Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første prøvekjøringer/tester i Norge

Startet av Ipadjove, onsdag 19. april 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på mandag 01. mai 2017, klokken 13:10
Sitat fra: kammiz på fredag 28. april 2017, klokken 20:08
Jeg tror også vi ser priser ganske langt opp mot 400 i starten, av spekulanter. Neppe mange får solgt til prisen......
Blir spennende å se hvor bruktprisen havner når Tesla Model 3 og nye Leaf kommer.
Og bruktprisen på model S,
det er mange som trengte og trenger stort batteri som hittil uten alternativ har strukket seg langt over smertegrense for bilkategori og pris for å få stort batteri.
Nå er AE her og Leaf og Modell 3 som alternativ også for denne kundegruppen som i stor grad  vil velge bort brukt modell S.

Olemann

Får bare håpe bilen er så god at den kan beholdes minst 5 år, salg etter 2-3 år (med de konkurrentene den da har fått) er neppe noen god butikk...som det aldri har vært med elbiler som beholdes akkurat lenge nok til at konkurrentene kommer med noe bedre (bortsett fra Tesla som sånn sett har surfet på valutaendringene og førstemann med stor tank).

Sitat fra: knut.aulie på mandag 01. mai 2017, klokken 13:10
Sitat fra: kammiz på fredag 28. april 2017, klokken 20:08
Jeg tror også vi ser priser ganske langt opp mot 400 i starten, av spekulanter. Neppe mange får solgt til prisen......
Blir spennende å se hvor bruktprisen havner når Tesla Model 3 og nye Leaf kommer.

Stigzy

Jeg føler nesten at elbiler blir lik mobilene. Er så mye nytt fra år til år at en må oppdatere oftere for å holde tritt :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

kammiz

Det er jo pga økning i kWh at det har vært sånn. Rekkevidde er fortsatt den viktigste faktoren. Etter ampera-e vil ikke kampen om å øke rekkevidde på de rimelige bilene være så vesentlig. Ja det kommer flere med tilsvarende rekkevidde, men ampera-e vil veldig lenge ha bra nok rekkevidde. Litt nye finesser osv vil veie mye mindre enn om vi kjøpte en 30kwh ampera-e nå og 60kwh så begynte å komme hos konkurrentene i samme prissegment.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

AmocoCadiz

Sitat fra: kammiz på mandag 01. mai 2017, klokken 22:06
Det er jo pga økning i kWh at det har vært sånn. Rekkevidde er fortsatt den viktigste faktoren. Etter ampera-e vil ikke kampen om å øke rekkevidde på de rimelige bilene være så vesentlig. Ja det kommer flere med tilsvarende rekkevidde, men ampera-e vil veldig lenge ha bra nok rekkevidde. Litt nye finesser osv vil veie mye mindre enn om vi kjøpte en 30kwh ampera-e nå og 60kwh så begynte å komme hos konkurrentene i samme prissegment.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ening i dette,
for elbil er det jo størrelse på batteri og rekkevidde som har vært det største fremskrittet og drevet oppgraderingsbehovet
bilteknologien eller har som med fossiler ellers gjort temmelig beskjedne nyvinninger for hvert år.
Jmfr PC teknologien på 90tallet, hvert år stadig raskere prosessorer, større hardisker, mere minne, men nå er det få oppgaver som trenger raskere ytelser eller enda større lagringsplass.
Vil tro neste vesentlige generasjonsteknologi er autonom kjøring og tilsvarenede godkjenning fra veimyndighetene.


DagfinnN

Hei
En rapport etter et døgn i eie. Jeg har Tesla, så min rapport er farget av det. De som ikke tåler å lese det, for hoppe over.
Innvendig plass: Imponerende i forhold til bilens størrelse. Masse smarte rom som Tesla mangler. Svært god plass under taket. Mange knapper på dashboard og ratt - noe som jeg ikke liker eller forstår hvorfor det tviholdes på. Men det er enkelt å forstå. Skjermen under rattet er justerbar. På langt nær så intuitivt som T, men føles rimelig moderne likevel.
Setene, særlig førersetet, har merkbar kant ja. Tok en 7 mils tur i dag og kjente det i skinka ganske rask, men det ble ikke verre under turen. Kjente jo nextgen setet første på første tur også. Har tro på at dette sitter seg til.
Akselerasjon og kjøreegenskaper er helt ålreit. Men pga min bortskjemthet er det for meg ingen wow. Men for folk med kun fossil erfaring er det nok et kraftig sprang i riktig retning. Lot en bilinteressert med fossilerfaring, prøve og han sa wow. Ligger greit på vegen, setter seg litt på maks aks akkurat som i3. Har ikke prøvd sportsmodus noe særlig ennå.
På testrunden min 68 km landevei, fikk jeg et forbruk på 1,41 kwh. Tesla har 1,64 på samme runde og noenlunde samme forhold - tørr asfalt 10 - 12 grader. Klima på 23 grader såklart.
Dataanlegget er helt greit, men ikke helt wow. Savner spesielt info når jeg åpner døra med ladekabel i. Her har Opel mye å lære av T. Valg og mulighet med dab er minst like bra. Infoskjermen er rimelig stor og responstid er godkjent. Kobling av mobil gikk selvsagt helt glatt. Har ikke fått bilen online på app ennå, men regner med at det går.
Kjempefordel med 1 m kortere og 30 cm smalere bil i nærmiljøet. Fungerer derfor mye bedre i trange bygater og parkering. Har ikke funnet ut hvordan jeg slår av lyd når bilen er for nær hinder. For håpe det går an.
Rekkevidden er konge - som forventet. Skal på langtur til Trondheim om et par uker og kommer med mer  info etterhvert.
Har valgt stoffseter lyst interiør. Det er mulig at det er billig plast, men plages absolutt ikke av det. Ikke banker jeg på interiøret hele tiden for å få det bekreftet heller.
Ladingen går automatisk til 6 ampere og har max 10 amp på schuko. Må huske på å stille hver gang. Hvorfor det Opel? Ta enn titt på T sin løsning. Har bestilt en charge amp med type 2 kabel for å kunne utnytte mine 16 amp i garasjen. 6 ampere er utrolig sent, 16 er helt greit og holder i massevis for Tesla og da gjør det nok det for Ampera også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Arha

I dag ble det en liten testtur med Amperaen.  Kjørte totalt 22 mil for det meste på småveier, men også noe motorvei.  Utetemperatur var 12-14 grader og klima innstilt på 22.  Så på skjermen at klimaanlegget utgjorde en ganske stor del av totalforbruket, så det er tydelig at GM ikke har gjort store anstrengelser for å lage dette energieffektivt.  Slo av varme/AC etter en stund og brukte kun ventilasjon eller avslått klimaanlegg.  Dette ga hyggelige forbrukstall viste det seg.  Forbruket totalt var på 27,4 kWh som gir et snitt på 12,5 pr mil.  Forbruk i % var 45, så rekkevidden på en full tank ville da vært nesten 49 mil!!  Dette lover godt, bare synd at de ikke har kostet på varmepumpe for oppvarming.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

hanjan

Fikk låne en Ampera noen timer denne uken og forventningene ble vel stort sett oppfylt.
Av negative ting er det selvsagt setene, de opplevdes helt fine i starten, men etter en time begynte jeg å kjenne seterammen i korsryggen såpass at det ble direkte ubehagelig :(
En annen "rar" sak var at nøkkel mistet kontakten med bilen, slik at jeg måtte parre bil/nøkkel på nytt, ikke bare en gang, men 3 ganger etter hverandre... For å parre nøkkel må man legge den i bunnen av rommet under midtarmlene som var greit nå når bilen var tom, men sikkert ikke så gøy hvis man bruker rommet til oppbevaring og må tømme det hver gang...
En tredje ting var entertainment systemet krasjet i det jeg fikk en telefon mens Android Auto var aktiv. Systemet kom opp igjen med en gang jeg koblet telefonen fra og til igjen...
En bagatell til var at varmeapparat opplevdes som litt schizofrent. Innstillt på 22 grader blåste det for kaldt og på 23  ble det alt for varmt. Det endte med at jeg ble sittende og justere opp og ned i perioder.
Ser at noen har nevnt at radio ikke starter opp igjen på Dab hvis det var siste kilde som ble benyttet, men det opplevde ikke jeg.
Rekkevidden så ut til å bli ca 33 mil, men da ble det kjørt ganske hardt i svært kupert terreng med mye svinger, temp var ca 15 grader, så det var jeg absolutt fornøyd med.


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


kammiz

Jeg har tenkt over akkurat det samme med klima, det andre har hørt ikke opplevd. Bruker Android auto selv.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Counterpointer

Jeg har nå bare hatt bilen i noen timer, men synes klima virker veldig kaldt!
Det er jo ikke varmt ute heller, så det kan virke inn. Skal forske mer på dette. Temperaturen sto på 22-23 som burde være mye varmere.
Vet Tesla hadde problem med temperatur på en av sine softwareoppdateringer, og brukte flere nye på å rette opp. Kan jo hende at Opel også må justere software.

Gnilre

Jeg har også opplevd å fryse med klima på 22 og svette på 23. Det må være noe feil der da.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

seidl

Sitat fra: Gnilre på lørdag 03. juni 2017, klokken 23:45
Jeg har også opplevd å fryse med klima på 22 og svette på 23. Det må være noe feil der da.

Samme opplevelse som det du beskriver. Virker som det er 4-5 grader forskjell på 22-23 på klima.
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

Arha

Sitat fra: hanjan på lørdag 03. juni 2017, klokken 21:38
En bagatell til var at varmeapparat opplevdes som litt schizofrent. Innstillt på 22 grader blåste det for kaldt og på 23  ble det alt for varmt. Det endte med at jeg ble sittende og justere opp og ned i perioder.
Har opplevd akkurat det samme, iskaldt på 22 og varmt på 23 grader.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Como

Sitat fra: Arha på søndag 04. juni 2017, klokken 00:06
Sitat fra: hanjan på lørdag 03. juni 2017, klokken 21:38
En bagatell til var at varmeapparat opplevdes som litt schizofrent. Innstillt på 22 grader blåste det for kaldt og på 23  ble det alt for varmt. Det endte med at jeg ble sittende og justere opp og ned i perioder.
Har opplevd akkurat det samme, iskaldt på 22 og varmt på 23 grader.
Opplevde det samme ved prøvekjøring. Spent på å se hvor fort en slik SW feil vil bli korrigert. Noen som har erfaring med slikt fra annen Opel?
Er det Opel eller Chevrolet som vil stå for SW-oppdateringer?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA