Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på "bremsene"

Startet av LMOR, torsdag 23. februar 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

rth

Vi har fått opp varsel om bremser.  Det betyr vel at klosser er nedslitt og slitasjevarsleren er kommet i kontakt med skive.

Ligger an til å gjøre jobben selv, men lurer da på feilmeldinga. Går den bort når en bytter klosser og monterer ny slitasjevarsler?

Ingeniøren

Sitat fra: rth på tirsdag 02. april 2019, klokken 10:06
Vi har fått opp varsel om bremser.  Det betyr vel at klosser er nedslitt og slitasjevarsleren er kommet i kontakt med skive.

Ligger an til å gjøre jobben selv, men lurer da på feilmeldinga. Går den bort når en bytter klosser og monterer ny slitasjevarsler?

Skal ligge noen videoer på Bildeler.no som er lure å se først. Der bytter de slitasjevarsler, men er vel litt avhengig av om hvor mye den er slitt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Slitasjevarsleren er engangsartikkel, har den først løst ut må den byttes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

rth

Slitasjevarselern er ikke problemstillingen, men feilmeldingen.

Jeg ringte Bilia for å få pris for bytte av skiver/klosser rund baut. ca 14K. (Lokalt verksted skal ha ca 7K for samme jobb.) Deler koster ca 4K om jeg gjør det selv. I den forbindelse så nevnte han jeg snakket med at jeg fikk ikke resatt feilmeldingen selv. Noen som har vært borti denne problemstillingen. Det å bytte skiver/klosser/slitasjevarsler er en enkel grei operasjon.

En kan selvfølgelig bare gi blaffen i meldingen.

pberg

Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

rth

Sitat fra: pberg på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:34
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.
Flott.

Da er det bare å bestille deler.

rth

#51
Da var skiver/klosser bytta rund baut. Startet med venstre side F/B. Det tok 1t 45min fra jekk ble plassert til den ble fjernet. På høyre side tok det 45 min. I samme slengen er jo også hjulskift gjort.  Jeg er rimelig sikker på at ett verksted gjør jobben på under 1,5 time.

Klossene bak var interessante.  Ut ifra slitasjen på dem, kunne de vare like lenge som bilen. Omtrent ingen slitasje. Så da gir jo rust på skivene en mening.
Klossene foran var slitte slik at varsler ble aktivert. Samtidig var skivene på innsiden skikkelig stygge.  Jeg har aldri hatt en bil som har så rustne skiver forran ila 2 år. Nå er det jo en vedtatt sannhet, at på elbiler så ruster skivene siden bremsene ikke brukes. Hvorfor er da klossene utslitt? Her er det noe som skurrer. Skal vi tippe at det er dårlig materialkvalitet som er egentlig grunn..

Ett problem består. Varsel om bremseskift gikk ikke bort. Så at hos "pberg", så forsvant feilmeldingen. Må vel sjekke om jeg har fått pluggen skikkelig i. Er det andre som har opplevd det ene eller det andre?

Men alt i alt. Har du en garasjejekk,  18 Torx pipe, 7mm! umbrako, 13mm pipe og 17mm nøkkel. Da anbefaler jeg å gjøre jobben selv. I forhold til Bilia i Drammen så er det faktisk 10 000 spart!! For ett par timers jobb. Om noen er så bevistløse at de setter bort jobben der.

rth

OK. Her er løsningen. Hold inne 0-stiller til trippteller i min 10 sek
Kort-trykk deg gjennom til du har mulighet for reset av bremser. (Det var startvalget mitt). Lang-trykk til spørsmål om du ønsker reset, lang-trykk igjen og reset utføres. Det hele tar 20 sek.  :D

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rth

Der ligger også muligheten for å 0-stille service og bytte av bremsevæske også.

Når garanti går ut, kommer jeg i hvert fall aldri til å ha bilen inn på 2-års service. Bytte av bremsevæske settes bort til lokalt verksted, bytte av kupefilter samt 0-stilling av service gjør jeg selv. Og så får EU ta kikken på bilen.

Klykken

Samme plan som meg. Har 3mnd igjen av garanti. :) Skal ha bilen "til den dør".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amigakongen

@rth
Hvor langt har bilen din gått?
Jeg hadde min på eu kontroll nå. Og måtte bytte skiver foran. De var stygge på innsiden. Fikk tilbud om å bytte skiver og klosser foran. Kjøpte delene selv, og bytta selv. Men gadd ikke bytte klossene, da det ser ut som de holder ihvertfall 2 år til. Bilen har gått 75000.

Sitat fra: rth på lørdag 06. april 2019, klokken 08:16
Klossene foran var slitte slik at varsler ble aktivert. Samtidig var skivene på innsiden skikkelig stygge.  Jeg har aldri hatt en bil som har så rustne skiver forran ila 2 år. Nå er det jo en vedtatt sannhet, at på elbiler så ruster skivene siden bremsene ikke brukes. Hvorfor er da klossene utslitt? Her er det noe som skurrer. Skal vi tippe at det er dårlig materialkvalitet som er egentlig grunn..
2015 BMW I3 - 11800km

02jan

Jeg bytta mine skiver foran for 1 år siden på 80'km. )Hadde forventet at de skulle holde 200'). Klossene på innsiden var deslitt.

Nå etter et år og 30' km, hvor jeg i praksis kjører uten re-generering og bremser inn mot hvert kryss (og jeg kjører som bilen er en BMW 325i), så er bremseskivene foran blanke og fine, men når jeg ser på innsiden, av skivene , ser jeg problemet , klossene tar kun en liten del av skiven og påbegynne de rust 60% av skivene flate på innsiden. Helt åpenbart at kalipper ikke er dimensjonert riktig, dette tok jeg opp med BMW, men de mener jeg elbilkjører og ikke bremser nok....

Løsningen for min del , er å ta de av nå og bruke vinkelsliper før gravrusten tar disse. Gravrusten på de originale skivene var nok de som slet ut klosssene før tiden, lagde farlige fading situasjoner for meg i vått vær og ekstra støynivå i bilen.

Skal også beholde bilen, heldigvis er konstruksjonen for bremsene gjennomtenkt og raskt å demonter / montere.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

rth

Bilen vår har gått ca 65'km.

Vi skal gjennomføre ny bremsestrategi. Skal bruke brekket aktivt når en skal ha litt hard nedbremmsing. Vi har noen nedoverbakker i løypa vår som egner seg. Jeg tror brekkbrems bremser hardere bak enn vanlig bremsing. Så får vi se hvordan det utvikler seg. Kommer rusten fortsatt så blir det å finne billigste skiver, og så bytte skive før EU. Ser at klosser lever mye lengre enn skivene slik det er nå.

Helt enig i at bremsene blir skumle når rusta kommer. Noen ganger i vinter føltes det nesten som om de nesten ikke tok i det hele tatt.

Orbit

Er det noen som har byttet til belagte bremseskiver?  For eksempel Zimmermann har slike skiver til i3.

De reklamerer i alle fall med at det skal hindre rust på navet og kantene av skiven. Korrosjonsbeskyttelsen forsvinner fort i slitebanen, men hjelper det noe at det er mer rustbestandighet ellers på skiven (annet enn visuelt)? Det virker for meg som rusten som legger seg utenom slitebanen på standardskivene, fort spiser seg innover på skiven når de er lite i bruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA