Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alternativ!

Startet av Thinkstop, onsdag 09. februar 2011, klokken 23:21

« forrige - neste »

Thinkstop

Er det noen som vet hvordan man kan lade Think'en sin på en annen måte enn med strøm?

electromax

En bekjent hadde truffet en i Dresden i Tyskland som hadde elbil (var ikke think men Renault med tilhenger med påmontert solcellepanel som lada elbilen når den stod parkert..

Go-carter

Jeg har faktisk lenge tenkt på! At om man har en slags rullende landevei-type ting, kan man sette den i E, og lade :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Baltor

#3
Sitat fra: Thinkstop på onsdag 09. februar 2011, klokken 23:21
Er det noen som vet hvordan man kan lade Think'en sin på en annen måte enn med strøm?
Solcelleanlegg vil kun klare å vedlikeholdslade, eller ventilere kupeen.
Men du må ha et temmelig stort solcellepanel for å vedlikeholde et Zebrabatteri.

Men du kan lade traksjonsbatteriet ved å taue bilen eller trille nedover en lang bakke ;D

Hvis målet er å få ned det totale energiforbruket er det lettest å spare på strømforbruket som går til oppvarming av bolig og vann og så bruke dette til transport.
Jeg innstallerte en luft/vann varmepumpe samme år som jeg kjøpte den første elbilen. Denne varmepumpa sparer strøm tilsvarende ca 30.000-40.000 elektriske kilometer.
Nå har jeg både solvarme og solstrøm i tillegg.

I en småbarnsfamilie med tørketrommel og elbil vil tørketrommelen bruke ca like mye som bilen. Tørk tøyet på snor, kjør gratis :D
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

cra

Sitat fra: Baltor på torsdag 10. februar 2011, klokken 10:39
Sitat fra: Thinkstop på onsdag 09. februar 2011, klokken 23:21
Er det noen som vet hvordan man kan lade Think'en sin på en annen måte enn med strøm?
Solcelleanlegg vil kun klare å vedlikeholdslade, eller ventilere kupeen.
Du må ha et stoort solcellepanel for å vedlikeholde et Zebrabatteri.
Men du kan lade traksjonsbatteriet ved å taue bilen eller trille nedover en lang bakke ;D

Nå troller jeg og det beklager jeg, men jeg kan ikke du meg: Du kan ikke lade batteriet med noe annet enn strøm!  ;) ;D

Jeg har prøvd lade-ved-å-slepe metoden en gang jeg gikk tom pga blingsing med timer, og det ladet ganske bra. Økonomisk var det nok ikke, siden caravellen nok brukte mer diesel enn vanlig under turen, men jeg fikk ganske mye strøm (i følge måleren) bare på en 4km tur.

En "tredemølle" drevet av vannkraft kunne kanskje fungert, men jeg ser for meg en del plunder med å feste bilen slik at den ikke fyker avgårde.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Helt enig her, batteriene må ha strøm, men bilen må ikke nødvendigvis ha ekstern strøm.
Er du i nød kan du hurtiglade ved å bli tauet eller parkere på rullene på et verksted. Disse rullene brukes til å teste bremser, og er mer enn kraftige nok.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

cra

Sitat fra: Baltor på torsdag 10. februar 2011, klokken 10:59
Helt enig her, batteriene må ha strøm, men bilen må ikke nødvendigvis ha ekstern strøm.

Derfor disclaimeren. :)

Sitat fra: Baltor på torsdag 10. februar 2011, klokken 10:59
Er du i nød kan du hurtiglade ved å bli tauet eller parkere på rullene på et verksted. Disse rullene brukes til å teste bremser, og er mer enn kraftige nok.

Ja, det var disse jeg tenkte på da jeg skrev tredemølle. Motstanden ved regenerering er vel for nesten ingen ting å regne mot det de rullene vanligvis jobber mot. Skulle vært artig å prøvd, og sett hvor mye man klarte å lade på f.eks. en halvtime. Kanskje et mulig ekstratilbud for verksteder/bensinstasjoner som har slikt utstyr? Vet ikke om slike ruller står ledige nok til at man kan satse på å få hurtiglade på et slikt sted.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: cra på torsdag 10. februar 2011, klokken 11:12
Skulle vært artig å prøvd, og sett hvor mye man klarte å lade på f.eks. en halvtime.

Tipper du kan klare å lade 6KWh på en halvtime (100A). Jeg antar dette går bra hvis du stopper i god tid før energimeteret når toppen. I Rennfast lader en med 100A i 3-4 minutter.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA