Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

detersoe

Ladeopplegg - nytt boligsameie
Ærede medlemmer! Vi får snart overlevert et nytt bygg, og vi har allerede fått mange utfordringer. Jeg vet det er mange der ute som har gode svar, og jeg takker på forhånd for de som tar seg tid til å hjelpe oss:-)
1. Utbygger installerer 16A blå industrikontakt CEE, er dette ok i 2018, eller burde det vært type 2?
2. Hver enkelt lader har egen kurs, men det legges opp til manuell avlesning. Er det ikke tekniske løsninger som kan besørge automatisk avlesning på den enkelte kurs? (en felles strømmåler for alle kursene)
3. Det er lagt opp til at maks halvparten av parkeringsplassene (40 av 95) kan få lademuligheter. Etter ny eierseksjonslov § 25, kan ikke styret nekte om flere vil ha, og må betale ekstra tilknytningskostnad til Hafslund. Burde ikke utbygger ha tatt høyde for dette ved å f eks sørge for at eksisterende inntak kan begrenses (redusert effekt) for den enkelte slik at ny tilknytningsavgift unngås?
US Tesla Roadster 2008, bestilt 2007, levert 2009, solgt 2010
Bestilt Tesla model X 90D

Griffel

#31
1. Det er ok, men det burde være mod 3 type 2 kontakter.
2. «Alle» mod 3 systemleverandører kan tilby automatisk avlesning, og administrasjon av fordeling av felles avlest strømforbruk.
3. Med et lastdelt mod3 system Zaptec, Keba, Schneider,Salto og andre ville alle kunne få ladestasjon med den effekten som er tilgjenglig om anlegget er diminsjonert for at 50% kan ha en 16A stikkontakt.

3,6kW på 40plasser er 144kW med samtidighetsfaktor 1. Nok til å dekke behovet for langt over 150 biler med lastdeling ala Zaptec.

Dette er ikke et gjennomtenkt godt valg for et nytt bygg.

IT eller TN nett?


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

detersoe

Takk!
Jeg kan ikke tro annet enn at det er TN-nett. Det skal jo tross alt drifte heiser o l.
US Tesla Roadster 2008, bestilt 2007, levert 2009, solgt 2010
Bestilt Tesla model X 90D

Griffel

Sitat fra: detersoe på mandag 13. november 2017, klokken 16:11
Takk!
Jeg kan ikke tro annet enn at det er TN-nett. Det skal jo tross alt drifte heiser o l.
Heiser har nok lite med saken å gjøre, de langt fleste heiser i Norge kjører på IT nett.
Men siden dette er et nytt større bygg er nok TN nett trolig i et hvert fall om bygget har egen transformator.

En 16A kontakt rekker for de fleste. I et anlegg hvor en baserer seg på lastdeling og derfor har vesentlig minder enn 16A tilgjenglig til hver, om alle skulle lade samtidig, er det paradoksalt nok en stor fordel med 32A ladestasjoner.

Med høy mulig effekt på ladestasjonene vil de som lader når få er tilkoblet bli ferdig raskere, slik at det blir mer igjen å dele på når mange er tilkoblet samtidig. Dermed utnyttes tilgjenglig effekt mye bedre med 32A ladestasjoner enn 16A ladestasjoner

For et system med lastdeling anbefales derfor 32A ladestasjoner (22kW om en har TN nett og 7,3 kW om en har IT nett). De fleste nye elbiler kan jo nytte minst 6,6kW.
Selv om få biler kan utnytte 22kW i TN nett, er 32A ladestasjoner nødvendig for at de med enfaslader skal kunne lade med 32A.

I et TN nett har Zaptec en stor fordel med sin fasetildeling. I et IT nett blir det nok litt mer hipp som happ om dynamisk tildeling har noen serlig betydning, her vil jo de andre kunne spare litt på kabel med 32 A enfas til hver ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-vis

I vårt sameie har styret vært flinke. I forbindelse med oppgradering og rehabilitering av fellesgarasje i høst ble det etablert mulighet for alle med å få ladeboks. Avtale ble inngått med Zaptec og de som vil ha lademulighet betaler for boksen selv (17.850 - dyrt, ja).  Så etter å ha ladet via uttak for motorvarmer i garasjen de siste ti årene er jeg omsider kommet i mer ordnede forhold :-)

Men, et problem dukket opp - og spørsmålet er om dette er kjent fra andre steder. Et felles anlegg som skal fordele ladestrøm og koble seg ut når lading er over har ikke tatt høyde for de av oss som ikke ønsker å starte lading i det turen er slutt og til 100 prosent, men som vil sikre at batteriet  bare lades til 80 prosent innen utkjøring neste morgen - og samtidig med oppvarming av kupeen. (regnes vel for å være god strategi for forlenget batterilevetid) Det fikser ikke anlegget. Hvis jeg ikke lader umiddelbart går ladeboksen i dvale, og den kan ikke vekkes opp med min ladeapp. Resultat er kald bil og med for lite strøm på batteriet.

Nå skal det sies at Zaptec er på tilbudssiden for å finne løsning - de hadde ikke vært borte i dette før - og inntil videre er min ladeboks satt i konstant tilkobling slik at jeg kan starte lading når jeg ønsker. Det fungerer så lenge vi er få som skal konkurrer om strømmen, men ikke på sikt. Tok en sjekk også med kundeservice hos Carwings (ladeappen til Nissan) og BN Haug som selger en del Leaf - ingen hadde hørt at dette kunne bli en utfordring.

Erfaringer, noen? Råd?
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

jkirkebo

Sitat fra: El-vis på tirsdag 09. januar 2018, klokken 17:36
I vårt sameie har styret vært flinke. I forbindelse med oppgradering og rehabilitering av fellesgarasje i høst ble det etablert mulighet for alle med å få ladeboks. Avtale ble inngått med Zaptec og de som vil ha lademulighet betaler for boksen selv (17.850 - dyrt, ja).  Så etter å ha ladet via uttak for motorvarmer i garasjen de siste ti årene er jeg omsider kommet i mer ordnede forhold :-)

Men, et problem dukket opp - og spørsmålet er om dette er kjent fra andre steder. Et felles anlegg som skal fordele ladestrøm og koble seg ut når lading er over har ikke tatt høyde for de av oss som ikke ønsker å starte lading i det turen er slutt og til 100 prosent, men som vil sikre at batteriet  bare lades til 80 prosent innen utkjøring neste morgen - og samtidig med oppvarming av kupeen. (regnes vel for å være god strategi for forlenget batterilevetid) Det fikser ikke anlegget. Hvis jeg ikke lader umiddelbart går ladeboksen i dvale, og den kan ikke vekkes opp med min ladeapp. Resultat er kald bil og med for lite strøm på batteriet.

Nå skal det sies at Zaptec er på tilbudssiden for å finne løsning - de hadde ikke vært borte i dette før - og inntil videre er min ladeboks satt i konstant tilkobling slik at jeg kan starte lading når jeg ønsker. Det fungerer så lenge vi er få som skal konkurrer om strømmen, men ikke på sikt. Tok en sjekk også med kundeservice hos Carwings (ladeappen til Nissan) og BN Haug som selger en del Leaf - ingen hadde hørt at dette kunne bli en utfordring.

Erfaringer, noen? Råd?

Hmm. Dette må de jo fikse. Hvis ikke betyr det at en Tesla som parkeres ved en slik ladestasjon et par måneders tid mens eieren er i Spania vil tømmes helt for strøm etterhvert, siden boksen går i dvale. Håpløs løsning. Når bilen ber om strøm via pilotsignalet må boksen forsyne den med det (så sant ikke anlegget er overbelastet slik at alle ikke kan få lade), noe annet er uakseptabelt ville jeg sagt til de.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Filip86

Skulle ønske utbygger og boligbyggelaget kunne lest litt her før de bestemte seg for «fremtidsrettet elbillading»...
Helt nytt bygg, overtatt 5 desember 2017. Tilbudt tilvalgsløsning var 8A schuko til den nette sum av 19500kr.
Uten mulighet for lastbalansering og utvidelse.
Blir spennende når person maks_kapasitet+1 krever å få montert lader, av det jeg har lest så er det ikke saklig grunn til å nekte noen å sette opp lader, hvis andre allerede har fått satt opp lademulighet.
Ser for meg det blir dyrt for borettslaget når den dagen kommer...

Griffel

#37
@#34 og #35
Jeg tror ikke dette stemmer helt. Observasjon gjordt på Tesla, forsinket start av lading.
Så vidt jeg har observert vil stasjonen ikke gå i dvale, men etter autentisering stå med signal «ferdig» og tillate at bilen trekke strøm når bilen ber om det fra et gitt tidspunkt.

Vanskeligere er det om en programerer tidspunkt for ferdig. Bilen vet jo ikke hvor mye strøm som er tilgjenglig på et gitt tidspunkt i og med lastdeling. Selv om alle kan lade fullt mellom 23 og 06 vil det bli et problem om mange velger at bilen skal være klar kl.07.00, samtidig som bilen ikke kan vite hvor mye strøm som er tilgjenglig til en hver tid. Det vet jo ikke systemet heller, siden ingen vet hvem som kobler seg til og fra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

#38
Sitat fra: El-vis på tirsdag 09. januar 2018, klokken 17:36
Men, et problem dukket opp - og spørsmålet er om dette er kjent fra andre steder. Et felles anlegg som skal fordele ladestrøm og koble seg ut når lading er over har ikke tatt høyde for de av oss som ikke ønsker å starte lading i det turen er slutt og til 100 prosent, men som vil sikre at batteriet  bare lades til 80 prosent innen utkjøring neste morgen - og samtidig med oppvarming av kupeen. (regnes vel for å være god strategi for forlenget batterilevetid) Det fikser ikke anlegget. Hvis jeg ikke lader umiddelbart går ladeboksen i dvale, og den kan ikke vekkes opp med min ladeapp. Resultat er kald bil og med for lite strøm på batteriet.

Nå skal det sies at Zaptec er på tilbudssiden for å finne løsning - de hadde ikke vært borte i dette før - og inntil videre er min ladeboks satt i konstant tilkobling slik at jeg kan starte lading når jeg ønsker. Det fungerer så lenge vi er få som skal konkurrer om strømmen, men ikke på sikt. Tok en sjekk også med kundeservice hos Carwings (ladeappen til Nissan) og BN Haug som selger en del Leaf - ingen hadde hørt at dette kunne bli en utfordring.

Erfaringer, noen? Råd?
Det er montert 13 ZC Pro i borettslaget eg bur. Dei problemer som har vore her er:
- Forvarme på Kia Soul EV, Zaptec har bekrefta dette er eit problem og arbeider med å løse det.

- Lading av trilling er ikkje heilt "kompatibel" med fase fordeling, ved at bilen ikkje aksepterer ZC kobler ifra strømmen ei kort tid, for å bytte fase. Løsning er å sette ZC som brukes til trilling til å ikkje bytte fase.
(Gjeld berre min bil, og trilling lader på maks 14A så det går greit.
Var upraktisk å aldri vite om bilen har lada, eller om den stoppa før 100%.)

Ikkje fått nokon rapport om at Leaf ikkje klarer å lade her, mulig ingen har satt 80% grense?
Men, då burde være samme problemet å starte varme via fjernstyring, eller klokke? Ingen har rapportert om det heller.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trine2

En god løsning for gamle borettslag og sameier med motorvarmeruttak eller lignende er å la el-bileiere betale pr. kjørte kilometer en gang eller to i året. Kr. 2 pr. kjørte mil er vel ikke så langt unna sannheten.

Nå vil jo endel si dette ikke er bra og ikke er noen varig løsning, men nå er det fortsatt svært mange som fortsatt kjører fossilbil, så enn så lenge duger dette lenge.

De som lader på jobb og andre steder i tillegg får en ekstra regning, men å installere eget ladepunkt er såpass kostbart at det ikke er tjent inn før etter mange år.

Griffel

Sitat fra: Trine2 på mandag 29. januar 2018, klokken 20:52
En god løsning for gamle borettslag og sameier med motorvarmeruttak eller lignende er
Men husk å få elektrikker til å se over anlegget, det er lang fra sikkert at det er godkjent for elbillading. (Separat kurs til hvert ladepunkt, maks 10A om det er vanlig stikkontakt, jordfeilbryter type B). Men prismodellen kan være ok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trine2

Bare for å sette ting i perspektiv så bruker el-bilene mindre strøm enn fossilbilene med kupe -og motorvarmer. Dette kommer selvsagt an på kjøremønsteret til hver enkelt, men...

Det er heller ikke forbudt å sette inn kupevarmer i en el-bil, men da blir kursen for liten til både lading og oppvarming.

Lars C. Krogenæs

#42
Jeg vil sterkt advare mot en løsning med å ta i bruk gamle uttak for motorvarmere.

Det er krav om at det elektriske anlegget brukes til "forutsatt bruk". Lading av elbil er ikke slik forutsatt bruk og strider dermed mot forskriftene. Et slikt anlegg vil være underdimensjonert og mangle Jordfeilbryter TypeB og ofte jordfeilbryter i det heletatt.

Det er stor sjanse for at det noe som ikke skal skje, vil skje.

Lader man på et slikt anlegg og det skjer noe, vil det garantert bli avkortning på forsikring. (Etter forsikringsavtaleloven § 4-9 kan et erstatningskrav reduseres eller falle bort dersom skaden skyldes grov uaktsomhet. Her kan forsikringsselskapet enkelt peke på brudd på forskrifter og dermed konkludere med at dårlig anlegg er årsaken. Så blir det opp til borettslaget å motbevise dette. (Her er det altså omvendt bevisbyrde).

Dersom styret har organisert en slik ladeordning på et anlegg som ikke er i henhold, vil antakelig beboere kunne stille det enkelte styremedlem økonomisk ansvarlig. Det man i hvertfall må gjøre, er å få en installatør til å gå gjennom anlegget og skrive en rapport, der det skal konkluderes med om lading er forsvarlig eller ikke. Har man det, har styret sitt på det tørre i forhold til evt. forsikringsutbetaling. Antakelig vil ikke en installatør gi et slikt OK til lading på et gamelt anlegg.

Det er med andre ord ingen god løsning å anbefale borettslag og sameier å bruke eksisterende elektrisk anlegg til elbiler. Sett heller ned en gruppe for å oppgradere anlegget, der brukere kan kople seg på, etterhvert som behovet dukker opp. Norske Zaptec er trolig det mest fornuftige her, men EVbox, Defa og andre leverer også gode løsninger.

En ting er hva du gjør hjemme i en enebolig, der det bare er deg og din familie det går utover. Noe annet er det i et borettslag/sameie, der man potensielt setter andres liv og helse, samt økonomi i fare ved slike utspill.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Trine2 på mandag 29. januar 2018, klokken 20:52
En god løsning for gamle borettslag og sameier med motorvarmeruttak eller lignende er å la el-bileiere betale pr. kjørte kilometer en gang eller to i året. Kr. 2 pr. kjørte mil er vel ikke så langt unna sannheten.

Nå vil jo endel si dette ikke er bra og ikke er noen varig løsning, men nå er det fortsatt svært mange som fortsatt kjører fossilbil, så enn så lenge duger dette lenge.

De som lader på jobb og andre steder i tillegg får en ekstra regning, men å installere eget ladepunkt er såpass kostbart at det ikke er tjent inn før etter mange år.

Spørs hva "mange år" er. Jeg kjører ca. 30.000km i året og lader ca. 30% hjemme. Dvs. at jeg ville betalt 6000,- i året for strøm som normalt ville kostet 2000,-. 4000,- ekstra pr. år blir fort til en ladestasjon...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Det går en del strøm ved bruk av motorvarmer og kupevifte, men ikke så mye som lading av elbil. Allikevel så er det noe.

Hvis man skal ha miks for diverse brukere hvorfor ikke satse på type 2 kontakter (hjemmeladere) for alle så er det klart hvis noen fossilbiler byttes til elbiler på sikt. Og man får laget og godkjent motorvarmerledning med Defa kontakt i ene enden og type 2 kontakt i andre (+litt elektronikk for å få laderen til å "starte" og gi strøm).

Ville vel gi litt sikrere bruk på motorvarmer kontakter også.

Hvis type 2 kontakten også hadde hatt en liten trykkbryter som gjorde at elektronikken sendte stopp signal til laderen så ville strømmen også være stoppet før frakobling.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA