Sommerdekk er tingen!!!

Startet av Bondeknøl, tir 28. mar 2017, kl. 09:53

« forrige - neste »

Bondeknøl

Etter ett år som Leaf eier og 25k er jeg veldig fornøyd.
Jeg klarer heller ikke å nerde med avanserte regnestykker om rullemotstand/leafspy/temperaturer etc. Men: Etter første sesong med vinterdekk så var det utrolig flott å få sommerdekkene på igjen i slutten av sist uke. Plutselig var rekkevidden tilbake igjen, en kjenner bare hvor mye bedre bilen ruller. I stedet for at dekkene bremser ned bakkene så har jeg en bil som ruller igjen og regenereringen er blitt mye bedre. Har også hatt godt med luft i disse Continentaldekkene.
Elbil-livet er bra, men har vært litt nedtur i vinter. Tror dekkene har holdt nede rekkevidden like mye som temperaturer.
Sommerdekk er tingen og gruer meg til vinterdekkene skal på igjen.

Counterpointer

Prøv Nokian R2. Da er det omvendt og du gruer deg til å sette på sommerdekk

Bondeknøl

Takk for tips! Har alltid likt Nokian og var det jeg ville ha, men han som jobbet på dekkverkstedet klarte å overtale meg til continental.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bondeknøl

Husker ikke, men skal sjekke i løpet av uka.

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på tir 28. mar 2017, kl. 10:52
Prøv Nokian R2. Da er det omvendt og du gruer deg til å sette på sommerdekk
Dette er også min ( litt overraskende) erfaring. Veldig effektive de R2 vinter dekkene. Og når de har rullet en stund blir de ende mer effektive!

nr1rayner

Selv mine F-merkede Yokohama IG30 ser ut til å trille like godt som sommerdekkene  :P  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Counterpointer

Sitat fra: nr1rayner på tir 28. mar 2017, kl. 15:24
Selv mine F-merkede Yokohama IG30 ser ut til å trille like godt som sommerdekkene  :P  ;)
Yokohama er sterkt undervurderte her i Norge. Det er vel toppmerket i Japan.
Kjenner ikke IG30, men kan jo stemme etter min generelle antagelse.

EV-FTW

Merkelig. Jeg tror jeg har Conti Viking Contact 5, fikk disse med fra forhandler.
Men har ikke tenkt over at bilen har så mye dårligere rekkevidde.

Den rekker rundt 16 mil når det er sånn 2-3 grader. 
Kjørte litt  lengre i sommer med sommerdekk, men da var det jo også varmere.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

@knut
Det er en gammel modell, de har vel IG50 nå. Før IG30 var det IG20 mener jeg.
Toppmerket? Urk, jeg er ikke nevneverdig fornøyd med de dekkene på Leafen, annet enn at de ser ut til å trille lett tross dårlig karakter på EU-merkingen  :P
Hadde IG20 og IG30 på en Combo tidligere, helt ok, men ikke mer enn det.
I Japan er det nok enklest, og kanskje billigst, å kjøpe lokale dekk. Prismessig her havner vel asiatiske dekk under de europeiske, men det er vel ingen tvil om at det er de europeiske som trumfer markedet her (Nokian, Conti, Michelin...).

@Øystein
Vel, det er så mye som påvirker på vinteren, så ikke sikkert du legger merke til med mindre du ser etter det.
Lavere temp = tykkere luft og høyere forbruk.
Bruk av varme øker forbruk nevneverdig.
Kaldt batteri øker vel også forbruk.

Så, vi kan nok forbinde sommerhjul med lavere forbruk, men det kan fort være å lure seg selv.
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

@tomrh
Tittet på mine tester igjen og blir ikke helt klok, hastighetstesten og Orkanger-Klett.
På turen min Orkanger-Klett er det ingen nevneverdig forskjell mellom mine 17" og dine 16" sommerhjul.
Har dessverre ikke notert for mine IG30 i regnearket, men jeg fant da ingen store avvik der heller.
Så tok jeg jo en rulletest også, der var det små avvik.

Men i hastighetstesten er det et enormt avvik, dine 16" knuser de andre, LETT.
Vi snakker rundt 30% høyere forbruk med mine 17" enn dine 16".
Vinterdekkene mine spriker litt i alle retninger, men de havner uansett ut likt, eller bedre enn mine 17".

Hvor stor forskjell var det du konkluderte med?
Trondheim

tomrh

Slitte sommerdekk er tingen!!! :P

Jeg har lagt om i begynnelsen av oktober de to siste sesongene. Iflg. kjørehistorikk på you+nissan så det slik ut i 2015:
- September-15 m/Bridgestone Ecopia EP150: 0,165 kWh/mil
- Oktober-15 m/Nokian WR D4: 0,172 kWh/mil

I 2016:
- September-16 m/Bridgestone Ecopia EP150: 0,139 kWh/mil (!!)
- Oktober-16 m/Nokian WR D4: 0,166 kWh/mil

Sommerdekkene var vesentlig mer slitt i september 2016, mens vinterdekkene har mye mønster igjen. Ser fram til en siste sesong nå på sommerdekkene med ULTRALAV rullemotstand.  8) :D
Stjørdal

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på ons 29. mar 2017, kl. 10:37
Hvor stor forskjell var det du konkluderte med?
Jeg kom 38 km med dine sommerhjul med samme strømforbruk som jeg kom 42 km med mine 15" WR D4, på pendlestrekningen min der jeg alltid kjører på samme måten. Og dette var på omtrent like dager værmessig. De siste 4 km er litt opp (rampa i rotvollkrysset) + mye ned (Strindheimtunnelen), så forskjellen er mindre enn 4/42. La oss si 3/42 eller ca. 7%.
Stjørdal

Bondeknøl

Sitat fra: nr1rayner på ons 29. mar 2017, kl. 10:22
@knut
Det er en gammel modell, de har vel IG50 nå. Før IG30 var det IG20 mener jeg.
Toppmerket? Urk, jeg er ikke nevneverdig fornøyd med de dekkene på Leafen, annet enn at de ser ut til å trille lett tross dårlig karakter på EU-merkingen  :P
Hadde IG20 og IG30 på en Combo tidligere, helt ok, men ikke mer enn det.
I Japan er det nok enklest, og kanskje billigst, å kjøpe lokale dekk. Prismessig her havner vel asiatiske dekk under de europeiske, men det er vel ingen tvil om at det er de europeiske som trumfer markedet her (Nokian, Conti, Michelin...).

@Øystein
Vel, det er så mye som påvirker på vinteren, så ikke sikkert du legger merke til med mindre du ser etter det.
Lavere temp = tykkere luft og høyere forbruk.
Bruk av varme øker forbruk nevneverdig.
Kaldt batteri øker vel også forbruk.

Så, vi kan nok forbinde sommerhjul med lavere forbruk, men det kan fort være å lure seg selv.
Seff er det lavere temp, bruk av varme og kaldt batteri etc som gjør at vi bruker mer strøm om vinteren, men jeg kjørte ca 25 mil sist uke på fint føre og vinterdekk for deretter å skifte til sommerdekk neste dag, og kjøre på samme type føre. Forskjellen var veldig stor. Kjenner bare at bilen ruller bedre og rekkevidden blir mye bedre.

tomrh har nok ett vesentlig poeng i det med at slitte dekk ruller lettere. Sommerdekkene mine har kun en halv sesong igjen.
Blir vi elbilister verstinger i å tyne dekkene lengst mulig mtp rekkevidde?

nr1rayner

Jeg kommer ikke til å la dekkene stå på 1 sesong ekstra pga rekkevidde i hvert fall  ;)
Akkurat som før, når sommerdekkene nærmer seg 3mm vurderes skifte, og ditto for vinterdekk når de nærmer seg 5mm.
Trondheim

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA