Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

The Tesla Model 3 Goes To Production In July And Prototypes Aren't Completed Yet

Startet av Strøm Tycoon, lørdag 04. mars 2017, klokken 12:21

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Spekulasjoner om hvorvidt Tesla har kommet langt nok til å kunne sette igang volumproduksjon og fortsatt ha gitt seg god nok tid til å luke ut problemer og avvik i forkant.

Dette blir belyst ved det faktum at beta-protoyper ikke er på veien ennå, og tidsrammen fra nå til juli regnes som for kort til å kunne oppnå dette.

Dette åpner for spekulasjoner som:
SitatAn insider at another automaker echoed the half-year timeframe to go from beta to production, saying that "sounds about right." Asked if Tesla's timeline its setting for itself is overly-optimistic, the source said: "the short answer is no."

"The more nuanced answer is, it depends," the source went on. "It depends on what they have already with the car, how far they've developed it, it depends on how aggressive they want to be about getting it to market, quality notwithstanding."

... videre

Sitat"Everything is done virtually, and all they have to do is bolt one together, and they're ready to go," the source said. "Who knows, maybe they just skip the prototype phase altogether, and you just go straight from prototype to production. Their fans are so rabid to get one, and their early fans might be willing to put up with delays and quality issues.

Dette er såklart spekulasjoner, men ikke helt ukvalifiserte som sådan. Kanskje rename beta-prototypene til Signature Edition ;)

La også merke til at det hevdes at Model 3 er enklere å lage enn Model S og X. X kan jeg forstå, men hva, utenom bruken av stål istedet for aluminium gjør Model S kompleks sammenlignet med Model 3? Klarer ikke helt å se det.

Sitat"Nonetheless, we need to both internally and with suppliers take that date seriously, and there needs to be some penalties for anyone internally or externally who does not meet that timeframe," he went on. "This has to be the case, because there's just no way that you have several thousand components, all of whom make it on a particular date."

And, sure, Tesla's not like traditional automakers. But the timeline is intense, something Musk has been fully-cognizant of, and he said it's feasible because the Model 3's design is less-complicated than the Model S and X.

"The Model 3 is the first car Tesla is creating that is designed to be easy to make," he said on the investor call last year. "This is really a fundamental difference."

Kilde: Jalopnik

AppleKnocker

Jeg skrev et innlegg om disse prototypene i desember. Kort fortalt var det flust av prototyper av Model S og Ampera-e på veien to år før masseproduksjon startet. Det er lov å være optimist, men også en fordel å gjenkjenne en forsinkelse når den står å roper til oss...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

Ryktene tilsier at produksjonen av Beta-ene startet i februar. Da har de ~5 måneder å teste de før produksjonsstart.

Jeg ville ikke bekymre meg helt ennå. Man får testet ut mye på Alfaer, og på subsystemtesting av de inngående komponentene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#3
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:28
Jeg skrev et innlegg om disse prototypene i desember. Kort fortalt var det flust av prototyper av Model S og Ampera-e på veien to år før masseproduksjon startet. Det er lov å være optimist, men også en fordel å gjenkjenne en forsinkelse når den står å roper til oss...
Model S og Ampera-e ble vist frem tidlig fordi produsentene ville ha mest mulig publisitet. Tesla forsøker holde Model 3 mest mulig skjult fordi de ikke vil hype opp ett produkt de ikke ennå kan selge. Dette kan gå ut over etterspørselen til Model S. 400-500k reservasjoner er mer enn nok.

En annen bil som vises frem tidlig (det betyr ikke at bilen er klar for produksjon):
https://www.youtube.com/watch?v=1V0je9WFjRc
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AppleKnocker

Innleggene dine er pepret fulle med gode poenger Espen, men at Tesla prøver å holde Model 3 mest mulig skjult? Jeg er sikker på at selv folk som har sittet i isolat det siste året har fått med seg Model 3 ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. mars 2017, klokken 15:18
Innleggene dine er pepret fulle med gode poenger Espen, men at Tesla prøver å holde Model 3 mest mulig skjult? Jeg er sikker på at selv folk som har sittet i isolat det siste året har fått med seg Model 3 ;D

... og nettopp derfor behøver de heller ikke å skape enda mer blest om denne bilen.
Model S 85D

Strøm Tycoon

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:51
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:28
Jeg skrev et innlegg om disse prototypene i desember. Kort fortalt var det flust av prototyper av Model S og Ampera-e på veien to år før masseproduksjon startet. Det er lov å være optimist, men også en fordel å gjenkjenne en forsinkelse når den står å roper til oss...
Model S og Ampera-e ble vist frem tidlig fordi produsentene ville ha mest mulig publisitet. Tesla forsøker holde Model 3 mest mulig skjult fordi de ikke vil hype opp ett produkt de ikke ennå kan selge. Dette kan gå ut over etterspørselen til Model S. 400-500k reservasjoner er mer enn nok.

En annen bil som vises frem tidlig (det betyr ikke at bilen er klar for produksjon):
https://www.youtube.com/watch?v=1V0je9WFjRc

Hva er det du vil frem til, at Beta-prototypene ikke er laget for de ikke trenger oppmerksomhet, eller misforstår jeg deg nå?

bullfinch

Nå ble jeg skuffet.. Bil i stål, kan like greit kjøpe bolt da. Har brukt 46000 i året for å holde roadsteren på veien siste tre år. Servicetid er det månedsvis av ventetid på. Er ikke veldig positiv til servicen fra bedriften. Om bilen kommer i stål er det jo bare hengerfeste, lane assist og supercharger som er positivt. Bolt har vel bedre lagringskapasitet også?

Sent from my E5823 using Tapatalk


AppleKnocker

Sitat fra: Amoss på lørdag 04. mars 2017, klokken 15:27
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. mars 2017, klokken 15:18
Innleggene dine er pepret fulle med gode poenger Espen, men at Tesla prøver å holde Model 3 mest mulig skjult? Jeg er sikker på at selv folk som har sittet i isolat det siste året har fått med seg Model 3 ;D

... og nettopp derfor behøver de heller ikke å skape enda mer blest om denne bilen.

Gutter, nå må dere slutte å surre ;D
Greit for meg at dere tror M3 blir ferdig i tråd med løftene, men ikke rot dere inn i resonnementer dere ikke engang tror på selv :D :D :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: bullfinch på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:06
Nå ble jeg skuffet.. Bil i stål, kan like greit kjøpe bolt da. Har brukt 46000 i året for å holde roadsteren på veien siste tre år. Servicetid er det månedsvis av ventetid på. Er ikke veldig positiv til servicen fra bedriften. Om bilen kommer i stål er det jo bare hengerfeste, lane assist og supercharger som er positivt. Bolt har vel bedre lagringskapasitet også?

Du får nok muligheten til en relativt mye mer omfattende utstyrspakke i Model 3. Bilen er vel dessuten en størrelsesklasse større enn Opelen, omtrent som Audi A4 mot A3 tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. mars 2017, klokken 15:18Innleggene dine er pepret fulle med gode poenger Espen, men at Tesla prøver å holde Model 3 mest mulig skjult? Jeg er sikker på at selv folk som har sittet i isolat det siste året har fått med seg Model 3 ;D
Du kan f.eks se hva Tesla sa i siste konferansesamtale:
Sitat
Aileen Elizabeth Smith - Bank of America Merrill Lynch


Okay. And can you give any size of the order book for the Model 3 as it stands right now?

Jason S. Wheeler - Tesla, Inc.

We're still in great shape.

Elon Reeve Musk - Tesla, Inc.

Yes, we don't report that number, because people read too much into it. Yes, exactly as Jason is saying, that is really not our concern. Yes. And he sells the Model 3.

Jonathan McNeill - Tesla, Inc.


We don't want to make the line longer.

Elon Reeve Musk - Tesla, Inc.

Yes, that's a good point.

Sitat fra: model3citizen på lørdag 04. mars 2017, klokken 16:14Hva er det du vil frem til, at Beta-prototypene ikke er laget for de ikke trenger oppmerksomhet, eller misforstår jeg deg nå?
Nei, det jeg mener er at Tesla har trolig en del alfa-prototyper som de kunne vise fram om de ønsket. I stedet testes det skjult, på avsidesliggende testbaner, innendørs, i prototyper med Model S karosseri, osv. Beta-prototypene produseres nå, og da får de testet ut alt de ikke får testet på alfa-prototypene, hovedsaklig fit-finish og produksjonsprosessene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bullfinch på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:06
Nå ble jeg skuffet.. Bil i stål, kan like greit kjøpe bolt da. Har brukt 46000 i året for å holde roadsteren på veien siste tre år. Servicetid er det månedsvis av ventetid på. Er ikke veldig positiv til servicen fra bedriften. Om bilen kommer i stål er det jo bare hengerfeste, lane assist og supercharger som er positivt. Bolt har vel bedre lagringskapasitet også?
Det er usikkert hvor mye stål som vil bli benyttet. Jeg tror egentlig det vil være mindre stål enn mange tror.

I forhold til Bolt vil det også være store forskjeller med Model 3. Blant annet betydelig lengre rekkevidde, AWD, selvkjøringsteknologi, 0-100 km/t nede på tretallet, størrelse, bedre interiør/seter, utseende, supercharger, hengerfeste, osv. (Mye på listen vil man måtte betale ekstra for.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:28
Jeg skrev et innlegg om disse prototypene i desember. Kort fortalt var det flust av prototyper av Model S og Ampera-e på veien to år før masseproduksjon startet. Det er lov å være optimist, men også en fordel å gjenkjenne en forsinkelse når den står å roper til oss...
De har nok testet i lang tid allerede.

https://www.youtube.com/watch?v=NQ_g1gg8uUs

Strøm Tycoon

Sitat fra: tiger`n på søndag 05. mars 2017, klokken 11:13
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:28
Jeg skrev et innlegg om disse prototypene i desember. Kort fortalt var det flust av prototyper av Model S og Ampera-e på veien to år før masseproduksjon startet. Det er lov å være optimist, men også en fordel å gjenkjenne en forsinkelse når den står å roper til oss...
De har nok testet i lang tid allerede.

https://www.youtube.com/watch?v=NQ_g1gg8uUs

La meg hjelpe til her, for jeg tror ikke du helt har grep på hva vi snakker om her: Autoblog and others pointed out that Tesla's new 10-K filing states that a beta prototype for the Model 3 hasn't been put on the road just yet. And to be sure, yeah, the filing says:

SitatWe expect that the next performance milestone to be achieved will be the successful completion of the Model 3 Beta Prototype, which would be achieved upon the determination by our Board of Directors that an eligible prototype has been completed.

Candidates for such prototype are among the vehicles that we are currently building as part of our ongoing testing of our Model 3 vehicle design and manufacturing processes.

Counterpointer


https://youtu.be/q7yf6BcpAdg

Her sies det at Tesla har et "udefinert" antall B prototyper produsert i februar!
Ca 7.20 ut i videoen og videre

Høres troverdig ut synes jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA