Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Soul 2016 - faktisk ladehastighet

Startet av 26.000 kWh, tirsdag 04. april 2017, klokken 11:08

« forrige - neste »

26.000 kWh

Jeg har en Kia Soul 2016-modell og har fått meg type2 ladeboks på garasjeveggen. Ladeboksen er stilt inn på 20A, men jeg oppnår aldri 20A ladestrøm. Målinger som jeg har gjort, viser at bilen lader med ca. 17A. Er det noen som har sjekket hva tidligere Soul-modeller lader med og hva er faktisk ladestrøm for 16A på 2016-modeller og nyere?

Robert Sund

Hvordan har du målt?

Husk at det kommer mindre energi inn på batteriet enn det som trekkes fra stikkontakten. Det er vanlig å regne ca 90% effektivitet på ladere. (Zoe er vesentlig mindre effektiv ved lav ladehastighet)

Maks ladehastighet går ned i lave temperaturer og nesten fullt batteri. Det merkes spesielt godt på hurtiglader. Hastigheten holder seg til man har ganske mye på batteriet og så begrenses den.

Brukes det energi til oppvarming må dette også tas med når man beregner hvor mye som er lading og hvor mye som går til andre ting.

Velkommen til forumet.

26.000 kWh

Mange takk. Jeg har målt med instrumenter og jeg har fått verdier sol ligger et sted mellom 16,5 og 17,2A

Sent from my SM-N910F using Tapatalk


Robert Sund

#3
Ladestasjonen signalerer til bilen hvor mye den får trekke med ett ±12V 1kHz signal. Hvis du har mulighet til å måle dette signalet vil du se om det er bilen som er litt forsiktig eller om det er ladestasjonen som er litt tilbakeholden. 20A skal være ganske nøyaktig 1/3 dutycycle (333us av en periode på 1ms); mens 18A skal tilsvare 300us.

Med forbehold om at informasjonen jeg har om protokollen er korrekt.

(Edit: Spenningen på 1kHz signalet vil være lavere hvis det blir målt etter motstanden i ladestasjonen, inklusiv ved kontaktene (på EVSE og bil) og i bilen, men dette har ingen innvirkning på dutycycle. Signalet blir ikke sendt før EVSE har kontakt med bilen)

geear

Sitat fra: kWh2017 på tirsdag 04. april 2017, klokken 12:34
Mange takk. Jeg har målt med instrumenter og jeg har fått verdier sol ligger et sted mellom 16,5 og 17,2A

Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Men hva er det du har målt? Strømtrekket til ladestasjonen? Eller inn på bilen? Eller inn på batteriet?

26.000 kWh

Jeg har målt det ladestasjoner trekker fra nettet.

Sent from my VTR-L29 using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA