Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

MrBacardi

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:50
Noen som vet planlagt kapasitet på fabrikken i Polen Audi med flere skal få batterier fra?

dette er off-topic, men hvis det er LG Chem i Polen som Audi kjøper celler fra til e-tron (vet noen dette sikkert?), så snakkes det om at denne fabrikken i inneværende år har en kapasitet på 100.000 batterier (med 320 km rekkevidde) pr. år. Vet ikke hva slags snitt de bruker på kWh-størrelse for å beregne dette tallet, kanskje ca 40 kWh?

kilder:
http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/article.aspx?aid=3045460
http://www.lgchem.com/global/lg-chem-company/information-center/press-release/news-detail-783
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

turfsurf

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 23. mai 2018, klokken 16:31
dette er off-topic, men hvis det er LG Chem i Polen som Audi kjøper celler fra til e-tron (vet noen dette sikkert?), så snakkes det om at denne fabrikken i inneværende år har en kapasitet på 100.000 batterier (med 320 km rekkevidde) pr. år.
Synes egentlig det er relevant. Så vidt jeg har fått med meg er det flere som skal ha batterier fra denne fabrikken, så det vil jo si noe om hvor mye som kan leveres.

Hvis man bruker dine antagelser så er det f.eks nok til 40k tron i året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Her er en nyhetssak om etableringen av fabrikken i Polen. Det står her at produksjonskapasiteten er "opp til 100000 elbilbatterier pr år", men ikke angitt noen GWh/år i produksjonskapasitet.
https://www.reuters.com/article/us-lgchem-factory-poland/lg-to-open-europes-biggest-car-battery-factory-next-year-idUSKBN1CH21W

LG chem selv skriver at fabrikken kan produsere "mer enn 100000 batterier/år for biler med rekkevidde 320 km", og totalt skal LG chem ha produksjonskapasitet på mer enn 280000 batteripakker.
http://www.lgchem.com/global/lg-chem-company/information-center/press-release/news-detail-783

Hvis det er slik at e-Audi fabrikken kan produsere totalt ca 80000 eTron og eTron Sportback pr år, og disse bilene blir utstyrt med 90 kWh batterier, så må nok Audi få battericeller og/eller pakker fra andre leverandører/fabrikker enn den i Polen også.

Men, så kommer det en glad sak for de som er opptatt av elbilsaken. LG chem har allerede nå, før fabrikken er ferdigstilt, lagt planer om en tredobling av produksjonskapasiteten i Polen, dvs. over 300000 batteripakker á 320 km rekkvidde. Denne utvidelsen skal være klar til 2020/2021 som samsvarer godt med BMW, VW, Mercedes og andre sine planer om lansering av elbilmodeller. Det står også at mesteparten av den europeiske produksjonskapasiteten til LG chem i Europa de neste årene skal gå til 2. generasjon Renault Zoe og til Nissan Leaf, så kanskje Audi får sine batterier fra en annen leverandør?
https://pushevs.com/2018/03/12/lg-chem-to-triple-ev-battery-production-in-poland/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Pingle

Sitat fra: THE på torsdag 24. mai 2018, klokken 07:40
Det står også at mesteparten av den europeiske produksjonskapasiteten til LG chem i Europa de neste årene skal gå til 2. generasjon Renault Zoe og til Nissan Leaf, så kanskje Audi får sine batterier fra en annen leverandør?

Mesteparten kan bety enten de aller fleste eller minst 50,1%. Ved 40kwh (konservativt foreslått over) betyr det at 20 000 etron kan få sine batterier derfra (mens 320 km også er 80% av etrons minsterekkevidde- som tilsier maks 40 000 etron).
I et oppstartsår vil jeg tro at Audi ikke vil regne med mer enn 20 000 etron produsert (med Teslas oppstartsvansker friskt i minne), men det ville jo vært positivt om de også sikret seg for fullskalaproduksjon fra første dag mtp batteritilgang.
Uansett er jeg temmelig sikker på at hele den norske ventelisten til Audi har bilen sin om 13 mnd.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

MrBacardi

Sitat fra: THE på torsdag 24. mai 2018, klokken 07:40
Det står også at mesteparten av den europeiske produksjonskapasiteten til LG chem i Europa de neste årene skal gå til 2. generasjon Renault Zoe og til Nissan Leaf, så kanskje Audi får sine batterier fra en annen leverandør?

Ja, ser ut til at Audi shopper både fra LG Chem og Samsung SDI:

SitatWith our first battery electric Audi SUV, we are combining an emission-free drive system with driving pleasure," said Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, Member of the Board of Management of AUDI AG for Development. "We will optimally integrate the innovative cell modules developed with LG Chem and Samsung SDI into our vehicle architecture, thus achieving an attractive overall package of sportiness and range.
kilde, som ikke er helt fersk, men likevel: http://evfleetworld.co.uk/audi-to-work-with-lg-chem-and-samsung-sdi-on-batteries-for-electric-suv/

Det gir mer mening for Audi vil jeg si, fordi kapasiteten på LG Chem tilsier at de er utsolgt en stund framover, husk feks at Jaguar kjøper celler fra LG Chem til I-pacen (https://electricrevs.com/2018/04/21/audi-e-tron-vs-jaguar-i-pace-battery-pack-comparison/), i tillegg til Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen++...
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

HalvorV

Noen som klarer å logge seg på «min side» for å sjekke hvilket reservasjonsnummer man har?
Jeg får bare feilmelding, gjelder dette alle?
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Amatøren

Går helt fint.

Rykket frem til 26xx nå. Begynte på 28xx.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HalvorV

Funket fra Mac, ikke fra telefon.. 25xx rykker stadig frem i køen.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Amatøren

Glemte å nevne at jeg brukte Chrome på Android 8 telefon.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Touring

Hadde 450 oktober 17, 438 nå. Så er rimelig stabilt på litt lavere nummer virker det som.

e-Stig

Har for første gang havnet opp (ned) på 22xx-tallet.

Har ikke studert så nøye på de tekniske detaljene underveis, så den mest dramatiske endringen på e-tron for min del er at den har blitt 76mm høyere enn konseptbilen (ifølge DinSide). Foreløpig er det den eneste grunnen til at jeg er betenkt.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Amatøren

At den blir høyere enn konseptbilen øker sannsynligheten for at vi bestiller.

Litt skeptisk til innvendig plass. Da spesielt bagasjeplassen.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Pingle

Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:47

Denne bør nok ses, særlig om det faktisk blir en turne med en ikke-kjørbar versjon for å presentere interiør.
Uansett blir det neppe mindre bagasjeplass til tak enn med i-pace, hvor enkelte anmeldere mistenker velvillig mål, passer bedre med 530 l enn 656 l, og at det neppe er større enn passat:
https://www.dinside.no/motor/den-beste-elbilen-vi-har-kjort/69862650

Siden e-tron er VAG, bør vi kunne forvente at den er sammenlignbar, liter for liter, med både passat og andre stv/suv vi har sett der. 7,6 cm ekstra bør uansett også gi bedre plass under taket, både for oss og bagasjen vår.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Xander

Sitat fra: Pingle på torsdag 07. juni 2018, klokken 11:11
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:47

Denne bør nok ses, særlig om det faktisk blir en turne med en ikke-kjørbar versjon for å presentere interiør.
Uansett blir det neppe mindre bagasjeplass til tak enn med i-pace, hvor enkelte anmeldere mistenker velvillig mål, passer bedre med 530 l enn 656 l, og at det neppe er større enn passat:
https://www.dinside.no/motor/den-beste-elbilen-vi-har-kjort/69862650

Siden e-tron er VAG, bør vi kunne forvente at den er sammenlignbar, liter for liter, med både passat og andre stv/suv vi har sett der. 7,6 cm ekstra bør uansett også gi bedre plass under taket, både for oss og bagasjen vår.

Min første reaksjon når jeg så i-Pacen var at bagasjerommet umulig kunne være 656 liter. Men målte mtp plass for hundebur og mener at jeg greit burde få plass til et bur med bredde 95cm dybde 95cm og høyde fra 60cm i bakkant og 70cm i forkant- hvis vi regner med et snitt på 65 cm i høyde så får vi plass til et bur på:  95*95*65 = 586 liter. Så 656 liter er nok ganske sansynlig.

trd-73

På denne videoen viser de et annet litermål.
https://youtu.be/mN5krYhKgKg og også hvor det er målt. Jeg tror det er mer sammenlignbart med Audi tall.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA