Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv

Startet av Lars-Erik Kjellesvig, torsdag 16. mars 2017, klokken 00:03

« forrige - neste »

Lars-Erik Kjellesvig

Hva er forskjellen mellom de ulike årsmodellene av Model S? Er det bare skille mellom før og etter facelift, eller er det andre ulikheter også? Er det årganger som bør unngås av en eller annen grunn? Er ute etter gode råd ved mulig kjøp av brukt Model S.

VigdisA

Hei, man opererer ikke med årsmodeller på samme måte som på andre biler. Hos Tesla foregår det en kontinuerlig utvikling/forberingsprosess. 
Det er likevel noen skiller, Tesla kaller det generasjoner.
Det første skillet er ved innføring av autopilot og innføring av firehjulstrekk-modeller.
Deretter har det kommet og gått en del modeller med ulike batteristørrelser.
Deretter kom faceliften med mulighet for "bio defence mode" - hepafilter
Aller siste trinn nå, er innføring av AP 2 hardware med flere kamera for enda mer autonom kjøring

Du kan se en liste med mange av trinnene her: https://sites.google.com/site/teslamotorsclubwiki/home/model-s/options-by-year
Det er en liste vedlikeholdt av teslafans

Ellers generelt råd - selv de eldste modellene er fortsatt gode biler å kjøre.
Har selv en 1. Generasjons bil. Jeg kunne kanskje av og til gjerne hatt autopilotfunksjoner i bilen, men det er gode biler uten også. Ingen planer om å selge enda..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Lars-Erik Kjellesvig

Sitat fra: VigdisA på torsdag 16. mars 2017, klokken 00:27
Hei, man opererer ikke med årsmodeller på samme måte som på andre biler. Hos Tesla foregår det en kontinuerlig utvikling/forberingsprosess. 
Det er likevel noen skiller, Tesla kaller det generasjoner.
Det første skillet er ved innføring av autopilot og innføring av firehjulstrekk-modeller.
Deretter har det kommet og gått en del modeller med ulike batteristørrelser.
Deretter kom faceliften med mulighet for "bio defence mode" - hepafilter
Aller siste trinn nå, er innføring av AP 2 hardware med flere kamera for enda mer autonom kjøring

Du kan se en liste med mange av trinnene her: https://sites.google.com/site/teslamotorsclubwiki/home/model-s/options-by-year
Det er en liste vedlikeholdt av teslafans

Ellers generelt råd - selv de eldste modellene er fortsatt gode biler å kjøre.
Har selv en 1. Generasjons bil. Jeg kunne kanskje av og til gjerne hatt autopilotfunksjoner i bilen, men det er gode biler uten også. Ingen planer om å selge enda..

Takk for hjelpen! Og du er fornøyd med bilen, også i forhold til driftssikkerhet, kvalitet osv.?

o.b.lix

Jeg har en 2015 som nå har rullet 100.000 km. Hatt den siden den var ny. Ingen driftsstans. Service en gang i året, dvs nå har jeg hatt den i to år. Småfeil som har vært kunne utbedres på service, akkurat som andre nye biler jeg har hatt, bortsett for at de måtte på service hver 20.000, dvs 2-3 ganger i året.

Så ja er veldig fornøyd og kan virkelig anbefale denne!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lars-Erik Kjellesvig

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 16. mars 2017, klokken 15:07
Jeg har en 2015 som nå har rullet 100.000 km. Hatt den siden den var ny. Ingen driftsstans. Service en gang i året, dvs nå har jeg hatt den i to år. Småfeil som har vært kunne utbedres på service, akkurat som andre nye biler jeg har hatt, bortsett for at de måtte på service hver 20.000, dvs 2-3 ganger i året.

Så ja er veldig fornøyd og kan virkelig anbefale denne!
Takk, det høres jo veldig bra ut!

Lars-Erik Kjellesvig

Hvordan er det forresten med batterikapasitet etter hvert? Taper det seg merkbart?

Jejl

Veildig lite.
Rundt 4% første 100 000km/3 år har jeg sett noen som har målt.
Min er kjørt 70 000km på 3,5 år og bilen har lengre rekkevidde enn da den var ny!
Dette grunnet utskiftning av både sommer og vinterdekk, og jeg gikk fra F til B i rullemotstand.

Lars-Erik Kjellesvig

Sitat fra: Jejl på fredag 17. mars 2017, klokken 18:30
Veildig lite.
Rundt 4% første 100 000km/3 år har jeg sett noen som har målt.
Min er kjørt 70 000km på 3,5 år og bilen har lengre rekkevidde enn da den var ny!
Dette grunnet utskiftning av både sommer og vinterdekk, og jeg gikk fra F til B i rullemotstand.
Høres bra ut det! Hva slags dekk kjører du nå da? 19" el 21" felg? Og har du noen anbefalinger å komme med ift hva som er must, og hva du ville klart deg uten av utstyr/pakker? Vurderer å kjøpe brukt uten altfor høy km-stand.

GOS

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 17. mars 2017, klokken 17:19
Hvordan er det forresten med batterikapasitet etter hvert? Taper det seg merkbart?

Min har akkurat samme kapasitet etter snart 3 år og 40.000 km. (Og da snakker jeg om avlest reell kapasitet)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lars-Erik Kjellesvig

Sitat fra: GOS på fredag 17. mars 2017, klokken 21:16
Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 17. mars 2017, klokken 17:19
Hvordan er det forresten med batterikapasitet etter hvert? Taper det seg merkbart?

Min har akkurat samme kapasitet etter snart 3 år og 40.000 km. (Og da snakker jeg om avlest reell kapasitet)
Betryggende å høre:-)

RonnyT

Hei!

Jeg er også på utkikk etter brukt TMS.

Jeg lurte på om det er gjort noe oppgradering fra f.eks 2013 til 2015 angående hardware til MCU? Tenker da med tanke på om den er blitt raskere og mer responsive?

Takk for svar :)

GOS

Sitat fra: RonnyT på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:17
Hei!

Jeg er også på utkikk etter brukt TMS.

Jeg lurte på om det er gjort noe oppgradering fra f.eks 2013 til 2015 angående hardware til UMC? Tenker da med tanke på om den er blitt raskere og mer responsive?

Takk for svar :)
Det er blitt noen justeringer på UMC'ene opp igjennom 2013-2014, men mange av de tidligere eierne har fått byttet ut den gamle. Min har fungert fint siden jeg fikk den byttet tidlig 2015 tipper jeg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RonnyT

Oi, beklager, jeg mente MCU, altså "skjermen" :) Men det var kanskje den du også mente :D

GOS

Sitat fra: RonnyT på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:46
Oi, beklager, jeg mente MCU, altså "skjermen" :) Men det var kanskje den du også mente :D
Nei, jeg svarte med tanke på UMC. Tror ikke det har skjedd noe forandring på stor-skjermen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

o.b.lix

Sitat fra: RonnyT på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:17
Jeg lurte på om det er gjort noe oppgradering fra f.eks 2013 til 2015 angående hardware til MCU? Tenker da med tanke på om den er blitt raskere og mer responsive?

Nei den er den samme. Biler med AP2 (oppgradert autopilot med 8 kamera) har fått kraftigere MCU. Dette er i praksis 2017-modeller.

Versjon 8.1 som er klar om en måneds tid skal ha oppdatert kjernesoftware for MCU og skulle således være noe raskere med samme hardware.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA