Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vår første elbil...Ioniq, ampera-e ?? hvem og hvorfor?

Startet av Sunshine, mandag 10. april 2017, klokken 22:30

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Ampera e har da ikke MYE større bagasjerom enn Ioniq! Ca 10% hvis en tar bort øvre plata i bagasjerommet.

Ampera e er MYE DYRERE enn Ioniq, rundt 40-50.000kr
Plassesdig innvendig aner jeg ikke, men å putte et stort batteri inn i en liten elbil uten varmepumpe synes jeg virker tullete.
Kunne redusert batteriet og putta varmepumpe inn i stedet. Mer miljøvennlig.

Eller er Opel oppkjøpt av Franskmennene og Ampera e produsert i USA....
Det er en gedigen showstopper for min del.

BMW er en svært dyr minibil med mikroskopisk bagasjerom, med samme eller kortere rekkevidde enn Ioniq.

E-Golf er vel nærmest premium, for de som absolutt ikke vil bli lagt merke til, like dyr som Ampera, størrelsesmessig som Ioniq.

På mange måter er Ioniq uslåelig i dag hvis pris ift størrelse, energiforbruk og den har i tillegg blitt kåret til årets bil. I tillegg er den innovativ mtp at den har batteri på størrelse med Soul men mye lenger rekkevidde.

Men smaken er som baken, vi hadde Soul før og var kjempefornøyd med den.
Hvis noen skulle varebil tvil så har vi Ioniq, prøvd Leaf, Zoe og eGolf.
Hadde Kia hatt elbil med lenger rekkevidde hadde valget falt på Kia igjen.

Elmo

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 11. april 2017, klokken 17:55
På mange måter er Ioniq uslåelig i dag hvis pris ift størrelse, energiforbruk og den har i tillegg blitt kåret til årets bil. I tillegg er den innovativ mtp at den har batteri på størrelse med Soul men mye lenger rekkevidde.

Enig. Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt Ioniq hvis jeg skulle kjøpt elbil nå.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

gigafactory

Angående lys så har ikke Ioniq bi-xenon som nevnt i første innlegg, fjernlyset er halogen selv med teknikkpakke. LED kjørelys og nærlys da.

Litt vanskelig å anbefale Ioniq uten forbehold når den ikke har app i Europa.


turfsurf

Sitat fra: Sunshine på tirsdag 11. april 2017, klokken 11:51

Ja,vi har i grunn ikke sett så øye på den pga dette. Med 2 barn baki synes jeg det blir litt upraktisk. Enten må den ene klatre over den andre(noe som med de 2 her vil innebære mye krig) for å gå ut på førersiden hvor sjåfør åpner døra først eller så må sjåfør ut hver gang og åpne på andre siden. Ellers hadde bilen absolutt vært et alternativ.
Vi har hatt i3 i 20 måneder og over 40000km nå, med 3 barn (nå 4,11 og 13 år). Dørene har både pluss og minus, selv legger jeg mere vekt på plussene. Det negative med å åpne fremdøren synes jeg er bagateller.

Bør absolutt prøvekjøre, kona falt pladask når vi tok en impulsprøvekjøring. Mener i3 er perfekt som nummer 2 bil. Bedre kvalitetsfølelse en det meste annet av elbiler, morsom, sprek, og lettkjørt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chivas

Smaken er som baken, men ionic for meg kunne godt vært en hvilken som helst 80-90 talls asiat. Føler på meg at den fort blir gammel i utseende. E-golf er i mine øyne ett godt valg mtp på kvalitet og utseende.

Crown

Sitat fra: Chivas på torsdag 13. april 2017, klokken 20:27
Smaken er som baken, men ionic for meg kunne godt vært en hvilken som helst 80-90 talls asiat. Føler på meg at den fort blir gammel i utseende. E-golf er i mine øyne ett godt valg mtp på kvalitet og utseende.

Dråpeformet bil kommer du til å se også i fremtiden, fordi det er den formen som gir lavest luftmotstand. Biler som er ment å være mest mulig energieffektive vil fortsette å ha ulike varianter av den formen, det er ikke en tilfeldig valgt form på en bil :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Panduck

Sitat fra: Sunshine på tirsdag 11. april 2017, klokken 11:35
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. april 2017, klokken 10:52
Ville tatt en titt på BMW i3 94 ah også.

Den er litt spesiell, med fire seter og orginale løsninger med dører osv. Men jeg liker den godt.
Fokus vil ha veldig stort verditap

Sett litt på den også (på nett),men merker vi synes dør-løsningen er noe tungvint? Når man stort sett har noen i baksetet som skal ut og inn på egenhånd.... er det ikke slik at fremdørene må åpnes før bakdørene?(eller har vi misforstått?)

Vel, gitt det man sier om ønske om komfort og kvalitetsfølelse, virker det merkelig å ikke iallefall prøve en i3. Folk i USA som har hatt i3 og prøvekjørt Bolt (Ampera-E) virker klare på at i3 er en langt bedre bil på de punktene. Jeg har aldri eid BMW før, men er kjempefornøyd med den. Sitter så komfortabelt, en drøm å kjøre.

Etter det jeg leser er Ioniq en flott bil, men om den ikke møter "kvalitetsfølelsen" bør man da prøve en i3.

moby666

I3 har for mange mangler til å føles premium ut. Mangel av android auto, varme i ratt, radarbasert acc, touch skjerm, kjøling i seter gjør denne bilen ihvertfall uaktuell for meg i forhold til IONIQ. Mine unger synes også baksetet er helt håpløst når det ikke er mulig å åpne opp vinduene.

Panduck

Sitat fra: moby666 på fredag 14. april 2017, klokken 10:17
I3 har for mange mangler til å føles premium ut. Mangel av android auto, varme i ratt, radarbasert acc, touch skjerm, kjøling i seter gjør denne bilen ihvertfall uaktuell for meg i forhold til IONIQ. Mine unger synes også baksetet er helt håpløst når det ikke er mulig å åpne opp vinduene.

"touch skjerm" - håpløst farlig å bruke mens bilen kjører, bmw sin løsning virker mye tryggere og rask å benytte, savnet det litt i begynnelsen, nå synes jeg den er greiere å bruke enn touch
"android auto" - usikker på hva dette har med premium-følelse å gjøre
"varme i ratt" - det savner jeg. må passe på å varme bilen før avreise slik at rattet er varmt, dette burde de ha.
"kjøling i seter" - har jeg aldri savnet, derimot kan jeg bruke setevarmer uten å føle at jeg brenner opp

Bakseteløsningen er ikke optimal. Derimot sitter vi høyt og komfortabel i forsetet, jeg har god plass til ben og føtter (noe som jeg har et problem med i en rekke biler, også større...). i3 er nok en enklere bil å komme seg ut av for eldre / uføre enn det ioniq er (gitt at det er forsetet det er snakk om.). Mitt innspill gikk mest på at i3, for de som har kjørt den og prøvd bolt, virker som en mer premium bil enn det bolt (ampera-e) er.  Ikke sikkert i3 er rett bil, men den bør iallefall prøves :) (vi hadde ikke tenkt til å kjøpe i3, men så kom vi til skade for å prøve den...)

Counterpointer

Det er pro og contra argumenter for alle elbiler. Det som er fordel for en kan være ulempe for en annen.

Ta et ark del det i to, sett opp dine egne pluss og minus på de bilene som er aktuelle. Det gir en fin oversikt og er egentlig det vi gjør i hodet vårt det blir bare litt mer oversiktlig og lettere sunshine og partner å se hverandres prioriteringer.

Panduck

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. april 2017, klokken 12:07
Ta et ark del det i to, sett opp dine egne pluss og minus på de bilene som er aktuelle. Det gir en fin oversikt og er egentlig det vi gjør i hodet vårt det blir bare litt mer oversiktlig og lettere sunshine og partner å se hverandres prioriteringer.

Enig. Og prøv ALT som kan virke interresant (det er jo ikke så mye som finnes av elbiler). Kanskje med unntak av Ford. De har jo bestemt seg for å slutte å produsere elbilen sin...

stiglj

Har i3, tidlig i køen på Ampera-e og velger Ioniq. Mest pga størrelsen, kjørefølelsen, acc og måten den ligger på motorveien. Der er ikke i3 optimal, men absolutt god å sitte i. Ampera-e ryker på antatt kvalitetsfølelse, manglende acc, snaue seter (har sittet i den) og utformingen av bagasjerom. Min vurdering. Andre har sine preferanser.

Sent fra min SM-T713 via Tapatalk


Counterpointer

Sitat fra: Panduck på fredag 14. april 2017, klokken 12:24
Og prøv ALT som kan virke interresant (det er jo ikke så mye som finnes av elbiler).
Enig, ikke noe er så viktig som å se det i real life. Hvis barn og bakdører er et spørsmål bør de tas med og prøve.

moby666

Testet AE en tur forrige helg. Synes den overrasket positivt på opplevd kvalitet og comfort. Ikke i samme klasse som IONIQ, men et sted mellom zoe og Soul. Kjøreegenskapene var klart bedre enn Soul. Mangler litt utstyr, men er rekkevidde alt så er det ae eller zoe som gjelder.


Sitat fra: stiglj på fredag 14. april 2017, klokken 12:37
Har i3, tidlig i køen på Ampera-e og velger Ioniq. Mest pga størrelsen, kjørefølelsen, acc og måten den ligger på motorveien. Der er ikke i3 optimal, men absolutt god å sitte i. Ampera-e ryker på antatt kvalitetsfølelse, manglende acc, snaue seter (har sittet i den) og utformingen av bagasjerom. Min vurdering. Andre har sine preferanser.

Sent fra min SM-T713 via Tapatalk

Kårepåsporet

Interessant. Hva er prisen på AE som du har bestilt ift Ioniq som du har? (Jeg antar AE er ihvertfall 40-50.000 dyrere med samme utstyr)
Jeg opplever Ioniq som tett på ideal elbilen per i dag, men rekkevidden er for kort hvis en har behov for å kjøre 20-25 mil ofte. Kjører en normalt maks 15 mil har en alltid sikkerhetsmargin.

Håper du har en strekning du kjører ofte som du kan sammenligne AE med Ioniq når du får AE i hus  :)



Sitat fra: moby666 på fredag 14. april 2017, klokken 13:40
Testet AE en tur forrige helg. Synes den overrasket positivt på opplevd kvalitet og comfort. Ikke i samme klasse som IONIQ, men et sted mellom zoe og Soul. Kjøreegenskapene var klart bedre enn Soul. Mangler litt utstyr, men er rekkevidde alt så er det ae eller zoe som gjelder.


Sitat fra: stiglj på fredag 14. april 2017, klokken 12:37
Har i3, tidlig i køen på Ampera-e og velger Ioniq. Mest pga størrelsen, kjørefølelsen, acc og måten den ligger på motorveien. Der er ikke i3 optimal, men absolutt god å sitte i. Ampera-e ryker på antatt kvalitetsfølelse, manglende acc, snaue seter (har sittet i den) og utformingen av bagasjerom. Min vurdering. Andre har sine preferanser.

Sent fra min SM-T713 via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA