Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter snart 6 år på markedet, er det feil som går igjen på Leaf?

Startet av EV-FTW, torsdag 16. mars 2017, klokken 08:15

« forrige - neste »

EV-FTW

Min erfaring med Leaf, og det jeg leser, er at det er en veldig driftssikker bil.
Jeg har snart hatt den i 1 år, og på den tiden har den vært 1 gang på reparasjon, da DAB sluttet å virke. De byttet antenne og antenne fot, selvfølgelig gratis, og nå er alt tipp topp igjen.

Hvilke erfaringer har dere andre? Er det feil som går igjen?

Dette er ikke for å rakke ned på bilen, for den er jeg superfornøyd med
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Leaftekna2018

Veldig fornøyd med min som er fra 2013.
Noen ankepunkter har jeg og det er først og fremst dårlige spyledyser foran..

Fikk rust på disse hektekrokene i bagasjerommet som henger på seteryggene.( garantisak)

Utover så er rød farge ugrei, fått byttet begge fangerne pga at lakk har falt av(garantisak)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Navl1

Ladeenhet byttet på garanti, utover det ingen feil på bilen siden 2013.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Elbil fundamentalist

Generasjon1 hadde typitsk 3 feil som kom frem på noen.
1 regnsensoren/lysensoren feiler
2 foring i forstilling som gir knirkelyder i ca 3 kuldegrader
3 vindusheis bryteren på førerdøren til førervinduet kunne brenne seg hvis vinduet var iset fast
I sin tid kurante garantisaker

Ellers hadde den fordeler som
1 alu dører
2 elektronisk p-brems
3 LED lys
4 litt mer dreiemoment
5 vannregister til varmeapparatet (dersom man ville utruste den med websto)
6 lyst og trivelig interiør som lar seg vaske. Fikk t.o.m. vasket vekk kulepenn ved ett tilfelle

Ulemper
Lader i bagasjerom som tar plass
Ikke varmepumpe
Lyst interiør som blir møkkete dersom man ikke er nazi på renhold
Litt mer vekt enn gen2
Ikke låsbar ladeluke

Veldig lite feil og driftssikker bil.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

vartli

Har en Nissan-selger i familien, og han påstår at av bilene de selger er det Leaf som har færrest feil.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

kristianbergen

Synes det er en del fukt i den, selv om det ikke kan kalles feil.

Kjører 2013-modell
Leaf 2013

Batraxos

Jeg har hatt min 2015 Leaf i 2 år uten noen feil. Spylerdysene foran er ok de, jeg har lagt noen møbelknotter mellom panser og svart spoiler greie på panseret som gjør at dysene ikke spyler rett inn i panseret men klarer å spyle høyere opp på vinduet i fart. Det fungerer i hvert fall for meg. Typiske feil jeg har hørt om er utladet 12V batteri, treig/ødelagt elektrisk vindu på førersiden, nappete bremser (min bil var inne til recall på grunn av dette, men jeg har ikke lagt merke til det), piping i bremser. Etter det jeg kan se på forumet så er det for det meste småting og langt mindre enn andre elbiler.
2015 Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 32A lader

Elbil fundamentalist

Sitat fra: kristianbergen på torsdag 16. mars 2017, klokken 10:55
Synes det er en del fukt i den, selv om det ikke kan kalles feil.

Kjører 2013-modell
Kan forekomme ved mye småkjøring og stoffmatter om vinteren. Bruk aircon og bytt til gummimatte om vinteren (og hell ut smeltevannet regelmessig)
Bruk også forvaltning, og sjokkluft på starten av turen innemellom for å få ut fuktig luft, da forvarming bruker mye resirk, samt at is, snøsmelting på vinduene gir kondens på innsiden av rutene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

AppleKnocker

Hadde Leaf før. Opplevde én bagatellmessig feil på min Leaf på 2år/60 000 km. En termostat som hang seg opp og ble skiftet på garanti.
Model S som jeg eide i samme periode og kjørte nesten like langt hadde 7-8 feil og alle var mer alvorlige.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trekkoppbil

I vinter snakka jeg med en mekaniker.
Han mente at mange problemer skyldes fuktighet og at folk har det for fuktig i kupeen, og at mange bruker AC for lite.
Det kan være kabling og kontaktpunkter som irrer.

Jeg synes det er greit å gå fra bilen med vinduer åpne ved parkering. Og skal man parkere ute om vinteren, liker jeg å åpne alle dørene noen sekunder for å lufte ut bilen etter kjøretur.

leafnor

Det var vell noe med de første modellene som hadde feil med  kortslutte DC/DC og varmekolben under forvarming og start av bil uten å ha ladeledning i.
Skjedde bl.a på min 2012 for forrige eier, og han fikk det på garanti.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

thomita

kjøpte min Acenta Nordic 2013 mod i september 13

-Bagasjeromslås skiftet etter 2 mnd (garanti)
-Istrumenter flimret i kulde, skiftet første vinter (garanti)
-spylerdyser elendige
-handbremsa har jeg vore plaget med nesten sia dag 1, vert inne for justering avsliping smøring mange ganger,
er pr. dags dato ikkje tifredstillende.
-slark i driv verk, endeledd v side gåen på 40 000 skiftet på garanti
ellers starter den og går heldigvis
aldri vert tom for strøm

prøver gjerne et nytt merke neste gang om de ikkje kommer med en langrekkende spennende bil ved neste oppgradering
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

Sele

2015 Euroleaf 42 000 kjørte kilometer ingen feil,eneste blått Nissan emblem flasset av..

Crown

2016 30kWh, 11 mnd 16.000km, har ikke vært noe som helst å sette fingeren på.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

muse

Har en 2012 og en 2013 2-gen.

Den eldste først, den har vært mest driftsikker.
Har byttet vindusheismotor førerside og det knirker mye fra forstilling over fartshumper i lav fart, ellers en god bil.
Dessverre trekker det lyse interiøret ned, det blir fort flekkete og krever mye vask for å se noenlunde ok ut.

2013 modellen har hatt mye kluss med 12 volts batteriet, verkstedet klarer ikke finne ut så de har jeg gitt opp.
Er forresten sikkert 6 måneder siden batteriet har vært flatt uten vedlikeholdslading så må vel snart vurdere å fylle det opp igjen, ellers en meget god bil med mørkt skinninteriør.

Begge er US biler og kommer ALDRI til å vurdere verken firma som solgte oss bilene eller noe som er importert fra "over there" igjen av nyere biler, det angrer jeg veldig på, styr unna.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA