Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq i 1 år eller Ampera-e i 3-5 år?

Startet av stiglj, tirsdag 25. april 2017, klokken 11:26

« forrige - neste »

stiglj

Noen tanker?

Kan få begge levert nå i sommer. Lease Ioniq i ett år og gå for nyere/annen modell om et år, eller kjøpe/lease Ampera-e og heller bytte ut vår i3 (gen.1) om 1 - 3 år?

Goggen123

#1
Luksusproblem  ;D

Det er vel også litt avhengig hva du mener er viktig av utstyr.
Jeg var tidlig ute med bestilling på AE, men valgte til slutt å droppe bilen først og fremst pga. manglende adaptiv cruise og manglende mulighet for prøvekjøring (jf. diskusjon om setene). Dette er viktig for meg om jeg skal bruke over 300.000 på å kjøpe en ny bil.
Samtidig dukket det opp et veldig godt korttidstilbud på leasing av Leaf som jeg slo til på. Så kan jeg heller hoppe på Ampera senere om den kommer oppgradert med adaptiv cruise...eller en ny Leaf som kommer rundt årsskiftet...eller Ioniq med enda større batteri.

Har du et godt tilbud på leasing av Ioniq ville jeg vurdert det. På den annen side er det sikkert ikke noe problem å få solgt AE om den ikke faller i smak og du ikke venter for lenge med å selge den.

AmocoCadiz

Gå for AE. Ioniq vil bli mye raskere utdatert, særlig p.g.a. batteristørrelse.

ALLE går for eller siden lei av dette evige behovet for lading,
det problemet er mye sjeldnere med AE.

AppleKnocker

Kommer an på hva behovet ditt er.
Det eneste som er bedre med AE sammenlignet med Ioniq er rekkevidden, spør du meg. Men det kan jo være god nok grunn til å velge den.

Jeg har ennå til gode å se gode tilbud på leasing av elbiler. Konseptet leasing er flott, men hvis leasingselskapet antar usikkerhet rundt restverdi blir det gjerne dyrt.

For mitt behov hadde jeg tatt en AE av de to hvis jeg kunne få den til sommeren.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

Med leveringstiden som det er nå, ville jeg hatt litt is i magen og sett hva som kommer til høsten.

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på tirsdag 25. april 2017, klokken 13:19
Med leveringstiden som det er nå, ville jeg hatt litt is i magen og sett hva som kommer til høsten.
Nå skriver han at han kan få begge i sommer så da er ikke leveringstid moment tydeligvis.

Vil anta han trenger en bil. Ae er tross alt litt mer fremtidssikret enn nåværende Ioniq. Men alle elbiler er usikkre kort på grunn av svingninger i markedet og teknologisk utvikling.

Tenk om Tesla Model 3 kommer med 350 kW hurtiglading og dollaren synker kraftig! Eller Leaf med 150 kW hurtiglading og 60 kWh batteri til 280 tusen kr.

Masse if's and but's

stiglj

Kan som sagt få begge levert nå i sommer. Ioniq med 1 års leasingavtale eller kjøp av Ampera-e. Kjører 80 km t/r til jobb hver dag. Plus litt småkjøring på kvelden. En langtur i ny og ne, men sjelden lengre enn 150 km en vei.
Var tidlig ute med å bestille Ampera-e, men har veldig lyst på adaptiv cruise til og fra jobb. Pluss at Ioniq'en nok ligger bedre på E-18 i 110-sonen.
Men blir veldig usikker nå som veldig gode anmeldelser av begge biler foreligger.

Trekkoppbil

Det hender ofte at Gomore har tilbud på Leasing: https://gomore.no/leasing
I skrivende stund ser jeg det koster fra 5000kr.

Goggen123

Sitat fra: stiglj på tirsdag 25. april 2017, klokken 13:39
Kan som sagt få begge levert nå i sommer. Ioniq med 1 års leasingavtale eller kjøp av Ampera-e. Kjører 80 km t/r til jobb hver dag. Plus litt småkjøring på kvelden. En langtur i ny og ne, men sjelden lengre enn 150 km en vei.
Var tidlig ute med å bestille Ampera-e, men har veldig lyst på adaptiv cruise til og fra jobb. Pluss at Ioniq'en nok ligger bedre på E-18 i 110-sonen.
Men blir veldig usikker nå som veldig gode anmeldelser av begge biler foreligger.

Ser jo ut som du med ditt kjøremønster vil greie deg godt rekkeviddemessig uansett hvilken av de to du velger. Vanskelig valg!

doldis1

 Leas Ioniqen, drit i Opelen og kjøp deg en TM3 når de kommer !  Av alle verdens mysterier står det faktum
at folk kjøper Opel/Chevy usett som ett av de største  ;)
Kan overgangen fra BMW til Opel bli annet enn en gedigen nedtur ?

stiglj

Sitat fra: doldis1 på onsdag 26. april 2017, klokken 08:59
Leas Ioniqen, drit i Opelen og kjøp deg en TM3 når de kommer !  Av alle verdens mysterier står det faktum
at folk kjøper Opel/Chevy usett som ett av de største  ;)
Kan overgangen fra BMW til Opel bli annet enn en gedigen nedtur ?

Har tenkt tanken!

Troald

Jeg vet det er som å banne i kirken, men les nøye kritikkene av Ampera-e. Journalistene jubler og gir terningkast, men mot slutten kommer alle de negative kommentarene. Ikke rekkeviddeangst lengre, men rekkeviddeskylapper. Bilen skårer stort på rekkevidden og innvendig størrelse. Men setekvalitet, dårlig støyisolasjon, ladefart m.m ramses opp uten at det endrer terningkastet. I forhold til den reelle prisen (330-350) blir det en dyr fornøyelse.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

geear

Sitat fra: Troald på onsdag 26. april 2017, klokken 11:51
Jeg vet det er som å banne i kirken, men les nøye kritikkene av Ampera-e. Journalistene jubler og gir terningkast, men mot slutten kommer alle de negative kommentarene. Ikke rekkeviddeangst lengre, men rekkeviddeskylapper. Bilen skårer stort på rekkevidden og innvendig størrelse. Men setekvalitet, dårlig støyisolasjon, ladefart m.m ramses opp uten at det endrer terningkastet. I forhold til den reelle prisen (330-350) blir det en dyr fornøyelse.
Dessverre er det fortsatt rekkevidde, lastekapasitet og pris, altså de utelukkende praktiske og økonomiske egenskapene, som ser ut for å telle nesten hele scoren i tester av elbiler. Leste en britisk her for litt siden som var utelukkende på kjøreglede og innovasjon. Det var frisk lesning!

Det virker heller ikke som journalistene er i nærheten av å sette en terningkaststandard. Både Ampera-e og Ioniq er like spennende som å se maling tørke, men at de er mye rekkevidde for en hyggelig penge er det ingen tvil om. Allikevel burde ikke det være nok til å gi en 6er. En 6er burde være full score på alt!

AmocoCadiz

Sitat fra: gr på onsdag 26. april 2017, klokken 14:35
Sitat fra: Troald på onsdag 26. april 2017, klokken 11:51
Jeg vet det er som å banne i kirken, men les nøye kritikkene av Ampera-e. Journalistene jubler og gir terningkast, men mot slutten kommer alle de negative kommentarene. Ikke rekkeviddeangst lengre, men rekkeviddeskylapper. Bilen skårer stort på rekkevidden og innvendig størrelse. Men setekvalitet, dårlig støyisolasjon, ladefart m.m ramses opp uten at det endrer terningkastet. I forhold til den reelle prisen (330-350) blir det en dyr fornøyelse.
Dessverre er det fortsatt rekkevidde, lastekapasitet og pris, altså de utelukkende praktiske og økonomiske egenskapene, som ser ut for å telle nesten hele scoren i tester av elbiler. Leste en britisk her for litt siden som var utelukkende på kjøreglede og innovasjon. Det var frisk lesning!

Det virker heller ikke som journalistene er i nærheten av å sette en terningkaststandard. Både Ampera-e og Ioniq er like spennende som å se maling tørke, men at de er mye rekkevidde for en hyggelig penge er det ingen tvil om. Allikevel burde ikke det være nok til å gi en 6er. En 6er burde være full score på alt!
For folk flest og elbileiere som gått lei evig lading og planlegging av alle mulige og uforutsette transportoppgaver er rekkevidden til AE gull. Følger det med 4 hjul og seter i bilen er det en fin bonus og ville bety terningkast 7 eller 8   :-)

Etterhvert som andre 60kWh biler kommer vil vi nok få mere fokus på andre egenskaper som interiør og seter og autonome systemer.

Men både nå og fremover vil  AE være en bra og praktisk familiefrakter, og på lik linje med de millioner av typer biler som f.eks. Toyota lager (minus Mirai) vil mange synes den fungerer godt i en travel hverdag. Og som godt brukt om mange år vil den fortsatt gå langt nok til å være brukbar.

Goggen123

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 26. april 2017, klokken 15:01
For folk flest og elbileiere som gått lei evig lading og planlegging av alle mulige og uforutsette transportoppgaver er rekkevidden til AE gull. Følger det med 4 hjul og seter i bilen er det en fin bonus og ville bety terningkast 7 eller 8   :-)

Vel; Blant folk flest, er det vel like mange som overvuderer rekkeviddebehovet sitt, som det er folk som har et reelt behov for så lang rekkevidde. Og hvor mye hassle er det egentlig med lading, plugge inn om kvelden i garasjen og ta ut om morgenen.
Det er ikke slik at alle i Norge er barnefamilier som trenger stor plass, eller har ei hytte 300 km unna som de vil kjøre non-stop til uten å lade underveis.

Og for å ta rekkevidde; Om vi holder oss til trådstarters behov, så ville jo til og med en Leaf 30 dekke behovet. Jeg kjører ca. samme lengde daglig t/r jobb i god hastighet i 110 sone og har rundt 40-50% igjen til kveldens småkjøring uten å lade på jobb.

Men selvsagt er Ioniq og Ampera topp biler, og er det man kjøper seg nå om man kan få dem levert raskt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA