Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

TB

#60
Sitat fra: Lassen på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:41
Vi har fått to tilbud i fra ulike Zaptecleverandører og ett annet med mer simpel løsning på effektfordeling styrt på releer og uttak med industrikontakt..
Styring av effekt med releer og industrikontakt høres litt spesielt ut..? Bilene vil da potensielt kunne miste strømmen, og ikke alle vil starte å lade etter strømmen har vært borte? Høres ut som en oppskrift på fremtidige problemer med biler som ikke lades? Om det er ønske om individuell måling pr. plass vil det være manuell avlesning?

Sitat
Har også fått tilbud på effektstyring til hver garasje da, i hver av garasjene er det opplegg for varme og varmtvann.
Effekten her er litt varierende etter årstid og forbruk.
Det er også en tilleggsvarmer på inntill 22kw som blir satt på ved behov.
Prisen på effektstyringen kommer på rundt 80000kr for begge garasjene noe jeg syntes var veldig dyrt!

Så spørsmålet er  om det er noen som har erfaring med Zaptec og effektstyring og kanskje også kan si noe om prisen på dette tillegget?
Her jeg bor har vi Zaptec, men ikke automatisk effektstyring. Fordelen med Zaptec sine anlegg er at det via web grensesnittet er enkelt å manuelt endre tilgjengelig effekt. Dermed er det mulig å sette anlegget i ulike "modus" - t.d. sommer, høst/vår og vinter modus ved å manuelt endre effekten som er tilgjengelig.

Spesielt i starten - da det sikkert er få biler som skal lades vil det være en måte. Så kan den automatiske effektstyringen legges til senere, når behovet er der - og mulig prisene på effektstyring er lavere.

Ulempen er naturligvis om denne manuelle reguleringen ikke er nok, og overlastvern / hovedsikring går. Disse skal ofte skiftes av elektriker - dermed blir det tidkrevende og kostbart om det skjer ofte.

Da alle målere nå er/blir skiftet med automatiske er det enkelt å følge med på totalt forbruk via web, og dermed se om dere er nærme maksimalt forbruk på OV.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:50
Her jeg bor har vi Zaptec, men ikke automatisk effektstyring. Fordelen med Zaptec sine anlegg er at det via web grensesnittet er enkelt å manuelt endre tilgjengelig effekt. Dermed er det mulig å sette anlegget i ulike "modus" - t.d. sommer, høst/vår og vinter modus ved å manuelt endre effekten som er tilgjengelig.

Spesielt i starten - da det sikkert er få biler som skal lades vil det være en måte. Så kan den automatiske effektstyringen legges til senere, når behovet er der - og mulig prisene på effektstyring er lavere.

Dette høres ut som en god ide, jeg ville gjort det slik. Prøvd uten effektstyring først og med vinter/sommer-modus. 44kW til hver garasje bør være nok i massevis til både lading og alt annet i lang tid fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lassen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:56
Sitat fra: TB på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:50
Her jeg bor har vi Zaptec, men ikke automatisk effektstyring. Fordelen med Zaptec sine anlegg er at det via web grensesnittet er enkelt å manuelt endre tilgjengelig effekt. Dermed er det mulig å sette anlegget i ulike "modus" - t.d. sommer, høst/vår og vinter modus ved å manuelt endre effekten som er tilgjengelig.

Spesielt i starten - da det sikkert er få biler som skal lades vil det være en måte. Så kan den automatiske effektstyringen legges til senere, når behovet er der - og mulig prisene på effektstyring er lavere.

Dette høres ut som en god ide, jeg ville gjort det slik. Prøvd uten effektstyring først og med vinter/sommer-modus. 44kW til hver garasje bør være nok i massevis til både lading og alt annet i lang tid fremover.
Sitat fra: TB på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:50
Sitat fra: Lassen på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:41
Vi har fått to tilbud i fra ulike Zaptecleverandører og ett annet med mer simpel løsning på effektfordeling styrt på releer og uttak med industrikontakt..
Styring av effekt med releer og industrikontakt høres litt spesielt ut..? Bilene vil da potensielt kunne miste strømmen, og ikke alle vil starte å lade etter strømmen har vært borte? Høres ut som en oppskrift på fremtidige problemer med biler som ikke lades? Om det er ønske om individuell måling pr. plass vil det være manuell avlesning?

Sitat
Har også fått tilbud på effektstyring til hver garasje da, i hver av garasjene er det opplegg for varme og varmtvann.
Effekten her er litt varierende etter årstid og forbruk.
Det er også en tilleggsvarmer på inntill 22kw som blir satt på ved behov.
Prisen på effektstyringen kommer på rundt 80000kr for begge garasjene noe jeg syntes var veldig dyrt!

Så spørsmålet er  om det er noen som har erfaring med Zaptec og effektstyring og kanskje også kan si noe om prisen på dette tillegget?
Her jeg bor har vi Zaptec, men ikke automatisk effektstyring. Fordelen med Zaptec sine anlegg er at det via web grensesnittet er enkelt å manuelt endre tilgjengelig effekt. Dermed er det mulig å sette anlegget i ulike "modus" - t.d. sommer, høst/vår og vinter modus ved å manuelt endre effekten som er tilgjengelig.

Spesielt i starten - da det sikkert er få biler som skal lades vil det være en måte. Så kan den automatiske effektstyringen legges til senere, når behovet er der - og mulig prisene på effektstyring er lavere.

Ulempen er naturligvis om denne manuelle reguleringen ikke er nok, og overlastvern / hovedsikring går. Disse skal ofte skiftes av elektriker - dermed blir det tidkrevende og kostbart om det skjer ofte.

Da alle målere nå er/blir skiftet med automatiske er det enkelt å følge med på totalt forbruk via web, og dermed se om dere er nærme maksimalt forbruk på OV.

Takk for kjappe svar.
Så lenge en kan justere maksimalstrømtrekk til alle ladestasjonene via web så holder nok dette til å begrense forbruket i starten. Kan nok tenke meg at det ikke blir montert mer enn 4-5 ladestasjoner i hver garasje i starten slik at det burde være nok kapasitet til at folk for lade det som er nødvendig.

Men er det slik å forstå at en kan justere ned effekten i gitte tidsrom slik som på ettermiddagen, mens på natten kan en tillate mer?

Enig at den simple løsningen var dårlig, var skeptisk til dette og måten de valgte å løse det på.
Var også ikke mye billigere enn Zaptec sin løsning slik at den ikke er veldig fremtidsrettet.
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

TB

Sitat fra: Lassen på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:03
Takk for kjappe svar.
Så lenge en kan justere maksimalstrømtrekk til alle ladestasjonene via web så holder nok dette til å begrense forbruket i starten. Kan nok tenke meg at det ikke blir montert mer enn 4-5 ladestasjoner i hver garasje i starten slik at det burde være nok kapasitet til at folk for lade det som er nødvendig.

Men er det slik å forstå at en kan justere ned effekten i gitte tidsrom slik som på ettermiddagen, mens på natten kan en tillate mer?

Enig at den simple løsningen var dårlig, var skeptisk til dette og måten de valgte å løse det på.
Var også ikke mye billigere enn Zaptec sin løsning slik at den ikke er veldig fremtidsrettet.
Tidsstyrt er i menyen, men det står "kontakt Zaptec" - kan ikke velge dette. Usikker om det koster ekstra, eller ikke er klart.

Prøver å legge ut eit bilde her:
https://www.dropbox.com/s/o372d189gkmg4gf/zaptecmeny.PNG?dl=0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lassen

Sitat fra: TB på torsdag 07. juni 2018, klokken 20:59
Tidsstyrt er i menyen, men det står "kontakt Zaptec" - kan ikke velge dette. Usikker om det koster ekstra, eller ikke er klart.

Prøver å legge ut eit bilde her:
https://www.dropbox.com/s/o372d189gkmg4gf/zaptecmeny.PNG?dl=0

Takk, hjelper når jeg skal stille spørsmål til leverandør :)
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Turbato

Jeg befinner meg nå i en slags catch-22 i mitt eget borettslag.

Jeg har ingen egen bil i dag, men bruker bilkollektivet aktivt, med biler til ethvert formål stående i parkeringshus i nærheten. Nå som jeg får samboer, ser jeg at bruken kommer til å ta seg opp, særlig med lengre helge- og ferieturer, og da blir det mest fornuftig og fleksibelt å kjøpe egen bil. Siden jeg er fast bestemt på at dette må være en elbil, krever våre typiske kjøreturer en bil med rekkevidde utover det dagens modeller tilbyr (ekskl. Tesla). Jeg har foreløpig siktet meg inn på en Hyundai Kona Electric.

I mitt lille borettslag er det ti parkeringsplasser, som tildeles av styret. To av plassene er utstyrt for elbillading, noe som ble bygget for noen år siden fordi en daværende beboer (og styremedlem) hadde elbil. Ingen av disse plassene er i dag i bruk. Det er heller ingen venteliste på p-plasser generelt.

Derimot er det venteliste på elbiler for tiden. Jeg har ikke engang reservasjonsnummer for Konaen, så det kan ta lang tid før bilen blir levert. Jeg har forespurt styret om å bli tildelt en av elbilplassene, men parkeringsreglene tilsier at plasser kun skal tildeles folk som eier bil. Det er fullt forståelig at man vil forbeholde p-plassene til beboere som faktisk har en bil å sette der. Samtidig er jeg avhengig av å vite når jeg bestiller bilen at jeg faktisk har ladeplass til den når den en gang blir levert.

En tullete jukseløsning hadde vært å skaffe en brukt elbil for å plassere der i mellomtiden, men det fremstår for meg som idiotisk all den tid den elbilen ikke vil egne seg for langturene våre - det er jo grunnen til at jeg vil ha Konaen i utgangspunktet. Jeg forstår at de ikke vil gi én av borettslagets to elbilplasser til en som ikke engang har elbil, mye kan jo skje med beboeres etterspørsel etter lademulighet i året som kommer, men dagens lange ventelister på nybil gjør det vanskelig for meg å finne en god løsning.

Så der står saken for øyeblikket. Jeg kan ikke bestille bilen uten p-plass, og jeg får ikke p-plass uten bil. Er det noen som har gode argumenter jeg kan bruke overfor styret?

Arha

Er det ikke mulig å utvide med flere badeplasser dersom behovet vokser?  Det er vel sannsynlig at noen av de som har parkeringsplasser uten lading skaffer seg elbil, og da må det vel gå an å montere ladestasjon på eksisterende plass?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

TB

Med tanke på at borettslaget er lite, med 10 plasser bør ikkje det være vanskelig å ha ein dialog med styret på dette. Det er ca 150 plasser her eg bur (garasjer pluss utendørs) og beboere har gjerne varsla i lang tid før kjøp om behov for lading. Da er det enkelere å planlegge enn ved plutseleg innkjøp.

Generelt vil borrettslag øke antall plasser som har tilgang på lading, pga større etterspørsel. Borettslaget er beboerne som bor der. Ønsker (mange nok) beboere ladeplasser blir det bygget flere ladeplasser.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Turbato

Uten å spørre resten av beboerne vil jeg tro det er meget sannsynlig at andre oppgraderer til elbil etter hvert. Det er vel nettopp derfor styret nøler med å gi bort elbilplass til en som ikke skal ha en bil der i et år. Dagens to elbilplasser er p-plasser ved husveggen, de øvrige p-plassene er ute på gårdsplassen og vil kreve mer mikkmakk å etablere. For all del ingen umulighet, men en dyrere investering det ironisk nok kan være vanskelig å få styre med på siden det er plasser ledig.  :P

Turbato

... og nå har første beboer (ikke i styret) gitt beskjed om at han ønsker å bytte til elbil-p-plass fordi han høyst sannsynlig får elbil på mandag. Sukk. Forståelig favorisering av folk som allerede eier bil.

TB

Det du må gjøre er å melde behovet. Dette er klassisk problem i borettslag, og flere borrettslag opplever allerede det er for få plasser, eller for lite strøm da det er   valgt løsninger uten lastbalansering.

Det vil ikkje være ein god løsning for styret å si beklager, vi har ikkje flere plasser.

I borrettslag kan ting ta tid. Her eg bur tok det 5 år fra eg kjøpte bilen til egen infrastruktur var på plass. Mye har skjedd på disse 5 årene.

Motstanden mot ladbare biler er ikkje så stor som media enkelte ganger gir uttrykk for.

En god løsning for borrettslag er å legge opp en infrastruktur som gir mulighet for tilkobling. Hver beboer kjøper en ladeboks som kan kommunisere med anlegget, for automatisk fordeling av strøm.

Kostnadene for en slik infrastruktur er ikkje så høg ved innendørs montering. Ved montering utendørs vil det koste ein del meir, grave grøft, legge rør og montering av stolper øker kostnader en del.

Å montere på en vegg er ofte bedre, om mulig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Amatøren

Tre borettslag på Rodeløkka har fått Norges største ladeanlegg for elbiler, med 128 ladere. Det har trolig økt verdien av parkeringsplassene med et sekssifret beløp.

https://e24.no/bil/stroem/borettslag-installerte-128-elbilladere-saa-mye-mer-ble-parkeringsplassene-verdt/24367494
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Turbato

Flere gode argumenter å ta med seg inn i dialog med styret her. Takk!

Har dem på gli med tanke på utvidelse, men det blir så jeg må bestille bil med tro på – heller enn med garanti for – å få ladeplass i den andre enden.

Thomas Johan Lavold

Vi er et sameie med 118 enheter hvor vi enstemming vedtok at vi skal etablere infrastrukturen for el-bil lading. Hvilke valg bør vi gjøre?

Kun tilbudt Schneider sin løsning per nå.

PerBear

Sitat fra: Thomas Johan Lavold på søndag 01. juli 2018, klokken 20:01
Vi er et sameie med 118 enheter hvor vi enstemming vedtok at vi skal etablere infrastrukturen for el-bil lading. Hvilke valg bør vi gjøre?

Kun tilbudt Schneider sin løsning per nå.
Zaptec har bra ladeløsning for sameier som du kan lese om her:https://www.zaptec.com/zapcharger-pro/

Den er utviklet og produsert i Norge.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA