Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Barnevennlig bil

Startet av Playez, torsdag 23. mars 2017, klokken 19:37

« forrige - neste »

Playez

Jeg trenger deres erfaringer og ekspert tips nå når jeg skal ut å kjøpe elbil. Selv skulle jeg helst hatt Tesla model x, men jeg har dessverre ikke hatt millionlønn i mer enn 6 måneder så det har jeg ikke råd til. Da gjenstår alle disse andre "småtassene".

Jeg trenger litt plass. 2 barneseter (2 og 0 år), hadde også vært greit at det da også var plass  til 2 voksne flotte mennesker forran, uten å få krampe i leggen, må også ha plass til en svær, upraktisk barnevogn i bagasjerommet.

Jeg kjører vel ca 50 km daglig, til/fra jobb, trening bhg butikk osv. Hverdags kjøring. Lengste turene vi hadde tatt ville vært Bergen-Stavanger/Sandnes en gang hvert 2 år om vi blir nødt å besøke svigerfar.

Er det noen som har noen forslag her ? Bilen må være tilgjengelig innen sommeren 2018 senest.

Kommer fra stasjonsvogn livet så er vant med plass. Verdsetter kjørekomfort, utseende og plass.

Vil ikke oppgi hva jeg selv ønsker ettersom jeg ikke har peiling på elbiler. Så om noen har en anbefaling som fyller mine krav så setter jeg pris på å høre hvilken og hvorfor denne bilen er min nye bil.



Carl Anton Stenling

Mercedes B-klasse har grei plass, men mangler hurtiglading og er dermed ingen langturbil.

Ellers er det et alternativ å kjøpe den nye Leafen straks den lanseres og bytte ut den store barnevogna med noe mer praktisk. Vi byttet ut vår stasjonsvogn med en småbil og kjøpte samtidig en dyr og meget sammenleggbar vogn. Kjøpte også sammenleggbar barnestol og en del praktisk bagasje. For det man sparer i bilstørrelse kan man faktisk få mye lekkert som tar mindre plass.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ecinnaj

Har 2 barn selv 2 og 6 år  og jeg synes de to bilene som virker best er golf og ioniq.


Synes bmw blir tungvindt og upraktisk mtp dørene og at barna ikke kommer seg ut og inn helt selv.

Go-carter

Pent brukt Tesla Model S?

Alt avhenger hvor langt du vil strekke deg mellom kost og komfort. Jeg har klart meg med en 4-seters Think for hund, 1-åring, samboer og paraplytrille - samtidig er Model X helt fantastisk hva gjelder plass.

Ny Leaf/golf/etc ligger på rundt 200-230 avhengig av utstyr, mens du får en TMS60 brukt fra Tesla med 4 års garanti for ca. 500'.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Playez

Hurtiglade er greit syns jeg. Nye leaf identisk til tidligere versjon? Har tenkt det samme om i3 mtp dørene. Vanskelig å få inn og ut barn i bakovervendt bilstol ? Har tenkt mye på brukt model s. Det er mitt ønske med tesla som sagt, men det er ikke nødvendig med en 200k dyrere bil på dette tidspunktet selvom det er nitt ønske. Ny baby , nytt hus , ville vært økonomisk bedre med ett rimeligere alternativ.

snoemann

Vi har 2 bakovervendte barneseter vi måtte ta hensyn til når vi skulle velge bil.

Fant raskt ut at det kun var Nissan Leaf, og Hyundai Ioniq som hadde plass til dette og samtidig kunne by på nok beinplass for meg i førersetet.
Da har du samtidig plass til barnevogn i bagasjerommet.

Det er viktig å huske på hvor lange bilene er, da dette helt klart påvirker plassen innvendig.
Riktignok er det forskjeller på hvor god plassutnyttelsen er innvendig, men de ytre dimensjonene vil tale mest uansett.

Tesla Model X 5,03m
Tesla Model S 4,97m
Hyundai Ioniq 4,47m
Nissan Leaf 4,44m
VW e-golf 4,25m!
Kia Soul 4,14m!
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Crown

Sikkert flere biler som går fint. Av de som er i den "rimeligere enden" så vet jeg at aller største og klumpete Emmaljunga Edge Duo ruller fint inn bak i Hyundai Ioniq uten å stresse, i Leaf må man jobbe litt men det går, jeg vet ikke med de andre - de er litt mindre dyp men er ganske høye. Kanskje den kan stå på høykant eller noe. 

Ta med deg barnevognen og prøv de forskjellige modellene :)

Med ny Leaf tenker man nok på den som kommer 2018, som er forventet større og med mye mer rekkevidde. Jeg vet at forhandlerne har tilbud på å lease dagens 30kWh til den nye kommer og bytte inn i den, det er jo sutalaust.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Vollis47

Dersom dere bare en gang per år eller hvert annet år, skal kjøre så langt som fra Bergen til Stavanger, så ville jeg ikke avskrevet Mercedes. Den kan kanskje klare hele streknngen uten lading og en ladepause ville neppe være noe stort problem for denne ene turen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Playez

Skal å prøvekjøre iconiq i helgen så får se om det blir bra. Tror det er buggaboo donkey den vognen heter. Er jo større enn bilen

Rottert

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:01
Dersom dere bare en gang per år eller hvert annet år, skal kjøre så langt som fra Bergen til Stavanger, så ville jeg ikke avskrevet Mercedes. Den kan kanskje klare hele streknngen uten lading og en ladepause ville neppe være noe stort problem for denne ene turen.

Evt leie en ny og flott bil den ene uka eller 2. Blir liten kostnad i forhold til å kjøpe en bil som er dyr og overkill til daglig bruk.
2014 Nissan Leaf Tekna

Rottert

Sitat fra: Playez på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:16
Skal å prøvekjøre iconiq i helgen så får se om det blir bra. Tror det er buggaboo donkey den vognen heter. Er jo større enn bilen

Om det funker, så er jo det en flott bil som også funker bra på langtur med forholdsvis rask hurtiglading.

Du får dele konklusjonen med oss :)
2014 Nissan Leaf Tekna

kodalse

Sitat fra: Playez på torsdag 23. mars 2017, klokken 19:37
Jeg kjører vel ca 50 km daglig, til/fra jobb, trening bhg butikk osv. Hverdags kjøring. Lengste turene vi hadde tatt ville vært Bergen-Stavanger/Sandnes en gang hvert 2 år om vi blir nødt å besøke svigerfar.
Må du virkelig besøke svigers så ofte?
Hva med hvert fjerde år og lei en bil for anledningen (gjerne en heftig Jaguar for å plage svigerfar :) )
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Luftventil

Sitat fra: Playez på torsdag 23. mars 2017, klokken 19:37
Jeg trenger deres erfaringer og ekspert tips nå når jeg skal ut å kjøpe elbil. Selv skulle jeg helst hatt Tesla model x, men jeg har dessverre ikke hatt millionlønn i mer enn 6 måneder så det har jeg ikke råd til. Da gjenstår alle disse andre "småtassene".

Jeg trenger litt plass. 2 barneseter (2 og 0 år), hadde også vært greit at det da også var plass  til 2 voksne flotte mennesker forran, uten å få krampe i leggen, må også ha plass til en svær, upraktisk barnevogn i bagasjerommet.

Jeg kjører vel ca 50 km daglig, til/fra jobb, trening bhg butikk osv. Hverdags kjøring. Lengste turene vi hadde tatt ville vært Bergen-Stavanger/Sandnes en gang hvert 2 år om vi blir nødt å besøke svigerfar.

Er det noen som har noen forslag her ? Bilen må være tilgjengelig innen sommeren 2018 senest.

Kommer fra stasjonsvogn livet så er vant med plass. Verdsetter kjørekomfort, utseende og plass.

Vil ikke oppgi hva jeg selv ønsker ettersom jeg ikke har peiling på elbiler. Så om noen har en anbefaling som fyller mine krav så setter jeg pris på å høre hvilken og hvorfor denne bilen er min nye bil.

Du kan sikkert klare deg med en "liten" elbil, men da må du nok forvente at ting kan bli litt tungvindt. 4 personer og svær barnevogn i E-Golf for eksempel tror jeg nok hadde blitt trangt. Jeg ville sjekket ut Tesla, du får en super brukt Model S til 500 000. Da får du en bil som oppfyller alle kriteriene dine enkelt.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

turfsurf

Hva med Jaguar iPace? Kommer kanskje etter sommeren, men lei bil ett par måneder i mellomtiden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kristian O

Kia har overraskende romslig kupe. Er 199 cm sjøl, og har det "greit nok" i framsetet med en stor bakovervendt bilstol bak. Bagasjerommet derimot er stusselig. Støtter forslaget om brukt TMS, gjerne med 7 seter.

En anna ting; har dere vurdert å bytte vogna?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA