Prisforskjell e-Golf med og uten varmepumpe

Startet av Pepsipepsi, tirsdag 07. februar 2017, klokken 13:26

« forrige - neste »

gamer73

Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:06
Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:09
Vel....DU er ikke markedet;)

Vil påberope meg å være en del av markedet som alle andre...

Ja du er en del...som alle andre er...og du har dine egne unike behov

4Matic Fanatic

Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:05
Påstanden i innlegget jeg svarte på var som følger "..og det er klart at VP som oftest ikke er negativt i annenhåndsverdi, men man får IKKE igjen dem 6000kr man brukte på det."
Det er den jeg også mener - en ekstrautgift på 6000 som går mot 0 over tid OG gir lengre rekkevidde OG gjør bilen mer lettsolgt (min definitive påstand) er egentlig en nobrainer ved nykjøp i dag.

En prisforskjell på 24.000 er noe helt annet, men dette er jo brukbilkjøp og pris/etterspørsel varierer sterkt.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

J@x

Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:06
Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:41
VP's fordel er at man kan ha en mer behagelig temp i bilen om man kjører såpass langt at man er litt "bekymret" for rekkevidde. Og det er klart at VP som oftest ikke er negativt i annenhåndsverdi, men man får IKKE igjen dem 6000kr man brukte på det. VP funger nok som alle andre komponenter....trenger vedlikehold.

Jeg vil påstå at selv et ryggekamera (uten sensorer) er mer nyttig enn en VP til daglig bruk;)

Her er jeg redd for at du undervurderer markedet. Har nettopp vært igjennom en kjøpsprosess selv, og basert på den informasjonen jeg satt med før kjøpet hadde jeg helt klart vært villig til å betale minst 6000 for varmepumpen. Faktisk så tror jeg ikke at jeg hadde kjøpt bil uten varmepumpe i det hele tatt.

Støtter den.. jeg har nylig solgt en eGolf uten varmepumpe, hadde veldig mange henvendelser, og mange av de startet med "har den varmepumpe?". Jeg måtte ned og ned i pris med en godt utstyrt bil i veldig bra stand fordi, etter min oppfatning, manglet varmepumpe. Jeg har flere kjenninger med eGolf med varmepumpe som kjører samme strekkene som jeg og har lignende kjøremønster som mitt, der forbruket er vesentlig lavere om vinteren, selv om jeg kjørte i Eco og fryser og de i Normal med full komfort. Om sommeren lå mitt forbruk 6-8% lavere enn deres, så det er neppe kjørestil som gjør det. Hadde jeg hatt varmepumpen hadde jeg neppe solgt eGolfen på en stund enda.

Jeg tror at på bruktmarkedet får man igjen de 6000kr og vel så det..
2025 VW ID.7 GTX Bussines Tourer
2021 VW ID.3 1st Plus
2017 VW e-Golf FL
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline (solgt 2025)
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

gamer73

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:11
Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:05
Påstanden i innlegget jeg svarte på var som følger "..og det er klart at VP som oftest ikke er negativt i annenhåndsverdi, men man får IKKE igjen dem 6000kr man brukte på det."
Det er den jeg også mener - en ekstrautgift på 6000 som går mot 0 over tid OG gir lengre rekkevidde OG gjør bilen mer lettsolgt (min definitive påstand) er egentlig en nobrainer ved nykjøp i dag.

En prisforskjell på 24.000 er noe helt annet, men dette er jo brukbilkjøp og pris/etterspørsel varierer sterkt.

Den går ikke nevneverdig mot null før dere forlengst har solgt bilen og "gitt bort" en Varmepumpe gratis;) Eneste "grunn" til å kjøpe VP er om man kjører på grensen til hva batteriet holder OG at man nekter å ha det mindre enn 25 grader i kupe uansett årstid. Men rent tap blir det uansett i kroner og øre. Men noen betaler riktignok 6000kr for å ha muligheten til jevn temp...og det er greit nok det, men det er du som førstegangskjøper som tar kostnaden

gamer73

Sitat fra: J-B på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:24
Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:06
Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:41
VP's fordel er at man kan ha en mer behagelig temp i bilen om man kjører såpass langt at man er litt "bekymret" for rekkevidde. Og det er klart at VP som oftest ikke er negativt i annenhåndsverdi, men man får IKKE igjen dem 6000kr man brukte på det. VP funger nok som alle andre komponenter....trenger vedlikehold.

Jeg vil påstå at selv et ryggekamera (uten sensorer) er mer nyttig enn en VP til daglig bruk;)

Her er jeg redd for at du undervurderer markedet. Har nettopp vært igjennom en kjøpsprosess selv, og basert på den informasjonen jeg satt med før kjøpet hadde jeg helt klart vært villig til å betale minst 6000 for varmepumpen. Faktisk så tror jeg ikke at jeg hadde kjøpt bil uten varmepumpe i det hele tatt.

Støtter den.. jeg har nylig solgt en eGolf uten varmepumpe, hadde veldig mange henvendelser, og mange av de startet med "har den varmepumpe?". Jeg måtte ned og ned i pris med en godt utstyrt bil i veldig bra stand fordi, etter min oppfatning, manglet varmepumpe. Jeg har flere kjenninger med eGolf med varmepumpe som kjører samme strekkene som jeg og har lignende kjøremønster som mitt, der forbruket er vesentlig lavere om vinteren, selv om jeg kjørte i Eco og fryser og de i Normal med full komfort. Om sommeren lå mitt forbruk 6-8% lavere enn deres, så det er neppe kjørestil som gjør det. Hadde jeg hatt varmepumpen hadde jeg neppe solgt eGolfen på en stund enda.

Jeg tror at på bruktmarkedet får man igjen de 6000kr og vel så det..

Du får garantert IKKE igjen dem 6000kr. Du må ikke tro på hva folk sier som ringer å spør om en bil dem har tenkt å prute på...dem bruker alt dem kan for å få ned prisen...hadde ikke det vært varmepumpen hadde det vært fargen på bilen din...selger med tap gjør du uansett. MEN du kan riktignok kjøre med mer varme på på lengre strekk enn med uten.. uten tvil.

Oddaa

Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:29

Du får garantert IKKE igjen dem 6000kr.

Jeg tror du tar feil. Slutt på diskusjonen fra min side.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

J@x

Du får garantert IKKE igjen dem 6000kr. Du må ikke tro på hva folk sier som ringer å spør om en bil dem har tenkt å prute på...dem bruker alt dem kan for å få ned prisen...hadde ikke det vært varmepumpen hadde det vært fargen på bilen din...selger med tap gjør du uansett. MEN du kan riktignok kjøre med mer varme på på lengre strekk enn med uten.. uten tvil.

Uenig, det er min mening og erfaring. Så kan du mene ditt.
2025 VW ID.7 GTX Bussines Tourer
2021 VW ID.3 1st Plus
2017 VW e-Golf FL
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline (solgt 2025)
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

eivhelle

Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:17

I dagens bruktmarked får du lett 6000 kroner mer, fordi det er langt flere biler uten VP som man kan prute på. Derfor vil prisen på biler med VP være litt kunstig høye inntil videre. Hvis det kommer et rush med biler med VP på bruktmarkedet vil du få et større dropp i prisen på biler med VP uten at det nødvendigvis påvirker prisen på biler uten VP i noe særlig grad.

Folk har dessuten blitt tuta ørene full om at de må kjøpe med varmepumpe, uten nødvendigvis å ha tatt stilling til om du faktisk har et bruksmønster der dette er nødvendig.

Jeg tenker at det største problemet med å kjøpe bruktbil med VP, er at du i dag vil gjøre et mye bedre kjøp om du velger en modell uten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Sitat fra: eivhelle på torsdag 09. februar 2017, klokken 15:03
Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:17

I dagens bruktmarked får du lett 6000 kroner mer, fordi det er langt flere biler uten VP som man kan prute på. Derfor vil prisen på biler med VP være litt kunstig høye inntil videre. Hvis det kommer et rush med biler med VP på bruktmarkedet vil du få et større dropp i prisen på biler med VP uten at det nødvendigvis påvirker prisen på biler uten VP i noe særlig grad.

Folk har dessuten blitt tuta ørene full om at de må kjøpe med varmepumpe, uten nødvendigvis å ha tatt stilling til om du faktisk har et bruksmønster der dette er nødvendig.

Jeg tenker at det største problemet med å kjøpe bruktbil med VP, er at du i dag vil gjøre et mye bedre kjøp om du velger en modell uten.

kunstig høy priser i visse situasjoner og til visse tidspunkter vil det selvsagt alltid være for biler. Se på Tesla og dem "rare" brukprisene disse hadde engang i tiden. MEN man kan ikke basere et kjøp på slike "kunstige situasjoner" som fort forandrer seg. OG...psykologi ER viktig når man skal selge. Siden folk er preppet full av varmepumpe tull så KAN man bruke det til sin fordel i et salg...man kan gi inntrykk av at denne bilen IKKE har VP og derfor sparer man masse penger på å velge denne fremfor en med varmepumpe...i tillegg har den rett farge etc. MEN....ekstrautstyr er ALLTID et tap (økonomisk) utenom i visse spesielle tilfeller selvsagt, om man treffer en spesiell målgruppe. KJøpe barebone, selge barebone og kjøpe brukt barebone er nok det beste...MEN..vi nordmenn liker jo litt mer komfort så vi betaler ofte mer for det;)

tutti

Jeg spurte Møller om Vp vs uten Vp siden bilen min går til innbytte hos dem mot en ny egolf, og det var ingen forskjell for meg i forhold til innbyttepris. Problemet løst.

Til dere som selger på det åpne markedet, er det lett å se at om differensen mellom vp og uten vp på slike FINN annonser tilsvarer større batteri på et annet bilmerke, så tror jeg kjøperne ser poengen. Er de fortsatt i tvil så er det bare å la dem høre på duringen om vinteren eller se at det er 0-null innsparing i sommerhalvåret.

Da er det bedre å putte de sure 24000 i et aksjefond og få god avkastning noen år senere til neste elbilgenerasjon som kanskje heller ikke får VP (Ampera leder vei her).

stefse

Har råd til både aksjer og varmepumpe, og jeg liker duren  :+1:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

4Matic Fanatic

Merker meg at de som mener VP er dårlig investering kjører eGolf uten VP.
Jeg har begge deler, ser daglig forskjellen og har min bestemte oppfatning om både fordeler og ulemper.

Så får nå den enkelte avgjøre hva som passer best for dem  :)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

gamer73

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 10. februar 2017, klokken 01:24
Jeg har begge deler, ser daglig forskjellen og har min bestemte oppfatning om både fordeler og ulemper.

VP kan jo være greit om man kjører langt (opp mot maks rekkevidde) og liker å ha det varmt i bilen, for da slipper man å bli nervøs, men som vi ser...utenom i helt spesielle tilfeller så får man IKKE dem 6000kr tilbake. Da spørs det bare hva man er villig til å betale for denne "ekstra sjelefreden" på laaange turer er verd. Så det koker ned til en ting! Kjører du på margiene av rekkevidden året rundt så er sikkert VP en fordel man er villig til å betale for. For alle oss andre så er det smarteste rent økonomisk å IKKE ta VP om man kjøper bilen ny.

SteinarSun

Jeg har hatt både med og uten VP, og det er ingen tvil hos meg at VP er verdt hvert øre av investeringen.

Om man får dette igjen i bruktmarkedet er jeg usikker på, men hvis valget står mellom 2 ellers like biler, er det liten tvil om hva som selges først, og hvor det da er størst prutningsmonn.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

eivhelle

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 10. februar 2017, klokken 01:24

Misforstå meg rett. Jeg er tilhenger av alle tiltak som gjør en elbil mer effektiv. Varmepumpe skulle i utgangspunkt ha vært standard slik det vil være på den nye e-golfen som kommer.

Men når situasjonen er slik at vi har to alternativer på markedet, må man vurdere konkret nytteverdi. Og da vil du finne brukere som absolutt har god nytte av varmepumpe og andre som det ikke gjør noen som helst forskjell for.

For mitt bruksområde betyr varmepumpe svært lite. Jeg kjører mange 5-10 minutters turer der man uansett vil trenge PTC elementet de første 3 minuttene uavhengig av om bilen har VP eller ikke. Og de gangene jeg kjører langt og trenger rekkevidde, er det enten sommer eller jeg kler meg litt ekstra og kjører med redusert komfort.

Men jeg ville nok ha valgt VP som tilvalg hvis det ikke hadde vært leveringsproblemer på den tiden jeg bestilte. Litt fordi jeg ellers valgte full pakke med ekstrautstyr uansett. Og det er en av frihetene du har når du kjøper ny bil, at du kan velge den kombinasjonen av utstyr du har lyst på.

Hvis jeg skulle kjøpe brukt bil, og måtte velge mellom biler som ikke var fullt utstyrt, er det nok andre ting enn varmepumpe jeg ville ha vektlagt høyere.

Hvis jeg skulle ta et hypotetisk valg å fjerne noe ekstrautstyr fra min nåværende bil og få inn varmepumpe i stedet, ville det vært uaktuelt å ofret følgende ting: Skinnseter, Ryggekamera, dynaudio, keyless. Og jeg ville vært lite villig til å endre farge på bil eller interiør.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA