Dårlig hastighet på hurtiglading...

Startet av Solan_G, mandag 20. mars 2017, klokken 17:12

« forrige - neste »

RogerRabbit

Har hittil ikke erfart redusert hastighet ved lading, ennå jeg har ladet både med kaldt og varmt batteri.
Skal sies at jeg er en 'aktiv bilist' så det kan nok hjelpe på at man tar noen harde  pådrag noen km før man skal lade i hurtigladeren. Hvor mye ned på desimalen det faktisk hjelper, vet jeg ikke.

//Roger
2021 - Polestar 2 Snow
2017 - BMW i3 33kWh Protonic Blue
2003 - Opel Vectra GTS 2.2 Silver Metallic

Egil Fonn

Ved harde pådrag og regenerering varmes batteriet raskt opp. Ulempen er stor dekkslitasje (spesielt på de myke vinterhjulene) og generell slitasje på drivlinje.
Spanderer heller noen ekstra minutter på laderen når det er kaldt. Men klart, har man det travelt så er hardkjøring en løsning..
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Pallesnekkern

"Problemet" med 94ah versjonen er at den indre motstanden i batteriet ved vanlig økonomisk kjøring er liten. Større batteri = mye mindre varme som produseres ved samme belastning.

Dermed kommer ikke batteritempen fort nok opp til ca 18 grader, som er nødvendig for full ladehastighet. Dette er positivt for levetiden på batteriet, men negativt for ladehastigheten. Dette løser seg etter første hurtiglading, eller ved å presse bilen med høy hastighet eller mye full gass og max regen. 

Jon Braathen

Jeg har selv erfart ladehastigheter på ca 44kwh/t på hurtiglader, både i 22 minus (porsgrunn-stockholm 5.jan) og her om dagen på fortums hurtiglader på McDonalds ved Grimstad (24,95kwh på 33min og 32 sek = ca 44,7 kwh/t) sol og ca 5 grader.

Er det noen som har fått 50 noengang???  eller er 45 maks?

BMW i3 94Ah, 13000km siden 1. desember 2016.
Zoe 240 (kona)
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

LMOR

Merk at de kwh du ser, er levert til batteriet, så jeg har fått opp mot 45 etter tap, men det betyr bilen trekker ca 50 før tapet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JTGjøby

Min erfaring er også at det krever varmt batteri. På tirsdag kjørte jeg Halden - Gjøvik med min nye i3 (94Ah) og testet rekkevidden. Den klarte de 229 km med et nødskrik. Hadde 0,5% på batteriet når jeg kom fram. Var nede i 0,0% når nedoverbakken fra Raufoss begynte. Tenkte det var like lurt å finne første og beste hurtiglader når jeg kom til Gjøvik for å teste ladehastigheten når temperaturen er rundt 0 grader. I løpet av 30 minutter ladet bilen fra 0,5% til 64% og det er jo godkjent.
Jeg testet også en de tidligste nye i3'ene i september i varmt vær. Det kan dere lese om her: http://enmira.no/ladetest-av-nye-bmw-i3/
Når batteriet er kaldt har også jeg erfart at hurtiglading ikke er særlig hurtig, og det er det jo ikke på noen biler.
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

Trond.m

Fin ladetest av i3 og fine bilder  :).
Og det var jo imponerende at du klarte 229 km under dagens forhold. Men jeg antar at du var forsiktig med watt-pedalen og kjørte godt påkledd  ;)

JTGjøby

Ikke ekstrem elbilkjøring. Bilen var nyladet og oppvarmet ved start, Eco pro, 20grader i kupen. Holdt fartsgrensen. Kjørte riksvei 22 og 4 så jeg holdt meg stort sett unna motorvei.
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

Rollep

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:03
Har følgende erfaring med 94ah. Er batteriet 0 gr. c er ladefart under 16kw/t. Er batteriet 10gr.c er ladefart 26kw/t. Er batteriet over ca 18 gr.c er ladefart 45kw/t.
Batteriet øker temperatur typisk 8-10 gr.c ved hurtiglading fra 20-90% soc.
På fin økonomisk landeveis kjøring øker batteri temperaturen kun 2-4 gr.c pr time. Aktiv kjøring øker batteri temperaturen vesentlig hurtigere.
Samme erfaring her. Kommer kun å hurtiglade når jeg tar en og annen langtur til sommeren men har gjort et par tester gjennom vinteren for å finne ut hvor mye batteritempen spiller inn, og ja den betyr så og si alt for ladehastigheten. I dag startet jeg med 7 grader på batteriet, kjørte 40 km med mye akselerasjon og regen slik at batteritemp hadde kommet opp i 17 grader når jeg stoppet ved en Fortum lader. Fikk gjennomsnittlig ladefart på 44 kw/t under lading fra 24-66% SOC. Om en måned eller to når utetemperaturen stiger regner jeg med at batteritemperaturen vil holde seg på optimalt nivå det være seg man kjører økonomisk eller morsomt ;D

Frank J. Josefsen

Hvordan finner dere temperatur på batteriet?
Er det noen som har erfaring med å skru av AC? Får man lengre rekkevidde ved å gjøre det? Jeg prøvde å skru av, og da spratt gjenstående rekkevidde opp med 3-4 km, men det blåste fortsatt like varmt fra varmeapparatet.
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

Egil Fonn

Batteri temp finner du i skjult service meny. Står litt om det i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17080.msg269485/topicseen.html#msg269485
AC brukes også til luft tørking. Kan bli litt mer dugg på vinduene om den er avslått. Får noen ekstra km om AC er avslått.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Autowinder

Har noen verifisert at dette faktisk virker på siste modell og firmwareversjon? Jeg klarer ikke å få dette til selv om jeg har fulgt linken til punkt og prikke  :(
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Orbit

#27
Dette fungerer fint på min. Det er tverrsummen av de siste fem tallene som skal brukes for å låse opp. Her er en video:


https://www.youtube.com/watch?v=u2GgztzK734

Sjekket også batteritemperatur under en tur i helgen. Startet med forvarmet batteri (+11C), og selv ikke økonomisk motorveikjøring i 90-100 km/t økte batteritemperaturen (pga lave interne tap, som ellers er en god ting™). Med litt mer fart og aktiv kjøring (fremdeles motorvei) fikk jeg den opp til +14C over 20 min. Lå så stabilt der med vanlig ladeveiskjøring (70-90 km/t) Drammen-Darbu, mens en del høydemeter opp/ned og aktiv pedal før hurtiglader (Notodden) fikk den opp i +18C.

Hurtiglading gikk da med snitt 45.14 kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Autowinder

Aha, takk! I get it, overså den tverrsumsaken. Will retry  :+1:
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jon Braathen

Vi var på tur og hurtigladet i3'en 5.januar på Ørje (ved Coop), der stod det en Golf som knapt fikk lading den perioden de stod der - de hadde kjørt fra Oslo.
Vår i3 ladet på full fart, ca 45kw/h fra ca 12-90%.

Jeg tipper at Golfen var kald og kjørt på sparebluss før den skulle lade  ;)  så at golf alltid lader raskt er ikke riktig..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA