Nordic edition? Hva er nu det?

Startet av derwaechter, onsdag 08. februar 2017, klokken 19:23

« forrige - neste »

derwaechter

Hei,

Jeg holder på med å kjøpe min første Leaf og trodde at jeg endelig hadde forstått forskjelll mellom USA import, Europa import ny i Norge og så videre. Men hos Sandvika Bil står det nå ofte dette:"

DETTE ER EN NORDIC-EDITION VERSJON. SÅ DENNE BILEN ER HELT LIK DE NORSK SOLGTE LEAF VERSJOENE AV ACENTA UTGAVEN."
F.eks. her https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90373308

Og hva betyr det? Er dette en "norsk" Leaf eller ikke?
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

nr1rayner

Det der er en importbil.
Mangler lyktespylere, det har alle norske (danske og svenske har vel også det).
Husker ikke US, men europeiske har ikke lyktespylere.

Det der er ikke en Nordic, og heller ikke en Acenta, men ser ut som en hybrid mellom de 2.

Tror Nordic er en egen modell for de nordiske landene.
En Nordic har akkurat det samme som en Tekna, bortsett fra skinn.

Utover Acenta har en Nordic da:
Bose soundsystem, LED nærlys, round-view kamera.
Mulig Acenta har ryggekamera, men vedder ikke alt jeg eier og har på det..

Det er utrooooolig mye tull i annonser, feil betegnelser, 1.gen som tilsynelatende selges som en 2.gen, 1.gen som selges som "Tekna", Acenta som annonseres som Nordic osv osv osv..

Legg merke til at utstyrsnivå for europeiske og US ikke er likt med det vi har hos norske forhandlere.
Lykke til i jakten videre, når du finner DIN Leaf blir du garantert fornøyd  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Tror den gjengen der blander litt bilder, men så selger de da vel også mye Leaf så egentlig forståelig at det skjer en glipp.

Utvendig er det tydelig at bilen har LED.
Innvendig ser det ut som den har bryter for høydejustering, noe man IKKE har med LED..
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

derwaechter

Tusen takk! Nå forstå je litt bedre hva det er.

Hvis man ser gjennom annonser deres virker de ofte ikke helt bra. Mulig det bare er glipp men siden de nannonsere så mange Leaf bør de egentlig vite hva de snakke om og være mere oppmerksom.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

nr1rayner

Bra, da forstår du sikkert forskjellene bedre enn meg  ;)

I enkelte annonser har jeg sett at biler plutselig bytter farge..  :+1:
Det gjelder nok mange slike forhandlere..

Har Sandvika (eller annen tilsvarende forhandler) aktuelle biler, stikk innom og se over hvordan bilen egentlig er.
Ja, man bør kunne stole på bildene i en annonse, men jeg har samtidig forståelse for at glipper skjer..
Trondheim

automat

Jeg tror noen forhandlere bevisst desinformerer, fordi de kommer unna med det. Selger de en bil som fremstår som mer attraktiv enn den egentlig er, så er det penger å tjene. Elbiler måles etter noen andre parametre enn vanlige biler, som folk flest ikke har oversikt over. Så selv om en potensiell kunde avslører bløffen, står det mange nok i kø for å lures.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TorC

Dette må da være en av landets snodigste LEAF vil jeg tro...
En ting er nå at hele annonsen står med STORE BOKSTAVER SOM GJØR DET VELDIG SLITSOMT Å LESE, men bilen har faktisk en del utstyr som ikke ble levert fra fabrikk:
*motorvarmer (hva skal man med det?)
*turteller (hva skal man med det?)
* 2 soners klimaanlegg.
* lyktespyler (den magiske typen som ikke er synlig)
* "Varmer restvarme" (aner ikke hva det engang er. Varmer den restvarmen, eller utnytter den restvarme, i så fall: hvilken restvarme)
*Alarm (trodde det bare var på US-Leaf?)
Og jaggu er det ikke en "Nordic" edition selv om den ikke har "Nordic" klistremerke slik de fleste slike har...

Og toppen av kransekaka må være denne magiske motoren: "STERK OG SMIDIG EL.MOTOR PÅ 24KW 110HK/250NM"

Ikke bare er den sterk og smidig, men den er faktisk på både 24KW og 110HK. Eller mener de at 24 kW er omtrent det samme om 110 HK?

Ja dette fremstår jo som en selger som har skikkelig god greie på bilen han selger...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Hahaha, bra noen tar seg tid til å lese annonsen, jeg så bare kjapt på overskriften og bildene.

Jeg har overhodet ingen forhold til Sandvika Bil, annet enn å sett noen annonser. Men de prøver vel å være en betydelig aktør på markedet av import-Leaf i hvert fall.
Ja da bør de kjenne bilen bedre enn dette.

Den utstyrslista der er jo bare tullete. Skjønner ikke at folk gidder å krysse av alle disse engang jeg!
ABS-bremser, nei, har virkelig en 2015-modell det?
Jammen har den både sentrallås og fjernstyrt sentrallås. Og atpåtill avblendbart speil..
Så har den sannelig servostyring også.
Det må da være sjeldent og dyrt å få med da bilen var ny..

"DETTE ER EN NORDIC-EDITION VERSJON. SÅ DENNE BILEN ER HELT LIK DE NORSK SOLGTE LEAF VERSJOENE AV ACENTA UTGAVEN."
Eh, Acenta har lyktespyler og halogenlys, så helt lik kan den jo ikke være.
Trondheim

EV-FTW

Virkelig tullette annonse. Så mye feil at de nesten skulle fått betalt for å klare å skrive den!

Men når det kommer til Nordic merket på siden av bilen. Jeg har en norsk bil jeg bestilte fra Ålgårds Auto ( Nissan forhandler) her på Sandnes.
Men min bil har ikke Nordicmerkene.
Jeg er likeglad, men har ikke bedt dem om å fjerne dem.
Mangler skinnsetene, men har alt det andre Tekna har. Så at det er en Nordic utgave er jeg ikke i tvil om.
Snodig!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Powerflux

Sandvika Bil kaller seg for EL-BIL GIGANTEN i Asker&Bærum men har så til de grader mye feil i annonsene sine.............

Hmmmm, tror jeg hadde hoppet over disse ASAP!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Elgar

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:33

Utvendig er det tydelig at bilen har LED.
Innvendig ser det ut som den har bryter for høydejustering, noe man IKKE har med LED..

Hvor sitter den bryteren?

nr1rayner

Bilde nr 6.
Til høyre for ESP-knappen, under ladetimer.
Tydelig at dette er høydejustering av lys, så bilder fra en med halogen, altså ikke en "nordic"
Trondheim

leafnor

Begrep som "Yrkesstolthet" for bilselgere på Finn kan virke  å ha falt ut av ordboka, og inn i glemmeboka.
Men så lenge det er nok novice kunder, så selges en hver bil. De selger seg stor sett selv, så hvorfor legge to pinner i kors for å være presis på hva man selger.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Myrvang

Sandvika Bil er det bare å holde seg unna!

Var der en gang for å se på bil, men hele sjappa fremstår som svært useriøs. Det er feil i annonser og seslgerene lyver så det nesten renner over. Vi dro etter noen minutter, men bare å se på annonsene de legger ut, så ser man greia.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Knut Røe

Hvis man ser f.eks på denne, billigste 30 kw ute for salg: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90460016
Hva er det man må passe på hvis man skal se på en sånn en?
Fins det mange importbiler som mangler f.eks hurtiglading? Evt andre mangler?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA