Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling på destinasjonsladere - er det vanlig?

Startet av Muffinman, tirsdag 14. februar 2017, klokken 14:26

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. februar 2017, klokken 14:26
Er i kontakt med et hotell som skal ha 150,- for bruk av deres Tesla destinasjonslader ved overnatting hos dem. Det er jo ikke spesielt konkurransedyktig synes jeg, spesielt med tanke på at de aller fleste andre hoteller jeg bruker tilbyr gratis lading så lenge man overnatter. Videre er det en Fortum hurtiglader like ved. Den kan levere påfyllet jeg trenger til en femtilapp mens jeg stikker innom dagligvarebutikken.

Så, hva er vanlig?

Jeg har ikke opplevd at noen har krevd penger for bruk av Teslas destinasjonsladere noe sted, og jeg trodde Tesla forutsetter at bruk av laderne skal være gratis for at de skal gi bort disse laderne til destinasjoner?

Overskriften i denne saken tyder også på det: https://www.tu.no/artikler/na-far-tesla-eiere-nytt-gratis-ladenettverk-i-norge/346710

Noen som har dette bekreftet fra Tesla?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Tror faktisk jeg dropper det aktuelle hotellet da det finnes greie alternativer. Har vært der før, og det var en begredelig opplevelse. Mulig nye eiere har gjort forbedringer, så det er ikke nødvendigvis slik lenger. Jeg passerer uansett hurtigladeren jeg nevnte i åpningsinnlegget og tar et lite påfyll der. Skal uansett innom dagligvaren.

krister461

Mitt inntrykk var også at destinasjonsladere skulle være gratis. Tesla betaler for ladere, stedeier betaler for strøm. Om et hotell krever 150 kroner for en natts lading så dekker de jo inn langt mer enn strømmen. Er det parkeringen de tar betalt for så er saken en annen...

Hvilket hotell er dette?

Muffinman

De skrev eksplisitt at de belaster summen for lading. Har egentlig ikke så lyst å legge ut navnet på hotellet siden det ble litt negativt i denne tråden og at jeg vet tidligere eiere har slitt med å få det til å gå rundt, men svarer deg på PM

Muffinman

Da har jeg faktisk sjekket med Tesla. Man kan ta betalt for parkering om det er betaling for "vanlige" biler også, og om andre enn betalende gjester vil bruke ladetilbudet kan man ta betalt for å dekke strømkostnad. Men for gjester som betnytter tilbudet - enten det er restaurant, hotell eller annet,  er det meningen at lading skal være inkludert og betaling da vil ikke være i tråd med konseptet destinasjonsladingen representerer. Tesla er også interessert i kontaktinformasjon til virksomheter som bryter med dette, slik at de kan presisere intensjonen.

Formidler herved oppfordring fra Tesla til å etterlyse lading og gjerne sende vedlagte dokument til hoteller og virksomheter som kan være aktuelle for destinasjonsladere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA