Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsikring Tesla

Startet av Anita78, søndag 19. februar 2017, klokken 15:09

« forrige - neste »

keepitsimple

Synes også forsikring er ekstremt dyr for tesla. Vurderer å go over til uten kasko.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

TorR

Sitat fra: eadie på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:00
Forsikring på Tesla har blitt rådyrt nå. Alle forsikringsselskapene har økt sine priser pga mange skader, spesielt glasskader. De sier kvaliteten på Tesla er overraskende dårlig.

På min S85, 2014, med 16000km og 75% 5 år bonus, fellesgarasje, kasko, 4000 egenandel, økte premien fra 5100 til 8700 hos Tide.
Har aldri hatt skader på noen bil.
Min økning er på massive 70% !!!
De sier det skyldes my klassifisering av Tesla fra bl.a Lloyds, som gjør forsikringen mye dyrere.
Og samarbeidet mellom TOCN og Tide ble sagt opp, som i seg selv gjorde prisen en del dyrere (var en meget gunstig avtale).

Jeg har gravd litt, og ikke funnet 16000km/år under 8000kr hos noe selskap, og jeg burde være et forsikringsselskaps drømmekunde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjipt med en slik økning, men 8-9000 er vel egentlig ikke mye, sammenlignet med hva enkelte andre ender med? Og hva er poenget med 4000 i egenandel?

Thor2014

Sitat fra: eadie på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:00
Forsikring på Tesla har blitt rådyrt nå. Alle forsikringsselskapene har økt sine priser pga mange skader, spesielt glasskader. De sier kvaliteten på Tesla er overraskende dårlig.

På min S85, 2014, med 16000km og 75% 5 år bonus, fellesgarasje, kasko, 4000 egenandel, økte premien fra 5100 til 8700 hos Tide.
Har aldri hatt skader på noen bil.
Min økning er på massive 70% !!!
De sier det skyldes my klassifisering av Tesla fra bl.a Lloyds, som gjør forsikringen mye dyrere.
Og samarbeidet mellom TOCN og Tide ble sagt opp, som i seg selv gjorde prisen en del dyrere (var en meget gunstig avtale).

Jeg har gravd litt, og ikke funnet 16000km/år under 8000kr hos noe selskap, og jeg burde være et forsikringsselskaps drømmekunde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gled deg heller over at du ikke har en P modell ;)

shooter

Sjekket forsikring i dag. 10.000 kroner med 75%, 5 år ect på en p85
Klausulen var om noen andre enn samboer, eller nærmeste familie krasjet var egenandelen 50k.
Visstnok høyrisikogruppen

E55
P90
P85

Carl Anton Stenling

Tide er jo agent for utenlandske forsikringsgivere. For en kortere periode kan disse forsikringsgiverne la seg lure av dårlig risiko, men i det lange løp vil prisene bli tilpasset faktiske skadeutbetalinger.

For gode kunder vil det normalt være mest lønnsomt å samle forsikringene hos ett selskap. De store selskapene vil da se samlet på risikoen knyttet til hele engasjementet og dette kan gjøre forsikringen av dyre biler mer fordelaktig. Gjennom foreningsmedlemskap oppnås gjerne de beste vilkårene over tid.

Kunder med noe høyere risiko oppnår nok best pris hos de små forsikringsselskapene - for en periode.

Det er en kjent sak at de små selskapene bruker lengst tid på å finne ut hva som er reell risiko knyttet til en biltype. Selskaper som er agenter får da gjerne restriksjoner på salget for å unngå å påføre forsikringsgiveren ytterligere tap.

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg er ansatt i et forsikringsselskap.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

eadie

Ja, Tide har nå restriksjoner på Tesla. Får ikke selge nye Tesla-forsikringer, og virker ikke fryktelig hypp på å beholde de de har heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

spirrevipp

Eika var også helt håpløse på Tesla. De kunne til nød forsikre den, skulle bare ha omtrent dobbel pris og trippel egenandel sammenlignet med Frende (16k kjørelengde, 75% på 6+ år).  ::)
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

nivve

Hadde Tide (5900,- for Premium, 20k km, 2014 S85). Fra 1. april har de skrudd opp prisen til 11000,-. Jeg flytter nå til IF som skal ha ca. 9000,-.

alda

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:02
Tide er jo agent for utenlandske forsikringsgivere. For en kortere periode kan disse forsikringsgiverne la seg lure av dårlig risiko, men i det lange løp vil prisene bli tilpasset faktiske skadeutbetalinger.

For gode kunder vil det normalt være mest lønnsomt å samle forsikringene hos ett selskap. De store selskapene vil da se samlet på risikoen knyttet til hele engasjementet og dette kan gjøre forsikringen av dyre biler mer fordelaktig. Gjennom foreningsmedlemskap oppnås gjerne de beste vilkårene over tid.

Kunder med noe høyere risiko oppnår nok best pris hos de små forsikringsselskapene - for en periode.

Det er en kjent sak at de små selskapene bruker lengst tid på å finne ut hva som er reell risiko knyttet til en biltype. Selskaper som er agenter får da gjerne restriksjoner på salget for å unngå å påføre forsikringsgiveren ytterligere tap.

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg er ansatt i et forsikringsselskap.)
Mycket bra info detta Carl Anton Stenling, förklarar en del om hur prisingen funkar i bolagen.
En viktig sak att komma ihåg när man jämför priser med andra Tesla-ägare är hemadress - det kan kosta dubbelt så mycket att försäkra en bil i Oslo kontra Bodø t.ex - allt annalt likt.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

ApeX

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 23. februar 2017, klokken 21:15
Synes også forsikring er ekstremt dyr for tesla. Vurderer å go over til uten kasko.

Delkasko eller kun ansvarsdekning på en bil til godt over 500.000 er fullstendig galskap. Håper virkelig ikke dette er noe du gjør. Det kommer til å bli veldig leit den dagen du har et eneuhell, eller en kollisjon hvor saken løses med ansvar for deg, skylddeling eller at hver part bærer sin skade.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Jejl

Nå er jo ikke forsikring noe som lønner seg i lengden, så hvis han har råd til å tape noen hundretusen er det bare til å droppe forsikringen.

Det kan ofte bli dyrere å bruke kaskoforsikringen enn det ved førse øyekast kan se ut til også. I tillegg til egenandelen så må du regne med alle årene du betaler ekstra i forsikring pga redusert bonus. Og du må regne alle årene til du når maks bonus, og ikke bare 3 år slik noen forsikringsselskap prøver å lure folk til.

alda

Sitat fra: ApeX på mandag 06. mars 2017, klokken 19:57
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 23. februar 2017, klokken 21:15
Synes også forsikring er ekstremt dyr for tesla. Vurderer å go over til uten kasko.

Delkasko eller kun ansvarsdekning på en bil til godt over 500.000 er fullstendig galskap. Håper virkelig ikke dette er noe du gjør. Det kommer til å bli veldig leit den dagen du har et eneuhell, eller en kollisjon hvor saken løses med ansvar for deg, skylddeling eller at hver part bærer sin skade.

Håller med om att man bör ha i det minsta delkasko på en Tesla.
Men man är dekket obegränsat för skador man förorsakar på annan person och dennes bil/egendom genom ansvarsförsäkring. Det är bara skador på egen bil som man måste betala själv.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

ApeX

Sitat fra: Jejl på mandag 06. mars 2017, klokken 20:56
Nå er jo ikke forsikring noe som lønner seg i lengden, så hvis han har råd til å tape noen hundretusen er det bare til å droppe forsikringen.

Det kan ofte bli dyrere å bruke kaskoforsikringen enn det ved førse øyekast kan se ut til også. I tillegg til egenandelen så må du regne med alle årene du betaler ekstra i forsikring pga redusert bonus. Og du må regne alle årene til du når maks bonus, og ikke bare 3 år slik noen forsikringsselskap prøver å lure folk til.

Forsikring er nettopp det, en forsikring. Du skal slippe å måtte lide et stort økonomisk tap dersom du er utfor et uhell. De aller fleste kan ikke ta en reparasjonskostnad på "noen hundretusen" på strak arm. Har man såpass god økonomi så får man la det være en vurderingssak om man ønsker kasko eller ikke. Det vil uansett som regel være en fordel å ta skaden gjennom forsikringen, da forsikringsselskapet gjerne oppnår en bedre pris på reparasjonen enn det Ola Dunk vil få. Det er riktig nok ikke alltid det er lønnsomt å benytte forsikringen på en skade, men da står man uansett igjen med muligheten til å innbetale til forsikringsselskapet for å unngå bonustapet.

Glasskader er det mange av oss som har. Ryker en frontrute vil man som oftest måtte betale en egenandel på kr. 2.000 (noen selskaper har ingen egenandel, f.eks Tryg dersom du har Bil Ekstra og benytter Hurtigruta/Riis). Egenandelen betales til verkstedet, og forsikringsselskapet mottar faktura på resten. Det er ikke sjeldent at fakturaen som går til forsikringsselskapet er på 12.000 - 15.000 eller mer. Der har man gjerne inntjent ett år+ med forsikring på bilen allerede.

Jeg har (dessverre) ikke Tesla selv, men tok en kikk på pris, og synes ikke resultatet jeg kom frem til var så alt for ille. Prisen er beregnet med utgangspunkt i Bergen by.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

o.b.lix

Sitat fra: ApeX på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:13
Det vil uansett som regel være en fordel å ta skaden gjennom forsikringen, da forsikringsselskapet gjerne oppnår en bedre pris på reparasjonen enn det Ola Dunk vil få.

Eller kanskje det er motsatt?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HenryJac

Har ikke fått bilen enda, men ringer rundt og forhøre meg.

IF skal ha litt over 10.000,-
Frende skal ha 7776,-

Utgangspunktet er 2017 Model S 75D, skal gå 25.000km i året og 75% bonus og full forsikring.

Trenger man leiebil i forsikringen? I så fall,  så er Frende 450,- billigere igjen uten leiebil.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA