Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kostnad lading

Startet av Kjetil1986, torsdag 02. mars 2017, klokken 23:21

« forrige - neste »

Kjetil1986

Finnes ikke dumme spørsmål så... Jeg lurte bare på om det har noe å si på strømkostnaden om man lader bilen på 5A, 10A, 13A, 16A eller 32A? Eller blir det likt uansett siden det er samme mengde kWh tilslutt?
Model 3 long range 2021

Lars C. Krogenæs

Kostnaden blir den samme uansett hastighet.

Det er sluttsummen som teller!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

Griffel

Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:21
har noe å si på strømkostnaden om man lader bilen på 5A, 10A, 13A, 16A eller 32A? Eller blir det likt uansett siden det er samme mengde kWh tilslutt?
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:25
Kostnaden blir den samme uansett hastighet.

Det er sluttsummen som teller!
Forutsatt at du ikke lader et sted hvor nettleia innholder effektavgift.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjetil1986

Det er snakk om lading utenfor eget hus med vegglader. Har strømavtale fra Fortum.
Model 3 long range 2021

Robert Sund

Lading hjemme er rimelig uansett, men Griffel har rett. Har man ny måler så registrerer den det høyeste uttaket i løpet av en lang periode og effektavgiften blir bestemt ut fra det.

Så hvis varmtvannsbereder, komfyr og elbil trekker samtidig, f.eks hvis man kommer hjem, tar seg en dusj og lager mat, så vil elbilen også bidra. Og den vil bidra mer hvis den lader raskere.

I Norge er hele omleggingen til de nye målerne stort sett bortkastet da vi ikke har "base-load" strømproduksjon, men vannkraft som kan tilpasse seg forbruket. Noen få plasser er strømnettet spinkelt men det burde løses lokalt.

I tillegg til ulemper som kostnadene til målerne (med alle følgekostnadene) vil det føre til økt strømforbruk da nattsenking og andre enøk tiltak øker sannsynligheten for økt effektavgift.


1 Har du ikke slik måler gjelder dette ikke deg (foreløbig).
2 Har du det vil du spare (litt) penger på å lade når du ellers bruker lite strøm, som på natten.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:37
Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:21
har noe å si på strømkostnaden om man lader bilen på 5A, 10A, 13A, 16A eller 32A? Eller blir det likt uansett siden det er samme mengde kWh tilslutt?
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. mars 2017, klokken 23:25
Kostnaden blir den samme uansett hastighet.

Det er sluttsummen som teller!
Forutsatt at du ikke lader et sted hvor nettleia innholder effektavgift.

Og forutsatt at det ikke er en Renault Zoe som lades. Den lader nemlig mye mer effektivt etterhvert som ladestyrken økes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA