Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv

Startet av Lars-Erik Kjellesvig, torsdag 16. mars 2017, klokken 00:03

« forrige - neste »

Muffinman

 
Sitatkraftig eller feit
Eller hvis man liker å bevege seg eller endre på sittestillingen litt på langturen. Selv sitter jeg umiddelbart greit i nextgen og det fungerer veldig bra ved aktiv kjøring, men blir nummen i lårene etter en stund pga at sidestøtten blir for smal. Gjelder også øverste del av ryggen. Ikke så ille at det blir uholdbart, men nok til at langturen ikke blir helt god. Ikke for det, mine standard skinnseter har en større skavank; den mest idiotiske nakkestøtten i historien. Den står kraftig i vinkel forover og er ikke justerbar slik at man blir sittende med krum i nakken. Seter var ikke Tesla sin sterkeste side fram til ihvertfall 2016 :)

Lars-Erik Kjellesvig

Sitat fra: GOS på mandag 20. mars 2017, klokken 15:29
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 14:38
Takk for svar! Hva med P85+ og vanlig S85 fra 13-14?

Du kan trygt kjøpe disse også, men generelt så er jo "dess nyere dess bedre".

Personlig så synes jeg først støyen ble merkbart bedre på leveranser etter sommeren 2016 versus min juni-14. Frem til og med sommeren 2016 så følte jeg at en hører frontmotoren såpass mye at det blir "litt irritasjon" i forhold til en som bare har RWD. men skal da ha D så kommer du ikke utenom. AP1 bil er kun nyttig på fine veier med god merking. Min erfaring er at det er særs skummelt på andre veier, e.g. lite å samle på Vestlandet.

Det er litt skille på bilene levert frem til og med ca Q1 2014 og de etter. Så kom det ett nytt skille ved AP1 bilene.

Flesteparten av disse bilene har jo fått gjort diverse utbedringer på garantien så generelt tror jeg folk opplever lite problemer med disse nå.

Hadde egentlig tenkt meg bakhjulsdrift på bilen. AP1 ikke noe must for meg, så må ev være hvis det er skille på kvaliteten før og etter et eller annet tidspunkt. Så du mener biler fra Q2 14 og fremover er bedre? Hva med Spotify? Får man dette med hvis lydstudiopakke eller ultra hifi pakke, og hva er forresten forskjellen på disse?

Rep

Hei!
Har du sjekket Tesla sine brukte biler? Der får ein nye 80 tkm garanti eller 4år det som kommer først.
Eg kjøpte ein 14mod i des 16 alt utstyr unntatt 7s.
Veldig fornøyd med bilen, kjørt 7t km inkl. ein tur til Østerike i vinterferien  8)
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019
Bestilt BMW M50 i4 24/6


GOS

@Lars-Erik.

Ref 2013/2014 modellene.

Jeg tror alle har Spotify gamle som nye uansett ekstrautstyr, tror ikke det avhenger av Ultra Hifi lydpakka.

Tech pakken hadde jo mye nyttig, men jeg tror ikke det var så mange S/P85 som ble bestilt uten, men det er verdt å sjekke.

Det jeg ser når jeg kikker på min bestilling er at park sensor også var ekstrautstyr noe som jeg trodde var en del av Tech pakken. Tåkelys var også ekstrautstyr, men de har jeg aldri brukt men den ser litt stiligere ut med dem. Hattehylla, som demper støy, var også ekstrautstyr frem til biler levert ca august 14.

Speilene ble endret, blant annet elektrisk innfellbare (fir de med Tech pakke), på biler levert ca april 14 og senere. Fra ca samme periode var hjulbuene også kledd med noe filt for å dempe lyd.

På denne tiden var jo dobbelt lader viktig slik at en kunne lade med 22kw, men det har ikke så mye for seg med mindre du har spesielt langt kjøremønster eller kjører mye utenfor SC områder.

Husk at den svarte og den ene hvite fargen IKKE er metallic / perlemor og derfor tåler mindre enn de andre.

Som du har fått med deg så må du ha panotak for å kunne ha takstativ, og det er verdt å sjekke om det har vært noe problemer med det på bilen du vurderer.

Du bør sette deg en grense på hvor mye du ønsker å betale for så å prøvekjøre noen med forskjellig utstyr.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

snd

Sitat fra: GOS på mandag 20. mars 2017, klokken 21:10

Husk at den svarte og den ene hvite fargen IKKE er metallic / perlemor og derfor tåler mindre enn de andre.


Feil! Alle har samme klarlakk over fargen, dermed like bra/dårlig. Det er derimot lettere å se riper på solid sort.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Lars-Erik Kjellesvig

Takk for masse bra info og gode råd! Er det verdt å betale for P85/P85+ istf s85, eller bedre med s85 med mer utstyr/lavere km/nyere? Og hva med hjul? 19" el 21"? Fordeler og ulemper? Mer humpete å kjøre med 21"? Mer slitasje og dyrere dekk også?

snd

P85+ hvis lommeboka tillater det. 85/P85 hvis båtegenskapene prioriteres høyt. Felger kan du kjøpe utenom bilen. Først å fremst, kjøp deg en Tesla :+1:
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014



GOS

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 23:10
Takk, men hva mener du med båtegenskapene?

Det han mener er at P85+ i en tidlig fase ble levert med ett stivere understell og dermed litt sportsligere en P85/S85. Ved ca april 2014 så var denne forskjellen borte fra bilene og de hadde alle det samme oppsettet.

Men du skal kjøre rimelig rått om du skal legge merke til det.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

P85+ er for stiv til å være familiebil. Men bedre enn S/P85 om du kjører mye alene og på bane :)

Sitat fra: snd på mandag 20. mars 2017, klokken 22:48
Sitat fra: GOS på mandag 20. mars 2017, klokken 21:10

Husk at den svarte og den ene hvite fargen IKKE er metallic / perlemor og derfor tåler mindre enn de andre.


Feil! Alle har samme klarlakk over fargen, dermed like bra/dårlig. Det er derimot lettere å se riper på solid sort.

Uenig. Det skal svært lite til å få solid black til å bli stygg. Myk lakk som riper ekstremt lett. Jeg kikket akkurat på en 3 måneder gammel X i solid black. Den så helt forferdelig ut i lyset. Hør med detailere som har jobbet med solid black fra Tesla. De begynner nesten å grine...

Obsidian black metallic derimot er mer på linje med ordinære sorte biler ift hvor mottakelig den er for skade.

Det hvite solide er skadene mindre synlig, så den blir ikke like stygg raskt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 23:18
Og parksensorer ikke del av noen av pakkene?
På min 2013 modell var ryggesensorer et eget tillegg til tech-pakka, mens i 2014 engang ble en del av std eller gikk inn i techpakka. Merk også at AP1 bilene har 6+6 ryggesensorer mens min har 4+4 og mangler dekning ved hjulbuen.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Lars-Erik Kjellesvig

Takk for masse nyttig info og gode svar folkens! Til de ulike pakkene; hva er i lyspakke, sikkerhetspakke, vinterpakke, techpakke, performance plus pakke osv?

jkirkebo

Sitat fra: GOS på tirsdag 21. mars 2017, klokken 07:06
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på mandag 20. mars 2017, klokken 23:10
Takk, men hva mener du med båtegenskapene?

Det han mener er at P85+ i en tidlig fase ble levert med ett stivere understell og dermed litt sportsligere en P85/S85. Ved ca april 2014 så var denne forskjellen borte fra bilene og de hadde alle det samme oppsettet.

Alle P85+ har det samme sportsunderstellet vel? Det var på P85D dette forsvant etterhvert. Når det forsvant hadde P85+ vært ute av produksjon en stund.

Jeg synes P85+ understellet er akkurat passe, på ingen måte for stivt. Vi har kjørt "Norge Rundt" med vår og selv kona synes den var svært komfortabel selv på ganske dårlige veier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA