Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da blir det Ioniq!

Startet av psyfoon, mandag 13. februar 2017, klokken 22:08

« forrige - neste »

psyfoon

Etter 1,5år som elbilist i en i-miev blir det skrevet kontrakt på en hvit Ioniq med teknikkpakke og skinn denne uka. Jeg har vært noe aktiv på dette forumet før, mest i trilling-avdelingen, men nå blir jeg nok mer aktiv her inne  :) Har fått forespeilet levering rundt månedsskiftet juni/juli.

Hovedgrunnen til at vi bytter ut i-miev til fordel for Ioniq er at vi skal flytte og får økt behov for å kjøre lengre avstander med tilhørende økt behov for lengre rekkevidde og plass. Er blitt såpass glad i å kjøre elbil at jeg ønsker å fortsette å ha det som familiens nr.1 bil, så da falt valget på Ioniq  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

moby666

Gratulerer. IONIQ er nok eneste bil som kan fungere som nr1 bil bortsett fra Tesla.

Kjører mange forskjellige elbiler på jobben og det er alltid en fryd å sette seg i IONIQ når jeg skal hjem.IONIQ er rett og slett mye bedre enn de andre elbilene. Synd med den lange ventelisten bare :(

lenny36

Har fått inntrykk av mye bugs og barnesykdommer på Ioniq. Hvordan er kvalitetsfølelsen på en Ioniq kontra E-Golf? Er i ferd med å bestemme meg for nye E-Golf eller Ioniq.


Sent from my iPhone using Tapatalk

moby666

Det er noen små bugs, men kan ikke si at jeg har merket noe til det. Det var litt fler bugs i Soulen jeg hadde tidligere, men disse ble delvis fikset etterhvert. 12 volt problematikk er en gjenganger på de fleste elbiler, men jeg har aldri merket til dette.

Kvalitetfølelsen synes jeg er på ca samme nivå  eller litt over eGolf. Myke fine materialer, aluminium i panser og bagasjedør (slipper rust), utrolig bra Navi og mange funksjoner. Infinity anlegget er endel bedre enn Dynaudio anlegget i eGolf

fredriks

#4
Mitt inntrykk er at kvalitetsfølselsen nok kanskje er litt bedre på golf. De knappene som er under GPS-en på Ioniq synes jeg er ganske plastikk. Den plata eller hva det er bak forsetene også likte jeg heller ikke. Ellers så synes jeg bilen overrasket til det positive på kvalitetsfølelsen ellers.

For øvrig så er de tingene jeg nevnte ikke irriterende nok til at jeg er villig til å bruke 88 000kr mere på en golf :)

Når det kommer til bugs er det disse jeg har fått med meg at folk klager over:
- 12V batteri lades ut
- Rare ulyder ved bremsning / hard svinging
- Låsemekanisme til ladekabel henger seg opp
- Ekko ved bruk av Apple Carplay til telefonsamtaler
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

J@x

Tror ikke det er så mye bugs som det ser ut som, trasig for de det gjelder, men andelen eiere som ikke opplever dette er mye større. Det er vel ganske likt med e-Golf, det blir fortsatt skrevet mye om repiterende bugs og problemer med den, selv etter snart 3 år... varmeapparat som ikke varmer skikkelig, problemer med lading og ladeluke/kontakt, avgangstider fungerer ikke, ustabil app, vindu og dører som blir rapportert som åpne, full stopp og feilmeldinger i display. Etter 40.000km med eGolf har jeg ikke hatt disse feilene, bortsett fra ustabil app og problem med lading til avgangstider, jeg kjenner også mange med e-Golf som ikke har hatt problemene, men på forum fremstår det som et stort problem.

Sitat fra: lenny36 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 10:28
Har fått inntrykk av mye bugs og barnesykdommer på Ioniq. Hvordan er kvalitetsfølelsen på en Ioniq kontra E-Golf? Er i ferd med å bestemme meg for nye E-Golf eller Ioniq.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

fredriks

Sitat fra: J-B på tirsdag 14. februar 2017, klokken 11:10
men på forum fremstår det som et stort problem.

Tror du traff spikeren på hodet her. Man må jo ta i betrakning at det så og si kun er de som opplever problemer som har en motivasjon til å poste på forumet for å få hjelp.
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

tutti

#7
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 10:28
Har fått inntrykk av mye bugs og barnesykdommer på Ioniq. Hvordan er kvalitetsfølelsen på en Ioniq kontra E-Golf? Er i ferd med å bestemme meg for nye E-Golf eller Ioniq.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du liker bil uten app, som du må "legge" deg ned i, med et vanskelig utnyttbart bagasjerom, ubrukelig selvstyringfunksjon, lav takhøyde i bagasjerommet, med blant markedets minste batteri  samt de dårligste lysene i 2017 så er Ioniq kanskje noe for deg. Hvis du i tillegg tror at det blir lett å få tak i en slik under 290-300 ferdig på vei i 2017 så er du også en optimist. Dukker denne opp hos deg i høst så er den kanskje utdatert med en varslet 2018 modell med mye større batteri. Er du glad i verkstedbesøk så treffer du også innertier med Ioniq med markedets korteste intervaller 15000 km/maks 12 mnd.

moby666

Tror du fikk feilpostet dette innlegget, denne skal nok på eGolf forumet ;)

Sitat fra: tutti på tirsdag 14. februar 2017, klokken 11:30
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 10:28
Har fått inntrykk av mye bugs og barnesykdommer på Ioniq. Hvordan er kvalitetsfølelsen på en Ioniq kontra E-Golf? Er i ferd med å bestemme meg for nye E-Golf eller Ioniq.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du liker bil uten app, som du må "legge" deg ned i, med et vanskelig utnyttbart bagasjerom, ubrukelig selvstyringfunksjon, lav takhøyde i bagasjerommet, med blant markedets minste batteri  samt de dårligste lysene i 2017 så er Ioniq kanskje noe for deg. Hvis du i tillegg tror at det blir lett å få tak i en slik under 290-300 ferdig på vei i 2017 så er du også en optimist. Dukker denne opp hos deg i høst så er den kanskje utdatert med en varslet 2018 modell med mye større batteri. Er du glad i verkstedbesøk så treffer du også innertier med Ioniq med markedets korteste intervaller 15000 km/maks 12 mnd.

moby666

Husk også at IONIQ er den sikreste og mest energieffektive elbilen som eksisterer - ikke så verst det :)
Ingen andre "kortrekkevidde" elbiler lader raskere enn IONIQ.
Gode garantiordninger er heller ikke å forakte, nå også med livslang garanti på batteri.


lenny36

Det er klart, det er mange som ikke opplever problemer men andres erfaringer kan gi en pekepinn på bilens svakheter og hvilke problemer man kan få. Ikke meningen å ødelegge trådstarters glede over ny bil ved å snakke om problemer. Håper du blir fornøyd! Heller mest mot Hyundai selv da jeg liker designet bedre enn Golf samt jeg vil helst ikke ha noe med Møller å gjøre. Håper Hyundai er grei å ha med å gjøre mht reklamasjoner o.l


Sent from my iPhone using Tapatalk

tutti

#11
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 11:53
Det er klart, det er mange som ikke opplever problemer men andres erfaringer kan gi en pekepinn på bilens svakheter og hvilke problemer man kan få. Ikke meningen å ødelegge trådstarters glede over ny bil ved å snakke om problemer. Håper du blir fornøyd! Heller mest mot Hyundai selv da jeg liker designet bedre enn Golf samt jeg vil helst ikke ha noe med Møller å gjøre. Håper Hyundai er grei å ha med å gjøre mht reklamasjoner o.l


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da har du ikke opplevd Hyundais forhandlerapparat. Uten å nevne hvilken så har jeg opplevd ting som er ganske skremmende der også.  Jeg leverte min Hyundai for garantireperasjon av lakk etter noen uker på veien, hvor jeg opplevde at selgeren bla. "fikset" feilmontering som gnikker dørlakk med billig reparasjonslakk. Jeg opplevde at når jeg betalte for mange tusen for understellsbehandling så fikk jeg ikke det. Forhandleren tok bare pengene i egen lomme.

Dette gjelder nok også Møller. Møller Grorud (som dessverre ikke har elbiler) er f.eks. helt fantastisk når det gjelder oppfølging etter nybilsalg, selv flere år etterpå. En av grunnene til at jeg selv ikke valgte Hyundai er nettopp meget variabel forhandlerapparat. Nå har jo også Hyundai Norge tidligere varslet oppsigelse av endel forhandleravtaler, så kan man ikke lenger være sikker på om din forhandler er der for deg i framtiden.

fredriks

Sitat fra: tutti på tirsdag 14. februar 2017, klokken 11:30
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 10:28
Har fått inntrykk av mye bugs og barnesykdommer på Ioniq. Hvordan er kvalitetsfølelsen på en Ioniq kontra E-Golf? Er i ferd med å bestemme meg for nye E-Golf eller Ioniq.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du liker bil uten app, som du må "legge" deg ned i, med et vanskelig utnyttbart bagasjerom, ubrukelig selvstyringfunksjon, lav takhøyde i bagasjerommet, med blant markedets minste batteri  samt de dårligste lysene i 2017 så er Ioniq kanskje noe for deg. Hvis du i tillegg tror at det blir lett å få tak i en slik under 290-300 ferdig på vei i 2017 så er du også en optimist. Dukker denne opp hos deg i høst så er den kanskje utdatert med en varslet 2018 modell med mye større batteri. Er du glad i verkstedbesøk så treffer du også innertier med Ioniq med markedets korteste intervaller 15000 km/maks 12 mnd.

Har du ikke fått vært på do i dag eller?

Hvis du liker bil uten app, som du må "legge" deg ned i
Klart, hvis du ikke har rygg til å sette deg ned i en bil (typ vanlig sedan) så er det kanskje bedre å se seg etter en SUV/Model X om man har lommebok til det. De få CM man sitter høyre i en Golf er ikke akkurat noe som har det største utslaget i verden

med blant markedets minste batteri
Trenger ikke så stort batteri når man har en effektiv bil. Sier jo litt når den nye egolf har et fantastisk større batteri men bare 20km ekstra på NEDC

med et vanskelig utnyttbart bagasjerom
Hva legger du i dette egentlig? Hva skal du frakte? Har sett folk som har fått plass til alt fra møbler til barnevogner i Ioniq. Om du får plass til så veldig mye mere i en e-golf er jeg ikke så sikker på.

lav takhøyde i bagasjerommet
Skjønner at du er sinna, men den har du vel egentlig allerede klaget på. (Skal for øvrig ikke sitte bak der, så det skal nok gå bra)

samt de dårligste lysene i 2017
Er enig i at lysene er dårlige.

Hvis du i tillegg tror at det blir lett å få tak i en slik under 290-300 ferdig på vei i 2017 så er du også en optimist.

Når man slipper å ha noe å gjøre med Møller så slipper man å bli så pessimist over prisen man får oppgitt på Web og prisen man ender opp med på kontrakten. Ta en titt i denne tråden når pulsen din har roet seg litt ned:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32083.0.html

Er du glad i verkstedbesøk så treffer du også innertier med Ioniq med markedets korteste intervaller 15000 km/maks 12 mnd.
Årlig service er da ikke noe uvanlig på biler. Heldigvis så er også serviceprisene på ioniq mye lavere enn på e-golf. Synes egentlig det er helt greit at et verksted ser over bilen min årlig. Men når møller skal ha 4500kr for det, så skjønner jeg at det kan svi :)
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

tutti

#13
Sitat fra: fredriks på tirsdag 14. februar 2017, klokken 12:14
Men når møller skal ha 4500kr for det, så skjønner jeg at det kan svi :)
Nei, 2600 for de første 24 mnd., etter det ligger vel servicen på 2800. Siden man opererer med 30000 km servicer så blir prisen lav pr km :)

Egentlig burde dere som eier biler som må så ofte på service stille dere et spørsmål om hva i alle dager man trenger å bytte på en elbiler med så korte intervaller..

tuono

#14
Nå er jo en service ensbetydende med at noe byttes ut.

Skal være enig i at 15 000 virker å være noe kort. Det eneste jeg kan tenke meg er at det er en eller annen form for "ryggdekning" med hensyn til bremsesystemet. Dette siden selve klossene lever et heller passivt liv under normal kjøring grunnet måten hele systemet er en kombinasjon av regenerering og konvensjonell bremsing.

Men siden vi er i bashing-modus: Hva gikk galt med det nye batteriet og den økte rekkevidden til Golf? Forholdet reell rekkevidde/oppgitt batterikapasitet er jo til å le av om man sammenligner med ei løselig sammenraska koreakjerre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA