Tesla-boss Musk er Trump-fan og fagforeningshater.

Startet av timingbeltkiller, tor 23. feb 2017, kl. 12:01

« forrige - neste »

doldis1

Elon Musk har nok skjønt at fagforeningenes tid er over. Framtida tilhører enerne som kan bringe utviklingen
videre, mens robotene vil ta over jobbene til oss vanlige kjøtthuer ganske så raskt.

DagfinnN

Sitat fra: doldis1 på søn 26. feb 2017, kl. 15:35
Elon Musk har nok skjønt at fagforeningenes tid er over. Framtida tilhører enerne som kan bringe utviklingen
videre, mens robotene vil ta over jobbene til oss vanlige kjøtthuer ganske så raskt.
En stor fordel med automatisering er at vi kan bli kvitt LO-pampene også. Jeg har startet en bedrift som nå har nærmere 30 ansatte. For mange år siden,  når vi var ca 10, holdt jeg på å gi opp da jeg fikk møte LO sin arroganse  ovenfor småbedrifter som ikke har langt nær så mye resurser som LO har. Dette er en personlig opplevelse som ingen kan argumentere i mot. Jeg trodde faktisk at vi skulle samarbeide med LO, men der tok jeg feil gitt.
Gleder meg veldig til LO blir automatisert bort.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Knut Røe

Og dette har selvsagt ingenting å gjøre med at du helst vil ha mest i din egen lomme, og ikke bryr deg så hardt om hvilke vilkår og betingelser dine ansatte har. Bruk og kast samfunnet beveger seg stadig over mot folk også. Mye vikarer, byråer og midlertidig ansatte, og det blir bare mer og mer. Bedrifter vil helst at de ansatte ikke skal ha noe som helst forutsigbarhet eller rettigheter. Alle har en agenda for det de ønsker. De ansatte vil gjerne ha stabilitet og gode vilkår, du som bedriftseier vil ha lavest mulig kostnad. Ingenting rart med noe av det egentlig.
Hvis man tror alt skal automatiseres bort i fremtiden har man store håp. Dette vil ta lengre tid enn folk tror, hovedsakelig pga kostnad, men også pga mennesket er helt fantastisk tilpasningsdyktig.

doldis1

SitatHvis man tror alt skal automatiseres bort i fremtiden har man store håp. Dette vil ta lengre tid enn folk tror, hovedsakelig pga kostnad

Hmm, det kommer antakeligvis til å gå MYE raskere enn folk flest tror, med samme begrunnelse-kostnad...

Sitat fra: DagfinnN på søn 26. feb 2017, kl. 16:11
Sitat fra: doldis1 på søn 26. feb 2017, kl. 15:35
En stor fordel med automatisering er at vi kan bli kvitt LO-pampene også. Jeg har startet en bedrift som nå har nærmere 30 ansatte. For mange år siden,  når vi var ca 10, holdt jeg på å gi opp da jeg fikk møte LO sin arroganse  ovenfor småbedrifter som ikke har langt nær så mye resurser som LO har. Dette er en personlig opplevelse som ingen kan argumentere i mot. Jeg trodde faktisk at vi skulle samarbeide med LO, men der tok jeg feil gitt.
Gleder meg veldig til LO blir automatisert bort.

Du er nok langtfra den eneste som har opplevd dette, og jepp, det er nok en stor sjanse for at du får mye å glede deg over de førstkommende årene..

Men- i kapitalismens endelige seier ligger garantert kimen til dens endelige undergang også.
Kapitalismen trenger betalende kunder for å overleve, og en verden der 99 % er lutfattige folk uten arbeid
sender garantert kapitalismen rett inn i solnedgangen...
Vi trenger nye måter å organisere samfunnet på snart og vi har faktisk ikke mye mere tid å miste ...

DagfinnN

Sitat fra: tiger`n på søn 26. feb 2017, kl. 16:43
Og dette har selvsagt ingenting å gjøre med at du helst vil ha mest i din egen lomme, og ikke bryr deg så hardt om hvilke vilkår og betingelser dine ansatte har.
Du vet intet om min bedrift og hvordan jeg behandler mine ansatte. Så dine antydninger her er helt meningsløse og veldig tendensiøse. Min opplevelse med LO sin arroganse her helt ufattelig. Om du vil høre detaljene kan jeg sende de til deg på PM. Det er en lang historie. De fleste småbedriftsledere jeg kjenner er faktisk glødende opptatt av å lage gode arbeidsplasser. Og mange jobber langt mer enn 12 timers dager og har knapt ferie.
Argumentasjonen din er ikke bra. Om jeg skulle svare med samme mynt måtte bli noe som dette: Det er tydelig du tror at alle bedriftseiere er noen egoistiske gangstere. For slik ville du kanskje ha gjort det om du var bedriftseier?

arthur

Sitat fra: DagfinnN på søn 26. feb 2017, kl. 20:15
Og dette har selvsagt ingenting å gjøre med at du helst vil ha mest i din egen lomme, og ikke bryr deg så hardt om hvilke vilkår og betingelser dine ansatte har.
Og mange jobber langt mer enn 12 timers dager og har knapt ferie.

Huffda, her må nok LO og "sosialisten" Støre på banen og rydde opp i helt uansvarlige arbeidsforhold. Skamme deg skulle du som jobber så mye, bedre da å legge ned bedriften og sende de ansatte til NAV.

DagfinnN

Sitat fra: arthur på man 27. feb 2017, kl. 06:48

Huffda, her må nok LO og "sosialisten" Støre på banen og rydde opp i helt uansvarlige arbeidsforhold. Skamme deg skulle du som jobber så mye, bedre da å legge ned bedriften og sende de ansatte til NAV.
Kunnskapsløs er du også. Bedriftsledere har INGEN beskyttelse av noen arbeidsmiljølov. Det er bedriftslederne som jobber så mye. Ingen ansatte selvsagt. De er beskyttet.
Forøvrig så har mange bedriftsledere samvittighet. De vil ikke sende sine ansatte på nav. Ditt utsagn tyder på at du mangler dette.

Øystein16

Sitat fra: DagfinnN på man 27. feb 2017, kl. 07:26

Kunnskapsløs er du også. Bedriftsledere har INGEN beskyttelse av noen arbeidsmiljølov. Det er bedriftslederne som jobber så mye. Ingen ansatte selvsagt. De er beskyttet.
Forøvrig så har mange bedriftsledere samvittighet. De vil ikke sende sine ansatte på nav. Ditt utsagn tyder på at du mangler dette.

Eit stort problem i ei bedrift kan starta med ei rekning som ikkje vert betalt, utstyr som ryk, eller produkter som vert produsert feil av interne eller eksterne årsaker. For tilsette kan eit personleg problem utanfor bedrifta som skapa problem i bedrifta.

Amoss

Sitat fra: doldis1 på søn 26. feb 2017, kl. 18:04
Vi trenger nye måter å organisere samfunnet på snart og vi har faktisk ikke mye mere tid å miste ...

... og for å gå litt mer tilbake til topic så har Elon også sett dette og har uttalt seg varmt om borgerlønn som som en løsning på dette problemet.
Model S 85D

doldis1

Jepp, men borgerlønn fordrer at et land har lønnsomme foretak som kan betale skatt for å finansiere den!
Det er på høy tid at folk våkner opp og forstår hvilken unikt utfordrende situasjon A/S Norge står ovenfor.
Robotiseringen av næringslivet kommer samtidig med slutten på oljealderen,
problemet for vår del er at Norge uten oljen knapt har lønnsomt næringsliv å robotisere!!
Og endringen er allerede i gang, se på valget av Trump i Amerika, en
direkte følge av automatisering i næringslivet som sammen med andre faktorer setter arbeidsplasser og
lønninger under press.
Brexit samme sak. Det neste er presidentvalget i Frankrike. Dere som tror Marine Le Pen ikke blir valgt,
tenk om igjen!
Hvis vi går tilbake til Norge, er vår avhengihet av oljen mye større enn de fleste tror, ta bare en ting som
oljefondets stabiliserende effekt på den Norske kronen, den effekten er verd 10 talls milliarder...
Vi bør tenke nytt og først og fremst konsentrere oss
om inntektssiden, og vi bør starte nå mens vi fremdeles har økonomisk handlingsrom.
Jeg klarer fint å se for meg et Norge etter oljen, og som ting ser ut nå er det slett ikke ett vakkert syn !!

Amoss

Sitat fra: doldis1 på man 27. feb 2017, kl. 10:34
Jepp, men borgerlønn fordrer at et land har lønnsomme foretak som kan betale skatt for å finansiere den!

Helt sant, og jeg sier ikke at jeg har noen "mirakel kur" på lur som kan fikse finansieringen. Men det bør være helt klart at en evnt. innføring av en form for borgerlønn vil kreve en kraftig omlegging av både skatte- og trygde-/stønads-ordninger. Nylig var det f.eks. oppe i EU parlamentet mener jeg ett forslag om å innføre skatt på roboter (som ble nedstemt i denne omgang).

Men på den annen side er jeg ikke helt med på den svartmalingen av situasjonen som du kommer med. Ja, det er på høy tid at politikerne prøver å se litt lengre og droppe gamle dogmer. Og jo, oljeinntektene/formuen er en unik fordel for oss i den tiden vi går inn i. Men vil ikke være med på at vi ikke vil være istand til å kunne ha ett næringsliv som kan gå i pluss selv uten oljen. Spesielt så lenge vi enda har oljen til å hjelpe til med overgangen.

Sitat fra: doldis1 på man 27. feb 2017, kl. 10:34
Og endringen er allerede i gang, se på valget av Trump i Amerika, en
direkte følge av automatisering i næringslivet som sammen med andre faktorer setter arbeidsplasser og
lønninger under press.

Skal ikke påstå at automatiseringen overhode ikke hadde noe med dette å gjøre, men det er nok langt mer kompleks enn det. Joda, mange jobber forsvinner, men det er ikke bare grunnet automatisering. Av andre årsaker er bl.a. outsourcing til lavkostland, immigranter  - både lovlige og ulovlige, og store omlegninger som f.eks. fra kull og olje til fornybar energi. Men fremover kan nok lett automatiseringen få en større betydning i valg av statsledere i demokratier, om ikke immigrasjon som følge av den globale oppvarmingen vil "overdøve" dette.
Model S 85D

Ketill Jacobsen

Overskriften på denne tråden er ganske på viddene dersom den utgår fra artikkelen i Huffington-post (som det refereres til). Musk er kritisk til den største bilarbeiderorganisasjonen UAW, men det står ikke noe om hans generelle syn på fagorganisering.

At Musk er Trump-fan er overhodet ikke underbygget i artikkelen. Musk har snakket med Trump og lagt fram sitt syn på diverse viktige spørsmål uten å si noe om sitt syn om Trump.

Ser at en del innlegg her forfekter et middelaldersk syn på fagorganisering. Alle oppegående folk i Norge (som politikere, næringsliveiere og næringslivsledere m.fl.) har i flere tiår innsett at modellen med sterk fagorganisering og et kreativt og saklig samarbeid mellom partene er helt avgjørende for et effektivt og velstående Norge.

I USA ser man det motsatte, stadig mindre andel er organisert og USA blir stadig mer av et drømmeland (se opp for ironi!).

arthur

Sitat fra: DagfinnN på man 27. feb 2017, kl. 07:26

Hørt om "ironi"? 8)

THE

Musk har vel uttalt seg kritisk til mye av det Trump har foreslått, og han støttet vel også Hilary Clinton i presidentvalgkampen.

Det står en del om Musk sitt forhold til Trump i denne artikkelen. Og si at Musk er Trump-fan blir en voldsom overdrivelse. https://www.tu.no/artikler/elon-musk-gravde-opp-parkeringsplassen-til-spacex-pa-impuls-det-skal-bli-starten-pa-et-helt-nytt-trafikksystem-for-la/377096
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: THE på tir 28. feb 2017, kl. 12:33
Og si at Musk er Trump-fan blir en voldsom overdrivelse.

Nei nei, ingen overdrivelse. Dette er den siste politisk korrekte trenden med "alternative facts" (løgner som er positive for Trump).
Dette står altså i motsetting til medias politisk ukorrekte "fake news" (sannheter som er ubehagelige for Trump).

;)

Edit: ... og begge deler omfattes av begrepet "nytale" :p
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA