Import av Bolt

Startet av Sierpinski, tir 07. mar 2017, kl. 15:42

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Como på ons 08. nov 2017, kl. 13:58
..B-klasse Electric er også uten mulighet for hurtiglader og dekker mange sitt behov. Sikkert mest for de med 2 biler i husstanden...
B klasse støtter 3 fas 400V AC => 11kWh som da blir raskere enn Bolt sin 6,6 el 7,4 kWh AC(??)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Como

Sitat fra: Finnøy på ons 08. nov 2017, kl. 21:40
Sitat fra: Como på ons 08. nov 2017, kl. 13:58
..B-klasse Electric er også uten mulighet for hurtiglader og dekker mange sitt behov. Sikkert mest for de med 2 biler i husstanden...
B klasse støtter 3 fas 400V AC => 11kWh som da blir raskere enn Bolt sin 6,6 el 7,4 kWh AC(??)
Hverken B-klasse sin 11kw eller Bolt sin 7,2kw er noe som egner seg for lading på tur. Dermed er det kjørelengen ut i fra et fullt oppladet batteri ved avreise som er avgjørende. Det er her jeg mener Bolt kan være et ok alternativ med sitt store batteri.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Sierpinski

Dette står i teksten til import Bolten fra Sør Import

Bilen har ikke inngang for hurtiglading, men leveres med oppgradert ladekabel for hurtigere lading via stikkontakt https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436[

Hva slags kabel er dette, og hva gjør den?

AmocoCadiz

Sitat fra: Radiv på tor 16. nov 2017, kl. 01:06

Bilen har ikke inngang for hurtiglading, men leveres med oppgradert ladekabel for hurtigere lading via stikkontakt https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436[

Er vel en vanlig type 2 mennekes kabel men litt tjukere kabel dimensjonert for 32A.

Dumt de averterer den med ACC, finnes ikke til Bolt eller AE

Men bilen er solgt den også,
trenger man ikke hurtiglading går den jo langt etter fullading, men behov for lading underveis på reise går for sakte til at det er praktisk.
Men langpendling med jobblading 7-8 timer skulle gi bra med strøm.

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på tor 16. nov 2017, kl. 04:29
Sitat fra: Radiv på tor 16. nov 2017, kl. 01:06

Er vel en vanlig type 2 mennekes kabel men litt tjukere kabel dimensjonert for 32A.

Det står "vanlig stikkontakt". Så jeg tipper det er en justerbar kabel for schuko som går opp til 13A eller kanskje 16A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Olemann

Skjønner godt at disse selgerne i Sør Import må ta godt over 400k for sine Bolt'er.  De bør jo bygge opp en solid kapitalbase for erstatningskrav og krav om ombygging som kan komme om/når kundene oppfatter at de har fått noe helt annet enn det de var lovet.

Er det virkelig sant at de har bygget inn varmepumpe i bilene de selger?
Og fått på plass adaptiv cruise?

Men, det vanskeligste kravet å innfri er å gjøre bilen til storebroren til Ampera_a, om de tenker forlenge den med 5 eller 25 cm vet jeg ikke, men jobb blir det i alle fall.

Får håpe de selger bare til dem som ikke orker lese hele Finn annonsen, eller ikke orker forvente å få det de betaler for.... ;D

navyelsen

FREMSTÅR SOM EN MEGET SERIØS FORHANDLER SOM SKRIVER HALVE ANNONSETEKSTEN MED CAPS LOCK!

Hele annonsen virker mer som et hobbyprosjekt enn en seriøs bilimportør. Mangler bl.a. god rettskriving- og formidlingsevne f.eks. ved:
ELSKER DU HØYE AVGIFTER, SKYHØYE BOMPENGER, DYRT DRIVSTOFF, SVINDYRE VERKSTEDREGNING, SÅ GÅR DU GLATT OVER I FOSSILBIL SEKSJONEN. DER FINNER DU KJEMPEMASSE BILLIGBILER, SOM ER UENDELIG DYRE I DRIFT. .......

Andre interessante formuleringer:
Søker må kredittvurderes. Det ordner vi!
Som om det skulle vært kundens ansvar å kredittvurdere seg selv???
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på tor 16. nov 2017, kl. 08:35
Sitat fra: AmocoCadiz på tor 16. nov 2017, kl. 04:29Er vel en vanlig type 2 mennekes kabel men litt tjukere kabel dimensjonert for 32A.
Det står "vanlig stikkontakt". Så jeg tipper det er en justerbar kabel for schuko som går opp til 13A eller kanskje 16A.
Ja, må være vanlig schuko. Og jeg antar bilen har Type 1, ikke Type 2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sierpinski

Dette er det som står på DC fast charging på Bolt siden til GM:
https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide#superFast

Men de kjører jo 110v men det justerer vel laderen automatisk tipper jeg.

For det er vel samme innmaten i Bolt og Ampera er det ikke?

Elmo

Sitat fra: Radiv på lør 18. nov 2017, kl. 19:26
Dette er det som står på DC fast charging på Bolt siden til GM:
https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide#superFast
DC er hurtiglading og ikke det du gjør hjemme. Bolt har vel den Amerikanske hurtigladeporten, og den funker ikke på Norske hurtigladere.

Sitat fra: Radiv på lør 18. nov 2017, kl. 19:26
Men de kjører jo 110v men det justerer vel laderen automatisk tipper jeg.
For hjemmelading (AC) i USA er 110 ja. Laderen i bilen justerer ikke AC-inn-spenning automatisk nei. Men "kladden" på hjemmeladeledningen kan oftest ombygges til å kunne ta 230V AC istedenfor 110V AC.
Jeg renger med at det er det eneste så blir gjort med/for disse importbilene. Altså ingen hurtiglading blir mulig (i Europa).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

sjokomelk

Sitat fra: Elmo på lør 18. nov 2017, kl. 21:27
For hjemmelading (AC) i USA er 110 ja. Laderen i bilen justerer ikke AC-inn-spenning automatisk nei. Men "kladden" på hjemmeladeledningen kan oftest ombygges til å kunne ta 230V AC istedenfor 110V AC.
Jeg renger med at det er det eneste så blir gjort med/for disse importbilene.
Lading hjemme i USA er 90% (?) på 240V. Bilen tar både 120V og 240V uten problemer. Så er bare å plugge inn med norsk strøm med Type1-plugg i bilen uten å tenke på noe mer.

Det er bare ladekabelen i bagasjerommet som er for 120V. De aller fleste som har elbil eller ladbar hybrid i USA har fastmontert Type1 ladestasjon på egen, dedikert 240V kurs.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trekkoppbil

De siste ukene er det kommet noen brukte Bolt fra Michigan på auksjoner på østkysten. Problemet er at det kun er sertifiserte Bolt-forhandlere som har hatt tilgang til å kjøpe bilene. Nå er de begynnt å komme i detaljhandelen. Her er en dealer som annonserer Premier til 31000 og LT til 28000: https://www.victorychevycharlotte.com/vehicles?filter=model-Bolt%20EV.make-Chevrolet

navyelsen

$28.000 ~ 230.000 NOK høres fornuftig ut for en bruktbil av denne typen.
...og langt unna de overprisede bilene på finn.no som ligger ca. 200.000 over dette (nesten dobbel pris)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Tormod Beck

Er det noen som har Bolt og kan anbefale meg å kjøpe en?
Jeg har  jo 2stk USA importerte pt og er Bolt noe avik fra disse?

E_S

Primærutfordringen er at man må bytte "ladekontakten" fra USA-type CCS til Europeisk type CCS for å få hurtigladet. Uten å gjøre dette vil man være begrenset til å lade med 32A 1-fase, altså max 7,4kW. Helt greit hjemme eller på jobb, men ikke egnet til "underveis-lading". Fordelen er at spenning, pinout og komponenter ellers er akkurat de samme, så det er kun bytte av den fysiske kontakten med tilhørende kabling til koblingsboks som er nødvendig.

Det er visst ganske enkel jobb å skifte ladekontakten, men hvorvidt delen er lett å få tak i og hva denne koster vites ikke.

Ellers er det vel de vanlige tingene med USA-bil, som at app-styring neppe virker, radio har ikke DAB og navigasjon trolig ikke funker i Europa.

Jeg ville sagt at det er helt greit å kjøpe en import-Bolt om prisen er riktig. (man må jo påregne noen kroner i ombygging av ladeporten for å kunne hurtiglade)
:)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA