Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i carport med 15A

Startet av DNG, fredag 14. april 2017, klokken 13:57

« forrige - neste »

DNG

Hei :)

Jeg får snart min nye Passat GTE og har derfor noen spørsmål angående lading. Det ser ut som kompetansen her inne er solid, så jeg håper dere kan hjelpe.

Jeg bor i en ny firemannsbolig (ferdigstilt des 2015) med egen carport m/bod, der det er 15A kurs. Jeg har ikke noe som drar strøm i carporten pr dags dato, så alt av "power" går til lading av bil når den kommer.

Ladetiden for medfølgende kabel (10A) er visstnok godt over 4 timer. Dette kan bli litt lenge i en travel hverdag der det blir en del småkjøring til/fra jobb, barnehage, butikk etc. Slik jeg har forstått det så kan jeg komme ned på 2.5t med 16A lading. Jeg er ikke interessert i store utlegg, så hvis det er en enkel løsning går jeg for den. Tenkte i hovedsak å kjøpe en ny ladekabel som kan utnytte kursen i carporten maksimalt.

Som f.eks denne:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/metron-voltorb-schuko-til-type-2-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas

Vil dette løse problemet mitt eller vil det da bli varmgang i kabler etc? Legger ved bilde av kursfortegnelsen i sikringsboksen.

Panduck

Om det er vanlig stikkontakt, skal man vel ikke plugge inn ting med mer enn 8A? Jeg ville iallefall ikke bare "kjøpt kabel for å få raskere lading" på et slikt punkt uten å sjekket med kvalifisert elektriker. Uten det ville jeg vært forsiktig selv med 10A. Jeg hadde "variabel lader" som kunne settes til 6-10-16, og prøvde denne på et offentlig ladepunkt med stikkontakt og 16A sikring (ladepunktet sto oppført med 16A). Etter å ha kjent hvor varmt dette ble, har jeg aldri gjort det igjen. Ladekabelen ble faktisk kjøpt for å begrense til 6A for stikkontaktlading, da det virket langt tryggere.

HenryJac

Skal det punktet hovedsakelig brukes til lading av bil trenger du B-vern for å gjøre det lovlig.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

fredag

Sitat fra: HenryJac på søndag 16. april 2017, klokken 15:43
Skal det punktet hovedsakelig brukes til lading av bil trenger du B-vern for å gjøre det lovlig.

Nei. Det er kun krav om B-vern for nye kurser.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Du bør ikke bruke penger på schuko lading. Schuko egner seg ikke for lading på mer enn 8-10A.

Det er derfor en grunn til at schuko-ladekabelen som følger med bilen kun støtter lading opp til 10A.

Ladekabelen du nevner koster omtrent det samme som en Ecolite ladestasjon fra ladespesialisten.no med ordentlig type2 ladekontakt, eller en Tesla Wallcharger med integrert type2-kabel. I tillegg kommer elektriker-kostnader til å få montert ladeboksen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Homecast

Sitat fra: fredag på søndag 16. april 2017, klokken 16:44
Sitat fra: HenryJac på søndag 16. april 2017, klokken 15:43
Skal det punktet hovedsakelig brukes til lading av bil trenger du B-vern for å gjøre det lovlig.

Nei. Det er kun krav om B-vern for nye kurser.

Feil. Bygget her er bygget i 2015. Da gjelder kravet fra juni 2014 som krever b vern.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Ingeniøren

Sitat fra: Homecast på søndag 16. april 2017, klokken 16:56
Sitat fra: fredag på søndag 16. april 2017, klokken 16:44
Sitat fra: HenryJac på søndag 16. april 2017, klokken 15:43
Skal det punktet hovedsakelig brukes til lading av bil trenger du B-vern for å gjøre det lovlig.

Nei. Det er kun krav om B-vern for nye kurser.

Feil. Bygget her er bygget i 2015. Da gjelder kravet fra juni 2014 som krever b vern.

Mna, dette ble vel ikke satt opp for lading i utgangspunkter. Det er vel først når det blir lagt opp med formål lading at det skal B-vern på plass. Ikke dermed sagt at det ikke bør ordnes....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#7
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 16. april 2017, klokken 18:15
Mna, dette ble vel ikke satt opp for lading i utgangspunkter. Det er vel først når det blir lagt opp med formål lading at det skal B-vern på plass. Ikke dermed sagt at det ikke bør ordnes....
Mnjei, Dersom det er montert for annet formål enn lading, og nå brukes regelmessig for lading er det snakk om endret bruk og forskriften gjelder.

Du blir neppe straffet, men ta heller utlegget med en rimlig ladestasjon med B vern, ikke minst av sikkerhetshensyn i forhold de andre i firmansboligen. jkirkebo har sikkert et godt tilbud, ikke mye dyrere.

ps. husk at "ingeniøren" ikke er elektroingeniør og derfor bør hans utsagn tas med en klype salt. ds.

Sitat fra: Jostein Ween Grav Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
3. Bruk av eksisterende kontakter
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk".
Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet. Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, dvs. jordfeilbryter type B samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt strømbegrensning gjelder ikke for CEE / EN 309 kontakt). Det er også viktig å få sjekket om anlegget faktisk tåler den aktuelle belastningen over tid. Ta kontakt med en elvirksomhet for å sjekke tilstanden på anlegget og få råd om eventuelle tiltak.

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft) Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade! DSB anbefaler oppgradering!
Merknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet.
DSBs klare anbefaling er installasjon av Mode 3 "på vegg lader". Denne løsningen ivaretar alle sikkerhetskrav, er praktisk og gir mange fordeler. Dette vil være standard løsning.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Sitat fra: Jostein Ween Grav Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
Noen burde spørre denne mannen hvordan elbilen maskerer en vanlig jordfeilbryter, hvis du lader med en fase. Utenlandske standarder krever B-vern kun for 3-faselading, og den eneste begrunnelsen jeg har har lest om for å bruke B-vern på 1-faselading, er en norsk standard som bygger på en kverrulerende tolkning av en uforståelig oversettelse.

Griffel

Sitat fra: DNG på fredag 14. april 2017, klokken 13:57
Hei :)

Jeg får snart min nye Passat GTE og har derfor noen spørsmål angående lading. Det ser ut som kompetansen her inne er solid, så jeg håper dere kan hjelpe.

Jeg bor i en ny firemannsbolig (ferdigstilt des 2015) med egen carport m/bod, der det er 15A kurs. Jeg har ikke noe som drar strøm i carporten pr dags dato, så alt av "power" går til lading av bil når den kommer.
Dette er en 4 mansbolig, da bør en også ta hensyn til de øvrige, og ikke lade fra en 15A Shuko. Få opp en ladestasjon, da her en i et hvetfall beder samvittighet i forhold til naboene.

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 17. april 2017, klokken 22:45
Noen burde spørre denne mannen hvordan elbilen maskerer en vanlig jordfeilbryter, hvis du lader med en fase. Utenlandske standarder krever B-vern kun for 3-faselading (feil standarden krever B-vern med lading fra mer enn en faseleder).
Norge har flere systemer har Trekkoppbil noe kjenskap til hvilken type nett DNG er tilkoblet?
For spesielt intereserte se vedlegg her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mazzbot

Tar opp denne tråden igjen . Har en 15A sikring ut til carport , ønsker å bytte denne til 16 A og få et cee stikk ute ved carporten , men det er kun et lys på denne kursen . Er det lovlig ?

Blir Å kjøpe ladestasjon med type B jordfeil.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Homecast

Nei, ikke uten videre

15A sikring betyr mest sansynlig anlegg bygget etter Nek 400 2010 eller nyere. Og her er det maks 15A på 2,5 kvadrat. (aldri en regel uten unntak, men det er sjeldent bare å bytte til 16A)

I tillegg blir jo dette en endring av anlegg som er stor (bytte sikring er stor endring) og derav mener jeg også at du løser ut nye krav.

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Robert Sund

#12
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 17. april 2017, klokken 22:45
Sitat fra: Jostein Ween Grav Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
Noen burde spørre denne mannen hvordan elbilen maskerer en vanlig jordfeilbryter, hvis du lader med en fase. Utenlandske standarder krever B-vern kun for 3-faselading, og den eneste begrunnelsen jeg har har lest om for å bruke B-vern på 1-faselading, er en norsk standard som bygger på en kverrulerende tolkning av en uforståelig oversettelse.
Det er jeg enig i.

Jeg reagerer også på den formuleringen og lurer på om han tror den er korrekt selv. (Eller om han smører litt tykt på for å fremme mer avanserte sikringer raskere)

Formuleringen tyder på at han tror at en elbil under normal lading maskerer jordfeilbrytere. Det er i så fall helt feil.

Kanskje han også tror at montering av type B jordfeilbryter hindrer at bakenforliggende jordfeilbryter blir maskert (=går i metning) uten at type B jordfeilbryteren løser ut? (Hvis det er en annen jordfeil i huset). Formuleringen kan leses slik. Det er i så fall også feil.


Det er forøvrig mulig for utstyr på enfase å lage DC (likestrøm) feil, for eksempel hvis de har en glattekrets i strømforsyningen, noe utstyr ofte har. Men det er usannsynlig.

(Edit: Enfaseutstyr som oppvaskmaskiner, elbiler, TVer osv.)

nofuelno

Om det installeres en veggboks med innebygget DC-lekasje deteksjon, så holder det med vanlig type A jordfeilvern i skapet som de fleste nyere installasjoner har fra før.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA