Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV 2011

Startet av Ken, tirsdag 18. januar 2011, klokken 23:55

« forrige - neste »

Elmo

#15
Sitat fra: Baltor på mandag 30. mai 2011, klokken 15:52
Ikke helt enig, kjøring med bensinbil er risikosport, en kan risikere å måtte gå eller haike milevis med reservekanna. Bensin er en spesiell vare som kun selges på spesielle steder.
Helt enig i det du sier Baltor, men du er vel enig i at lademulighet i Hirtshals gir mindre risikosport enn å skulle kjøre fra Sandfjord til Asaa med NiCd PSA uten mulighet for lading.

Sitat fra: Baltor på mandag 30. mai 2011, klokken 15:52
Men tenk over at så godt som hvert eneste hus, uthus, låve eller bedrift i Danmark har stikkontakter.
Ring på, presenter deg og fortell om elbilen. De tar poenget før setningen er ferdig. (ha en skjøteledning og riktig adapter i bakhånd). Elbil er kontaktskapende :D

Been there, done that. Riktignok på Jæren under EV2009. El Rayo og jeg fikk strøm til bilen og kaffe og vafler i sola på verandaen mens vi ventet
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jornheim

#16
Sitat fra: Baltor på mandag 30. mai 2011, klokken 15:52
Men tenk over at så godt som hvert eneste hus, uthus, låve eller bedrift i Danmark har stikkontakter.

Ring på, presenter deg og fortell om elbilen. De tar poenget før setningen er ferdig. (ha en skjøteledning og riktig adapter i bakhånd). Elbil er kontaktskapende :D

Stemmer, men mange (elektriske) kontakter i Danmark tåler kun 10A.  

Bag ved vaskemaskinen eller komfuret på private hjem findes dog oftest en skjult kraftkilde, med hele 3x16 ampere. Altså ikke langt fra kaffemaskinen  ::)

Så trækker man det hemmelige danske adaptervåben fram, udrustet med såkaldt "kraftstik" eller "komfurstik" (findes også på ældre autoværksteder)

Mere "kontakt"info fra det flade naboland:
Sitat fra: jornheim på fredag 27. mai 2011, klokken 19:28
...liste over det danske "kontaktkaos"...
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Sitat fra: jornheim på tirsdag 31. mai 2011, klokken 16:07
Bag ved vaskemaskinen eller komfuret på private hjem findes dog oftest en skjult kraftkilde, med hele 3x16 ampere.
Tilsvarende overlevninger fra fortiden finnes i Norge også.
Neste alle komfyrer har 1-fas slik gammel kontakt fordi den kursen ofte er sikret med 20A eller 25A sikring.
Ref:  http://elby.no/Rundstiftkontakter-og-Teknisk-Stoepsel/Stoepsel-teknisk/Komfyr-stoepsel-25A-1-fas-Et
Og hos min gamle far finnes fremdeles slik 3-fas (4-pins) kontakt som man ser nederst på samme side.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Baltor på mandag 30. mai 2011, klokken 15:37
Hirtshals: Noen hunder meter rett øst for fergeterminalen er det en splitter ny bensinstasjon, den har 2 stk 3 fase uttak på veggen.
Takker for den informasjonen Baltor, den gjorde at vi satset alle kort på å få ladet i Hirtshals på hjemveien. Men jeg må innrømme at jeg nesten gikk tom for strøm under leting etter overnevnte grunnet litt upresis retnings og avstands angivelse.

Men OBS OBS til de to (på nederste av bildene Baltor la inn). De to 3-fase kontaktene på bildet går på samme sikring og bensinstasjonen hadde ikke tilgang til tavla da sikringene gikk :( >:( :o
Men . . bygget er så nytt av vi fant en god byggestrøm på baksiden og fikk ladet - litt mere forsiktig ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Baltor

Sitat fra: Elmo på mandag 06. juni 2011, klokken 17:00
Takker for den informasjonen Baltor, den gjorde at vi satset alle kort på å få ladet i Hirtshals på hjemveien. Men jeg må innrømme at jeg nesten gikk tom for strøm under leting etter overnevnte grunnet litt upresis retnings og avstands angivelse.
Ja, beklager at den ikke var særlig presis. Men jeg tenkte at info om beliggenhet foran den nye tollstasjonen kunne hjelpe dere?
Bra det gikk bra :)
Dere prøvde altså ikke Hirtshals Camping?
--
Jeg mener at vi elbilpionerer bør dokumentere alle lademuligheter vi kommer over. De fleste vil aldri komme på de offisielle listene. I helga fant jeg et fint ladepunkt på fergekaia ved Haljem, greit å vite til neste Bergenstur.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Elmo

Sitat fra: Baltor på tirsdag 07. juni 2011, klokken 13:06
Ja, beklager at den ikke var særlig presis. Men jeg tenkte at info om beliggenhet foran den nye tollstasjonen kunne hjelpe dere?
Dere prøvde altså ikke Hirtshals Camping?

Uten ditt innlegg om mulighetene i Hirtshals hadde vi vel ikke satset på å lade der, så du skal ha takk uansett.
Vi var så oppsatt på å få 2*3fas så vi lette bare opp den.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA