Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montasje av solceller på flatt tak

Startet av Ferry, mandag 13. februar 2017, klokken 22:23

« forrige - neste »

Ferry

Taket mitt er nesten flatt, det heller noen få grader mot øst. Dekket med papp. Og treverk under, antar jeg. (Skal ikke skryte på meg noen kunnskap om bygningskonstruksjoner)
Hvilke montasjemuligheter finnes? Jeg ser det er snakk om fester med ballast. Er det tilstrekkelig at festene tynges ned? Eller ligger da alle panelene ute på gårdsplassen ved neste vindvær? Evt. må festene skrus fast?Med påfølgende 400 muligheter for vannlekkasje. Har sett nok vann innendørs for et helt liv, og vel så det.

RaBalder

Du bør nå si litt om værforholdene der du bor.

Det er stor forskjell på å bo i et hogsfelt med høy skog på alle kanter der man kanskje er i le for vinden fra alle retninger.

Eller å bo på Stadtlandet der kanskje husene må boltes fast i fjellet for å bli stående.



På et tak ville jeg nok fått skrudd fast noe skinner (i bjelker) som underlag for solcellepaneler. Hadde ikke tatt sjansen på at tyngdekraften skulle holde ting på plass.

Ferry

Ikke spesielt værhardt her, men ganske åpent lende. Er litt skeptisk til å penetrere eksisterende tak, men det handler vel kanskje bare om godt håndverk og riktig utstyr. Er fristet til å velge Otovo som leverandør, og da trenger jeg ikke tenke så mye på løsningen.
Hva er optimal vinkel på panelene i Oslo-området? Det enkleste er å vinkle dem mot øst, siden taket allerede heller littegrann ditover. Estetisk ville det være best om de ligger flatt, men det gir vel for dårlig produksjon(?)
Heller derfor mot å vinkle dem mot sør, til tross for at det muligens vil se litt merkelig ut.
Er produksjonen proposjonal med areal sol som fanges opp? Er det så enkelt som cosinus til feil vinkel i forhold til rett mot sola? Eks. 30 grader feil vinkel gir fremdeles 87% produksjon(?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA