Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Denne tråden er nå 5 år gammel, men oppdaterer den nå i januar 2023:

Vi trenger en nybegynnerguide for lading av Tesla.

Jeg har laget en tilsvarende tråd for "vanlige" elbiler:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32637.0.html

--------------

Har du nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Tesla eller er ny med elbil, er det greit å sette seg litt inn i hvordan bilen lades.

Selv om det kan virke vanskelig å sette seg inn i dette, er lading veldig enkelt og lite man behøver å tenke på i hverdagen. De aller fleste lader om natten og starter dagen med fulle batterier. Det er kun når du skal kjøre lenger enn bilens rekkevidde i løpet av en dag at du må begynne å planlegge ladingen. Som en tommelfingerregel kan vi si at elbilens rekkevidde om vinteren er halvparten av det bilforhandlerne reklamerer med (NEDC kjørelengde). Om sommeren er rekkevidden rundt 3/4 av rekkeviden som er oppgitt.

1. De første elbilene (fra 1995 - 2005)kom med en enkel strømkabel man koblet mellom uttaket på veggen og bilen. Typisk var samme type ledning man bruker til motorvarmere. Har var det ingen "sikkerhet" i kablen. Dette kalles mode 1 lading og brukes ikke av moderne elbiler.

2. Moderne elbiler leveres med en ladekabel med en kladd og støpsel på ledningen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tesla kaller denne kablen med kladd for UMC. Med denne ledningen kan du lade fra vanlige jordete husholdningskontakter. Disse ladeledningene kalles populært for "nødlader" og er ikke ment til daglig lading. Kladden er en kontrollenhet mellom elbil og stikkontakten for å øke sikkerhetsnivået. Denne kontrollenheten har et overspenningsvern, sjekker jordfeil og  regulerer strømstyrken som elbilen får lov til å trekke av kontakten. Alt for å unngå elektrisk støt og gi trygg lading.

Strømtrekket på disse nødladerne med vanlig stikkontakt er inntil 13A. Det er dog anbefalt å lade på så lav effekt som mulig, fordi en vanlig kontakt ikke er designet for høyt trekk over lang tid. Ladeeffekten kan justeres på skjermen i bil, eller på appen. Hvis du ikke har hastverk anbefales det at du justerer ned strømtrekket i bilen, for å unngå fare for brann. Du bør ha en krok å henge ladekladden i, slik at du ikke sliter på kontakten unødig. Du kan også kjøpe en veggholder til UMC-en. Hos Tesla kan du få kjøpt blå industrikontakter for både 16A og 32A (en fas). Det gir tryggere lading hvis du har en industrikontakt tilgjengelig. Hos forhandlere som elbilgrosisten kan du også få kjøpt rød 32A ledning til nødladeren (UMC-en), for lading fra 400v anlegg. Du vil kun få ladet med 1-fas). Merk at det er forskjell på røde 16A og 32A stikkontakter. UMC-en har en knapp for å åpne ladeporten på bilen.
Alle elbiler kan bruke Tesla sin nødlader og alle Teslaer kan bruke andre nødladere fra andre produsenter
Lading ved bruk av ladekabel med kladd (nødlader/UMC)kalles. mode 2 lading.

3. Elbilforeningen og Tesla anbefaler at man installerer en egen ladestasjon hjemme. Dette kalles mode3 lading. Ladestasjon er nå det eneste forskriftsmessige når du skal lade bilen hjemme eller der du lader fast.
Du kan ikke vise dette vedlegget.   Du kan ikke vise dette vedlegget.

Her er elektronikken fra kladden flyttet inn i ladestasjonen. Noen ladestasjoner, som f.eks easee har kun en kontakt og man kobler elbilen til ladestasjonen med en spesiell kabel uten kladd. Alle ladestasjoner følger samme standard, så du du kan lade fra alle ladestasjoner uansett merke. Tesla sin Wall Charger (TWC) har fastmontert kabel og knapp på pistolen for enkelt å åpne ladeporten på bilen. Enkelte ladestasjoner kan monteres i serie, slik at du kan lade flere biler samtidig. TWC har denne muligheten. 

En elektriker må installere ladestasjonen og setter da inn en egen sikring i sikringsskapet, og så går det en egen ledning fra sikringsskapet til ladestasjonen. Dette gjør at man kan trekke mer strøm fra strømnettet og man vil kunne lade elbilen raskere, enn fra en stikkontakt. Når man monterer en ladestasjon koster det ikke mye mer å installere en ladestasjon som kan trekke mye strøm, så det er lurt å gå for løsningen med så høyt strømtrekk som mulig når man først er i gang. Hjemmeladere kan gi opp til 22 kW, men Tesla 3 og Y, samt nyere S og X lader med max 11kW med 3-fas lading. Eldre Teslaer kan lade raskere. Tesla sine nyere biler er de eneste som kan utnytte 3-fas lading på det særnorske 230v IT-nettet. Det krever dog en TWC eller annen ladestasjon som er beregnet for 3-fas lading på det norske IT-nettet.

Bor du et sted med felles garasje/parkeringsplass er det ikke bare å sette opp en ladestasjon eller benytte nærmeste stikkontakt. Da må du høre med fellesskapet (styret) om hvordan dette skal gjøres. Se egen tråd om lading i fellesgarasjer for mer info om dette.

4. Mens ladeløsningene over (mode 1-3) bruker laderen som sitter i elbilen, finnes det hurtigladere som gir langt raskere lading.

Her bruker man ikke laderen i elbilen, men sender strøm direkte inn på elbilens batterier. For å få til dette har hurtigladeren en transformator som gjør om strømmen fra vekselstrøm til likestrøm (+ og -). Det foregår også en kommunikasjon mellom elbilen og hurtigladeren, der elbilen forteller hvor mye strøm laderen får lov til å sende inn på batteriet. Hurtigladere har alltid tjukke fastmonterte kabler. Tesla kaller sine hurtigladere for Superchargere. Dette er ladere som kan lade Tesla-bilen på minutter isteden for timer. Stasjonene er strategisk plassert for å minimere antall stopp på lange kjøreturer. Hver stasjon har flere superchargere for å sikre at du kommer deg på veien igjen så fort som mulig. Tidligere  var det gratis ubegrenset tilgang til superchargere når man kjøpte en Tesla. Biler bestilt etter 15. januar 2017 har som regel ikke gratis bruk av Superchargere. Noen kan dog ha fått med gratis lading i en periode som en kampanje fra Tesla. Må du betale er det stort sett billigst å hurtiglade på Tesla sine superladere enn andre hurtigladere. Du behøver ikke noe kort for å lade på superchargerne, kun koble til. Laderne kjenner igjen bilen og gir deg strøm. Du blir belastet kredittkortet som er lagt inn i appen. Enklere blir det ikke!

På eldre Teslaer kan man bruke et adapter for å lade Tesla sine biler på vanlige ChaDeMo hurtigladere. Nyere Teslaer har CCS ladekontakter og kan lade på alle andre CCS hurtig og lynladere fra f.eks Circle K og MER. Man kan også bygge om eldre Tesla S og X slik at de kan bruke de moderne Superchargene og andre CCS hurtigladere. Hurtiglading kaller vi Mode 4 lading.

Kabler/plugger:
Alle moderne elbiler har nå en standard ladeplugg i Europa som vi kaller Type2. Dette er standard kontakter som fungerer på alle nyere elbiler. (Eldre asiatiske elbiler har type1 som ser litt anderledes ut)
Du kan ikke vise dette vedlegget. 

Når du kjøper en ny Tesla, følger det med en nødlader (UMC) og en ladekabel for bruk i vanlige ladestasjoner.

Alle elbiler burde ha 2 ladekabler i bilen. En ladeledning med kladd (UMC) for mode2 lading og en ladeledning uten kladd for mode3 lading med type2-type2. Dette bør du få inkludert med bilen hvis du kjøper ny elbil. Nye offentlige ladestasjoner har type2 plugg, mens noen få eldre offentlige ladestasjoner har den vanlige stikkontakten som vi finner hjemme.

Da er du klar for å lade overalt hvor det finnes strøm :-)

Litt teknisk nerdeinfo:
En ny Tesla Wall Charger (TWC gen 3) har innebygget DC jordfeilvern. Den krever da kun en vanlig sikring i skapet. Eldre TWC gen2, har ikke DC jordfeilvern innebygget og du må regne med en ekstra kostad på 2500kr og oppover hvis du skal installere en slik. På Finn.no ligger det som oftest gen2 TWC ladestasjoner.

Når du starter lading og det er kaldt vil bilen først varme opp batteriet, før den starter selve ladingen. Dette kan ta 5-20 minutter avhengig av hvor kaldt batteriet er. Det lønner seg derfor å lade bilen mens batteriet er varmt.

I Tesla sin app kan du stille inn starttiden for når ladingen skal starte. Du kan ikke legge inn når ladingen skal stoppe. Du kan derimot juster hvor fullt du vil lade batteriet. Du bør til vanlig ikke lade til mer enn 85%. Det er derimot helt greit å lade til 100% hvis du skal på langtur.

Tesla sin app (api) kan kobles til diverse smartladingtjenester. Da kan bilen lade når strømmen er gratis. Dette er uavhengig av ladestasjon.

Skal du kjøpe en ekstra ladekabel (uten kladd) skal du kjøpe en 32A 3-fas kabel. Du kan bruke en 1-fas kabel, men vil da ikke kunne lade like fort. Tesla sin nettbutikk er erfaringsmessig billigst på ladekabel.

Står bilen parkert vil den trekke litt strøm selv om den ikke lader (Ghost drain). Det er derfor greit å ha bilen tilkoblet en ladestasjon når du har mulighet. For å redusere uønsket strømtrekk bør du unngå å sjekke appen ofte, samt å slå av "sentry mode". Dette er spesielt viktig hvis du parkerer bilen på hytta hvis du ikke har lademulighet, eller i ferier etc.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#1
Eldre innlegg har kommet med kommentarer til inlegget, som i stor grad er oppdatert per januar 2023.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

o.b.lix

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 11:07
Tidligere  var det gratis ubegrenset tilgang til superchargere når man kjøpte en Tesla. Fra januar 2017 får man 400kWt inkludert hvert år, og må betale hvis man bruker mer strøm.


Korrigering: Biler bestilt etter 1. januar 2017 må betale utover 400 kWt, men alle biler før det har gratis strøm på livstid.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på mandag 13. mars 2017, klokken 12:45
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 11:07
Tidligere  var det gratis ubegrenset tilgang til superchargere når man kjøpte en Tesla. Fra januar 2017 får man 400kWt inkludert hvert år, og må betale hvis man bruker mer strøm.


Korrigering: Biler bestilt etter 1. januar 2017 må betale utover 400 kWt, men alle biler før det har gratis strøm på livstid.

Korrigering: Biler bestilt etter 15. januar 2017 må betale ved årlig forbruk ut over 400kWh på Supercharger.
Bilen må i utgangspunktet være levert før 15. april.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

Flott. Har rettet det opp dato. Venter på avklaring rundt hva som skjer med biler bestilt før fristen,som Tesla ikke greier å levere innen 15. april. Tror Tesla vil være smidige her....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

tuflefant

Eg har eit oppfølgingsspørsmål til lading med Supercharger:

Er det nok å møte opp med bilen og plugge i, eller må eg registrere kredittkort på mytesla eller gjere noko anna for å aktivere ladinga? Kjøpte brukt S85D registrert i 2015, opplyst om uavgrensa bruk av supercharger.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

alda

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

Alle elbiler burde ha 2 ladekabler i bilen. En ladeledning med kladd (UMC) for mode2 lading og en ladeledning uten kladd for mode3 lading med type2-type2. Dette bør du få inkludert med bilen hvis du kjøper ny elbil
Är detta något som ska levereras med nya bilar? Jag fick bara Teslas egen UMC, och tänkte inte på att be om mer... Är erfaringen att man får en mode3 typ2-typ2-kabel om man ber om det vid levering? Dvs, får man den momsfritt vid köp av ny bil?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

cra

Sitat fra: alda på onsdag 29. mars 2017, klokken 08:54
Är detta något som ska levereras med nya bilar?

Stikkordet i innlegget over er "burde". Kun UMC som følger med pr i dag, men siden type-2 blir mer og mer vanlig burde det følge med en slik kabel også. Kommer sikkert etterhvert. De koster heldigvis ikke all verden å kjøpe selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rolf Gjerdsjø

Ifølge Teslas hjemmeside følger nå Type 2-kabel med alle biler bestilt etter 17/4 2017, i tillegg til UMC.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

turfsurf

Bør det ikke nevnes at man hos Tesla kan kjøpe rødt adapter til UMC som gjør at man kan lade med 11kW fra rød industrikontakt?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sindre M.

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 10. juni 2017, klokken 00:38
Ifølge Teslas hjemmeside følger nå Type 2-kabel med alle biler bestilt etter 17/4 2017, i tillegg til UMC.
Jeg plukket opp min nye S75 i begynnelsen av mai, og virket til å være blant de første som fikk type 2 kabel inkludert ved overlevering i Stavanger (delivery specialist ble litt usikker når kabelen lå inni bilen). Stod ingenting i kontrakt om dette, så var en positiv overraskelse :-)
2023 Tesla Model Y Performance Sort/Sort 2x21" bestilt Okt. 22

keeod

Du kan fremdeles få gratis lading til din Tesla ved å få en henvisnings kode fra andre tesla eiere. Vi har akkurat bestilt model X 75D med gratis lading ved bruk av kode.

Bareå si fra hvis noen trenger en kode  :) .

geear

Det er utrolig få, og for meg lite gunstig plassert, superchargere på sørlandet, mens det kryr av GK/Fortum-stasjoner. Har lest litt variabelt om å lade Tesla via chademo. Alt fra at adapteret koster 20 lapper til at en får sterkt redusert ladefart (altså mye lavere enn 50kW). Ting skjer for i elbil-verden - noe info om status på dette? Ser det også er en gammel sticky tråd om emnet, men det er så ufattelig mange sider at en kort og konsis oppsummering hadde vært kjekt.

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 06. august 2017, klokken 09:17
Det er utrolig få, og for meg lite gunstig plassert, superchargere på sørlandet, mens det kryr av GK/Fortum-stasjoner. Har lest litt variabelt om å lade Tesla via chademo. Alt fra at adapteret koster 20 lapper til at en får sterkt redusert ladefart (altså mye lavere enn 50kW). Ting skjer for i elbil-verden - noe info om status på dette? Ser det også er en gammel sticky tråd om emnet, men det er så ufattelig mange sider at en kort og konsis oppsummering hadde vært kjekt.

Adapteret koster rundt 5000,- til vanlig pris og drøye 3000,- med TOCN-rabatt så det er langt fra 20k.

Ladefart er i snitt snaue 40kW for en 75kWh-bil (med 350V batteri) og rundt 44kW for en bil med 400V batteri. Det kommer litt an på hvor på SOC-skalaen du starter lading. 350V batteriet starter på ca. 37kW og makser ut på ca. 42kW mens 400V batteriet starter på ca. 42kW og makser ut på ca. 47kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA