Import av Bolt

Startet av Sierpinski, tir 07. mar 2017, kl. 15:42

« forrige - neste »

MrBacardi

Kan det være at Bolt-import plutselig ble lønnsomt for importører nå etter den siste prisstigningen?
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: MrBacardi på man 06. nov 2017, kl. 20:29
Kan det være at Bolt-import plutselig ble lønnsomt for importører nå etter den siste prisstigningen?
Manglende hurtiglading kan bli en utfordring.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

ReneM

Jeg hadde holdt meg langt unna Bolt etter dagens nyhet fra Opel.

For meg ser det ut som Opel har fjernet masken og viser frem at de har 0,0 kontroll på salget sitt. Strekker jeg den videre lurer jeg på hvor mye kontroll de har på after sales, og ikke bare fra Opel, men fra en helt annen merke.

Jeg kan gi deg en veldig konkret eksempel. Jeg hadde en SEAT Ibiza (2011 modell) som jeg importerte i det jeg flyttet til Norge (2013). Bilen trengte en software oppdatering som møller ikke klarte å levere. Bilen ble (på SEAT sin kostnad) fraktet til Sverige for å oppgradere software. En oppgave som tok 15 minutter. Til tross for at hele bilen var skrudd sammen av VAG hadde møller ikke tilgang til disse spesifikke SEAT oppgraderinger. For å presisere, motor er 100% identisk som motoren i en Golf/Polo/Octavia m.m.

Det som jeg vil komme frem til er at det eksisterer ingen garanti at Opel Norge kan utføre tekniske oppgraderinger. Gitt forholdene mellom PSA og GM er sjansen omtrent 0 at Opel vil ta på seg kostnadene ved en eventuel tilbakekalling. I slike tilfelle er det den som har importert som står for garanti, og hvis de ikke har tilgang (lisens) til GM sin programvare sitter du som forbruker igjen med en mangelfull bil.

Så før en vurdere anskaffelse av en Bolt vil jeg anbefale alle til å være veldig OBS på service og oppgraderinger i ettertid. Jeg leser at det har vært en del feil med Ampera-E, noe som Opel fikser. Kommer du med en Bolt kan utfallet være veldig annerledes. Ved import av en Golf, Soul, Tesla eller annen merke som blir solgt i Norge er dette problem mindre problematisk. Du sitter i værste fall med regningen mens du risikerer å bli sittende med en ubrukbar Bolt.

Just my 2 cents.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Sierpinski

Sitat fra: ReneM på man 06. nov 2017, kl. 21:23

Det som jeg vil komme frem til er at det eksisterer ingen garanti at Opel Norge kan utføre tekniske oppgraderinger. Gitt forholdene mellom PSA og GM er sjansen omtrent 0 at Opel vil ta på seg kostnadene ved en eventuel tilbakekalling. I slike tilfelle er det den som har importert som står for garanti, og hvis de ikke har tilgang (lisens) til GM sin programvare sitter du som forbruker igjen med en mangelfull bil.

Spørs jo på garantien. Ofte har jo mange merker verdensgaranti.
Og siden US arrangerer world series mm, er det jo ikke umulig at den gjelder her og.
Bør være en smal sak å sjekke. Noen har vel en kompis i US som kan sjekke?

erato

Sitat fra: ReneM på man 06. nov 2017, kl. 21:23
Jeg hadde holdt meg langt unna Bolt etter dagens nyhet fra Opel.

For meg ser det ut som Opel har fjernet masken og viser frem at de har 0,0 kontroll på salget sitt. Strekker jeg den videre lurer jeg på hvor mye kontroll de har på after sales, og ikke bare fra Opel, men fra en helt annen merke.

Jeg kan gi deg en veldig konkret eksempel. Jeg hadde en SEAT Ibiza (2011 modell) som jeg importerte i det jeg flyttet til Norge (2013). Bilen trengte en software oppdatering som møller ikke klarte å levere. Bilen ble (på SEAT sin kostnad) fraktet til Sverige for å oppgradere software. En oppgave som tok 15 minutter. Til tross for at hele bilen var skrudd sammen av VAG hadde møller ikke tilgang til disse spesifikke SEAT oppgraderinger. For å presisere, motor er 100% identisk som motoren i en Golf/Polo/Octavia m.m.

Så før en vurdere anskaffelse av en Bolt vil jeg anbefale alle til å være veldig OBS på service og oppgraderinger i ettertid. Jeg leser at det har vært en del feil med Ampera-E, noe som Opel fikser. Kommer du med en Bolt kan utfallet være veldig annerledes. Ved import av en Golf, Soul, Tesla eller annen merke som blir solgt i Norge er dette problem mindre problematisk. Du sitter i værste fall med regningen mens du risikerer å bli sittende med en ubrukbar Bolt.

Just my 2 cents.
Spørsmålet er jo også hva som skjer med oppfølging av noen få tusen biler levert til Europa før merket blir avviklet, det er jo åpenbart at salg og leveranser nå gradvis stopper opp. I Europa uten insentiver er den ikke konkurransedyktig lenger, PSA vil ønske å avvikle den, og innen de som bestiller nå får sine biler kommer det til å være alternativer på markedet fra leverandører med egen produksjon. Tipper at når de som nå står i kø har fått sine biler så er det slutt. Synd at en meget attraktiv bil får en slik slutt, og at PSA ikke utførte due diligence (eller ga f) ved kjøpet av Opel. Det er jo åpenbart at Opels forpliktelser overfor inngåtte kontrakter burde ha vært ivaretatt i avtalen mellom PSA og GM. Ser muligens på 40 kWh ny Leaf, alternativt logger jeg av elbil for et år eller to.

ReneM

Det er få merker som har verdensgaranti. Ofte er garanti begrenset til et geografisk område (US, Europa, Japan osv). Poenget var at det hjelper lite hvis du må sende bilen til US for å fikse den.

Forøvrig skal jeg ikke påstå at det er sant, men en avklaring bør være på plass før man investerer i en slik bil ;)

ReneM

Svar fra chat på Chevrolet.com

Hello Rene! Thank you for chatting with Chevrolet. My name is Gail. How may I assist you?
Rene Norge:22:17:14
Hello. I am thinking of importing an Chevrolet bolt to Norway. Does it still applies for warranty and how do I get the car fixed in case of problems?
Gail:22:17:54
I appreciate your interest in Chevrolet. GM Dealerships in the United States are prohibited from selling new vehicles for resale or principal use outside the United States. All vehicles distributed to U.S. dealerships are only available for deliveries to customers currently residing in the United States.
Gail:22:18:01
I would encourage you to find a dealership in your country to see if we offer a similar vehicle in your market. To do so, please visit gm.com, click on "Menu" in the upper left hand corner and then click "Select a Country" from the menu. You will then be able to choose the continent, country, and site you would like to visit.
Rene Norge:22:19:04
Thank you very much. Does the bolt have worldwide warranty in case I import a used bolt from the states to Norway?
Gail:22:20:27
Please give me a moment to look into this.
Rene Norge:22:20:47
Off course. I appreciate your help.
Gail:22:23:27
Rene, I do apologize, but I don't have warranty information for other countries. You would have to check with your local GM dealer to see if they would honor the warranty if you were to obtain a vehicle from the United States and bring it into your country.
Rene Norge:22:24:17
Ok. Thank you very much for your time. Have a nice day :)

Ampera

Bolt har jo hurtig lader , men spørs hvor komplisert det er å bytte porten og om høyspenings modulen er den samme.
F.eks ved ombygning av model s usa til EU plug så må en bytte plug og modulen.

Sitat fra: Finnøy på man 06. nov 2017, kl. 21:08
Sitat fra: MrBacardi på man 06. nov 2017, kl. 20:29
Manglende hurtiglading kan bli en utfordring.

Amatøren

Og det finnes ikke CCS2 til CCS1 adapter som man kan ha med seg?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Trekkoppbil

Sitat fra: Amatøren på tir 07. nov 2017, kl. 08:51
Og det finnes ikke CCS2 til CCS1 adapter som man kan ha med seg?
For ett år sida, hørte jeg rykter om at det var en importør som hadde tatt inn noen få E-Golf fra USA, og at det fantes ett adapter til 10 000kr.
Jeg trur ikke det er alle Bolt som har Plug In Electric Fast Charge.

Sierpinski

Her får ingeniørene forklare forskjeller på US og eur

https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide

Elmo

Minner om denne. Bergheim Auto påstod her at de leverte Bolt inkl ombygging til CCS DC lading.

. . . men hva de mener nå er kanskje en helt annen ting ???
Sitat fra: tuono på søn 07. mai 2017, kl. 19:41
Annonsen er jo tydelig på veldig mange ting.

Garanti:
Alle våre biler leveres med gode garantivilkår. I tillegg til våre standard garantier kan vi levere tilleggs garantier. Våre garantier gjelder i hele Norge og arbeidet kan utføres der du bor.

Lading:
Chevrolet Bolt leveres med en standard ladekabel, som kan brukes i en husholdningskontakt (jordet stikkontakt på 2,3 kW) som passer til en Schuko-plugg. På offentlige ladestasjoner som har AC-ladere, må du ta med din egen ladekabel. På offentlige hurtigladestasjoner som har DC-ladere trenger du ikke å ta med egen ladekabel, i og med at det allerede er en kabel integrert.

Annonsering:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95647842

Forhandleren er det vel mindre grunn til å engste seg for enn den gjengse Opel-forhandler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Como

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fre 27. okt 2017, kl. 11:48
Vi har alle våre forskjellige behov. Noen kjører langt og noen kjører kort.
Vi bor i Bærum og har hytte i Tvedestrand og Vinstra. Da kunne vi kjørt helt frem uten å stoppe for hurtiglading. 

Jeg er sikker på at Bolt med 60 kWt batteri uten hurtiglading vil være et bedre alternativ enn en Leaf for mange.

Men hver enkelt må jo se på sitt behov.
Enig i at dette kommer helt an på hver enkelt sitt behov.
B-klasse Electric er også uten mulighet for hurtiglader og dekker mange sitt behov. Sikkert mest for de med 2 biler i husstanden.
Får man avklart uvissheten rundt garanti og service, så tror jeg Chevy Bolt kan være en fin bil nr.2 .(Som fort blir bil nr. 1)
Jeg har ikke hatt behov for å hurtiglade Ampera-e ennå etter 5 måneder. Men siden det i mitt tilfelle er eneste bilen i husstanden er jeg selvfølgelig glad for muligheten.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA