Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Toppfart rygging

Startet av Rasmus77, torsdag 13. april 2017, klokken 23:28

« forrige - neste »

Rasmus77

Jeg har en to uker gammel e-Golf som foreløpig ikke har blitt satt på de store prøvene. Men på tirsdag måtte jeg rygge opp en lang bratt bakke til hytta, fikk sjokk over for en ELENDIG fart/kraft det er i revers på bilen! På familiebussen S-Max bruker jeg å få kjempefart opp bakken, nå var det jo bare såvidt det gikk framover, var på håret at jeg kom meg opp. Trodde først noe måtte være galt med bilen men etter litt googling virker det jo som at det skal være slik. Hva i all verden skal det være godt for? Er det slik på andre el-biler? Finnes det noen tweaks som løser dette helt latterlige opplegget?

dabis

Reint teoretisk kan bilen gå like fort bakover som fremover. Men som du sikkert merket så er det begrenset hvor fort bakover du kan kjøre av den enkle grunn sikkerhet. Ryggekameraet kuttes også når du passerer 15km/t bakover.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

geear

Hvorfor må du rygge opp en bakke i sinnsyk fart? Fremkommelighet? e-Golf er mindre fortung enn de fleste andre gnagere, så den har nok ikke like stor fordel av å rygge opp som mange kanskje er vant med fra gnagerverden.

Rasmus77

Sitat fra: gr på tirsdag 18. april 2017, klokken 10:38
Hvorfor må du rygge opp en bakke i sinnsyk fart? Fremkommelighet? e-Golf er mindre fortung enn de fleste andre gnagere, så den har nok ikke like stor fordel av å rygge opp som mange kanskje er vant med fra gnagerverden.

Selvfølgelig pga fremkommelighet ja. Den er ikke like tung foran nei, men det hjalp å rygge, selv med svært begrenset fart. Prøvde først å kjøre vanlig opp bakken, fullstendig sjanseløst.

gamer73

hmm kanskje denne lave farten faktisk gjør det lettere å komme seg opp bakker på vinterføre? Noe av det jeg pleier å gjøre feil er å være for brå (jeg har tross alt 3 barn uten å egentlig skjønne hvordan det hele gikk til). Dette skal jeg teste neste gang jeg ikke kommer opp til hytten. bank i bordet, det har ikke skjedd enda!

oto

Rasmus77, jeg er er 100% enig med deg. Den elendige ryggehastigheten til e-Golfen er helt uholdbar og et selvsagt problem ved den etter min erfaring nokså normale metoden for å komme opp vriene bakker vinterstid med forhjulsdreven bil; å ta fart baklengs.

Jeg startet en tråd på det for lenge siden (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26026.msg442985.html#msg442985), men opplevde til min undring at så å si ingen så problemet.

VW har sikkert programmert bilen slik av sikkerhetshensyn, men prinsippet representerer et radikalt avvik fra praksis i hele bilindustrien etter hva jeg kan forstå. Jeg har i alle fall aldri vært borti en bil med så lav maks ryggehastighet. Gadd vite hvor mange ulykker som forårsakes årlig på verdensbasis av hasardiøs rygging over 20 km/t.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

gamer73

Sitat fra: oto på torsdag 20. april 2017, klokken 12:10
Rasmus77, jeg er er 100% enig med deg. Den elendige ryggehastigheten til e-Golfen er helt uholdbar og et selvsagt problem ved den etter min erfaring nokså normale metoden for å komme opp vriene bakker vinterstid med forhjulsdreven bil; å ta fart baklengs.

Jeg startet en tråd på det for lenge siden (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26026.msg442985.html#msg442985), men opplevde til min undring at så å si ingen så problemet.

VW har sikkert programmert bilen slik av sikkerhetshensyn, men prinsippet representerer et radikalt avvik fra praksis i hele bilindustrien etter hva jeg kan forstå. Jeg har i alle fall aldri vært borti en bil med så lav maks ryggehastighet. Gadd vite hvor mange ulykker som forårsakes årlig på verdensbasis av hasardiøs rygging over 20 km/t.

Jeg kan desverre love deg at mange små barn dør pga dem blir påkjørt av ryggende foreldre....om å senke farten man kan rygge i hjelper? Vel..i teorien ja!

Rasmus77

Sitat fra: oto på torsdag 20. april 2017, klokken 12:10
Rasmus77, jeg er er 100% enig med deg. Den elendige ryggehastigheten til e-Golfen er helt uholdbar og et selvsagt problem ved den etter min erfaring nokså normale metoden for å komme opp vriene bakker vinterstid med forhjulsdreven bil; å ta fart baklengs.

Jeg startet en tråd på det for lenge siden (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26026.msg442985.html#msg442985), men opplevde til min undring at så å si ingen så problemet.

VW har sikkert programmert bilen slik av sikkerhetshensyn, men prinsippet representerer et radikalt avvik fra praksis i hele bilindustrien etter hva jeg kan forstå. Jeg har i alle fall aldri vært borti en bil med så lav maks ryggehastighet. Gadd vite hvor mange ulykker som forårsakes årlig på verdensbasis av hasardiøs rygging over 20 km/t.

Så nå tråden din og at du har sjekket at 20 km/t er max. Det høres riktig ut, jeg registrerte 17 km/t en eller annen plass i den 800m (!) lange bakken. Uten ryggekamera så har man jo halvveis nakkeskade når man kommer opp. ;D

oto

Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. april 2017, klokken 12:28
Sitat fra: oto på torsdag 20. april 2017, klokken 12:10
Rasmus77, jeg er er 100% enig med deg. Den elendige ryggehastigheten til e-Golfen er helt uholdbar og et selvsagt problem ved den etter min erfaring nokså normale metoden for å komme opp vriene bakker vinterstid med forhjulsdreven bil; å ta fart baklengs.

Jeg startet en tråd på det for lenge siden (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26026.msg442985.html#msg442985), men opplevde til min undring at så å si ingen så problemet.

VW har sikkert programmert bilen slik av sikkerhetshensyn, men prinsippet representerer et radikalt avvik fra praksis i hele bilindustrien etter hva jeg kan forstå. Jeg har i alle fall aldri vært borti en bil med så lav maks ryggehastighet. Gadd vite hvor mange ulykker som forårsakes årlig på verdensbasis av hasardiøs rygging over 20 km/t.

Jeg kan desverre love deg at mange små barn dør pga dem blir påkjørt av ryggende foreldre....om å senke farten man kan rygge i hjelper? Vel..i teorien ja!

Ja, enig der, ryggeulykker forårsaker nok mange tragiske barnedødsfall, så man må alltid være spesielt varsom med å sikre klar bane når man rygger. Men e-Golfen er for så vidt normalt responsiv og kvikk fra null hastighet og opp til 10-15km/t ved rygging, og jeg tipper det er i disse hastighetene ulykker skjer. Jeg har dog ikke forskningsbasert belegg for antagelsen. Om det motsatte er tilfelle synes jeg flere produsenter, eller lovgivere bør følge e-Golfens eksempel. Jeg synes det er merkelig av VW å gjøre det med kun en modell. Jeg opplever det som nokså uvanlig å rygge raskt. Vanskelige vinterbakker er et spesielt tilfelle, og de blir spesielt vanskelige å hanskes med i e-Golfen.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

gamer73

Sitat fra: oto på fredag 21. april 2017, klokken 10:38
Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. april 2017, klokken 12:28
Sitat fra: oto på torsdag 20. april 2017, klokken 12:10
Rasmus77, jeg er er 100% enig med deg. Den elendige ryggehastigheten til e-Golfen er helt uholdbar og et selvsagt problem ved den etter min erfaring nokså normale metoden for å komme opp vriene bakker vinterstid med forhjulsdreven bil; å ta fart baklengs.

Jeg startet en tråd på det for lenge siden (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26026.msg442985.html#msg442985), men opplevde til min undring at så å si ingen så problemet.

VW har sikkert programmert bilen slik av sikkerhetshensyn, men prinsippet representerer et radikalt avvik fra praksis i hele bilindustrien etter hva jeg kan forstå. Jeg har i alle fall aldri vært borti en bil med så lav maks ryggehastighet. Gadd vite hvor mange ulykker som forårsakes årlig på verdensbasis av hasardiøs rygging over 20 km/t.

Jeg kan desverre love deg at mange små barn dør pga dem blir påkjørt av ryggende foreldre....om å senke farten man kan rygge i hjelper? Vel..i teorien ja!

Ja, enig der, ryggeulykker forårsaker nok mange tragiske barnedødsfall, så man må alltid være spesielt varsom med å sikre klar bane når man rygger. Men e-Golfen er for så vidt normalt responsiv og kvikk fra null hastighet og opp til 10-15km/t ved rygging, og jeg tipper det er i disse hastighetene ulykker skjer. Jeg har dog ikke forskningsbasert belegg for antagelsen. Om det motsatte er tilfelle synes jeg flere produsenter, eller lovgivere bør følge e-Golfens eksempel. Jeg synes det er merkelig av VW å gjøre det med kun en modell. Jeg opplever det som nokså uvanlig å rygge raskt. Vanskelige vinterbakker er et spesielt tilfelle, og de blir spesielt vanskelige å hanskes med i e-Golfen.

jeg bruker hurtigkjetting når jeg ikke kommer opp. Det fungerer ihvertfall alltid. sist jeg trengte det var på en renault laguna, men uansett. slike ting bør man ha i bilen når man skal på fjellet.

Å rygge er i bunn og grunn en skummel sak mht sikt...spes i moderne biler med dårlig sikt bak. Ryggekamera hjelper bare litt. Ikke så lett å kun rygge etter ryggekamera, da man lett kan treffe noe på sidene. Alltid best å bruke øyne her.

Jeg syntes egentlig det at golfen rygger sakte er til det beste må jeg si.

geear

Først da jeg skulle rygge 100 meter her en dag så oppdaget jeg hvor latterlig lav ryggefarten faktisk er satt.  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA