Det er mange nordmenn (og kvinner) som ferierer eller bor fast i Thailand
til enhver tid. Flyrutene nedover til TH ser ut til å være
fullbooket hele tiden. Kona mi er thai og hun har ei datter som har
to døtre. Dem snakker vi med på Skype hver dag. De er i
utgangspunktet fattig; men vi har sørget for at de har to biler,
mopeder og nytt hus å bo i. Derfor er det naturlig at vi reiser dit
så ofte vi kan. Det var meningen at vi skulle disponere en bil når vi
er der men det har ikke blitt noe av da «Gok» stiller opp som
privatsjåfør hele tiden. «Gok» er faren til barna og har ikke noen
jobb annet enn å ha tilsyn med to mangohaver der han skall høste
og selge mangofrukt til inntekt for familien. Bilene er en Honda Civic
2011 modell og en Toyota Vigo Pickup diesel 2013 mod. Civicen blir
no snart ni år og er snart moden for utskifting. Jeg argumenterer for
at det må bli en elektrisk bil fordi det er miljømessig mest riktig.
Drivstoffutgiftene for familien vil da bli mindre men ingen der i bygda
har sett en elektrisk bil så forslaget mitt er foreløbig lagt på is. Vi
var der nå i seks uker og jeg speidet hele tiden etter elektriske biler.
Alt jeg så var en ny Toyota personbil som det sto HYBRID bakpå.
En "farrang" i Pattaya bar ut et nyladet batteri til mopeden sin; og
en guttunge raste rundt i nabolaget med en trøsykkel med feite
dekk på som tydeligvis var elektrisk. Om lørdagen var jeg et par
timer på den norske Sjømannskirken i Pattaya. De har et tilbud om
at folk kan komme å spise risengrøt hver lørdag. Sjømannspresten
satte seg ved bordet og pratet med meg. Jeg nevnte at i Norge
kjører jeg elektrisk bil og er veldig godt fornøyd med det. Han lurte
jo på type og kjørelengde; så jeg svarte at eGolfen min kan jeg
kjøre 150 km (++) med på en varm sommerdag i Norge. De på
kjerka burde gå over til elektriske biler for å drøye busdjettet!
Presten svarte at de viste ikke hvem som solgte slike biler i TH,
eller hvor og hvordan de kan lades på tjenesteturer uti distriktet
(12 mil til flyplassen BKK / 16 mil til Bangkok). På flyet hjem til Norge
ble jeg sittende ved siden av en ung mann som fortalte om
oppdraget sitt i TH. Han var forskningsstipendiat utsendt fra NTNU
med oppdrag ved den Norske Ambasaden i Bangkok. De hadde
vært i byen Krabi for å studere planene om etablering av et nytt
kullkraftverk sør i landet. TH importerer nå store mengder strøm
fra naboland for å dekke opp underskuddet. Planene går ut på
å importere to store skipslaster med kull i døgnet fra Indonesia for
å fyre dette kraftverket som skal eliminere dagens kraftunderskudd;
uten tanke på forurensning. Ambasaden og NTNU har en agenda
overfor myndighetene i landet om at de heller burde velge å satse
på fornybar energiproduksjon i fremtiden; sol / vann og vindkraft.
https://youtu.be/KQRHxKbqIzcSå jeg vil konkludere med å si at elektrifiseringen av transporten
der i landet åpenbart nu er i oppstartfasen.
Jeg fant en offisiell link om: «EV Current Status in Thailand»:
http://www.jari.or.jp/Portals/0/resource/pdf/AAI%20Summit/H25/3.%20EV%20TAI.pdf