Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

Simens

Sitat fra: Griffel på fredag 26. januar 2018, klokken 09:08
Forsøk eier først. (jobben). Trolig er det system for registrering av brukere slik at ladebrikken din må aktiveres for denne stasjonen.
Siden den har RFID leser er jo dette for å holde styr på hvem som kan ha tilgang.

Viste seg å være en privat ladestasjon som noen hadde satt opp for egne penger.

oll1954

Når det gjelder hjemme-/sakte-/AC-lading er det tre parametre som er viktige:

  • Spenning: 230 V vs. 400 V
  • Antall faser: 1-fase vs. 3-fase
  • Strømstyrke: 16 A vs. 32 A
1- fase lading gir hhv 3.7 kW og 7.4 kW i et 230 V system. For 3-fase multipliseres med kvadratrota av 3 (= 1.73), noe som skulle gi hhv. 6.4 kW og 12.8 kW i et 230 V system. Dette er ikke effektverdier jeg har sett ifm lading av elbil. Istedet forekommer 11 kW og 22kW ofte, disse stemmer ikke overens med noen av parametrene over, hvordan kommer man fram til disse tallene?

Og hva er egentlig "2-fase lading" som det av og til er snakk om, feks ifm e-Golf (tror jeg)?
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: oll1954 på onsdag 31. januar 2018, klokken 17:14
Når det gjelder hjemme-/sakte-/AC-lading er det tre parametre som er viktige:

  • Spenning: 230 V vs. 400 V
  • Antall faser: 1-fase vs. 3-fase
  • Strømstyrke: 16 A vs. 32 A
1- fase lading gir hhv 3.7 kW og 7.4 kW i et 230 V system. For 3-fase multipliseres med kvadratrota av 3 (= 1.73), noe som skulle gi hhv. 6.4 kW og 12.8 kW i et 230 V system. Dette er ikke effektverdier jeg har sett ifm lading av elbil. Istedet forekommer 11 kW og 22kW ofte, disse stemmer ikke overens med noen av parametrene over, hvordan kommer man fram til disse tallene?

Og hva er egentlig "2-fase lading" som det av og til er snakk om, feks ifm e-Golf (tror jeg)?
3 fase lading er kun aktuellt for 400v TN system. Då finn du 11 og 22 kw verdiar. Norge er nok for lite marked til å bygge 3-fase ladarar i bilane for 230V IT. 3-fase veggboksar for 400V TN kan lett koplast som "1-fase" med 2 faser kopla til L1 og N i boksen når den står i eit 230V IT system.

"2-fase" er vel at ladar i bilen har 2 inngangskretsar istadenfor 3 som i ein "3-fase" bil.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Griffel

#78
En fase 16A ca. 3.7kW
to fase 16A ca. 7.4kW ((ny VW Golf, Krever 32A sikring i 230V anlegg)
trefase 16A ca. 11kW
enfase 32A ca. 7.4kW
tofase 32A ikke relevant, men Teslas 2 fasekobling 2x18.5A ca. 8.4kW i 230V anlegg
trefase 32A ca. 22kW
dette er hva kontakten kan levere, virkelig er avhengig av lader i bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Orbit

Elbillading på 3-fase er alltid 400V-system (TN), så du har også effektgevinst av høyere spenning i forhold til 1-fase 230V.

Multiplikatoren blir derfor √3 · 400V/230V = 1.73 · 1.74 = 3, altså totalt de 11/22kW du forventet for hhv 16/32A 3-fas.

I praksis tas ladefekten i et 400V TN-system ut mellom hver av faseledningene og nøytralleder, og der er det 230V. Så du kan se på 400V 3-fas TN som tre "nesten uavhengige" 230V 1-faskurser med samme strømstyrke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Knut Røe

Sitat fra: Orbit på onsdag 31. januar 2018, klokken 17:43
Elbillading på 3-fase er alltid 400V-system (TN), så du har også effektgevinst av høyere spenning i forhold til 1-fase 230V.
Dette blir selvmotsigende da ingen elbiler lader på TN med fase-fase.
Er det 3-fase lading er det 3 separate ladere som hver bruker fase-null. Ladespenningen er altså 230 volt også på TN.

Griffel

#81
En kan betrakte en trefase lader enten som en 400V trefaselader, eller som 3 enfaseladere for 230V. Resultatet er det samme.

Siden elbilen med 3 faselader også kan lade på 1 fase, noen også på 2 er det enklest å se på dette som 3 enfase ladere i bilen. Men det er riktig at 3 faselading er kun aktuelt i et 400V TN nett, slik orbit skriver.

Da får en for 16A: 16x230x en, to eller tre etter behov, og delt på 1000 for å få svaret i kW.

Problemet kommer når en kobler 2 faser i et 230V anlegg. Hvor en da kan 16A i to av faseledningene og 28A i den den tredje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

oll1954

Sitat fra: Griffel på onsdag 31. januar 2018, klokken 21:27
Problemet kommer når en kobler 2 faser i et 230V anlegg. Hvor en da kan 16A i to av faseledningene og 28A i den den tredje.

Hva betyr det? At du feks kobler fase 1 og 2 til en 1-fase lader og fase 2 og 3 til en annen 1-fase lader, fra samme 230V 32A kurs? Er dette for å kunne lade 2 elbiler samtidig fra samme kurs? Du kunne vel da også like godt koble en tredje 1-fase lader til fasene 1 og 3 for å kunne lade tre elbiler om du har behov for det? Total effekt ut fra dette blir da 12.7 kW, fordelt på 3 ladere.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Griffel

Fordi f.eks NyeVW golf, Teasla og noen andre biler med trefase-lader kan kobles slik.
Du kan forsåvidt lade VW på en 32A 230V kurs lade denne med 16A på 2av fasene og en annen bil på den 3..
Gunstigere rent belastningsmessig med å belaste 2 faser 16A enn en fase med 32A
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nemo2018

Jeg har virkelig et nybegynnerspørsmål:-) Jeg kjører min WV e-up gjerne bare noen få km noen dager.
Bør jeg lade denne hver natt da eller er det bedre å la være noen dager? Har dette noe å bety?

cra

Begge deler går fint, men generell konsensus er at batterier ikke bør stå fulladet (eller nesten utladet) lenge. Jeg lader ikke bilene hver dag; jeg ser det an på hvor mye jeg tror jeg skal kjøre, og har litt ekstra for uforutsette ting. Men jeg lader aldri helt fullt unntatt hvis jeg skal på tur. Fungerer som en ekstra sikkerhet da jeg er vant til å kjøre med mindre batteri til daglig.

Finn et mønster som passer for deg. Det er jo mekanisk slitasje på kontakter du plugger inn og ut også, og for noen få km hadde jeg ikke brydd meg om å lade opp igjen hvis jeg vet at der er nok strøm til de neste turene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Apache

Et nybegynner spørsmål: Min første tur med min nye eGolf i dag med min første hurtig-lading på Espa med Fortum. Jeg hadde registrert med som kunde og alt slik at det å bruke lade brikken fra elbilforeningen gikk greit ved oppstart.
Men da jeg ville avslutte så fikk jeg verken låst opp lade kabelen i bilen eller stoppe ladingen på laderen. Prøvde å vifte med brikken men det hjalp ikke.  Har hørt om noen som måtte lade opp til 100% før de fikk stoppet og løs kabelen.
Jeg hadde heldigvis lastet inn lade appen fra Fortum slik at jeg fikk stoppen den der og fikk løs kabelen.
Jeg ser ikke noe log etterpå at jeg har brukt lading hos Fortum, ikke noe som helst.
Virker nesten som jeg fikk litt "fri strøm"

Har jeg gjort noe galt her? Eller er det noe annet som virka inn?

ps. Jeg tok i begynnelsen å lekte med litt med bil appen (CAR-NETT) og skulle prøve å sjekke status på ladingen men da prøvde den å stoppe ladingen men den feilet på det. Dette var helt i begynnelsen.

sjokomelk

På eGolf må du låse opp bilen med fjernkontrollen i tillegg, etter at du har avsluttet ladesesjonen på laderen, for at kabelen skal "slippe taket".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Shiblee Kamal

Sitat fra: Orbit på onsdag 31. januar 2018, klokken 17:43
Elbillading på 3-fase er alltid 400V-system (TN), så du har også effektgevinst av høyere spenning i forhold til 1-fase 230V.

Multiplikatoren blir derfor √3 · 400V/230V = 1.73 · 1.74 = 3, altså totalt de 11/22kW du forventet for hhv 16/32A 3-fas.

I praksis tas ladefekten i et 400V TN-system ut mellom hver av faseledningene og nøytralleder, og der er det 230V. Så du kan se på 400V 3-fas TN som tre "nesten uavhengige" 230V 1-faskurser med samme strømstyrke.

-----------------------
Jeg har ingen kjennskap i elbilen. Nettop har jeg kjøpt en Kia Soul 2018. Hva jeg trenger for hjemme lading? Jeg er helst interessert i "stikkontakten lading". Har fått fra kia "Hurtigladeport (CHAdeMO) og normal ladesokkel m/låsefunksjon for ladekabel".

Hva jeg trenger for å lade fra stikkontakten?


trykkertor

Med bilen følger en nødlader som brukes i vanlig stikkontakt. Det er ikke anbefalt å bruke den løsningen i det daglige, men dessverre er det slik veldig mange velger å lade sin bil på permanent basis.
Hvis du ønsker å lade i det daglige med den laderen som følger med, bør du få sjekket/oppgradert det elektriske anlegget ut til den stikkontakten du vil bruke.
Det kreves et B-vern innstallert, samt ledinger og stikkontakt som kan håndtere mengden strøm over lang tid.

Det som virkelig anbefales er å spandere på seg en vegglader. Da øker både ladehastighet, strøm og brannsikkerhet. Men det koster også noen tusen å få i stand en slik ordning.
Typisk snakker vi fra 12.000,- + og oppover, alt etter hvor mye elektrikerarbeid som kreves, avstander for kabelstrekk, og ditt valg av ladeboks.

Men for å svare på ditt første spørsmål. Med bilen skal det følge en nødlader. Den brukes i vanlig stikkontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA