Renault ZOE

Startet av Sierpinski, fre 21. jan 2011, kl. 13:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på tir 20. mar 2012, kl. 09:50
La oss si at kjøpspris blir 50 000.

Og at mnd pris på leie blir 600 kr. Årspris 7200. Da kan man leie batteriet i 7 år før man går break even. Da har de fleste batterileiere fått nytt batteri gratis for lenge siden tror jeg.

Leieprisen havner nok nærmere tusenlappen tipper jeg, om du vil ha en fornuftig maks kjørelengde. Jo lengre du kjører pr. år, jo dyrere blir det med leasing i forhold til kjøp. Standardkjørelengden var vel satt til bare 12.500km/år mener jeg. Det er langt under det jeg har bruk for ihvertall.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Renault lager så vidt jeg vet batteriene i egen fabrikk.
Leieprisen er avhengig av kjørelengde og batteriet byttes når kapasiteten er redusert til xx%.
(75%?) På den måten ungår de enhver diskusjon om batterigaranti, forventet levetid etc, batteriene som skiftes har sikkert en restverid for Renault.
På den måten kan de unngå mye skadlig oppmerksomhet ala Nissans merkverdige utsagn om batterilevetid.

Hvorfor skall de pådra seg særnorske problemer med salg av batterier i Norge?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sierpinski

Sitat fra: jkirkebo på tir 20. mar 2012, kl. 11:07
Sitat fra: Radiv på tir 20. mar 2012, kl. 09:50
La oss si at kjøpspris blir 50 000.

Og at mnd pris på leie blir 600 kr. Årspris 7200. Da kan man leie batteriet i 7 år før man går break even. Da har de fleste batterileiere fått nytt batteri gratis for lenge siden tror jeg.

Leieprisen havner nok nærmere tusenlappen tipper jeg, om du vil ha en fornuftig maks kjørelengde. Jo lengre du kjører pr. år, jo dyrere blir det med leasing i forhold til kjøp. Standardkjørelengden var vel satt til bare 12.500km/år mener jeg. Det er langt under det jeg har bruk for ihvertall.

12500 km i året greier seg nok lenge for mange nr 2 biler.

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på tir 20. mar 2012, kl. 23:59
12500 km i året greier seg nok lenge for mange nr 2 biler.

Det tror jeg nok, det holder for vår nr.2-bil også, en VW Touran TDI. For nr.1-bilen, Leafen, blir det dog alt for lite selv om ingen pendler til jobb med den daglig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Thomas Parsli

Sitat fra: Radiv på tir 20. mar 2012, kl. 23:59
12500 km i året greier seg nok lenge for mange nr 2 biler.

Nå blir fort en bil som ZOE "nr. 1 bil", særlig hvis den faktisk har 200km rekkevidde.
Peugeoten vår gikk nesten 16.000km/år (mindre etterhvert som den mistet rekkevidde og ble mindre anvendelig) og Leafen har vi forsikret for 20.000km.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sierpinski

Med fire unger og hund sliter jeg litt med å ha hu Zoe som nr 1!  :D

flux

Hvorfor lanseres ikke ZOE tidlig i Norge?

arnejorg1

Sitat fra: flux på tir 15. mai 2012, kl. 10:17
Hvorfor lanseres ikke ZOE tidlig i Norge?

Kan ikke svare deg på akkurat det, men den kan vel om ikke så lenge importeres fra danmark for 121000 danske, når man trekker fra momsen. Det blir ca 125000 Norske. Det du får i tillegg da er kostnadene ved og ta den hjem, samt turene du må ta for og få service og batteribytte. Uansett blir dette rimelig sammenlignet med estimert norsk pris på 160000,-
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Griffel

Sitat fra: arnejorg1 på tir 15. mai 2012, kl. 18:13
Sitat fra: flux på tir 15. mai 2012, kl. 10:17
Hvorfor lanseres ikke ZOE tidlig i Norge?

Kan ikke svare deg på akkurat det,
Det har tidliger blitt skrevet at dette har med manglende "vinterpakke" å gjøre (varmeapparat, batterivarmer etc.). Det kan vel også forklare noe av prisforskjellen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sierpinski

Selv om dette med lanseringsdato for Europa nok ble lagt før elbil toppet salgsstatistikken i Norge.
Men rart at de ikke har revurdert dette og at man prøver å utnytte momentum på elbilsalget i Norge, det hadde jeg gjort!

Zoe hadde solgt veldig bra, og kanskje bedre enn Leaf.

Lars C. Krogenæs

Renault Zoe mangler "vinterpakke" i første generasjon. Renault vil ikke selge bilen til Norge uten dette. Motorgruppen har pushet på for å få fortgang i dette, og vil nok gjerne selge Zoe, etter suksessen de har hatt med i-Miev. Se også reportasje om dette i nettavisen som har Se&Hør som sitt kvalitative forbilde.

Mitsubishi solgte 7 842 personbiler i fjor, der 1043 var i-miev. Mao utjgør salget av elbiler hele 7% av Mitsibushis sitt salg.

Renault solgte 880 personbiler i 2011. Hvis Renault i Norge hadde solgt Fleunce og Zoe i Norge, hadde salget av Renault i hvertfall doblet seg, noe Motorgruppen sikkert ikke hadde hatt noe i mot.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arnejorg1

Det blir spennende og se hva den endelige prisen i Norge blir. :)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Sierpinski

Ser ut som Zoe trives i snøen: http://ow.ly/d2VA1

elektrolux

First of all, we had to examine how cold weather conditions affect the battery, notably in terms of:
1.Capacity: a very cold battery doesn't fully charge. It can be compared to a fuel tank that contracts in the cold. The result is, of course, reduced range.

Dette var interresant, da jeg har vært av den oppfattningen at temperaturøkning på et fulladet batteri var ugunstig. Ut fra dette er det motsatt, at et fulladet batteri ikke bør miste temperatur?

Ellers var artikkelen full av lovord om Zoe, som virker nesten teknisk perfekt ut fra mitt synspunkt; Liten og med 3 fase lading og varmepumpe.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arnejorg1

Har tro på Zoe. Spesielt med tanke på at det er atskillig billigere og sette opp trefase ladestasjoner enn CHAdeMO. Slik at vi kan få mange flere hurtigladestasjoner, spesielt hvis bilen blir populær og at det gjerne kommer flere elbiler med trefaseladning.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA