Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading og lastekapasitet i Ioniq

Startet av MyWayRightWay82, mandag 27. februar 2017, klokken 12:49

« forrige - neste »

MyWayRightWay82

Hei - jeg er ny på forumet men 2.gangs elbil-eier (2012 Leaf). Vi har to fremovervente og ett bakovervendt barnesete (isofix), og vil blant annet prøve  el-bilen på familietur i sommer, samt hverdagskjøring til/fra jobben (ca 120km t/r på motorvei 100+km/t)

Da kommer selvsagt spørsmålet opp om rekkevidde, lastekapasitet og lademuligheter.

Både jeg og fruen er godt vant med elbiler, og har fornuftig kjørestil. Vi er vant med å planlegge ladinger, men er usikker på om Ioniq'en kan hurtiglades, hvor lang tid dette tar (om det er en "is-pause" for barna) og om vi får plass til nok bagasje for en ferie rundt i landet.

Jeg vet det er individuelle behov og kjørestiler som avgjør mye her, men håper noen kanskje har tips som kan føre til at vi tar en god avgjørelse før vi kjøper denne...:)
Nissan Leaf 2013 - 2013-2016
Hyundai Ioniq - 2017????

fredriks

#1
Ioniq kan hurtiglades. De fleste "vanlige" hurtigladere er på 50kw, dette klarer ioniq helt fint da den skal klare opp til 75kw.

Bjørn Nyland har laget en video for å vise hva en ioniq reelt klarer på en 100kw hurtiglader:


https://www.youtube.com/watch?v=wb3gJ8fWW5g&t=3s
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

tuono

Alt det du spør om er grundig omtalt her inne på forumet. Ikke sikkert de samme folka kommer tilbake umiddelbart å svarer, så det kan lønne seg å scrolle igjennom trådene.

moby666

Ladehastigheten på IONIQ er imponerende. Tror Soul er like bra i utgangspunktet, men Soul blir strupet av begrensninger i Chademo.

eGolf(ny og gammel) lader ca halvparten så fort på en slik lader, som det dessverre ikke finnes så mange av enda.



Sitat fra: fredriks på mandag 27. februar 2017, klokken 13:26
Ioniq kan hurtiglades. De fleste "vanlige" hurtigladere er på 50kw, dette klarer ioniq helt fint da den skal klare opp til 75kw.

Bjørn Nyland har laget en video for å vise hva en ioniq reelt klarer på en 100kw hurtiglader:


https://www.youtube.com/watch?v=wb3gJ8fWW5g&t=3s

HPSE

Sitat fra: MyWayRightWay82 på mandag 27. februar 2017, klokken 12:49
Hei - jeg er ny på forumet men 2.gangs elbil-eier (2012 Leaf). Vi har to fremovervente og ett bakovervendt barnesete (isofix), og vil blant annet prøve  el-bilen på familietur i sommer, samt hverdagskjøring til/fra jobben (ca 120km t/r på motorvei 100+km/t)

Da kommer selvsagt spørsmålet opp om rekkevidde, lastekapasitet og lademuligheter.

Både jeg og fruen er godt vant med elbiler, og har fornuftig kjørestil. Vi er vant med å planlegge ladinger, men er usikker på om Ioniq'en kan hurtiglades, hvor lang tid dette tar (om det er en "is-pause" for barna) og om vi får plass til nok bagasje for en ferie rundt i landet.

Jeg vet det er individuelle behov og kjørestiler som avgjør mye her, men håper noen kanskje har tips som kan føre til at vi tar en god avgjørelse før vi kjøper denne...:)

Om du er vant til Leaf, så kommer Ioniq til å bli kjempebra. Ja den kan hurtiglades. 0-80% på 30 minutt. Den vil kreve mindre planlegging enn Leaf pga lenger rekkevidde og raskere ladetid (tror det er raskere ladetid). Den er også større. Anbefaler deg å se youtube videoene Bjørn Nyland har lagt ut på Youtube om Ioniq.

T/R jobben vil også gå fint uten å lade på veien.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på mandag 27. februar 2017, klokken 13:50

eGolf(ny og gammel) lader ca halvparten så fort på en slik lader, som det dessverre ikke finnes så mange av enda.

På an igjen med å kaste dritt om e-golf selv om denne tråden heller ikke har noe som helst å gjøre med e-golf. :o

Ladehastighet bestemmes av hvor mye strøm laderen kan gi og hvilken spenning det er på batteriet. For eksempel har Ioniq, Kia Soul, BMW I3 og Ampera-e alle 96 celler i serie og lader derfor like fort på en 50KW lader, som er det du vil benytte i 98% av tilfellene, siden det bare finnes en håndfull ladere fra Arctic Roads, som du må betale blodpris for å bruke.

Og siden moby666 først nevner e-golf så har den 88 celler i serie og vil derfor lade med 8% lavere hastighet enn Ioniq (44KW i stedet for 48KW). På arctic roads laderne får Ioniq 180A som gir 69KW med ladeeffekt, som igjen er 44% mer enn det som er mulig på en 50KW lader. Men du må betale 220 kroner pr. lading om du ikke har års eller månedsabonnement, mot 75 kroner som du ellers ville sluppet unna med for en halvtimes lading hos Grønn Kontakt eller Fortum.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elmo

#6
Sitat fra: MyWayRightWay82 på mandag 27. februar 2017, klokken 12:49
. . .  vil blant annet prøve  el-bilen på familietur i sommer,  . . .
. . . håper noen kanskje har tips som kan føre til at vi tar en god avgjørelse før vi kjøper denne...:)

Har du tenkt å kjøpe ny Ioniq og bruke den i sommer så må du jammen forte deg !!  De fleste som har bestilt i det siste har vel fått antydet, men på ingen måte fått garantert, leveranse ca juli.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tuono

Var noen inne på FB som droppa en blå de hadde i bestilling, og heller gikk for hvit. De får den hvite om en mnd. istedet for å vente til sommeren på en blå. Så det er tydeligvis muligheter der. Kanskje folk avbestiller og hopper over til e-Golf etter å ha lest noen innlegg her? ;)

eivhelle

Sitat fra: tuono på mandag 27. februar 2017, klokken 21:23
Var noen inne på FB som droppa en blå de hadde i bestilling, og heller gikk for hvit. De får den hvite om en mnd. istedet for å vente til sommeren på en blå. Så det er tydeligvis muligheter der. Kanskje folk avbestiller og hopper over til e-Golf etter å ha lest noen innlegg her? ;)
En kollega av meg fikk overta en av demobilene til sin lokale forhandler og fikk leveranse på under en uke. Så det finnes muligheter om en er heldig. I det tilfellet var det kun aktuelt å selge til en som bodde i nærområdet, så det er ikke sikkert at det er noen vits i å ringe forhandlere landet rundt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Vi har både Leaf 30kWh og Ioniq. Kort fortalt - Leafen er en god og gjennomprøvd bil som er enkel å forholde seg til, men med unntak av app og takhøyde bak så gjøre Ioniqen alt det Leaf gjør bare bedr. Særlig nå om vinteren merker vi stor forskjell på forbruket, selv om de i teorien burde gå like langt så går Ioniq'en 20-30% lengre når vinteren slår til. Jo verre forhold, jo større forskjell. I tillegg er det jo et lass med utstyr som du ikke får på Leafen.

Ioniqen klarer du garantert 120km t/r med uansett forhold, med Leaf 30kWh kan det faktisk spøke litt på de aller verste dagene.

Når det gjelder lastekapasitet så vil jeg si uavgjort. Tre barnestoler i bredden er en spenstig øvelse i enhver bil, så det skal jeg ikke uttale meg om på noen av dem :-)

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

JPV

Ladet til 92% i Eidfjord i dag, og la ut over Hardangervidden de 9 milene til Geilo med 180 km rekkevidde i "startkapital".

Kjørte i helt normalt tempo, gjennomsnittsforbruk 17 kWh/100 km. Ikke verst, med tanke på at høyeste punkt på ruten er ca 1250 m.  Kom fram til Geilo med 70 km rekkevidde igjen. Temperatur varierte fra 0 til -5, tre personer i bilen med bagasje og skiutstyr.
Ioniq Electric, hvit, teknikk, skinn
Forventet til Norge 10.12.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA