må jeg også tenke på alle de andre dagene i året vi kjører uten vogn.

Hmmm....
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Go-carter

Worst case har du 70kwh tilgjengelig (da noe forsvinner pga høyt varmetap ved hengerkjøring etc). 400wh/km klarer de aller fleste å få til med campingvogn, da kommer du 17-18 mil pr. 100% batteri.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Brede

Opplevde for første gang å stå i ladekø på Aspøya forrige uke.
Der stod det en X med campingvogn og blokkerte fire stolper, imponerende!
Jeg var der i 40 minutter og så ikke noen sjåfør, mulig de hadde lunsj i vogna.  ;D

sfinxern

Sitat fra: Go-carter på mandag 17. juli 2017, klokken 21:46
Worst case har du 70kwh tilgjengelig (da noe forsvinner pga høyt varmetap ved hengerkjøring etc). 400wh/km klarer de aller fleste å få til med campingvogn, da kommer du 17-18 mil pr. 100% batteri.

Ok, er som regel 1 uke i Sunne i Sverige om sommeren. Fra der jeg bor er det 172km. Og det kommer ladepunkt Torsby. Andre veien er det jo Charlottenberg og etter det Arvika. Kommer sikkert flere. Så ingen problem virker det som.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sfinxern

Sitat fra: Brede på mandag 17. juli 2017, klokken 22:00
Opplevde for første gang å stå i ladekø på Aspøya forrige uke.
Der stod det en X med campingvogn og blokkerte fire stolper, imponerende!
Jeg var der i 40 minutter og så ikke noen sjåfør, mulig de hadde lunsj i vogna.  ;D

Hehe det er alltid noen idioter man kommer over. Er jo faktisk mulig å koble av vogna. Tar 3 min ink å sette ned støtteben:-).

Har vært borti mye rart i sommer jeg og... Huff:-).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Øyvind.h

#26
Sitat fra: sfinxern på mandag 17. juli 2017, klokken 22:45
Sitat fra: Go-carter på mandag 17. juli 2017, klokken 21:46
Worst case har du 70kwh tilgjengelig (da noe forsvinner pga høyt varmetap ved hengerkjøring etc). 400wh/km klarer de aller fleste å få til med campingvogn, da kommer du 17-18 mil pr. 100% batteri.

Ok, er som regel 1 uke i Sunne i Sverige om sommeren. Fra der jeg bor er det 172km. Og det kommer ladepunkt Torsby. Andre veien er det jo Charlottenberg og etter det Arvika. Kommer sikkert flere. Så ingen problem virker det som.
Rundt 72kwh fra full til bom stopp, og ca 68kWh fra 100% til 0%. Tror nok ikke du gambler på å bruke energi under 0% med vogn på slep.

Så om du beregner å ankomme med litt margin bør du satse på rundt 60kWh utnyttbart. 60.000/172=348Wh/km.
Det klarer du nok fint om vognen ikke er stor og du kjører i 50-60-70-80 sone.
Men man kan raskt passere 400Wh/km med stor vogn, god snittfart og litt høydeforskjell. En kar la ut erfaring fra Italia-tur med vogn nylig. Han hadde flere strekninger på 4-500Wh/km uten veldig høy hastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sfinxern

Akkurat samme vogna som jeg har ser jeg:-). Artig å se folk som tester litt. Tøft. Så forøvrig ut som en veldig fin plass!

Kanskje jeg blir å ta turen selv en dag med samme ekvipasje :police:.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

jlan

#28
Sitat fra: Brede på mandag 17. juli 2017, klokken 22:00
Opplevde for første gang å stå i ladekø på Aspøya forrige uke.
Der stod det en X med campingvogn og blokkerte fire stolper, imponerende!
Jeg var der i 40 minutter og så ikke noen sjåfør, mulig de hadde lunsj i vogna.  ;D
Selvfølgelig skal man ikke lage kø med campingvogn. Men det er også fint om de som ikke har henger tar først i bruk de plassene som ikke egner seg for å lade med tilhenger på. Jeg opplever generelt  godt samarbeid på dette,  men jeg må jo si at noen av ladeplassene er veldig klønete bygd for de med tilhenger. For eksempel at det er en gressplen helt inntil, slik at en ikke kan komme til fra motsatt side (uten å teste terrengegenskapene).

Aspøya har vel to plasser med sidemontert ladestolpe, men det er litt trangt, spesielt nå som det er byggearbeider der. Det kunne enkelt vært planert slik at en kunne stå på langs på baksiden.
https://www.tocn.no/aspoya/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sfinxern

Tror dere en X75 blir for snaut for campingvogn formål? Lommeboken roper JA til 75, og det blir et litt stort hopp opp til 100D.

Nybilkjøp er mest interessant pt pga finansieringsfordeler (blir billigere enn ordinært billån fra et finn-objekt).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA