Plass til barnevogn, barn og bagasje i Model 3 for langturer?

Startet av georglu, fredag 07. april 2017, klokken 14:14

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Yoyo Babyzen er ikke ei vogn men ei litt kompleks trille. Denne er ikke noe du triller med annet enn på betong og asfalt, hjulene er alt for spinkle. Greit i byen, på grusveger etc er den nok et mareritt. Vogn til 5k vil de færreste si er dyrt, ei trille som typisk koster rundt 1-2k må kunne kalles dritdyr når den koster 5k ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 16. januar 2018, klokken 08:08
Hihi, synes det er ironisk når noen som kjører en splitter ny Tesla S omtaler en barnevogn til 5000kr som "dritdyr"

Om du skal ironisere, så er første bud å vite forskjellen på en barnevogn og ei paraplytrille.  ;) Paraplytriller koster normalt rundt 1200-2000 kr, og denne altså 5000 kr. Det er, relativt sett, en stor forskjell.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 16. januar 2018, klokken 14:25
Yoyo Babyzen er ikke ei vogn men ei litt kompleks trille. Denne er ikke noe du triller med annet enn på betong og asfalt, hjulene er alt for spinkle. Greit i byen, på grusveger etc er den nok et mareritt. Vogn til 5k vil de færreste si er dyrt, ei trille som typisk koster rundt 1-2k må kunne kalles dritdyr når den koster 5k ;)

Der er helt korrekt observert. Skal man ironisere, så er det viktig å vite hva man prater om.  ;D Men den blir jo såpass kompakt at flyselskapene godtar den som håndbagasje ombord, så den er praktisk sånn sett. Men trilla klarer fint grusveier hvor dekket er rimelig hardt, men det er ikke noe for bløte turer i skogen nei. Da blir det bæremeis foreløpig.

Om den store vogna (TFK Joggster i vårt tilfelle) aner jeg ikke hvor godt går baki en Model 3, men den krever litt høyde. Som tidligere nevnt gikk den fint baki En AR Giulietta, men den har jo også litt høyde å ta av baki. Mistenker at det kan bli litt ståhei for å få iallefall den baki Model 3. Men det må prøves.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Cowboystrekk

Jeg vil gå så langt som å si at sedan med barnevogn er en dårlig deal. Når du kommer forbi barnevognstadiet kan nok Model 3 være et bra valg :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

georglu

Min plan er i alle fall å begynne med Model 3 og deretter gå over til Model Y om en 3-4 år (tipper vi tidligst snakker om produksjonsstart i 2021 her). Personlig synes jeg Model S og Model X blir litt vel store biler (sedan og kompakt-SUV/CUV virker mer attraktivt), men det kan være jeg endrer oppfatning når barna (pt. en på to og en på -2 mnd) blir større og x antall ski og bagasje skal transporteres opp på fjellet.

Så får jeg håpe jeg får plass til alt pikkpakket de få gangene i året vi skal på langtur eller kjøre til flyplassen.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Magnus Hansen

Sitat fra: georglu på onsdag 17. januar 2018, klokken 13:03
Min plan er i alle fall å begynne med Model 3 og deretter gå over til Model Y om en 3-4 år (tipper vi tidligst snakker om produksjonsstart i 2021 her). Personlig synes jeg Model S og Model X blir litt vel store biler (sedan og kompakt-SUV/CUV virker mer attraktivt), men det kan være jeg endrer oppfatning når barna (pt. en på to og en på -2 mnd) blir større og x antall ski og bagasje skal transporteres opp på fjellet.

Så får jeg håpe jeg får plass til alt pikkpakket de få gangene i året vi skal på langtur eller kjøre til flyplassen.

Min erfaring er at barnevogn alderen er mest krevende pakkemessig. Stor barnevogn, gjerne reiseseng, masse annet spesialutstyr. Så greier du deg med 3 den første tiden, så holder nok det også senere. Men Y blir jo sikkert uansett mer praktisk iom den vil ha en skikkelig bagasjeluke.

georglu

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 17. januar 2018, klokken 14:35
Min erfaring er at barnevogn alderen er mest krevende pakkemessig. Stor barnevogn, gjerne reiseseng, masse annet spesialutstyr. Så greier du deg med 3 den første tiden, så holder nok det også senere. Men Y blir jo sikkert uansett mer praktisk iom den vil ha en skikkelig bagasjeluke.

Jepp. Vi har Auris Touring Sports i dag, og med litt konservativ pakking (dog inkl. reiseseng, barnevogn og barnestol), så bruke vi kanskje litt over halvparten av bagasjerommet (opp til toppen av bakseten minus nakkestøtter). Jeg håper og tror på at den samme mengden bagasje skal være mulig å få inn i Model 3.

Ellers er jeg veldig spent hvor mye plass Bugaboo Donkey kommer til å ta i bilen. Til nå har vi "bare" en Bugaboo Cameleon3. :D

olavxxx

Kom oss så vidt hjem fra julefeiringen med Audi A4 Avant (stasjonsvogn) leiebil, etter teslaen røk.
Hadde heldigvis kjørt noen julegaver på forhånd, det var da en bugaboo buffalo classic+, en reisekoffert, en bag, to sekker, noen poser, et "sitteegg" for barnestolen osv. (samt en babygym og noen leker).

Måtte skvise igjen bakdøren, det hadde aldri gått i en model 3 :-P
Men det er jo gjerne slik de første 2-3 årene da, etter hvert vil jo ungen gjerne gå selv og da kan man ha med en liten trille "i tilfelle". Men da skal man gjerne ha med flere sykler osv., samt flere bagger.

Men 1-2 unger som er ferdig med barnevogn er sikkert mulig i model 3, så fremt den får hengerfeste og takfeste.

Diravi

Sitat fra: georglu på onsdag 17. januar 2018, klokken 14:40
Ellers er jeg veldig spent hvor mye plass Bugaboo Donkey kommer til å ta i bilen. Til nå har vi "bare" en Bugaboo Cameleon3. :D

Ifølge produsenten måler Bugaboo Donkey 91x60x24 cm når den er brettet mest mulig kompakt. Det vil si at du kan legge den på tvers i bagasjerommet, for eksempel oppå to ikke alt for tykke kofferter som legges flatt med kortsiden innover, og da har du et gjenstående volum på ca B100xH50xD35 til annen bagasje, samt plass i det nedre rommet og frunken.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Linka

Ikke helt hva du spør etter, men vi venter også på en Model 3, og bruker i mellomtiden en Citroen C3 til familietransport av en 2 og 6 åring. Denne bilen er jo en del mindre enn en Model 3, men den dekker vårt transportbehov som forøvrig er ganske likt ditt. Pluss vi har også en meget stor barnevogn, Emmaljunga Mondial. Så visst vår erfaring med den kan trygge deg i at en Model 3 dekker behovet ditt, så her er den i hvert fall:

Vi har valgt å ikke bruke behovet for vogntransport som styrende når det kommer til vårt behov for transport, da vogn primært brukes det første leveåret. Når barna kan gå, vil de gå for egen maskin, og da er vognen stort sett med for korte hvilepauser og dagsoving. Så da syntes vi det ble unødvendig å kjøpe en stor bil for de tre-fire langturene vi har med bil i babyens første leveår når vognen er mest i bruk, når en liten nett bil dekker behovet vårt ellers. Hadde vi investert i en større bil for å transportere vogn, og konvertert det til en minuttpris når vogn er i bruk på reisested, hadde det blitt svimlende summer.

Med ett barn gikk det greit å ta med seg både bagvogn og understell, men da måtte vi bruke baksetet også (endte stort sett opp med å sette bagen i baksetet, med en bag oppi). Vi bruker myke bager, ikke kofferter. Myke bager kan man enklere dytte inn her og der

Med barn #2 har vi enten organisert det slik at en av oss tar tog eller hurtigbåt eller annen måte hvor man enkelt kan trille vogn ombord visst vi skal et sted hvor det enkelt går an (Stavanger-Sørlandet). Det skyldes ikke utelukkende behov for å ha med vogn, men på tog kan babyen enkelt få mat i tide og utide uten at fremdriften stopper opp. Eller så har vi bare basert oss på en god bæresele som en baby kan sitte og sove i uten tidsbegrensing. Gjerne i kombinasjon med en liten paraplytrille som vi får plass til i bilen, som barnet har brukt ved dagsoving. Skulle jeg kjøpt paraplytralle i dag, hadde jeg kjøpt denne: https://ergobaby.com/180-reversible-stroller-black

Har også vurdert å leie en større bil for de 2-4 langturene vi har, men det har blitt med tanken. Selv om det er dyrt å leie bil, ville vi uansett spart penger på å leie en bil fremfor å investere i en større bil.

Alt utstyret som alle med stasjonsvogn skal ha med seg, kan man tidvis lure på om det er for å fylle opp bilen. Er man løsningsorientert og litt fleksibel når man er på reise, er det lite utover rene og varme klær, gulvteppe, bleier, og bæresele og/eller paraplytralle man behøver.

Så invester heller i en ekstra vogn (god paraplytrille) og ergonomisk bæresele fra Bæreglede e.l. fremfor en større bil dersom Model 3 dekker det daglige behovet tenker jeg?

trykkertor

Flott svar Line.
Jeg har inntrykk av at mange på bilforum velger bil som skal passe til barnevogn.
Og som du skriver, så er barnevognen en kortere midlertidig affære i forhold til typisk hvor lenge en beholder bilen.
Så som en annen skrev her inne, så virker det som at noen kjøper barnevogn først, og så leter etter bil som passer til barnevognen. Hvor den egentlig burde vært omvendt.
Disse nyfødte er også ganske små, så så enormt stor vogn trengs heller ikke.
Husker på våre barn at den største vognen vi hadde, var langt mindre enn de flåtene enkelte andre foreldre investerte i.

Forfriskende å høre fra en kvinne som har et litt edruelig syn på dette med bil og barnevogn. Og ikke minst viser viljen til å tilpasse transportmønsteret sitt akkurat i disse få månedene hvor vogn er en del av barnets tid.

mthoring

Sitat fra: gljohnsen på søndag 14. januar 2018, klokken 21:42
Lenge siden siste post her, men er det mulig å få plass til en barnevogn ala emmaljunga inn i bagasjerommet? På en eller annen måte uten å vippe baksetene fremover? Og blir det veldig trangt for passasjer når man har bakovervendt barnesete i baksetet? Model 3 blir litt ukurant som solo bil for min families del.

En City Cross m/sportsdel går akkurat inn i S på langs uten å ta av hjul. Er begrenset hvor kompakt den kan gjøres, tipper du bør satse på en annen vogn enn den til 3 i hvertfall.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Linka

Sitat fra: trykkertor på lørdag 24. februar 2018, klokken 10:44

Disse nyfødte er også ganske små, så så enormt stor vogn trengs heller ikke.
Husker på våre barn at den største vognen vi hadde, var langt mindre enn de flåtene enkelte andre foreldre investerte i.

Forfriskende å høre fra en kvinne som har et litt edruelig syn på dette med bil og barnevogn. Og ikke minst viser viljen til å tilpasse transportmønsteret sitt akkurat i disse få månedene hvor vogn er en del av barnets tid.

Vi har kjøpt en god og stor vogn som har blitt daglig brukt i 3-5 timer i 1,5 år perm  x 2, men vi har da flyttet den til fots og ikke med bil. Enkelte vogner er så små at babyen må ut av bagen mens de ennå er forholdsvis små, men vi valgte en stor bag med plass til tykk vinterpose siden vi gikk mye på tur i det daglige. Men overhodet ikke alle som trenger stor og dyr vogn som primærvogn visst de går lite på tur/kun kjøpesenter. Men en stor vogn kan ha noe for seg det også.

Med stor vogn kan en 2,5-3 åring også sove komfortabelt på tur uten bena hengende over kanten.

Så det gjelder å finne både vogn og bil tilpasset tur- og transportmønsteret :)

Gleder meg til forhåpentligvis til bedre plass til passasjer i Model 3. For nå sitter vi ganske rakrygget med setet dratt langt fram for å få plass til det svære beistet av et bakovervendt småbarnssete...

georglu

Super svar, Line. Setter pris på edruelige og gjennomtenkte tilbakemeldinger som dette. Vi satser nok ikke på tog e.l. ligende som supplement på langtur (ikke så praktisk der vi som regel skal), men tror likevel på at det skal gå å få med alt vi trenger i en Model 3 de få gangene vi skal på langtur. I det daglige er en Model 3 stor nok og det er greit å klare seg med én bil (dyrt med to biler og sjelden eller aldri vi har behov for det).

Satser for øvrig på at Model 3 enten får mulighet til takstativ og/eller hengerfeste slik at det er mulig å ta med seg ekstra bagasje og/eller ski de gangene vi trenger det.

Det er mye utstyr (ski, barnevogn o.a.) man kan leie for mellomlegget til en større bil. Velger vi en godt utstyrt Standard Range Model 3 (den korte rekkevidden er tilstrekkelig for de fleste turer), så gjetter jeg på at vi sparer ca. 300.000 kr på en tilvsarende utstyrt Model S 75D (ca. 750.000 kr).

Jeg har gjort en beregning av norske Model 3-priser basert på Model 3 Owner Club sin beregning for kanadiske priser. Jeg beregner en godt utstyrt Model 3 med AWD til ca. 424.000 kr (uten AWD under 400.000 kr).

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IZfhTcgOpMj_x2aBz8HV24XVp5CKJa6JiLrGIb2JUw0/edit?usp=sharing

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA