Planetpatruljen på BarneTV - Ensidig fokus på fossilbiler

Startet av stefse, ons 08. mar 2017, kl. 12:21

« forrige - neste »

stefse

På planetpatruljen, et program for barn som går på NRK, oppfordres det til å tenke miljø, kjøre mindre etc.
Fint at folk oppfordres til å gå, men utslippsfrie biler er jo aldri nevnt. Det jeg reagerte på er at programmet fastholder dogmet "man kjører, ergo man forurenser"
Det er vel litt gammeldags tankegang i dag. I Norge er mange avhengig av å kjøre, og det er totalt urealistisk at frakt av barn skal skje til fots eller pr. sykkel. Programmet burde i tillegg til å oppfordre til å gå, også introdusere alternativet å kjøre elbil som et akseptabelt bidrag til å redusere CO2 utslippene, som programmet fokuserer på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

AppleKnocker

Elbilen er hår i suppa for de som skyver klima og miljø foran seg slik st de kan endre samfunnet. Det egentlige målet til mange såkalte klimaaktivister (ikke alle) er å skape samfunn hvor prinsippet er at felleskapet trumfer individet, uansett om individets utfoldelse er uheldig eller ei.

Gammelt piss på nye flasker med andre ord. NRK er bryggmester nr 1!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ketill Jacobsen

Sitat fra: AppleKnocker på ons 08. mar 2017, kl. 12:51
Elbilen er hår i suppa for de som skyver klima og miljø foran seg slik st de kan endre samfunnet. Det egentlige målet til mange såkalte klimaaktivister (ikke alle) er å skape samfunn hvor prinsippet er at felleskapet trumfer individet, uansett om individets utfoldelse er uheldig eller ei.

Gammelt piss på nye flasker med andre ord. NRK er bryggmester nr 1!

Dette innlegget sier nok mer om deg enn det sier noe om NRK og klimaktivister!

AppleKnocker

Det sier at jeg har forstått noe som kanskje ikke du har.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Burger

Wups appleknocker, nå begynner du å gå i konspirasjonsfella og det er umulig å overbevise en konspirasjonteoretiker pga dette :

"Det sier at jeg har forstått noe som kanskje ikke du har."

For å forstå at du kan ta feil så må det opphøyde synet på deg selv, som er så smart å se det de andre ikke ser, endre seg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ladov

Så har han et poeng. Det går et skille på miljøsiden mellom de som vedkjenner seg til 'grønn vekst' og de som promoterer 'nullvekst'. Man skulle ikke tro skillet var så stort men det er tydelig at for noen av de sistnevnte er det ikke nok å skaffe seg en mer miljøvennlig bil, helst skal man klare seg *uten*! Elbilen blir da et hår i suppa for disse siden det er vanskeligere å argumentere mot bilbruk så lenge bilen blir mer miljøvennlig..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

doldis1

SitatGammelt piss på nye flasker med andre ord. NRK er bryggmester nr 1!

Jepp , brygget mye rød guffe der opp igjennom årene. Problemet er nå vel ikke så stort så lenge
barna uansett holder seg til nickleodon og Disney channel ....?   ;D

AppleKnocker

Sitat fra: Burger på ons 08. mar 2017, kl. 19:08
Wups appleknocker, nå begynner du å gå i konspirasjonsfella og det er umulig å overbevise en konspirasjonteoretiker pga dette :

"Det sier at jeg har forstått noe som kanskje ikke du har."

For å forstå at du kan ta feil så må det opphøyde synet på deg selv, som er så smart å se det de andre ikke ser, endre seg.
Den eneste konspirasjonsteorien jeg oppdager i denne tråden, er den underliggende påstanden om at ingen aktører i klimadiskusjonen har skjulte motiver.

"Dere må ikke misbruke klimasaken" sitat leder i Bellona Fredrik Hauge på radioprogrammet NRK Søndagsavisa om MDGs planer om å gjøre Oslo sentrum bilfritt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Ingeniøren

Den politiske fargen på media ser vi vel VELDIG tydelig i disse Trump tider........ :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

stefse

Uten å gå for dypt inn på det (de fleste politisk interesserte mennesker vet hvor NRK har sin politiske base) må det være lov å påpeke at programmet opererer på beviselig feil grunnlag. Ihvertfall sålenge 50% av nybilsalget er ladbart, blir dette helt feil premisser.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Burger

Må innrømme jeg har mer tiltro på NRK enn det udokumenterte oppgulpet her med antydninger om propaganda og farvet media. Man kan jo stille NRK til veggs og det har blitt gjort mange ganger. At de tar feil i et program kan jeg også akseptere siden de blir stilt til veggs.

Men veldig interessant forskning på dette med farvet media. Dersom man klarer å få en artikkel helt nøytral mellom for og i mot X, så vil motstandere av X hevde at artikkelen er biased for X, og de som er for X vil hevde at artikkelen er biased mot X.

Så, om man ikke er enig i alt som blir sagt på NRK så betyr ikke det automatisk at de er talsrør for politiske partier man er uenige i.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Krok

Jeg så ikke programmet selv, men hører på sønnen min at det var veldig forenklet og ensrettet. "Jo mer du kjører jo mer forurenser du. Biler lager co2 og det er farlig" Selv om jeg minner han om elbiler, så kommer han tilbake til dette...

Så nå gleder jeg meg til de skal fortelle barna at de ikke må reise på ferie med fly, fordi fly forurenser veldig mye og ferie med fly er helt unødvendig ;) ;D :D mye bedre for miljøet å være hjemme å gå i skog og mark eller leke i fjæra

Ingeniøren

Sitat fra: Krok på fre 10. mar 2017, kl. 08:53
Jeg så ikke programmet selv, men hører på sønnen min at det var veldig forenklet og ensrettet. "Jo mer du kjører jo mer forurenser du. Biler lager co2 og det er farlig" Selv om jeg minner han om elbiler, så kommer han tilbake til dette...

Så nå gleder jeg meg til de skal fortelle barna at de ikke må reise på ferie med fly, fordi fly forurenser veldig mye og ferie med fly er helt unødvendig ;) ;D :D mye bedre for miljøet å være hjemme å gå i skog og mark eller leke i fjæra
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sfinxern

Sitat fra: Burger på fre 10. mar 2017, kl. 00:42
Må innrømme jeg har mer tiltro på NRK enn det udokumenterte oppgulpet her med antydninger om propaganda og farvet media. Man kan jo stille NRK til veggs og det har blitt gjort mange ganger. At de tar feil i et program kan jeg også akseptere siden de blir stilt til veggs.

Men veldig interessant forskning på dette med farvet media. Dersom man klarer å få en artikkel helt nøytral mellom for og i mot X, så vil motstandere av X hevde at artikkelen er biased for X, og de som er for X vil hevde at artikkelen er biased mot X.

Så, om man ikke er enig i alt som blir sagt på NRK så betyr ikke det automatisk at de er talsrør for politiske partier man er uenige i.

Og så er det fine med dette at vi har hvert vårt hode og kan fritt tenke selv. I stedet for å måtte bli overbevist om noe fra noen, så er det faktisk fullt mulig å gjøre seg noen refleksjoner selv. I dagens samfunn skal alle bli overbevist fra noen og alle skriker etter "dokumentasjon" på alle mulige påstander. Begynn å tenke selv er min oppfordring.

Og når det gjelder klimadiskusjonen så er utslipp fra bil/båt/fly uansett bare en fjert i det store bildet. At over 50% av klimautslippene kommer fra agrikultur er det ingen som vil vedkjenne seg. Klimadiskusjonen er uansett politisk myntet og har ingenting med verdens utfordringer å gjøre. Hvorfor? For hvis man skal redusere agrikulturen for en plantebasert levemåte, så er det mange som taper mye penger.

Kort oppsummert, der det finnes penger, finnes det politikk.
2019 Tesla Model X 100D
X - 2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
X - 2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Ingeniøren

Sitat fra: sfinxern på fre 10. mar 2017, kl. 09:48
Sitat fra: Burger på fre 10. mar 2017, kl. 00:42

Og så er det fine med dette at vi har hvert vårt hode og kan fritt tenke selv. I stedet for å måtte bli overbevist om noe fra noen, så er det faktisk fullt mulig å gjøre seg noen refleksjoner selv. I dagens samfunn skal alle bli overbevist fra noen og alle skriker etter "dokumentasjon" på alle mulige påstander. Begynn å tenke selv er min oppfordring.

Og når det gjelder klimadiskusjonen så er utslipp fra bil/båt/fly uansett bare en fjert i det store bildet. At over 50% av klimautslippene kommer fra agrikultur er det ingen som vil vedkjenne seg. Klimadiskusjonen er uansett politisk myntet og har ingenting med verdens utfordringer å gjøre. Hvorfor? For hvis man skal redusere agrikulturen for en plantebasert levemåte, så er det mange som taper mye penger.

Kort oppsummert, der det finnes penger, finnes det politikk.

Helt enig, men poenget var vel at når man er barn må man lære før man kan reflektere selv og da skal man trå varsomt og være balansert og korrekt (om det går da)...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA