Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fylle vann på batteriene.

Startet av Citrusen, onsdag 12. april 2017, klokken 12:18

« forrige - neste »

Citrusen


https://www.facebook.com/karl.flatland/posts/10154289271166968

Hva er de forskjellige merkingene her? Må fylle batterivann men har lang veg til service så må gjøre dette hjemme. Kjøpte en Citroen Saxo for noen dager siden og der lyser batterivann.

Har nå ladet den opp og fant disse slangene, men vet ikke hva det betyr.

Har kjøpt batterivann og må vel lage en overgang så jeg får tømme vannet inn, hvor skal vannet komme ut når batteriene er fulle?

Og er det noe annet jeg før tenke/huske på?




OleV

Av sup = forreste øverste batterikasse under motorhjælmen 3 blokke
Av inf   = forrest eunderste lige bag køleren 6 blokke
Ar d. = høyre halvdel af 11 kassen bag
Ar g. = venstre halvdel .....
Vannet finner ut af en slange på siden af batterikassen om Alf går som de skal.

Nipplerne har en ventil som skal presses ind for få vannet til at rinne.
Der finnes en adapter
T.eks. Voswinkel serie KN 06-1
Eller du må fixe noget selv.

Jeg kan sælge en herfra hvis det behøves har et par i reserve.

Batterierne skal være helt nyopladede så de er varme og der stadig er lidt luftbobler i elektrolytten, så undgår du at der spilles elektrolyt når de igen bliver varme og væsken utvider sig. En speciel lademodus som ellers anbefales, har jeg og mine venner aldrig brukt.

Vandalarmen skal nullstilles med diagnose værktøj Lexia eller TEP
Kan findes i Kina- utgave til PC  kan anvendes med f.eks en  gl. WIN XP på en NetBoot elle lign. - eller få hjælp af en landsmann i nærheten som har en.
Mvh. Og held med bilen.
Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

Rav4_EV

Vannlampen lyser etter X antall overladingstimer.

Helst bør vannservice utføres lenge før dette tennes.

Etter vannservice bør du være forsiktig med å belaste batteriene og spesielt unngå å dyputlade disse.
Luten en fortynnet og de fleste batteriskader skjer da.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Citrusen


Elmo

Selvom OleV sier at han aldri har benyttet det spesielle vannservice-ladeprogrammet før vannfylling så vil jeg så vil jeg IKKE anbefale det. Du er nesten garantert å få på for mye vann med det resultatet at det renner over ved neste lading og dermed blir elektrolytten utvannet.

Du bør få tak i et instument så du kan få startet vannservice-ladeprogrammet.
Enkleste og billigste er nok å kjøpe en Lexia3 (pirat) på eBay. Søker du på Lexia3 så får du opp mange i forskjellig prisklasser (eks). Ulempen med disse er at de krever en WindowsXP PC.
Vannserviceprogrammet overlader ved lav strøm i lang tid så elektrolytten utvider seg og varmes opp og det gjør at du ikke får fylt for mye vann.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Citrusen

Har noen prøvd om de programa kan kjøres med Linux?

Robert Sund

Kanskje det virker med Wine i Linux eller macOS.

Wine er ikke en emulator; programmene kjører som om de kjører på en Windows maskin. Når et program spør "operativsystemet" om noe sørger Wine for å svare slik Windows ville gjort.

Visstnok fungerer Wine bedre for mange gamle Windows programmer enn det (nyere) Windows gjør, men da det er årevis siden jeg har kjørt noen Windowsprogrammer har jeg ikke lengre Wine installert slik at jeg kan teste for deg.

Wine er gratis og fungerte prikkfritt for meg så lenge jeg benyttet det.

timescape

Jeg køre Linux
For Lexia (og andre programmer der kræver windows).
Har jeg installeret en windows XP i Virtualbox
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

OleV

Kør ikke mere end 3000 km mellem vandservicerne.

Har ikke mistet elektrolyt om 'receptet' følges præcist.

Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

Citrusen

#9


Tok ikke lang tid å finne fylleutstyr

Trefta til fruen, slangestubber og motorsagfila til å dytte ned stopperen..

Mangla ca 5 liter vann.

Elmo

Jeg får 404 på begge linkene dine jeg. Kan du ikke heller legge inn bildene her ?
(trykk på "+ Vedlegg og andre alternativer)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Citrusen


Citrusen

Jeg lada bilen normalt, fylte vann når den var nyladet. Kjørt noen turer og lada oppigjen. Var på Citroen verkstedet og sletta batterivann og feilmeldingslampa. De kjørte også et batterivedlikeholdsprogram. Hatt noen turer etter dette og i dag kjørte jeg 7,1 mil med meg og 3 unger i bilen. Landeveiskjøring men med en del bratte bakker. Tidligere gikk den 5,5mil. Har også skiftet batterikjølingsrøra i aluminium som er under bilen. Aluminiumen hadde korroderer små hull, nå er det Per gulvvarme rør 20mm og alt er tett.
Mangellapp på EU-kontroll : Ei bærekule, to bremserør og en del blinklys som var blitt hvite..

Grumle

Hei. Prøver å fylle batterivann på en Citroen Berlingo. Har ladet den fullt opp og fylt til det renner ut, men får ikke fylt opp nippelen det står INTM G på.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre og om hvor den batteripakken befinner seg ? Tenkte sånn at jeg kunne sjekke om avløpsslangen har tettet seg ? Påfyllingsnippelen ser ut til å være i orden.


Elmo

#14
Kanskje vedlagte bilde kan hjelpe deg.  INTM er som du ser 11'er kassen midt under bilen.

11'er kassene har ett problem som jeg vil kalle en konstruksjonsfeil. Den en slangen inn kommer ofte i klem og kan bli ganske tett. Men om det er INTM-G eller INTM-D husker jeg ikke i farten.
Selv bygger jeg om denne litt på alle biler jeg åpner.

Beste rådet jeg har på kort sikt er å holde vanndunken så høyt som mulig og med så mye vann som mulig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA